Entre el Túria i el Ridaura

el bloc de vicent

Uns altres Sant Miquels. Un poeta en Granada, Ian Gibson.

Se montaban puestos ambulantes a la largo de la subida, y en la explanada del templo se vendian “buñuelos, tejeringos, aguardiente, vinos, licores, cacahuetes, nueces, acerolas, torrados, pasteles, etc, y especialmente los higos chumbos, de los cuales se hace un gran consumo”. Surroca añade que el día de San Miguel la juventud granadina enamorada “tiene por costumbre los regalos de un girasol y ramas de erizos verdes” (es decir, castañas).
Se ven desde las barandas
por el monte, monte, monte
mulos y sombras de mulos
cargados de girasoles.

Una altra manera de celebrar la festivitat de Sant Miquel, de les més populars al meu poble, l’he trobat a Granada. Però segons l’autor del llibre, és un celebració que es feia en temps del poeta, però que actualment ha perdut molt. Potser que aquestes celebracions siguen més comunes en pobles o ciutats petites que no pas a l’actual Granada, ja convertida en una gran ciutat invadida per turistes durant moltes èpoques de l’any.
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L’autor l’anomena el patró gay de Granada. I potser entendreu la raó si mireu l’imatge del sant, una imatge una mica andrógina i amb un posat gens masculí per l’acció de matar al dimoni.

Albaicín. Poeta en Granada, d’Ian Gibson.

“Pero primero un breve comentario sobre su nombre, que algunos, entre ellos Lorca, prefieren escribir Albayzín. Parece ser que procede de Baeza,por el hecho de haberse establecido aquí los moros que huían de aquella ciudad en el siglo XIII ante la embestida de los cristianos………………
En el Albaicín se produjo, en la noche de Navidad de 1568, una sublevación contra los cristianos por parte de los moriscos, cuando Felipe II prohibió a estos el uso del árabe y de sus trajes y costumbres tradicionales. Como era invitable, dada la realació de fuerzas, fueron derrotados.
Casi cuatro siglos después el barrio fue escenario de otros hechos violentos al iniciarse la Guerra Civil. Los republicanos, sin apenas armas, resistieron como pudieron pero fueron reducidos en tres días por los soldados y falangistas y la artilleria insurgente, que abrió fuego sobre ellos desde el cubo de la Alhambra y la carretera de Guadix, detrás del barrio. Tamnbién intervinieron aviones de la base militar d’Armilla, en las afueras de la ciudad. La represión consiguiente fue brutal.”

Sembla que els habitants d’aquest barri tan bonic mai han tingut sort, com tampoc lava tenir el poeta protagonista d’aquestes rutes per Granada que ens relata l’autor del llibre.
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Bar-restaurante Sevilla. Poeta en Granada, Ian Gibson.

“Frente a la Capilla Real està el Bar-Restaurante Sevilla, uno de los pocos establecimientos de hosteleria anteriores a la Guerra Civil que todavía sigue en la brecha. Aquí ocurrió un episodio que gustaba de relatar a Dámaso Alonso, que estuvo en Granada a finales de 1927 después de haber participado con Lorca y otros compañeros en el famoso homenaje a Góngora celebrado en Sevilla. Una noche Federico le invitó a cenar con és en este restaurante y, nada más sentados, llamó al camarero y le pidió “Las Soledades!” , Alonso creía que se trataba de alguna especialidad de la casa, o quizás algún exquisito vino local, pero para su asombro el camarero empezó a recitar, con verdadero esmero y retentiva perfecta, los difíciles versos de la Primera Soledad del maestro cordebés. Unos dias antes, en Sevilla, Dámaso, férvido gongorista, había logrado el prodigio de recitar el poema entero de memoria. Ahora Lorca había organizado las cosas para que cayeraen la cuenta de que tenía un rival de cuidado en Granada. El “camarero” resultó ser el propietario del establecimiento buen amigo de Federico.”

La meua anècdota és més terrenal i no tan culta: haver sopat la nit de cap d’any del 1999 en aquesta mateix restaurant al costat de la catedral de Granada. Sí, aquell any que tot pensaven que era la fi del mil·lenni per no saber comptar i un poc de matemàtiques bàsiques. Després del sopar anàrem a escoltar les suposades campanades de final de mil·lenni a la plaça de l’ajuntament.
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Els valencians, des de quan són valencians?, de Vicent Baydal

He tardat a llegir aquest llibre del que tant es parlava darrerament. El llibre està molt bé per apropar al gran públic el naixement del nostre país. Un llibre molt recomanable per a molts ignorants que corren per aquest país que tenim. Ara dubte que aquests es dignen a llegir aquest llibre i s’escudaran dins del mur del seus tòpics tronats i seguiran igual d’ignorants, ja que no crec que siguen capaços de llegir cap llibre, no traduït a la llengua del país veí. Per mi, no he trobar res que no sabera ja, potser afinar més els successos històrics i reafirmar-me més encara en les meues idees sobres qui som i d’on venim i cap a on m’agradaria anar.
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Les conclusions finals m’han recordat un poc una cançó de Raimon que deia: qui perd els origen perd identitat. Els valencians que varen lluitar pels furs al segle XIV davant el rei i altres enemics sembla que tenien clar que eren alguna cosa nova, però tenien també molt clar d’on venien i que representava això. I tenien molt clar que no eren i no serien mai, cosa que molts dels actuals sembla que ho han oblidat.