Mestres valencians, any 1
En unes hores serem en el primer dia de l’any 1, els mestres valencians. Perquè aquest primer de setembre no és com qualsevol altre, que no l’és. Que comencem un curs, després de vint-i-quatre anys d’estigma, amb la llibertat de treballar per l’escola sense la pena del desgovern. Més encara, segons com ho va dir el conseller Vicent Marzà en l’apassionada entrevista (jem dixit) que li va fer Vilaweb fa tres dies: “Tenim un punt molt fort amb els docents: són molt implicats i això és una qualitat molt gran. Són gent molt capacitada que ha estat silenciada i no l’han deixada treballar.” Així que ja m’imagine milers de mestres enfilats davant una ratlla en terra preparats per al tret de sortida d’aquesta magnifica cursa de fons que és un nou curs escolar, aquest meravellós repte que se’ns ofereix cada any l’escola, un privilegi d’ofici en favor del coneixement, la pràctica, la investigació, els dubtes, la descoberta, els errors, les llengües, al ciència, la matemàtica, amb la llibertat de decidir plegats en equip, com, què, quan, ves si l’horitzó ha canviat i obri perspectiva nova. Sí, il·lusió de tants projectes com les escoles són capaces de portar a terme durant un any, amb aquest deliri d’ensenyar i aprendre amb els xiquets, de comprovar com aprenen, de salvar les dificultats, de demanar ajut, de no tenir por d’equivocar-nos, de treballar en col·laboració…
Si afegim l’avantatge de tenir un equip a la conselleria d’educació que hi confia plenament en nosaltres, que ens demanarà ajut, que serà capaç de cercar recursos per enviar-los allà on calen, que trobarà, com nosaltres en cada escola on treballem, entrebancs i mala premsa, però que sabrà de segur destinar l’esforç a garantir una escola plural, laica, pública… Com ho deia Marzà “—Una escola que servisca per a transformar la societat com a motor de cohesió social, que veja clara quina és la seua llengua i la seua cultura i que ajude a obrir-se a més llengües del món i que siga veritablement plurilingüe, amb un alt grau d’innovació pedagògica de qualitat altíssima. Sabem que ja tenim centres que innoven molt i que tenen experiències de molta qualitat que fins ara s’han silenciat i que tot el món les ha de conéixer perquè siguen un referent d’una escola pedagògica de veritat. Hi ha d’haver un debat crític de com ensenyem i què ensenyem per a transformar el País Valencià…”
Mestres, no ens arrugarem ara, no? Bon dia de curs, el primer de l’any 1.
**Entrevista d’Assumpció Maresme a Vicent Marzà, Vilaweb2015
*la foto del conseller Vicent Marzà i del mestre Vicent Calabuig (coses que els passen als mestres durant les vacances, i encara com si passen per l’Olleria)