I entre olives i olives (19 caixes en tres dies, 9 de serrana i 10 de villalongues, al voltant del 500 kg, munyides a mà de sol a sol), un rovelló de més de mig kg, mireu la meua mà i el rovelló. Mentrimentres, a Catalunya la dreta i l’espanyolisme fan aigues per demèrits propis…
[Visca la terra, i les olives i un rovelló d’aital mesura]
La vesprada de hui, però, apuntava en favor d’un altre aire i una altra manera d’entendre la cultura, l’educació, la política. A vore si aquells es moren prompte (políticament), i podem despullar-nos de tanta misèria. El regal de la banda, hui, apunta maneres. Per molts anys.
Al llarg del dia hem anat seguint els incidents arreu del país, i València ha sigut una ciutat protagonista, potser perquè enlloc com a València, la perversió política del pp, de bancs i de caixes, de l’empresa gran, no s’havia manifestat amb aital intensitat.
A València s’han produït els excessos que enlloc no s’haguessen tolerat, si no és que representem una empresa bananera; com si València s’hagués convertit en pal de paller o prova de laboratori, un exemple a comprovar fins on podien tibar la corda de la pocavergonya institucional i política.
Enlloc com a València no n’hi ha imputats polítics en tota regla, que continuen governant. Enlloc com a València no s’han produït robatoris institucionals de caixes públiques, ni s’ha atacat la democràcia amb tanta ferotgia. Enlloc com a València no s’ha arribat al límit de la dignitat humana, per la baixesa ètica i moral dels seus governants. Que al remat són uns titelles d’uns altres titelles centralistes si voleu, governats anònimament per mercats, bancs i societats sense escrúpols, ni lleis acceptables.
Enlloc com a València no s’ha perseguit la cultura, la música, el teatre o la televisió perl fet d’expressar-se en la llengua dels valencians.
Cal dir-ho també, enlloc com a València malgrat els greuges, el desordre i la desregulació pública, ningú no ha tingut majories amb un càlcul tan orquestrat com trampós.
Encara ara, una majoria governant és encausada imputada i campa lliure i orgullosa per corts, conselleries, ajuntaments i diputacions amb total impunitat i, això fóra pitjor, amb la connivència i complicitat judicial: on arribarà la immoral situació valenciana dels últims anys.
Per què ens hauríem d’estranyar del caos valencià que viu ara la ciutat? Per què ens hauríem d’estranyar de la violència indiscriminada de la polícia contra el jovent? Per què ens hauríem d’estranyar que la primera valoració de l’alcaldessa siga de ‘normalitat’? Per què ens hauria d’estranyar que molts milers de valencians vulguen eixir de l’oscurantisme i la perversió on ens han portat aquest creminals del pp, o del psoe, a la majoria dels valencians i les seues (des)voluntats.
Què guanyem els valencians, de la independència del nord? El pa sencer. Governar-nos. Ser majors d’edat. Vet ací, decidir nosaltres què fem amb el camp, amb el poble, decidir el nostre futur en canvi que no els el roben a madrit, prou que se’n burlen, prou de dir-nos què fem d’allò nostre, abans que deixen escurats els nostres fills i els nostres nets, tots els valencians. Perquè el lladre mai no deixarà de furtar, i ací tenen un plat gros a taula, lligat, pactat, assegurat… Diguem-ho fort, els únics que volen tenir-nos lligats, amb pàtries i salvapàtries, són els que més ens roben i apunyalen.
Que què guanyem els valencians? Salut, xiquets, i feina per llarg, que falta ens fa.
la cosa va començar dilluns: dilluns a la vesprada, l’equip de mestres de l’escola va decidir per majoria de donar suport a la vaga general que diversos sindicats, partits i associacions han convocat per al dimecres 14 de novembre. Realment és una protesta internacional, sobretot d’aquells països que pateixen més directament la crisi, que són sobre els qui recau el gros de les restriccions i les mesures més dràstiques. Efectivament, la crisi generalitzada la paguem els ciutadans, en canvi de disculpar els abusos reprovables de molts dels agents que ens hi han portat: els bancs, per exemple, i la permissivitat política. Com ens afecta a l’escola? Particularment, l’escola és un dels àmbits més castigats; en un futur els nostres fills patiran, si és que no ho fan ja, un ventall de retallades duríssimes. Ho paga l’àmbit laboral, l’educatiu, el sanitari, el de serveis, el d’atenció, el cultural… No cal entrar en detalls, ara mateix, malgrat que fa temps que el concert educatiu és en recessió, que patim retards en els pagaments, i que les mesures contra l’escola són un atac directe a la línia de flotació bàsica del país. Per tot plegat, els mestres han decidit de dir prou i afegir-se a la vaga.
També em pregunte com és que, per causes més greus, com és el decret plurilingüe, la prohibició de TV3, els insults i els atacs de Bauzà, o la desgovernació centenària del pp valencià, no proposem aitals mesures.
Jo hagués obert el 14 fins a la nit, per explicar a tots els pares, com ens afecten a l’escola segons quines polítiques contra-valencianes, les del pp i les del psoe. Però sembla que no era políticament correcte (des de la concertada sempre corres qualque perill.)
Diumenge vam participar de la XVIII Travessa a la serra Calderona. Un passeig entusiasta guiat, en favor d’un itinerari didàctic, gairebé escolar. Pels volts del Moncúdio, fins al castell de Serra i de retorn a Nàquera, amb els ensenyaments de dos entusiastes del coneiximent local, Policarp Garay (la història i la geologia) i el poeta Alexandre Navarro (les llegendes i la toponímia). Entre les dolomies, les argelites, els rodenos, les argiles… davant la imponent pedrera que assortí l’eixample de València, una d’elles, la colla de l’Ateneu de Bétera va tenir temps per aixecar un parell de muixerangues a ritme de dolçaina i tabal. Havíem convidat el bo i millor de l’associacionisme comarcal i totom era representat, voluntàriament. Quatre anys després de l’últim dels itineraris, l’institut d’estudis recomença el senderisme cívic que va reinventar en els anys noranta guiats pel mestratge de Ferran Zurriaga. Ara n’hi ha més ofertes sens dubte, i colles que caminen llarg i lluny enllà, però aquest pòsit d’ensenyança, d’assaborir el topònim just, la pedra, la llegenda local, és una marca que va quedar, que renaix ara amb l’harmonia d’un dia variat, sol, pluja, calor, fred… amb l’objectiu d’explicar-nos el paisatge i les traces dels seus habitadors.