Els grans errors estratègics d’Apple
Apple està cometent grans errors estratègics. Grans errors que li comportaran problemes, ja que la posició preferent que ocupen no l’estan aprofitant com haurien de fer.
Aquí en poso dos:
a) L’iWatch com a extensió exclusiva d’iPhone: Aquest és un error garrafal que demostra que no han entès la seva història. L’èxit contra pronòstic de l’iPod, precursor de l’iPhone, es basà en una estratègia no prou contemplada: L’aparició de l’iTunes per Windows. L’iPod, a diferència de la resta de productes i accessoris de la companyia, per primera vegada va colocar-se al mercat com a producte independent de la tecnologia del seu germà gran. No calia tenir un Mac per tenir un iPod. Amb l’iPhone van reproduïr l’experiment. No calia tenir un Mac per tenir un iPhone. I amb el temps van aconseguir (amb l’iPad) que ni tansols necessitessis un ordinador per gestionar l’iPad o l’iPhone.
Això va permetre que molta gent que no s’hagués comprat mai un iMac per tenir un iPhone, accedís a aquest últim. L’iPhone va aconseguir un percentatge altíssim del seu mercat, igual que l’iPad, i això va ajudar lleugerament els portàtils Mac amb el temps.
Ara, lluny d’haver entès l’encert, surt un iWatch que no és compatible amb Android/BlackBerry. És un moviment increïblement estúpid. Si el rellotge pogués interactuar amb d’altres plataformes, s’hagués convertit en el regal preferent de la propera temporada. Ara per ara, l’iWatch és a anys llum de la competència, no en capacitats, però sí en imatge de marca i imatge personal. Això, per a un rellotge, és fonamental. Tots els rellotges de pulsera del món donen l’hora. I els rangs de preus van entre els 5 Euros i els 30.000 Euros. El valor afegit pràcticament únic és justament la imatge.
Però de la mateixa manera que ningú es va comprar un Mac per comprar-se un iPhone, sinó que es van comprar un iPhone i llavors, uns quants van descobrint-se comprant un Mac, si el rellotge hagués estat parcialment independent de la plataforma del telèfon, molta gent hagués accedit a l’iWatch com a primer producte d’Apple, i amb el temps haguessin saltat a la resta de linies de la companyia.
b) El segon error increïble és la política de preus del MacPro. L’any passat, sense fer massa soroll, Apple va presentar l’ordinador del futur. Un ordinador de sobretaula silenciós i molt potent. El problema? La versió més barata d’aquest ordinador costa 3000 Euros. Sense pantalla, ni teclat, ni res de res. Així, els ordinadors de sobretaula d’Apple segueixen dues linies ben diferenciades. Tenim els ordinadors “de joguina”, els Mac Mini, entre 620€ i 1000€. Bones màquines, però que amb el reduït tamany fa por utilitzar per feines professionals de veritat. I després tenim els MacPro, que tenen preus entre els 3000 i els 8000€, i que només es poden justificar per a Workstations d’edició gràfica.
El preu dels MacPro no està relacionat amb el seu revolucionari disseny, sinó amb el màrqueting i la gamma de processadors que inclou, els més potents del mercat.
Altre cop, un error immens. Hi ha marge per a un Mac, amb carcassa silenciosa de MacPro i CPU potent però no extraordinàriament cara. I un preu que rondi els 1200 -2000 Euros.
Aquest error no és nou. Ja el van cometre amb els MacBook Air i van perdre 2 anys. Quan fa uns anys Apple va presentar els MacBook Air, en comptes de fer-los un 30% més barats que els MacBook, els van fer un 50% més cars. Resultat: Les vendes foren testimonials. Anys després, havent arreglat la política de preus, els MacBook Air van resultar ser els iniciadors de la categoria dels Ultrabooks, però per entre mig, van perdre tant de temps que no van servir per menjar-se mercat.
Ara els passarà el mateix. El dia que se n’adonin de l’error amb els macpro, hi haurà una bona colla de marques que estaran oferint formats similars, i hauran perdut l’avantatge.
No és que a mi m’hi vagi res, però m’indigna l’estupidesa d’algunes decisions.