ALBERT CORTES MONSERRAT

EL DRET A DECIDIR

EL TRASPÀS DE RODALIES, UN ALTRE MIRATGE DE L?ESTATUT

General

La comissió mixta de transferències Estat-Generalitat, ha donat llum verda al traspàs al Govern català del servei de Rodalies Renfe a partir de l’1 de gener, cosa que han qualificat amb el terme històric el Ministre espanyol Chaves i el Conseller Saura, però que no amaga que l’únic que assumirà la Generalitat es la gestió, planificació i establiment de preus, amb molts dubtes a l’aire,i un retard des de la promesa del traspàs de dos anys, com ja es habitual.

Efectivament, el qualificat  traspàs més important des de l’aprovació de l’estatut, cosa de poc mèrit, ja que pràcticament no n’hi ha hagut cap, segueix deixant en mans de l’estat els trens, personal i material, com a mínim fins el 2011, i amb un conveni on Renfe no serà fins aquest mateix any que la Generalitat podria decidir el canvi d’operadora, i si així fos, tot aquell any encara Renfe seguiria operant, o sigui sense les mans lliures com molt aviat fins el 2012. D’altra banda l’estat assumirà el dèficit estimat pel 2010 amb 117 milions d’euros, i la Generalitat decidirà sobre les tarifes, freqüències i horaris dels trens.

Ràpidament en Joan Saura ja ha volgut destacar l’eficàcia de l’Estatut per rebatre els que ja l’hem enterrat, però no anomena la xarxa envellida que te Catalunya, i els 4 mil milions promesos per renovar aquesta infraestructura, i què encara no s’han concretat, ni apareixen en els últims pressupostos estatals aprovats.

Es se’ns dubte una nova acció desesperada per aturar la desafecció catalana creixent per la via estatutària, i davant aquesta cortina de fum, trobem un comptagotes de traspassos tant lent, què a aquest ritme d’aquí cent anys no estarà completat aquest estatut de pa sucat amb oli, els retards son a l’ordre del dia, ara son dos anys des d’una de les nombroses promeses d’en Zapatero. Tanmateix, tant de temps per decidir de moment sobre horaris i tarifes sembla inacceptable i ridícul, una infraestructura com aquesta sense vies, trens, estacions i personal sembla un acudit de mal gust, i on la vertadera gestió per una nova operadora s’allarga fins al 2012, i on una xarxa totalment desfasada per la manca d’inversions en el seu dia, de moment l’estat nomes assumeix el dèficit que provoca allà on no arriba la venda dels bitllets, però de la partida per modernitzar i renovar el material, no esta inclosa ni en el pressupost recentment aprovat.

Son tot un cúmul de disbarats, que nomes busquen apaivagar la desafecció, la sentència condemnatòria de la llei orgànica catalana, i la via independentista que va agafant cada dia més cos, tot hi ser titllada de pantomima per les autoritats espanyoles, curiosament, i com a bon col·laborador en aquest afer, el President Montilla que ja va inaugurar una part de la línia 9 del metro el dia 13 coincidint amb les consultes, ara efectuarà el discurs de cap d’any des d’un centre de control a Rubí de Ferrocarrils de la Generalitat, tota una declaració d’intencions.

En definitiva, més fum per tapar les vertaderes mancances i la inutilitat de l’Estatut per Catalunya, i on el govern català segueix fent brindis al sol per intentar evitar el clam cada cop més gran de la societat catalana, en forma d’estat propi.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.