![](https://img.mesvilaweb.cat/wp-content/uploads/sites/1479/2012/09/dGVpeGlkb3I=_228653_5692_1.jpeg)
Comença un nou curs escolar (2)
Equilibri entre el que ensenyen i el que aprenen perquè no queden mai buits. Intimitat per al seu descans i per a la seua vida personal per no veure’s arrossegat fins a l’esgotament emocional o vital. Dignitat per a mantenir alt el nivell de la professió i la consideració social importantíssima que mereixen i que els mestres han de fer reconèixer amb els seus mèrits.
Com que el mestre Paco Rodrigo m’ha passat tota la descripció sencera, l’aprofite:
Equilibri: cada dia el mestre es buida una mica dels sabers que ha acumulat per transmetre’ls als alumnes. Si no es vigila l’equilibri intel·lectual i emocional, l’equilibri entre donar i rebre, el mestres es poden trobar al cap d’un temps buits, exhaustes i fastiguejats per la rutina de les repeticions… L’única manera de mantenir l’equilibri és l’estudi, o com a mínim la lectura diària.
La intimitat. Aquesta professió és molt destructiva. Els mestres pateixen un xantatge emocional molt fort… Han de procurar desconnectar cada dia un temps i reservar-lo per a ells, per a la seua intimitat, per a la construcció de la seua vida, ja que dediquen totes les hores restants a la construcció de la vida dels altres, i no solament a la vida intel·lectual, sinó també a l’emocional i la moral.
La dignitat. Cal que els mestres mantinguen la dignitat de professionals que són, i que tinguen els aficionats, els intrusos a ratlla, amb gran respecte, però lluny de l’aula.
Teixidor tenia una concepció més tradicional de l’escola?, pel que fa a transmetre sabers i coneixements, potser, però pega de dret contra el perill de la rutina i l’avorriment. Amb la proposta de la lectura constant, sens dubte que l’encerta. Pel que fa a la categorització de la intimitat, que som en una professió molt destructiva, no li manca raó, en alguns detalls, sobretot si el mestre no gaudeix de la seua feina, aleshores l’autodestrucció es veu a una hora de camí, es pateix l’escola, i la síndrome es reconeix en aquells mestres que han perdut la passió: per una altra banda, en alguns casos o situacions escolars no és gens difícil que ens passe. Ningú no n’estem curats totalment del risc.
La dignitat és un altre dels grans consells, sens dubte, pel que representa de creure’ns com és d’imporatnt allò que fem, perque malgrat la torpesa de la majoria de les polítiques, les educatives especialment, tenim una gran responsabilitat, els mestres, que no cal que ningú, i l’administració menys encara, ens apunte amb el dit o amb pitjors eines, com si exercirem de creminals o aprofitats.
«La construcció de la vida dels altres» és sens dubte una de les frases més belles, a l’escola: …No solament a la vida intel·lectual, sinó també a l’emocional i la moral.
http://ca.wikipedia.org/wiki/Emili_Teixidor_i_Viladecàs (emili teixidor)