EL PROCÉS ACORDAT DE SALMOND
De totes maneres, i posant com ideal aquest procés acordat com ideal, cal veure que passa quan una de les parts, precisament la dominant com en aquest cas l’Estat espanyol no vol acordar res i nega qualsevol tipus de possibilitat de cap acord per democràtic que sigui, encara més actua en altres fronts sempre en clau catalana, quan per exemple no accepta un eventual referèndum a Crimea, obviant una visió global del conflicte d’Ucraïna, i amb la recança de no poder defensar referèndums d’autodeterminació que en aquest cas jo no considero que amb l’exèrcit al carrer i via exprés siguin la millor solució, ja que en la vida domestica tampoc ho contempla.
Arribats en aquest punt i esgotant totes les vies de la legalitat que hores d’ara ens empara, inclús com hem vist enviant recursos al TC sobre diverses lleis re centralitzadores i agressives com Educació. món local i d’altres, curiosament el mateix tribunal que va trinxar la democràcia amb la proposta d’Estatut català sense cap rubor. Com deia i preveient que aquest no continu no variarà, arribant a l’aprovació de la llei de consultes i la convocatòria oficial de la consulta el 9 de novembre, on les dues ràpidament acabaran impugnades. Serà clau la mobilització pressió de la societat cívil, que aquesta si que es una gran diferència amb Escòcia, jo diria que transcendental i optar per seguir endavant trencant aquesta legalitat amb totes les conseqüències que caldrà que siguin explicades a dins i a fora. La segona via de les mal anomenades eleccions plebiscitàries jo no la defensaria ja que es barrejarien molts temes de partit, ideològics i socials que podria alterar greument els resultats.
Internacionalment cal uns resultats d’un referèndum amb garànties per assolir l’èxit i això a Catalunya tant sols s’aconseguirà arribant a aquest punt de trencament sense remei.
En definitiva, poc te a veure la situació escocesa i la catalana, dos mons que no es poden medir pel mateix paràmetre ja que la base democràtica res te a veure.