TOMB DEL CARLIT AMB BTT 04.08.2020

L’Alta Cerdanya i el Capcir son unes de les meves zones preferides del Pirineu i molt concretament es una zona que dona molt de joc per fer-hi traçats amb bicicleta d’alta muntanya, per les seves, en general, poc sobtades pendents i per tenir grans zones de prats per sobre 2000m.

Ja fa temps se’m va ficar al cap de provar de fer la volta al massís del Carlit, una possibilitat es seguir el traçat ja existent i marcat, GR Tour de Carlit que amb dos o tres jornades a peu completen la circular del gran Massís.

Després de donar-hi moltes voltes per tal de trobar el traçat més ciclable i al mateix temps el més fidel possible al traçat original, vaig dibuixar-me el traçat sobre el mapa  i vàrem preparar una sortida amb pràcticament tota la colla, que malauradament no vam poder acabar. A Porté ens vam veure obligats a avortar la gran volta, per anar  ja amb força retard sobre les previsions horàries i segurament ens hagueren faltat hores de llum per poder completar tant exigent traçat.

Les raons per les quals ens veiérem obligats a plegar bàsicament foren dos : la primera i principal fora que passar pel bonic i exigent Coll de l`Home mort és massa entretingut i poc ciclable, i per tant complica molt les possibilitats de poder acabar en una sola jornada, i la segona és que amb una colla tant gran, es fa molt difícil poder dur un ritme alt i constant durant tota la jornada i  fa disminuir les possibilitats d’èxit.

Per tant, per assolir l’objectiu amb relatives opcions cal modificar l’itinerari i esquivar com sigui les parts prescindibles de la volta i, a poder ser,  fer un grupet mes reduït per aconseguir anar  a ritme  mes constant.

El dimarts 4 d’Agost es presenta l’ocasió i a la matinada passo a recollir l’Enric  per Argentona. Amb ritme viu pugem a la Cerdanya i aparquem pràcticament a tocar dels Banys de Dorres.

Comencem la ruta anant per feina i ràpidament ens trobem pujant pel dur empedrat direcció al coll de Jovell. Un cop dalt continuem seguint les característiques marques grogues i taronges del GR Tour del Carlit i per un divertit i distret descens baixem a ritme viu cap els pobles de Brangolí i Ferrers, on deixarem momentàniament el GR per tal d’esquivar uns inclinats prats que ens obligarien a pujar amb la bici a l’esquena. Fem un petit tomb per la petita carretera i quan som a tocar de Bena retrobem el GR just a la cruïlla de la pujada cap el coll de l’Home Mort, passem de llarg  i ens dirigim per la petita carretera cap el bucòlic  poblet de Bena. D’aquesta manera deixem el traçat original enrere i evitem aquest tram tant costerut.

Per ràpida pista arribem a la gran casa Salit  on trobarem un molt bon descens que amb quatre marrades ens plantarà a la carretera del Coll Pimorent , just davant del càmping l’Oratoire.

Fent un petit tram de carretera entrem el veïnat de Quers on prenem el GR107 que ens permetrà anar remuntant riu amunt, tot passant per Cortvassil i el bonic poble de Querol.

En aquest punt el GR107 remunta cap a la Vall de Campcardós guanyant força alçada, per tant  fem uns 2,5 km per la carretera i retrobar el GR mes amunt, concretament al poble de Porta.

Altre cop seguint les marques blanques i vermelles ens arribem a tocar de la Torre Cerdana, on deixem el GR107 i ens dirigim per un bonic i aeri corriol fins poble de Portè.

Passem de llarg el poble i anem a buscar GR7 que amb dura, llarga i tècnica pujada, ens permetrà anar guanyant alçada. Tot flanquejant, alternem estones a peu, estones donant-t’ho tot  per tal de mantenir-nos dalt de les nostres bicicletes, mentre anem guanyant alçada de forma impecable.

Xalant de valent aconseguim arribar a l’anhelat estany de Lanós, les cames i les forces comencen a flaquejar, doncs no hem parat ni un sol moment i la pujada ha estat molt dura. Busquem un bon lloc per parar i fer un mos, mentre observem l’enorme panorama que ens regala la vall de Llanós. Les vistes de l’enorme Estany amb els pics de Coma d’Or i el Pedrós cap al Nord i cap el sud els pics de coll Roig, l’escarpat pic de Xemeneies i com no, el majestuós Carlit. Talaia perfecte de la nostre increïble volta.

Un cop menjats, per bon i ràpid corriol ens arribem a la Cabana del Roset, punt on s’ajunten els itineraris Tour dels Perics i el nostre Tour del Carlit per compartir un bon tram de camí direcció la Portella de la Grava 2426m. Seguim per molt bon terreny fins a tocar de la portella, on inevitablement ens toca carregar les bicis a l’esquena durant aproximadament uns 15 minunts per tal de salvar  dures rampes finals.

Estem molt contents, doncs estem al punt més alt del recorregut i tot va com una seda. Estem dins horari previst, el gran desnivell de pujada ja l’hem fet i el temps és immillorable… encara queda molt… però el desnivell a partir d’ara ens vindrà a favor.

Comencem el descens de la vall Coma de la Grava, per un dur i complicat camp de rocs direcció al Bonic Estanyol, on ara ja si per prats d’herba i corriols de vaques anirem descendint per la espectacular vall.

Continuem baixant a molt bon ritme fins arribar a la part plana de la Coma, on la Tet es cargola i recargola fent uns preciosos meandres i múltiples aiguamolls. En aquest punt el descens es complica ja que el riu ocupa tot l’ample de la coma i el camí ha de trobar pas a tocar de les tarteres que baixen del Fals Carlit. Així que anem alternant trams tècnics, amb trams molt tècnics i amb trams directament  impossibles, que ens fan pujar i baixar de la  bicicleta en multitud d’ ocasions.

Per fi arribem a tocar de la Bollosa i deixem el Tour dels Perics que agafa direcció Refugi de Camporells i nosaltres continuem direcció sud, acostant-nos cap a llera de la gran presa.

Com sempre l’entorn no decep, la Bollosa es un racó del Pirineu realment espectacular i circular per aquests verals amb bicicleta ho fa més especial encara.

Anem resseguint la llera del llac, tot alternant difícils trams amb trams impossibles que ens obligaran a anar carregant les nostres muntures a l’esquena. De mica a en mica ens acostem a la presa, gaudint de valent de l’ambient i el fabulós paisatge metre ens esforcem a fons per poder anar superant els durs ressalts que ens anem trobant al nostre pas.

Ja que anem prou bé de temps, ens permetem el luxe de descansar una estona a tocar d’aigua i així menjar i descansar un xic. Estem pletòrics, doncs només queden uns pocs Km per acabar i gaire bé tots són de baixada, sembla que ja ho tenim tot a favor…de moment.

Comencem el descens direcció Sant Martí d’Envalls, tot seguint les ja conegudes marques grogues i taronges del GR Tour de Carlit i el sinuós recorregut riu d’Angostrina. Però de seguida comprovem que no tot seran flors i violes doncs anem trobant petits torrents, aiguamoix i extenses zones que semblen camps de síndries ó d’enormes carbasses, que no ens deixen circular i ens obliguen a posar peu a terra constantment. Anem baixant pensant que no és possible un camí tant impracticable i que d’un moment a l’altre millorarà… però molt a pesar nostre podem dir que pràcticament acabarem fent uns 3km a peu.

Ufffff aquest descens és realment horrorós! És mes una cursa d’obstacles que no altre cosa. Per fi arribem a tocar de la cabana de Prat de Carrera i sortim del bosc, per entrar a uns desmanegats prats que ja amb sinuós corriol anem trampejant  i negociant amb els relliscosos camps de pedres per tal d’anar avançant vall avall.

Ufffffff!!! Per fi arribem a sant Martí d’Envalls i així deixarem enrere aquest mal son. Ara per bona pista remuntem fins la Cabana Abric Nartigues i, ja desbocats i amb els gas roscat a fons, ens llancem per l’extraordinari descens cap els Banys de Dorres i així acabar de tancar el cercle del Tour del Carlit.

Estem molt contents, ens felicitem i ho celebrem doncs un tomb de 60 km, 2000 de desnivell i 11h de feinada per alta muntanya no tenim la sort de fer-ne cada dia…

Nota: si mai algú esta interessat en repetir aquesta volta, el meu consell és que no baixi seguint el Riu d’Angostrina, sino que remunti fins Coll de Pam i torni per estació esquí Font Romeu per agafar el GR cap Èguet i Targassona etc…

Volta realitzada per els Bicicorriolaires, Enric Subiña i  Martí Montserrat

Mapa utilitzat: Editorial Alpina, Carlit Bollosa escala 1:30000

Temps total: 10h30min de cotxe a cotxe

Les fotos d’en Martí: clica aquí.

Les fotos de l’Enric: clica aquí.