A la brasa i al caliu

Joan Alcaraz

PASSIÓ pel PIANO

Sense categoria

Us he parlat sovint de la meva passió per la cançó d’autor. Però en matèria sonora, d’addiccions, també en tinc d’altres: la música per a piano, molt singularment. 

Estudiant fugit del tacte, complex i subtil, de les tecles blanques i negres des de l’època de adolescència, vaig heretar-ne la sensibilitat -i la debilitat- per sempre. O sigui, l’elegància, la magnificència, el món vellutat i resplendent. En definitiva, la plasmació sonora de tot un estat de gràcia que el piano, sol o en companyia -d’un altre instrument, d’una veu, d’una orquestra, d’un conjunt-, senyoreja en plenitud.

Les festes de Nadal, tot i els seus aspectes prou entranyables, mai no són del tot plàcides. Tanmateix, enmig del tràfec, he procurat tenir temps per anar assaborint l’obra pianística completa de Frederic Mompou. I per cert que, gràcies a la gentilesa de la Montserrat, n’he pogut gaudir en dues versions: la interpretada pel propi autor -que també era un excel·lent pianista- i la d’un altre intèrpret molt notori, Josep Colom.

Mompou, un dels cims creatius del pianisme del segle XX -tot i que l’accés al seu món no sigui sempre fàcil-, té registres màgics, subtilitats lluminoses, moments molt intensos, paisatges de l’ànima… Ho sentim prou, per exemple, en el primer dels seus Préludes, que tant em plau d’adjuntar-vos i que jo no em cansaria mai d’escoltar.

L’obra del compositor de la nua i sublim Música callada -nascut a Barcelona, i instal·lat a París durant vint anys- inclou les Variations sur un thème de Chopin, que remet explícitament a un altre dels noms universals del piano, potser el més gran: el polonès que, entre altres afanys, intentava complaure pel que fa a l’amor la novel·lista George Sand, també des de la mallorquina cartoixa de Valldemossa…

Sense oblidar-nos mai, és clar, de l’hongarès Franz Liszt, a qui, gràcies al meu pare, jo ja escoltava en vinil de ben jove mitjançant les meravelloses interpretacions de György Cziffra. I pensant sempre, no cal dir, en un concert tan increïblement bell per a piano com és l’Emperador, de Beethoven. O els de Brahms, per exemple. O, avançant una mica més en la història, els del rus -nacionalitzat nord-americà- Sergei Rachmaninov. O els nostres Albéniz i Granados, poc o molt contemporanis de l’andalús Manuel de Falla.

En fi, aquests només són alguns exemples per tal que comprengueu com he passat i passo, escoltant el piano -que no tocant-lo, ai!-, alguns instants d’or. Espais de temps que, òbviament, poden allargar-se bastants minuts i, si s’escau, unes poques hores. I no solament pel que fa referència a la música clàssica, tan mal dita culta en la mesura que qualsevol gènere o estil musicals de qualitat són Cultura en majúscules… sense haver de demanar permís.

La música de jazz mai no ha estat ben bé la meva, i això que ja deveu saber que sóc de Terrassa. Però, és clar, el mestratge de monstres com Bill Evans, McCoy Tyner, Keith JarrettThelonious Monk, Herbie Hanckok, Chick Corea, Brad Mehldau o l’enyorat Tete Montoliu, per no allargar-me, no es pot -no el puc- obviar, sinó tot el contrari.

De la mateixa manera que m’ho passo tan bé amb les audicions de la música de piano dels nostres mestres moderns: Manel Camp, Jordi Sabatés o Conrad Setó, per dir-ne només tres, sense menystenir el talent de figures més estrictament de jazz com Albert Bover o Ignasi Terraza.   

O exponents de la nova música que se’n diu minimalista. Entre nosaltres, n’hi ha de força interessants, com, posem per cas, Jordi-Lluís Rigol. L’italià, més conegut arreu, Ludovico Einaudi també és un referent de qualitat, tal com una altra amiga pianista, la Francesca, haurà pogut comprovar aquestes darreres setmanes.

I no deixo de pensar, pel que fa a la música per al cinema, en la banda sonora d’un film de l’interès de The piano, precisament, composada per un altre minismalista: el compositor britànic Michael Nyman

Ni m’oblido -tornant a la clàssica– de referents de la interpretació pròxims com Alícia de Larrocha, l’enyorada Rosa Sabater -homenatjada fa poc al Palau de la Música en acomplir-se el quart de segle de la seva tràgica mort- o l’egarenc Miquel Farré, el granollerí Jordi Masó, el menorquí Ramon Coll…  O, més ençà, les joves concertistes Alba Ventura -barcelonina- o Laia Masramon -santpedorenca…

I hi ha encara, aquí i arreu, molts altres noms en tot aquest univers de somni: el d’un instrument musical tan gran, enlluernador i autònom. Jo vaig voler, a la meva manera, dominar-lo, però no me’n vaig sortir: per falta d’habilitat, però també per manca de voluntat i de temps. Les meves filles, al seu torn, ho han intentat -la gran, singularment-, però ja era previsible que xuclessin més els altres estudis.

Un piano és un dels objectes que m’enduria ben de gust a una illa deserta. És clar que aleshores hauria d’espavilar-me tot sol, perquè segur que no tindria a mà el professor -o la professora- pertinent… 


  1. Sóc molt admirador d’en Joan Valent, compositor -i pianista- mallorquí que penso autor d’una obra que va guanyant en densitat, i alhora en subtilesa i sensibilitat. No sé si el coneixes, però en cas que no, te’l recomano: no te’l perdis. Es va donar a conèixer (almenys per a mi) acompanyant na Maria del Mar en una gira amb músics de cambra, però després ha “esclatat” ell amb el seu grup i les seves composicions. Jo me’l poso una vegada i una altra, i cada cop l’entenc més, però sobretot el gaudeixo més.

    No voldria acabar aquest comentari sense revelar que he usat el títol del teu blog per a un post en el meu (on et cito, naturalment).

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.