La vida versió Champions League

Què vols que et diga?

Aparador

Les veig tots els dimarts i dijous a les nou i mitja, escampades al llarg del mateix aparador, mentre conduisc des de la meua insultant estabilitat de funcionària aficionada a la natació. Hi ha dies que les mire més detingudament, quan hi ha trànsit. Però en general passe com una exhalació i amb un cert sentiment d’impotència. Hi ha qui diu que són elles les que trien la seua feina. Jo no n’estic tan segura.

En ocasions hi ha redades. Alguna vegada m’han parat els agents de la Generalitat -tenim policia autonòmica!- per a identificar-me tot passant per aquell carrer, mentre ells fan la seua feina. Mai no sé ben bé contra qui o contra què. Contra les màfies, espere. Perquè elles són l’últim esgraó, el més sórdid, el més dèbil. El sac de boxa que rep per totes bandes.
No entenc els qui afirmen, quan resorgeixen els debats de la prostitució, que a elles ja els està bé. És massa coincidència que els agrade la feina als mateixos estaments de la població, els més indefensos, els més marginats, els més maltractats. I tampoc entenc perquè és, en general, el mateix gènere el qui frueïx amb la venta del propi cos. No són les dones. Són problemes més profunds que s’exterioritzen en la mateixa carretera, equidistantment ubicats. La major part de la gent hi deu vore putes: cossos exposats. Jo hi veig dones exposades en un aparador d’impotència. Impotència a dues bandes: per elles, i per mi. 

Primer viatge a Berlín

L’alemany sempre se m’ha resistit. Podria fer-me l’ànim de parlar txec, búlgar o eslau antic. Però amb l’alemany no hi ha hagut mai manera. De xicoteta vaig anar a una escoleta alemanya, on a la mestra li dèiem “tante” (tia, en alemany). Deu ser alguna mena de trauma infantil. No recode perquè. El que sí recorde -millor que l’escoleta- va ser el meu primer viatge a Alemanya, a Berlín.

Corria el 3 d’agost de 1990, el dia que Irak va invadir Kuwait, i enfilariem dos mil quilòmetres en les següents catorze hores. Al cotxe: calor i maletes. I una pica amb un martell. 
Després d’alguns dies trotant per la Selva Negra, finalment arribàrem a la nostra destinació: la capital. En recorde pocs detalls, però hi ha escenes que les tinc tatuades al lòbul frontal. La imatge que sempre conserve és la mon tio Salvador, pujat a una cadira, pic i martell al costat d’un alemany autòcton, amb qui no s’entenia ni un borrall, però amb qui compartia la gana de tirar el mur al terra. Recorde molts carrers que semblaven estar en obres. Entre paret i paret, metres de carrer sense adoquinar, que em cridà també l’atenció. Físicament, Berlín continuava partida. 

Amb el temps i les classes d’història de la Maite Bosch i la Fina Vilardaga he anat entenent que la caiguda d’aquell mur representava molt més del que veia amb ulls de preadolescent. I ara que sóc gran aprofite per a decorar moments històrics com hui amb aquelles impressions incipients, de qui ha vist passar alguna cosa gran sense saber ben bé perquè. Amb aquestes imatges i amb trossets del mur de Berlín que encara conservem a casa.

Condemnada

Mai no m’ha agradat Halloween. Amb una festa tan nostrada com Tots Sants –i la Castanyada, a Catalunya-, em costa fer-me a la idea d’haver de celebrar aquesta pantomima del terror perquè va inclosa en el meu salari. Però ser professora d’anglès té les seues pegues –poques, però en té. I aquesta és una d’elles. Estic condemnada a repartir caramels, somriures  i caretes de personatges funestos durant els pròxims 35 finals d’octubre de la meua vida. 

La globalització hi té molt a vore, en aquesta expansió –plaga, en diria jo- de la castanyada americana. Però també qüestions climàtiques; aquests dies en què les partides de pilota valenciana a l’hora del pati es traslladen al porxo perquè al trinquet hi fa una calor nuclear, no em puc imaginar a cap valent embafant-se acastanyes i boniatos torrats.

Halloween ha arribat amb força a Orba, degut possiblement a l’empelt anglés que corre encada carrer del poble. A una setmana per a la festa s’havien multiplicat com a bolets les publicitats anunciant festes de Halloween (pronunciat Kalouín pels autòctons, que la fonètica anglesa és molt sofrida). A classe, com no podia ser menys, també l’hem celebrat –d’una manera més íntima i menys espectacular: mirant una pel·lícula de terror-. Almenys m’he relaxat uns minuts observant com els pilotaris més valents de la classe s’estremien en les cadires tot cridant a la vista d’una bruixa malvada de sèrie B. No els agafa tanta por quan els dic que tenen examen. Alguna cosa hauré de fer. Potser disfressar-me de bruixa?

Segària endins

Endinsar-se en la vall de la rectoria, Segària endins és com entrar en el país de les meravelles, l’altre costat de l’espill, el negatiu d’una fotografia analògica. L’escola és una escola rural, en un ambient bucòlic i perennement primaveral, on les opcions lingüístiques no són una qüestió de resistència ni reafirmació de la identitat. És, probablement, l’única opció disponible.
Mentrestant, a la seua recerca de pau espiritual, famílies angleses han acabat desembocant en aquest entorn de somni, i s’han trobat a l’altra banda de l’espill amb un bou enganxat al cotxe, sense tindre idea d’on es ficaven.

I és ací on arriben els xiquets anglesets, uns xiquets sense cap altre contacte escolar que l’anglès de Gran Bretanya, en un entorn casolà que intuïsc idèntic al de la terra originària -galetes de mantega incloses-. Tot és en anglès: els pubs, els amics dels pares, i els fills dels amics dels seus pares. I la tele. 

De retorn cap a l’escola, el dia a dia es fa en valencià com a única opció lògica -tret de les classes d’anglès, of course-.  No sé si algú s’ha preguntat, dins d’aquest entorn quotidià, on cap l’espanyol. Ells, ja vos ho puc dir, no. I és ací on entren els meus intents de fer efectiva la legislació:- Sí, James, ja sé que parles valencià. Però la llei em demana que sàpigues expressar-te en castellà. 
I James, aletejant les pestanyes rosses al llarg dels seus enormes ulls blaus, em fa la pregunta del milió.
– Per a què?

 

Bajoques

Aquella íntima gaubança per uns miserables vestits s’ha anat convertint en l’apocalipsi del goig. L’elefant trontolla, ara que el sumari s’ha obert en canal. El més divertit de tot: que crec que a ningú, ací, li sorprenga. Sabíem que, molt o poca, hi havia merda a les altures. Ja ho diu la dita: dis-me quina premsa tens i et diré com eres. I ara ha arribat el temps de mirar la premsa. Però no la d’ells, que fa riure; sinó tota la resta. 

Asseguda al sofà, veig debats sobre l’elefant a la televisió. Hauria d’estar exultant. Li queda poc de temps, a l’estaca. Estira un poc més, que mira que tomba. 
Però en el fons de tot em fa por, pànic, que tot plegat no resulte ser una nova derrota més humiliant. Que quan tornen les eleccions tornem a vore’ls exultants; i continue la manipulació informativa -no la dels nivells normals, de la democràcia, sinó aquella manipulació ofensiva a la intel·ligència, la que provoca vergonya aliena-. Perquè aleshores, quan tornen a guanyar, després del cas Gürtel, a nosaltres encara se’ns caurà més, la cara de vergonya -si és que ens en queda, de cara-. No serem els únics conscients que som uns bajoques. I se’ns tornaran a riure a la cara, aquesta vegada, amb més ganes, amb més satisfacció. 

Esperit Olímpic

És poc convenient que, actualitzant el bloc amb la poca freqüència amb què ho faig, l’òmpliga en les meues estones lliures de nimietats com la que va a continuació: però la d’ahir és d’aquelles anècdotes que semblen més extretes del diari de la Bridget Jones que de la vida real. El que em dispose a narrar jure que és cert i real com que a bandera olímpica està formada per cinc cercles. 

Anem fins a la piscina, en el meu primer dia d’un curset de natació.  

 

Arribat l’u d’octubre, ens en anem el banyador, el sobrepes i jo cap al curset on ens acabàvem d’apuntar els tres, per a millorar tècnica. En arribar, veig a un grup de xiques amb banyador, i vaig disparada cap a elles: Hola, ací estic. Tu ets del grup d’inicial? No, senyora. M’han apuntat a l’avançat. Doncs és a l’altra banda. Allà.  I on m’envien no hi ha altra cosa que quatre xics musculats, alts com un Sant Pau, delipats i repentinats; escultures de pura fibra amb els músculs a l’aire. Me n’hi vaig arrastrant les xancles, notant que em falta tovallola per a tapar-me les carns -i les cames, on començaven a despuntar els puntets rojos característics de la pell acabada de depilar-.  
Demane pietat al monitor quan encara no hem ni començat, remarcant-li la meua condició de minoria de gènere i de múscul. I em diu que tant se li’n fot: que la natació no és qüestió de múscul. És qüestió de tècnica i resistència. Afortunadament, tenia raó.  
Acabe el post amb aquesta vella cançó, que m’ha vingut al cap en veure les manetes de Madrid després que el COI nombrara la pròxima ciutat organitzadora dels JJOO.

Gallonets

La meua europeïtat m’ha empés la curiositat sempre dins els límits de la influència del vell continent -o en la pista de tennis de la guerra freda, si voleu: Estats Units i Rússia-. Confesse que molt poques vegades he mirat més enllà. I les voltes que ho he fet, han estat llambregades. Les úniques incursions que he fet a la cultura del sol naixent, per exemple, han estat pel bloc de la Marina i per aquell curs de cal·ligrafia xinesa a distància on es va immergir Emili durant un temps fa alguns mesos. I des del divendres, sense avisar, en tinc una mostra a la biblioteca familiar.

Divendres per la vesprada vam anar a la presentació de dos llibres de poemes. El primer era de la terra, de Pere Císcar, en el que em va parèixer un poemari de l’orfebreria de la paraula -o de la lletra-; que recorda a Brossa i a Màrius Serra. A plec dispers, editat per 96, en la col·lecció Razef -una col·lecció agradosa per l’estil i la simplicitat de les pàgines i del preu-.
L’altre poemari que es va presentar va ser Ebri de lluna, de Li Po. Com explica Juli, Li Po és una de les cimes de la poètica xinesa en el temps de major esplendor de la dinastia Tang. Eduard Verger ha traduït quinze poemes en aquest poemari -del miler que se’n conserven-i, i ens en va llegir pràcticament la meitat en la presentació; un acte que esdevingué la meua lliçó magistral d’introducció a la cultura i l’escriptura xinesa. 

La simplicitat dels conceptes mesclada amb la complexitat de la seua interpretació m’han deixat fascinada. Si en comptes d’agafar-ho amb trenta anys haguera descobert aquest sistema amb vint, qui sap si encara m’hauria animat.  En tot cas, sempre em queda la possibilitat de disfrutar dels gallonets de poesia que m’ofereix l’edició bilingüe de 96. Com està en bilingüe, no se sap mai; amb internet i un poquet de paciència…

Cavil·lacions de setembre

Crec que tots els anys per aquesta època escric algun post sobre la pluja; però no ho puc evitar. El setembre a la Safor sol recordar al diluvi universal. L’any passat, treballant en els paisatges llunars de la Vila, apenes en vaig tastar quatre gotes. Però enguany, ancorada a les portes de Laguar, me n’he adonat que treballe al cor de les tempestes.

La pluja és fabulosa, i no només perquè ens reompli els aqüífers; és, a més, tot un espectacle de la naturalesa, com els que apareixen als reportatges de Punt 2 -però en directe-. La veus arribant inexorable com un teló d’acer que esborra el paisatge; i et fa sentir que s’acaba el món. Hores o dies després, quan finalment s’ha acabat el món i ressuciten les formes, l’aire corre impregnat d’olor a terra humida, i fan vindre ganes de viure. 
Aquest migdia, les particularitats de setembre han agafat desprevinguts a més d’un a l’escola, i, recolzada en la finestra de la biblioteca, m’he dedicat a contemplar divertida l’eixida dels xiquets de l’escola: pares engrapant als xampinyons de tres anys al braç, avis esquivant rierols improvisats, i els bordegassos de secundària cavalcant cap als autobusos esmorteïnt la pluja amb els llibres d’anglés al cap. He vist el reflex del nostre diluvi salvatge en els ulls estupefactes anglesos, acostumats la flegma de les seues aigües; i he pensat que s’hi acostumaran, igual que s’han acostumat a escriure amb ce trencada. 

Concurs de radiografies

En la poca experiència com a docent, podria dir que m’he trobat en quatre circumstàncies molt distintes, una a cada punt cardinal: de la classe mitja-alta anglesa vaig passar al Bronx, i més tard, de la Vila perifèrica he passat al cor de la Marina. I les condicions de treball d’un lloc a un altre canvien completament la vida d’una mestra. Ací va la comparació de les dos últimes radiografies laborals.

La norma, a la Vila, era la suficiència. No hi havia classe on no hi haguera una perla d’aquelles que et fan plantejar-te la teua feina no com a un treball relacionat amb la lingüística, sinó més aviat amb els serveis socials. Recorde el *Kevin, que cantava flamenc quan jo intentava posar cançons en anglès. Carmen i Rosario venien quan els pareixia, i desafiaven a companys i mestres. 
Orba, en aquest sentit, és tot el contrari. Els alumnes demanen excuses quan s’han deixat alguna cosa de la classe -sense que jo els la demane-. Obrin amatents les pàgines indicades, fan callar els companys que parlen quan no se’ls demana, i fins i tot m’he trobat amb alumnes que fan més deures dels que pose. I a mi, que m’havia enfadat perquè m’havien enviat lluny de La Font, se’m cau la cara de vergonya quan recorde l’emprenyamenta. Potser dinaré fora de casa, però emocionar-me cada volta que isc de classe pel bon comportament que han tingut els alumnes és una cosa que no té preu. 

Si algú té curiositat per saber com és Orba, La comtessa d’Angeville i Toni de l’hostal hi han anat


* No cal ni dir que tots els noms dels alumnes que apareixen en aquest bloc estan readaptats.

Hardatxos al patchwork

Mira que em costa eixir del rovellet; i això que el meu rovell, les comarques centrals, juguen en la Champions Meteorològica dels registres de pluja. Millor m’ho posen: menys ganes d’eixir de casa. Però amb això de ser una dona alliberada -d’oposicions i compromisos- he posat la directa en la vida social. I si hi ha un lloc on m’entusiasma anar quan he d’eixir del meu país petit és Sogorb. 

La primera visita a Sogorb em va impulsar a la recerca d’una essència valenciana, tot just quan començava la meua valenciania a jornada completa. Amb el temps, després d’una recerca tan infructuosa com probablement absurda, he arribat a la conclusió que el meu país no és de Chanel. Té més aires de mercat, un puzzle d’olors, una manteta de patchwork. I Sogorb n’està a l’altra punta, de la manteta. 

Tanmateix, furgant entre pernils, entrades de bous, i cubalitres m’he trobat amb fils curiosíssims que recorden els nostres orígens lingüístics: mantenen valencianismes que, en alguns casos, nosaltres ja hem perdut. A una persona golosa se li diu  laminera (llaminera, paraula que hem perdut ací). Els poals (galledes) són pozales. I els fardatxos -o sarvatxos-, hardachos


Si algú té curiositat, ací es pot vore l’entrada de bous i cavalls retransmesa per Canal 9 el diumenge passat -el dia que nosaltres, Emili i senyora, assistírem a l’entrada).

Publicat dins de Terra | Deixa un comentari

Imperis

Com en quasi tots els millors vicis de la meua vida, va ser Emili qui em va encomanar el joc de l’Imperia. Es tracta d’un joc d’estratègia que ha creat un búlgar a qui haurien de donar el Premi Nobel Lúdic -després de Sid Meiers-.
Per als no iniciats, puc dir que es tracta d’un joc de creació i gestió de xicotets regnes amb tres pilars bàsics: l’economia, la investigació i les forces armades.

 

El que hauria d’atraure d’aquest joc és el seu caire estratègic: els recursos són limitats i les necessitats il·limitades, i cal destriar com aprofitar al màxim el que s’obté del món virtual. És comú, per tal de traure recursos extra, atacar els veïns per furtar-los or. O atacar per manies personals. O per fer la guitza. Però ara que no em sent ningú he de confessar que el que més em fascina és estar jugant amb jugadors de tot el món. Perquè el joc permet escriure’ns missatges sense haver de donar el nostre correu electrònic. Ni tan sols el nostre veritable nom, o el gènere.
La base fonamental del treball en equip són les aliances. La meua s’anomena Gran Muralla, i la va formar un xinès. El líder és un macedoni que treballa a l’orient mitjà amb grans dots de lideratge. Un altre dels càrrecs dins de l’aliança és el diplomàtic, que ostenta un eslovac que no sap anglès -la lingua franca, no em calia ni dir-ho- i utilitza un programa de traducció automàtica per a posar pau entre imperis. Mentre ens conxovem per a atacar al dèbil i protegir-nos del fort, intente imaginar-me a tots els membres de la meua aliança des de les seues cases, estants, i m’entren unes ganes terribles d’escriure’ls un missatge per demanar-los que m’expliquen la seua vida.  

 

Nova Escola

Treballar en educació no és com treballar en textos, en magdalenes o en estadística. El caràcter i la personalitat són elements fonamentals en el dia a dia, i, si hom prové d’un lloc social notablement allunyat del seu lloc de destí, la tasca -en teoria- hauria de ser més complicada. Afortunadament, de tots els llocs on hauria pogut estar donant classe al llarg del meu país de patchwork, m’ha tocat un minifundi cultural on són iguals que nosaltres: Orba.

Orba és un llogaret de mil-i-escaig habitants enmig de les muntanyes -unes muntanyes ja cucades per les urbanitzacions, com passa a ca meua-. El fet que estiga enmig la muntanya ja em l’apropa a casa. Com la Font, la carretera d’entrada serpenteja com un sacre, i, com també passa al meu poble, per anar a Obra s’ha d’anar a propòsit. I és un d’aquells pobles on a la gent no se li acostuma a perdre res. 

La meua nova escola és una escola comarcal, i a partir de secundària reben alumnes dels microfundis circumdants -que són encara més xicotets que Orba-. Com la de la Font, demana a crits una renovació, que ha vingut aquest estiu en forma de tirita; l’estat del seu benestar fa que a qualsevol que passe per les instal·lacions li entre el riure fluix quan li parlen d’un portàtil per a cada alumne. De moment, l’escola és nova per a Marta, i per als barrufets de tres anys a les quals hem acollit amb paciència maternal. Però clama al cel la necessitat que també siga nova per als sagalots que troten despacienciats passadissos amunt. 

Philly: la meca americana


En la foscor de la meua ignorància coneixia Philadelphia pel formatge d’untar i per la pel·lícula. Però Philadelphia –Philly, per a la gent d’ací- en realitat és el cor de l’Epopeia Nacional: és l’escenari de la Chanson de Roland nordamericana, el naixement de Ròmul i Rem, on reposa la Kaaba. Una “la milla quadrada històrica” al cor de la ciutat explica el naixement d’una nació tan jove que conserva el mobiliari que utilitzaren els seus pares fundadors. Això no ho poden dir molts països.

Tanmateix (o possiblement per això) es cometé l’error, en molts casos, de tombar edificis com la casa on va viure el primer president, o la primera biblioteca nacional. Dos-cents anys és poc de temps, però els canvis urbanístics en el cor de Philadelphia han estat trepidants. Adquirida, amb el temps, certa perspectiva sobre la necessitat de la memòria històrica, han anat transformant el cor de Philly; el resultat final és una certa reconstrucció d’edificis històrics –que no arriba a l’extrem de Varsòlvia, on tot el casc antic està reconstruït des dels fonaments per raons distintes- convertits en museus de pelegrinatge del nacionalisme americà.

De tots ells els que més em van agradar fóren el Hall de la independència –l’edifici on es va signar la delcaració de la independència, que roman pràcticament intacte- i el National Constitution Center, un museu dedicat a la constitució (…) amb un audiovisual que, d’haver estat americana, m’hauria fet caure la llagrimeta; a banda, un seguit d’exposicions en el museu que em van recordar molt clarment quins són els principis de la constitució –que ja me la feren aprendre als 16 anys-.

Eixint cap a fora, a la botiga del souvenirs, no vaig poder evitar comprar-me un parell de samarretes, la més espectacular de les quals resa: One nation, one constitution, one destiny. Amb les coses tan clares no sé quina cara se’m deu posar quan aquesta gent em pregunta allò de: So, where are you from?

Publicat dins de Rodamón | Deixa un comentari

El camí de la llibertat

Quan hom veu l’amabilitat que brolla del 95% de la població americana amb què s’ha topat li costa de creure que els Estats Units siga un país abonat a les guerres. La sorpresa, més enllà de l’amabilitat quotidiana, es fa extensiva quan veu l’orgull de la intensivíssima vida democràtica d’aquestes terres.

A més de l’accent i de les universitats, el que més m’ha cridat l’atenció de Boston és un camí -marcat en terra per rajoles roges- anomenat “El recorregut de la llibertat”-. Aquest camí, que hem caminat amb Emili com dos Dorothies buscant el Mag d’Oz, porta a través dels diversos edificis més emblemàtics, d’on es pot traure suc històric -i turístic-, sota l’excusa de la llibertat. D’aquesta manera, ens han englobat tant les lluites dels primers colonitzadors per obtindre la llibertat respecte Anglaterra, la idea de la constitució, la formació de l’estat de Massachusetts o l’alliberament dels esclaus afroamericans.

Una de les visites més curioses ha estat el del parlament de l’estat, un jove palau ple de marbre que hospeda les dues cambres legislatives. Tot escoltant al jove Skywalker que ens portava de memòria per tots els edificis, se’ns apropa un home i es queda escoltant l’explicació. Acabat el parlament, s’introdueix en la conversa amb el guia, i ens pregunta amablement per les nostres procedències, com qui es troba al menjador de casa. Era el senador Thomas P. Kennedy -no, no era família dels Kennedy, pel que es veu, és un cognom comú-, probablement anant a treballar. I és que l’edifici està obert a les visites fins i tot quan hi ha sessió parlamentària. Igual com a casa.

Publicat dins de Rodamón | Deixa un comentari

Tu de Boston i jo de Forna

Per fi arribem a una ciutat més típicament americana: edificis horitzontals, moquetes, bèisbol, centres comercials a mansalva, i Freedom Trail. El manual de Boston for dummies -Boston per a tanoques- ja ens ho advertí: les complicacions de la ciutat no són els mapes, els edificis, la circulació o el café. Són el dialecte i els semàfors.

És la primera volta des de fa anys -molts anys- que em trobe amb certes complicacions dialectals americanes. Els bostonians parlen molt de pressa. Molt. El tractament de la erra és singular, característic. Però el més característic de tot -i els altres americans en fan mofa- és l’harmonització vocàl·lica. És una harmonització que em recorda fortament a la que es fa al meu poble, o a Pego, o a les Valls -d’ahi el títol, del poble de Forna-.
Els semàfors són l’altre dels nostres problemes. Hom ha d’estar molt atent a que el semàfor es pose en verd, i aleshores esprintar com si s’acabara el món. Els semàfors duren poc més de set segons. Al cap de pocs minuts d’estar a la ciutat hom s’adona que ni els autòctons respecten les normes de circulació. Ni tan sols aquells que porten xiquets. La carretera es regeix per la llei de la selva al crit de “tonto l’últim”.
En el pròxim episodi de Boston, parlaré de com dos valencians van acabar parlant amb el senador Kennedy en el Parlament de Massachussets.
Publicat dins de Rodamón | Deixa un comentari