QUÈ VULL ESCRIURE A LA MALA HORA I AMB EL CAP SENSE QUASI GENS D’ENERGIA?

Copiaré el poema que he traduït de Manuel Rivas del seu darrer llibre La desaparició de la neu que sortirà el dia de Sant Jordi de 2009 en quatre llengües: gallec, espanyol, català i euskera.

EL SUBSTRACCIONISME

Afegir a la relació d’efectes robats:

El cos del Cànon vertader,
El cap de Nike, la que es desfà la
sandàlia,
El penis del sàtir en repòs de Praxíteles,
Un brau que, el 1631, Felipe IV va matar d’un
tret d’arcabús,
    Un ull de Camões,
    La vaixella del Nautilus,
    Un braç de Valle-Inclán,
    El borrissol púbic de la dona nua en un
divà vermell
    Que pintà Modigliani,
    La veritat de la mort d’Eugeni Bonaventura
de Vigo i Sallés,
    La Walter 9mm. del capità Líster i la
ploma d’Antonio Machado,
    El maletí de Walter Benjamin
    El jersei de llana vermella del pres Garkunov a Kolimà,
    Les dents de la infantesa d’Ángel
González,
    Les espigues que creixien en els dits de
Maruxa Mallo,
    Els metres de
Touch of Evil d’Orson
Welles,
    L’aigua del riu Xallas en la cascada de
l’Ézaro,
    La veu de Miguelón just abans dels càsting
per
Els Miserables,
Aquell lloc, aquella casa. Aquells ulls
en els rosegons de les cançons.
    La cicatriu de la finestra que tallava en diagonal
el cel.
    La simetria incandescent de la pell del fred. Els
colors mariners
    D’aquell foc.

    La neu de la càmera d’Herbert Ponting
després de l’expedició d’Scott
a l’Antàrtida.
El dia de descans.

(I a continuació l’original en gallec)

O SUBSTRACCIONISMO

Engadir á relación de efectos subtraídos:

O corpo do Canon verdadeiro,
A cabeza de Nike, a que desata a sandalia,
O pene do sátiro en repouso de Praxiteles,
O touro que, en 1631, Felipe IV matou cun tiro de arcabuz,
Un ollo de Camões,
A vaixela do Nautilus,
Un brazo de Valle-Inclán,
                        O vello púbico da muller espida nun diván vermello
Que pintou Modigliani,
A verdade da morte de Eugeni Bonaventura de Vigo i Sallés,
A Walter 9 mm. do capitán capitán Lister  e a pluma de AntonioMachado,
O maletín de Walter Benjamin,
O xersei de la vermella do preso Garkunov en Kolimá,
Os dentes da infancia de Ángel González,
A espiga que medraba na man de Maruxa Mallo,
Os metros de
Touch of Evil de Orson Welles,
A auga do río Xallas na fervenza do Ézaro,
                        A voz de Miguelón xusto antes do casting para Os Miserábeis,
Aquel lugar, aquela casa. Aqueles ollos nos codelos das cancións.
A cicatriz da fiestra que cortaba en diagonal o ceo.
A simetría incandescente da pel do frío. As cores mariñeiras
                        Daquel lume.
 
A neve da cámara de Herbert Ponting, despois da expedición de Scott
á Antártida.
O día de descanso.

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *