Els dies i les dones

David Figueres

FEIST

0
Publicat el 9 de juny de 2008

Hi havia dos nois, davant la Sala Apolo de Barcelona, dissabte al vespre, que demanaven entrades brandant un cartell fet amb un tros de cartró. Ara no recordo si era en anglès o en castellà. En català, ho dubto. I és que les entrades per veure la Leslie Feist a la comtal, s’havien esgotat. Nosaltres teníem les nostres, de fa dies, a la cartera; i la veritat, per desprendre-se’n, haurien d’haver pagat una quantitat més que interessant, o almenys és això el que pensàvem abans del concert.

Ens feia gràcia poder veure en viu i en directe, com se sol dir, a l’autora d’un dels discos que aquests dies dóna banda sonora al que sóc, excel·lent Reminder, el quart d’aquesta canadenca que fa indie-folk -els camins de les etiquetes són inescrutables- però que nosaltres direm, neòfits en això de penjar amb tanta autoritat nomenclatures més o menys prefabricades, que és un disc molt acurat, amb un so molt net, que té cançons amb melodies que et foraden, balades precioses, tocs guitarrers i ús de trompeta i xilòfon simpàtic. Tot regat amb una veu meravellosa, plena de matisos, que ho lliga tot amb autoritat.

Deixant de banda el fet que la senyoreta en qüestió va saltar a la fama quan aquells senyors de la Poma van decidir, per promocionar l’aparell aquell que posa en forma, dalt la bicicleta, un dels nostres blocaires de referència cada máti(no en diré res més a no sé que els esmentats senyors de la poma m’enviïn un d’aquests aparells a mi i als meus familiars), 1, 2, 3, 4…., era la cançoneta,  la veritat és, potser sense ser tant destraler, estic d’acord amb la crítica que surt avui al Periòdico signada pel Jordi Bianciotto, en el sentit que, potser aquest fet, li ha pujat al cap.

La veritat és que no va ser un concert rodó. Hi havia dalt l’escenari un desmenjament fred, un tocar per tocar. També molta collonada en forma de mampares que retallaven la seva ombra mentre cantava o un moment donat en que la noia que s’encarregava d’anar fent ombres amb un projector, va plantar-se al seu darrera i va començar a tirar-li flors de paper. Calia? Doncs no, la veritat. Un bon artista no s’atura en aquestes coses a no ser que vagi sobrat.

Amb tot, vam poder gaudir de la veu privilegiada que té. Hi ha molt de poder en aquesta veu, ara, no n’hi ha prou amb això, l’espectacle grinyolava i els arranjaments eren els justos per no fer-nos pensar en el disc, encara que vist el que es va veure, deixant de banda la calidesa de la Sala Apolo, que sempre és un afegit, la veritat és que no va aportar gaire més coses que les que ja podem percebre en pitjar el play del nostre aparell de música.

Cal dir que l’anècdota que explica el Jordi, sobre l’espontani, no va anar ben bé així. En adonar-se que entre el públic hi havia força gent del Canadà, va decidir improvisar amb aquests, una interpretació de l’himne del Canadà (!). Després, va demanar que algú del públic, pugés per fer el mateix amb el nostrat. El noi en qüestió, afortunadament per tots, se’n va sortir traduïnt al castellà, no fos cas!, la famosa cançoneta del Guan, tu, zri…, deixant-ho tot com estava i oferint-nos una gran metàfora del país on vivim.

I malament quan en un concert, estupideses com aquesta, són més importants que el què s’hi pot escoltar.

(nota: la foto no és del Xavier Mercadé. Esperava que potser coincídissim per robar-li alguna foto impunement, com sempre faig, pocavergonya de mi, quan escric sobre múscia, però no. Llàstima!)

Publicat dins de Arpegis | Deixa un comentari

REUS, TEATRE

0
Publicat el 7 de juny de 2008

Les polítiques culturals de les ciutats mitjanes i petites, cada vegada més, edifiquen les cases per la teulada. La necessitat de projecció i de poder-se fer un lloc a l’ombra de la totpoderosa Barcelona, fa que sigui molt més important bastir un programa que sigui vistós i cridaner que no pas, crear d’arrel, les infrastructures mínimes per fer crèixer aquesta mateixa casa, des dels fonaments. El que hauria de ser la culminació d’un projecte que va madurant amb la lentitud necessària perquè es facin les coses bé, es transforma en el punt de partida amb tot el risc que això comporta.

D’un temps ençà Reus aposta per les arts escèniques a partir de tres braços: el Festival Cos de mim i teatre gestual, el Festival Trapezi de circ i el Centre d’Arts Escèniques de Reus(CAER). Bevent de la forta tradició teatral de la capital del Baix Camp, es va veure amb bons ulls endegar aquests tres projectes. Els resultats no crec que siguin desfavorables i és que si pels reusencs, de dins i fora vila, és un honor que el nom de Reus s’assocïi a una disciplina que a la capital del Baix Camp és viva i forta, també hi ha la sensació que malgrat l’acceptació és plena per part del públic, hi ha una certa desídia per part de les administracions a dotar aquests projectes d’una perdurabilitat veritable. I que hi hagi una espasa de Damocles sempre penjant.

Cas a banda mereix l’assumpte del CAER. Una aposta ambiciosa que per ara ningú no sap cap on va i que és l’exponent més clar del fracàs d’una concepció de la política cultural feta a cop de talonari i amb estretor de mires. En Gerard Gort, en un article al Punt, ja apuntava que més enllà del CAER -ara s’ha vist que tampoc no calia anar massa lluny- existia vida. I és que existeix, i no cal anar a fora a Reus, a dins a Reus, hi ha propostes teatrals interessants que és imperatiu no deixar de ressenyar.

Una d’aquestes, és l‘Escola de Teatre del Centre de Lectura. Més de deu anys dedicada a ensenyar teatre. Res de justificar la quota dels papes que paguen religiosament perquè el nen o la nena té vel·leïtats teatrals. No, res d’això. S’ensenya Teatre, un art molt més complicat del que ens pensem. Em consta que s’hi sua la samarreta. Sense anar més lluny, dissabte passat, tereseta com sóc, no em va donar la gana de perdre’m l’espectacle final que el Taller d’Interpretació 2 d’aquesta mateixa escola, dirigit per l‘Ester Cort, va posar en solfa dalt l’escenari del Teatre Bartrina. M’agraden les fruites del bosc, es deia.

L’espectacle, de Commedia dell’arte, fou una divertíssima mostra de la voluntat d’això que dèiem, no demostrar que la partida pressupostària familiar dedicada a l’ensenyança del teatre estava ben invertida, sinó que es va poder gaudir d’un espectacle teatral amb totes les lletres on l’única cosa que es pot objectar és l’absència d’un ritme escaient que només s’aconsegueix amb el rodatge natural que qualsevol proposta teatral amb cara i ulls, aquesta ho és, es mereix.

De fet, l’Escola, fa anys i panys que va nodrint els nostres escenaris d’actrius que estan fent coses. La mateixa Ester Cort, amb el seu imperdible El projecte Alfa (Quina vergonya no seria ni no es pogués veure a Reus!), passant per l‘Alba Aluja que vam poder veure a El mort; la Roser Ferrando que va ser elegida per a participar en el taller Habitants de la gent del Teatro de los sentidos; l‘Eva Roig que està preparant un “solo” sota la direcció de la prestigiosa Simona Quartucci o una altra Roig, en aquest cas la Bàrbara Roig, que vam poder veure a la Sala Beckett protagonitzant L’olor sota la pell.

Estaria molt bé que a aquests noms -perdó pels que em deixo- els de la Mercè Bonet, la Sílvia Casals, l‘Adrià Díaz(d’aquest subjecte se n’ha de sentir a parlar), la Gisela Escoda, el Pau Ferran, la Pilar Olmos, el Quim Packard, l’Elena Rius, la Júlia Vila, la Montse Viladés, que participaren en el Taller que us comentem, tinguessin demà l’oportunitat de participar en altres obres teatrals, tal i com han fet les seves companyes d’escola.

També estaria molt bé que els responsables de remenar les cireres teatrals a Reus, de tant en tant, baixessin de les seves encimbellades butaques fredes i es deixessin acaronar pel càlid vellut de les butaques d’una platea, la reusenca, que està portant arreu dels Països Catalans, la millor de les acreditacions possibles, les d’una feina ben feta així que s’alça el teló.

Més enllà de remenar pressupostos, cal parar l’orella, cal saber que hi ha gent que fa coses i que és de justícia que la ciutat que va veure néixer i agombolar aquesta passió que és pujar dalt d’un escenari, reconegui el seu treball i en faci difusió i seguiment. Que es tingui en compte l’Escola com a eix fonamental de cara a traçar qualsevol política teatral a la ciutat per tal d’engrandir aquest descomunal planter de comediants tant i tant bons. Queda dit.

VIAGRA

0
Publicat el 5 de juny de 2008

Són coses que passen. No cal que t’hi encaparris tant, home. Tots portem aquest ritme del dimoni i és normal que, al final, un ho pagui. Ja no tenim vint anys. Ara, quan ens hi posem, necessitem el nostre temps. Encara que no siguem grans, ja no som aquells adolescents que tot ho feia barrip-barrop, com si s’hagués d’acabar el món, en qualsevol lloc i moment.

Això de fer-ho cada dia del món és una exageració. Era normal que un dia o altres petessis. Cal saber quin és el moment escaient. No precipitar-se. Satisfer un ritme que et sigui natural, que no et calgui forçar les coses. A aquestes alçades, ja no ens cal demostrar res. Els altres, els altres… Deixa’ls estar els altres! Tu has de mirar per tu. Que avui no surt res, doncs demà hi haurà més sort.

Res, home, que sigui dijous i que des del diumenge no hagis escrit res al bloc, no és símptoma absolutament de res.

ELS APUNTS MÉS LLEGITS (MAIG 2008)

0
Publicat el 1 de juny de 2008
Publicat dins de Comptador | Deixa un comentari