Notices from nowhere

Democracy now finds there can be ample for all, but only if the souvereing fences are completely removed.

Alternatives per a BCN World.

Entre 1976 fins a 1984 vaig acudir regularment a casinos, bingos i altres antres de joc. També partides de diner a joc de cartes, pòcker, de set-i-mig, de vint-i-un, de “mentider” amb daus,etc..i les innocents partides de truc del casal faller del divendres a la nit després de sopar enfaixat o la junta setmanal. Partides celebrades a casa, a un local especial del meu padrí Toni, que anomenàvem el Tony’s i als soterranis mítics de locals com el SAMI junt a la plaça Redona, el Centre Aragonés al què accedia -sense tindre l’edat permesa- pel mecanisme de pujar amb ascensor a l’ultima planta i baixar per l’escala com si vingués de les sales de dalt i d’altres situats a l’extraradi en alqueries de l’horta que feien la triple funció de sala de joc, casino amb ruleta i bordell.  Venia d’una família materna de jugadors emperdreïts. També vaig participar en “partides multilaterals” de mètodes “infal·libles” de travesses futbolístiques, etc. Havia vist fins aleshores cobriments de cor al Casino de Monte Picayo (Puçol), famílies arruïnades a causa de l’eclossió binguera, gent rica i/o acomodada esdevinguda pobre en una cursa infernal cap al no-res. Havia compartit taula amb jugadors de futbol del València CF, cantants de l’Star system espanyol que llavors eren al cim, artistes de l’espectacle, meretrius reials, etc.. En la meua família pujar a Perpinyà no era anar sols a veure pel·lícules porno, sinó anar al Casino de Canet Plage a Canet del Rosselló, on l’edifici era i és un vaixell encallat a la platja de sorra.

http://www.camping-calypso.com/wp-content/uploads/2012/01/casino-lydia.jpg
Què passà en l’estiu de 1984 per a deixar d’anar-hi i mai més tornar a cap partida de res.?

…Vaig començar a estudiar estadística, la teoria de probabilitats, etc…i vaig conèixer el perquè “la banca sempre guanya” amb càlcul i matemàtiques. I que conste en acta que -en general- sempre vaig guanyar-hi. Però aquest no és el camí que vull per a la meua societat ni per a la terra que ens suporta i sosté.

No crec que els ciutadans del Baix i Alt  Camp, del Tarragonés i altres comarques límitrofes hagen de seguir el mateix model fracassat que a València ha conduït al monoconreu del negoci de les tres 3P (pipes, platja i passeig) i que a hores d’ara és l’únic que manté una productivitat per a vergonya i parany nostre.
Un ministre socialista espanyol, un tal Solchaga, fa 20 anys ens sentencià que el futur dels valencians seria de paletes i cambrers. I fa 15, un altre ministre espanyol, un altre tal R. Rato, reblà el clau. I així estem. Amb el buidatge dels centres d’investigació i fugida dels investigadors i centres d’alta tecnologia emigrant cap a d’altres latituds. 

Que ho facen els dirigents espanyols es pot entendre, perquè al cap i la fi, ells són el nostre macarra i nosaltres som -sols- el seu tàlem i la bagassa que els reporta “pela” fàcil a canvi de protecció, però que ho facen gents i polítics de casa nostra és de molt mal pair.

Hom pot fer-hi grans centres d’inesgotables camps eòlics, fotovoltaics, reconversió de la indústria petroquímica en indústria basada en la pràctica del “Cradle to Cradle“…i mil i una iniciatives basades en opcions d’esdevenidor avançat i durador en el temps fonamentat en el coneixement.

Quan era menut una colla de nanos del centre de València, més o menys pobrets, teníem contactes amb les prostitutes del Barri Xino de València, a l’espera de clients estrangers, fonamentalment els “marines” que podrien ser bé italians, bé estadounidencs, etc. que -despistats- vagarejaven pel centre de la ciutat a la cerca de l’ambient del putiferi i nosaltres vius, els conduïem cap on volien anar.  Eixamplàrem el circuit, doncs, el Grau ja tenia els seus locals d’alterne  i llavors a les prostitutes del Xino no els arribava la clientela. Per tant, pactàrem reconduir la clientela des d’origen i estàvem a l’aguait esperant l’arribada d’algun vaixell o portavions endinsat en alta mar i que descarregara mariners de la V flota americana amb algun trasportador menor per a conduir “marines” des del port i el Grau per a dur-los al barri a canvi de cinc durets amb algun taxi d’aquells negres i ratlla groga, per alguna almoina afegida de les senyores amb qui conveníem el tracte.

Ferran Torrent ha explicat en les seues novel·les situades a València amb gran fidelitat humoro-festiva l’ambient que s’hi esdevenia en els anys setantes del segle passat. I el gran fotògraf Francesc Jarque immortalitzat amb les seues imatges.
No toquem, precisament, d’oïda. Roma, città aperta no era massa lluny.
Radicalment d’acord amb en David Fernàndez.

La Gigafoto és curta i no sap nadar. Sols xipolleja.

Diuen que no van poder rodar perquè la policia estatal s’havia apostat per a tallar el camí. Tanmateix, el vídeo que vos presente conté suficients fotogrames per a conformar el tros que correspon, si més no, doncs hi havia suficient gent, no per a baixar a Vinaròs sinó a Benicarló. I si Lluís Brunet i el seu equip tenen a bé caldria eixamplar la gigafoto amb el vídeo que vos presente i moltes fotografies que vam fer el dia 11 de setembre passat a les cinc en punt de la vesprada i afegir el mapa de la totalitat que es va estrafer a una plaça de Palma.  Com diu la cançó: “No barateu el somni…”

A banda de la gent que va pujar hem de dir que molts vam ocupar altres zones perquè, si recordeu, les terres de l’Ebre eren les que estaven menys guarnides. En el meu cas, el meu bon amic i ex-soci Manel Martí, em demanà que ocupàrem llocs propers al revolt de Les Cases que és on eixim:

Nosaltres érem al tram 5 d’Alcanar. Arnau, Andrea (enfundada en l’estelada), Pere Climent -amb samarreta negra- i un servidor -parlant pel mòbil- de València, Llorenç d’Alcanar, Jaume de Mollerussa, Bàrbara de Sa Pobla (Mallorca) i la seua parella, en Pau, de la ciutat d’Alacant. Una bona barreja de gent del país.

La situació filmada del final del vídeo amb Maiol Sanaüja i Alfons López-Tena, tot intentant penetrar-hi és boníssima. “From the margins to mainstream” mai millor dit. 
Cal recorda-vos que fora del Principat la jornada era de faena i no festiva?

We are from VALENCIA #HAPPYDAY

Un vídeo de Víctor Arroyo Melís.
El millor del vídeo ha estat la tria d’espais. Crec, Víctor, que eres un arquitecte jove, i això es nota. Ha quedat d’allò més fresc. No desmereix ni una polzada d’altres vídeos de ciutats d’arreu del món. Gràcies per la idea i a la col·laboració  dels amics que hi apareixen. València cada dia més global 😉

I only can add here: we are considering how diversity makes an ecosystem more resilient and able to respond successfully to change. During times of unexpected disruption a more complex system can adapt and survive.

“Happy”

[Verse 1:]
It might seem crazy what I’m about to say
Sunshine she’s here, you can take a break
I’m a hot air balloon that could go to space
With the air, like I don’t care baby by the way

[Hook:]
Because I’m happy
Clap along if you feel like a room without a roof
Because I’m happy
Clap along if you feel like happiness is the truth
Because I’m happy
Clap along if you know what happiness is to you
Because I’m happy
Clap along if you feel like that’s what you wanna do

[Verse 2:]
Here come bad news talking this and that, yeah,
Well, give me all you got, and don’t hold back, yeah,
Well, I should probably warn you I’ll be just fine, yeah,
No offense to you, don’t waste your time
Here’s why

[Hook]

Hey, come on

[Bridge:]
(happy)
Bring me down
Can’t nothing bring me down
My level’s too high
Bring me down
Can’t nothing bring me down
I said (let me tell you now)
Bring me down
Can’t nothing bring me down
My level’s too high
Bring me down
Can’t nothing bring me down
I said

[Hook 2x]

Hey, come on

(happy)
Bring me down… can’t nothing…
Bring me down… my level’s too high…
Bring me down… can’t nothing…
Bring me down, I said (let me tell you now)

[Hook 2x]

Come on

Vídeo original d’En Pharell Wiliams:

VALÈNCIA I LA 3ª CONSTANT UNIVERSAL

Diu humorísticament en Sala i Martín que hi dues constants universals:
1. La velocitat de la llum.
i 2. El dèficit fiscal dels territoris catalans.

Podríem afegir-hi una tercera:
3.
L’obsessió malaltissa de l’estat espanyol a tallar aquest camí terrestre bimil·lenari dit Via Augusta que uneix València amb Barcelona.
Des de Pedro el Cruel fins al Ferrmed, passant per la Batalla de l’Ebre ha estat una constant en les nostres vides si més no. La policia no és tonta. Però tot té una explicació racional si sabem posar-nos en el lloc de l’altre. I cal intentar explicar-ho des de diversos punts de vista fins a treure l’entrellat:
   
El paral·lel geogràfic marca la línia –més o menys– de Lisbona-Madrid-València-Ciutat de Mallorca, una manera comuna de capitalitats de l’espai peninsular. Això és història sincrònica entre els segles IX i el XV. La primera dissensió és de caràcter social. A partir d’ací l’alta noblesa es dedicà a crear un proto-estat castellà a sopluig del poder imperial. La gran noblesa catalana –de tots els nostres territoris- es dedica a bastir els fonaments de la corona imperial, ja, amb seu a Castella. La primera insubordinació amb l’estat i la deriva de la “Res Publica” són les Germanies de València i Mallorca, que volien fer sengles Repúbliques independents “a l’estil de la Venècia”. 60 120 anys abans que Cromwell tallàs el cap del rei Jordi Carles I d’Anglaterra. Involucrats transversalment des de la petitesa noblesa fins al darrer macip. Sufocades amb regiments de soldadesca principatins i aragonesos. Per tant ja tenim dos gens potentíssims poc interioritzats en els principatins: Republicanisme i no-pactisme. No és casual l’adhesió del poble pla valencià a la causa dels Angelets de la Terra, com les reiterades donacions de perpinyanesos al Monestir de St. Vicent de la Roqueta de València en aquest període. La gran noblesa instal·lada mentalment a Castella gestiona com a grans proto-cacics els afers interns dels regnes catalans. Vist el perill per a l’estabilitat institucional proto-espanyola es munta la gran operació que fou la Contrareforma a escala europea des de València amb connivència de Roma a causa de l’estreta relació històrica d’ambdues ciutats. Investigueu qui és Tomàs de Rocabertí, nascut al Castell de Peralada, els Cardona, Català de Valeriola, el pare Tomàs Vitòria, etc. L’acció persistent de la Inquisició Espanyola fins a 1826 on és ajusticiat Gaetà Ripoll i Pla –el mestre lliurepensador de Russafa- la darrera víctima. D’això fa 4 dies, ni tan sols 4 generacions. I sobre la Universitat de València amb centenars de perseguits i ajusticiats, quan no exiliats.

La diatriba republicana del general Basset a Barcelona i llurs nobles és la bestreta del que hem viscut en aquests 23 anys de pujolisme pactista. Sanchis Guarner qualificà la ciutat durant el segle XIX de convulsa i revoltada a tenor de les manifestacions de viatgers europeus. BCN fou bombardada per Espartero, però és que VLC i Sagunt també. I el canons espanyols assentats a la Ciutadella i la murada, no estaven dirigits cap enfora sinó cap endins. Igual que Vilafranca del Conflent, quan és presa per Vauban. Una economia de caràcter exportadora agrícola i d’alta gamma que rebutja els aranzels i viu al marge de l’estat. El lliurecanvisme seria el tercer gen d’aquest organisme. Un contacte directe i fluid amb Espanya que no s’esdevé a les Illes ni al Principat pel coixí físic d’Aragó.  Una Renaixença endolcida que arriba fins els nostres dies que assigna “papers” a les classes dirigents de BCN, Palma i VLC dins de l’Estat Espanyol. Ometent intencionadament tot allò seria tot el pensament federalista i social germen de la situació actual. L’atribució secundària d’un Constantí Llombart que diu el mateix que un Almirall o un Pasqual Maragall, però un segle abans però de manera intuïtiva. Sense un embalum intel·lectual com l’expresident, però. La creació d’arquetips immobilistes tant des del conservadorisme barracaire d’en Llorente com del republicanisme entreguista de Blasco Ibañez amb el seu “sangonereta” que explicita el “meninfot” que no serveix com a agent social de revifalla de l’esquerranisme espanyolista per dimissió d’objectius. Igual com podria ser-ho el Sr. Esteve, d’en Rusiñol. Arribats a la dècada dels 1980’ apareix un estudi d’una universitat estadounidenca on es planteja la qüestió de la independència del Principat (les 4 províncies espanyoles) i la síntesi de descobrir “la  peça” que desferma el procés. La conclusió d’aquells experts és sorprenent: que la ciutat de València “mire” Barcelona. El Pentàgon nordamericà coneix aquesta informació i li la remet al CESID (CNI d’aleshores), comandat precisament pel valencià E. Alonso Manglano, amb la qual cosa la “Batalla de València” estava  servida i orquestrada com a qüestió d’Estat. Aquest gran Reus que és el País València, incomprensible però amable per a Espanya o qualsevol altre estat del que depenen tantes qüestions d’estratègia occidental. I el Cap-i-Casal ha arribat al punt anunciat pel poeta, en el que “Quan no podrem més, podrem amb TOT”.    

(OUR) UNION IS STRENGTH.

Era un dels lemes que presidia els incipients sindicats anglesos (Trade Union).
I aqueix és el mateix nexe que ha d’amerar el moment actual entre la gent catalana.  L’enòleg valencià en Joan C. Martín, ens explicà fa uns mesos que el País Valencià fou el darrer reducte de tot Europa a entrar la fil·loxera.  La fil·loxera com sabeu és un insecte americà que s’instal·la en la rel de la vinya li xupla la saba fins matar-la per desnutrició. La resta de plantacions vinícoles europees havia caigut sota la plaga que arrasava els camps de vinya. Explicava, endemés, que els vinyaters i rabassaires tenien un pacte públic de “CONJUGACIÓ” per tal d’evitar l’entrada de la plaga mentre no es comerciara amb l’exterior o introduïa plantes foranes. Per a que la qual cosa fos efectiva calia que tothom anàs en ajut d’aquell/s que ho necessitàs com a bloc de suplència. S’hi prestaven bèsties de càrrega, carros, estris agrícoles, trulls, etc. S’havia fet una mena de Comuna. Sols, a la fi, penetrà la plaga quan algú baixa la guàrdia i per cobdícia mercadejà amb l’exterior, amb la qual cosa acabà passant el mateix que a la resta d’Europa.

Aquesta societat estem fets de moltes pastes i fangs, i tothom portem un “peix a l’estòmac” com diem a València. La conjura té allò de tenebrós i secret. Quan resulta que tot el procés cap a la llibertat ha estat transparent, civilitzat, democràticament tortuós davant de les regles de joc –indecents- que ens han anat parant a cada revolt. Des d’avall cap amunt. I ara no hem de modificar les premisses sobre les quals hem anat construint aquest “monument” que és la “DEMOCRÀCIA PARTICIPACTIVA”. No per qüestions d’honor medievals, ni sentimentals dinovesques de base nacional(ista), sinó per com és avui en dia la nostra societat: plural, variada i interessada en crear un espai terrestre on es puga viure amb uns nivells de benestar millor que els que albirem en quedar-nos com estem. Sense mística ni grans capitans. L’inici d’una re-evolució mundial que ja fa xup-xup en molts d’altres llocs del planeta. Si hi ha un motiu que els encén és la pròpia tranquil·litat i pacifisme gandhià que condueix el procés. Per això mateix sols es dediquen a provocar. 

Com aquells vinyataires valencians, si ens mantenim “conjugats”, ho aconseguirem segur. De no fer-ho, el resultat fóra el mateix de la resta d’Europa: els camps arrasats i erms. Que és el que pretén la fil·loxera per a la seua i única supervivència. La “CONJUGACIÓ” és un PACTE SOCIAL ENTRE CIUTADANS.

La Iraila Latorre que no han volgut mostrar.

Ahir la premsa generalista de tot l’estat se’n feu ressó de la mort d’Iraila Latorre, la nena malalteta que impactà en un programa de Tele 5. Alumna de La Nostra Escola Comarcal de Picassent, havia ideat certes iniciatives que les escoles valencianes intenten implementar des de la creativitat. Sempre em va colpsar la trigança a aprendre de lletra a llegir i escriure d’aquestes escoles innovadores que després he comprés amb el pas de molts anys i amb la posada ex professo d’allò que diem creativitat. Xocava amb l’experiència personal doncs a casa estaven ben cofois d’haver-me ensenyat a llegir i escriure -en espanyol, l’idioma de casa- als tres anys.
Algú, amb els meus fills a l’Escola (Gavina) i alguna meua neboda (a La Masia), m’ho aclariria: Primer entendre el medi -el món proper on fer peu- on es viu i del què tu ets fas part indestriable, després, sent un infant la lletra i l’escriptura entren ràpidament i quasi de manera inconscient i sens esforç. La nina Iraila ens ha deixat aquest vídeo una bona explicació del que és l’ESCOLA VALENCIANA junt amb la resta d’escoles continentals i insulars d’aquesta societat:

  

Ahir els déus, de sobte, trobaren un angelet entre ells que canta i crea celestialment. 

RESPOSTA OBERTA A LADY BRACKNELL

The Importance of Being Earnest.
Eixe és el títol original anglés amb que Oscar Wilde juga amb l’homofonia anglesa.
Earnest= qui més guanya.
Ernest (Worthing): el nom fals usat per Jack quan baixa a Londres els caps de setmana per tal de desemboirar-se de la tasca feixuga de marmessor i gestor d’un terratinet ja mort que té com a hereua, una néta, Lady Cardew.
Amb aquesta entrada pretenc donar resposa a aquest altre article amb qui discrepe.  
Encara estudiant tendre d’arquitectura en els inicis de 1980′ caigué a mans meues el reportatge del Pla Macià, un pla urbanístic inspirat pel GATCPAC. En aquell extens monogràfic apareixien personatges i noms desconeguts d’arquitectes i urbanistes intel·lectuals com Salvador Tarragó, Carlos Martí, Jordi Borja, etc  propers a aquella esquerra barrejada de Psuc i Psc.
L’important fou que aquella música em va agradar força. I ja, aleshores, vaig creure que les idees d’aquella ERC serien les pròpies. Incidien bastant amb el sentit social de la ciutat, però molt més enllà de l’abstracció. Baixaven al detall formal i el perquè d’un habitant de la ciutat, tant des de dins de casa com des de fora d’ella. La vegetació, l’esplai, l’escola, el centre de salut, l’hospital, el casino, el casal d’esplai d’infants, de jubilats, i les infrastructures que els fan possibles…fins i tot la caseta de vacances de repòs a la platja de la família. Ací baix patíem les atzagaies del socialistes valencians omnipresents adobades de l’antivalencianisme de la dreta espanyola i valenciana. Al hinterland barceloní manava omnipresent també el socialisme, tret de la Generalitat regentada per CiU. El que feia una mica anestesiant la situació des d’enllà Reus. Tanmateix i després de la “garzonada” una colla petita de gent engegàrem allò que seria la NOVA ERC. Amb la mateixa voluntat de coadjuvar el gruix de la societat com faria el president Macià vuitanta anys abans. Amb voluntat democràtica, que no pas d’adhesió incondicional. Amb voluntat de fer transversal el benestar social col·locat al llom de la catalanitat. És el motiu que descavalquem Colom, Hortolà i Rahola, per confondre els motius i el mitjà.
És l’esperó de baixar a peu pla que hi ha les dissensions territorials al seu si per tal adaptar-se a cada fet territorial i llur pròpia ideosincràsia concreta. Ni hem fet més enemics ni adversaris que aquells en que la societat serviren com a moneda de canvi amb el colonitzador. Potser, d’ací, ve l’adopció del discurs pujolista per gent fundadora com Carod-Rovira.  Trencant amb la idea de mantindre una baralla permanent entre el catalanisme dinovesc i el provenint dels “altres catalans” inclusiu de la immigració exterior cap a la terra promesa, que al lloc d’origen els hi era negada. Qui pot negar la victòria preponderant camboniana de que, als inicis dels 1980′, tots els partits de l’espectre del Principat era controlada per aquells fills i néts dels burgesos barcelonins dels anys 1920′?
Hi ha gent que ens continuem creient el país sencer i el possible benestar social transversalment. Que ens movem per tot el país amunt i avall, contactem des d’antuvi amb tothom. Col·laborant amb tothom, ja sia amb Convergència, amb Unió, amb els PP de bona fe, amb els socialistes d’arreu de bona fe, amb els radicals de bona fe, amb els àcrates de bona fe. Per tal d’impregnar del discurs transversal. Per tal de que es miren asi mateixos i la seua tasca en tot aquest procés de construcció social que és crear nous estats europeus per a cada col·lectiu. La fragmentació europea real institucionalitzada que fuig de l’homogeneïtzació i la catalització social en un repte creatiu mitjançant l’aprofundiment democràtic.
Amunt i avall, m’he trobat Ernest  Maragall, negant-se independentista anys arrere, i en el darrer lustre adoptant posicions ja properes als nostres plantejaments que fa 35 anys sols uns pocs somniàvem.  Pujant a l’Ametlla del Vallès m’he trobat en Pasqual i Diana, lluitant contra l’amnèsia galopant. Com a retorn d’aquells viatges que feia l’ex-president a terres valencianes. Terres de sa mare, per cert, per tal de coadjuvar voluntats valencianes transversalment. On hi és immensament respectat. Darrerement, durant els darrers quatre anys m’he trobat Ernest, Marina, i Ros en totes les manifestacions possibles…sense saludar-nos…i un servidor estranyat de llur evolució.  
Veure’n aprofundir gents honorables com l’ex-batle Jordi Pousa, el germà del Pare Manel, en eixe trànsit alhora que negar l’entrada als locals comercials d’en Fèlix Millet és una demostració de com està canviant la percepció social de la gent.  D’en Jaume Pros, de Valls, i tants altres socialistes conspicus que han esmolat els seus objectius davant de l’estimbada contra el mur estatal, tant de l’estatut valencià de 1982 i la de 2007, l’ultim del principat i altres greuges, etc.. no és d’estranyar que hagen anat modificant la percepció federal panhispànica per una federació de pobles paneuropea. El primer negant la votació dels ajuntaments valencians i el segon darrere de la votació sobre un estatut que empenyia la Constitución Española a una obertura de la magrana.

Tornant a la literatura d’en Wilde, si recordes, Jack Worthing acaba per fer felices totes les parelles: es casen Miss Prism, l’educadora de Cecily Cardew, amb el prevere Dr Chasuble, doncs estaven enamorats secretament des de feia anys. El bandarra desenfaenat Algernon Moncrieff amb Cecily Cardew, l’hereua òrfena de l’avi riquíssim Thomas Cardew. Jack es casa amb Gwendolin Farfax, la filla de la vídua empobrida de Lady Augusta Bracknell, a qui sols l’interessa la posició social i les compostures – victorianes- i casar sa filla amb un bon partit. Si recordeu la pel·lícula…o l’obra…quan Jack…cerca el nom dels seu pare, entre els abatuts en guerra i des de dalt de la prestatgeria agafa el llibre i diu:

Jack: “Well, I’ll look in the Army List. (He takes a large old book) Marksby -Mobbs-Moncrieff !… First names, Ernest Jack…Moncriff, I really am ernearst !
La qual cosa és falsa, perquè ha usat l’homofonia dels dos mots anglesos. De tots, ell, Jack, és qui més guanyava amb les rendes de Thomas Cardew.
La qual, Lady Bracknell, en ser del seu propi interès segueix en l’engany als restants presents…
Lady Bracknell: Ah yes, he was called Ernest. Now I remember why I have never liked the name. 

A la fi sabem que Jack i Algenon són germans, que tia Augusta és tia d’ambdós. Dos actituds front la vida i una escena col·lossal que mostra les misèries morals de l’era Victoriana a les acaballes de l’imperi anglès.
Ni més ni menys, igual que quan l’avi Macià embarcà quasi tothom en els anys 1930′ en un projecte comú obert transversal a qui volguera afegir-s’hi.
Possiblement siga la darrera vegada que tothom d’aquesta banda del Pirineu poguem votar una candidatura única. Però en cas de territorialització sempre ens quedaran alternatives com aquesta.

 

I Julià Àlvaro i Prat, des de la inclusió de personalitats inclusives.

Janine Benyus (Biomimicry Institute) about energy form and climate changes

This is a good Jeanine Benyus’ interview from INHABITAT.

Biomimicry or biomimetics is the imitation of the models, systems, and elements of nature for the purpose of solving complex human problems.[1] The terms biomimicry and biomimetics come from the Greek words bios, meaning life, and mimesis, meaning to imitate. A closely related field is bionics.[2]
Over the last 3.6 billion years,[3] nature has gone through a process of trial and error to refine the living organisms, processes, and materials on Earth. The emerging field of biomimetics has given rise to new technologies created from biologically inspired engineering at both the macro scale and nanoscale levels. Biomimetics is not a new idea. Humans have been looking at nature for answers to both complex and simple problems throughout our existence. Nature has solved many of today’s engineering problems such as self-healing abilities, environmental exposure tolerance and resistance, hydrophobicity, self-assembly, and harnessing solar energy through the evolutionary mechanics of selective advantages.

And a lecture at Berkeley University (Biomimicry in the built world) 

Actualització i regal d’anniversari, diumenge 26 de gener de 2014:
Pura ens envia aquest regal, amb tota la documentació que la plataforma digital del sistema de VilaWeb impedeix. Per això, amb generositat immensa fruit de com és ella amb rigor i exhaustivitat vos ho penge:,

No em deixa afegir els enllaços al comentari que acabe de deixar a NOTICES FROM NOWHERE, així que te’ls passe per ací

Yes, we’d better choose to fully imitate biology and NATURE elements and systemic procedure than to keep on (not)living thinking we are gods who do not need Nature and are able to live apart from her, nurishing our solus with that stupid and egocentric thought:

http://www.ted.com/talks/janine_benyus_shares_nature_s_designs.html
http://www.biomimicrynews.com/research/Turkeys_inspire_smartphone-capable_early_warning_system_for_toxins.asp
http://www.greenbiz.com/blog/2014/01/08/best-2013-biomimicry-robots
http://www.biomimicry.eu/

BIOMIMETIC ARCHITECTURE:
http://inhabitat.com/tag/biomimicry-architecture/
http://www.biomimetic-architecture.com/what-is-biomimicry/
http://www.ted.com/talks/michael_pawlyn_using_nature_s_genius_in_architecture.html
http://www.biomimicryinstitute.org/case-studies/case-studies/architecture.html

(building up knowledge and searching-for-knowledge NETS among people, I mean SHARING BITS OF INFORMATION & KNOWLEDGE, thanks)

Esbòs de gratacel sostenible.

En això estem capficats:

1. Incloure una universitat com la de València-Estudi General + Universitat polítècnica de València + Col·legis majors + Hotel. Vaja, una bogeria..un cas poc comú..una manera de regirar el calcetí…fins ara les universitats s’han desenvolupat en extensió. Per això Xavier Mariscal va pegar-los la gran barrila als dirigents de la Politècnica de València quan, en donar-li el premi de reconeixement a la seua trajectòria professional, aprofità l’acte per a acusar-los de ser els grans destructors de l’Horta nord. 


2. Creació d’un híbrid on també incloga a més un centre cultural amb sales de concerts, teatres i centres esportius.

3. Aconseguir els mecanismes d’autogeneració energètica que cobrisquen un 80 % del consum.  Quins serien els condicionants tant exteriors com interns ? 

PS-1: de moment apareixen tres cossos amb una alçada de 230,60 m. I soterrat uns 30,00 m dins d’un cràter. I una superfíciee construïda de 1.017.878,40 m2

PS-2: El públic en general desconeix que Gaudí dissenyà l’Hotel Attraction  a Nova York. Ací teniu la comparança d’alçades amb els Empire State B., el Chrysler B. i la Torre d’Eiffel.  

Interessant vídeo sobre la construcció del Burj Al-Arab (Dubai)

Paga la pena de visionar la construcció d’aquesta mega-estructura.
Des de la solució de la creació de l’illa artificial a la realització dels fonaments que descendeixen uns vint-i-sis pisos de profunditat, el disseny de la protecció de l’acció al desgast del mar amb unes peces iteratives de formigó que elimina l’acció. Així com la construcció de l’estructura oberta en L i tancada amb un enorme “envelat” que impideix l’accés del vent i l’arena a l’interior  amb un pati de seixanta-sis nivells. La solució dels balcons amb visió obliqua que elimina el vertígen. Així com el restaurant com a biga de seixanta metres volada des del centre en els dos csentits amb un tancament de vidre estructural. Així com el càlcul de l’acció dinàmica dels vents sobre l’estructura en forma de vela, que han d’estar absorbides pels dos arcs travats per les enormes creus de Sant Andreu en gelosies. 

En una estructura d’aquestes característiques el procés constructiu del COM ? és tan important  com el QUÈ?

Durant sis mesos tancaren l’interior del pati per a poder projectar aire fred per a poder treballar i que no poduïra una atmosfera artificial que no es convertira en boira. Espere que el fruïu…cada nit a l’hotel val la mòdica quantitat de 5000 $ per a qui vulga exprimentar la sensació nova.

Gran exercici sobre sostenibilitat: So here nowadays does not exist anymore !

   

https://sites.google.com/site/ae390spring2012burjalarab/architectural-systems/1-drawings-diagrams

Figure 1. Line Diagram

Orientation

The orientation of the building minimizes the heat gain during the summer seasons, because of the high elevation of the sun path(shown with yellow lines). The calculations in table 1, numerically shows that the south elevation has the most exposed surface area. As a result, it has the maximum capacity for heat absorption of the building envelope.

 

Circulation

For people, there is access to the hotel through the roof via a helicopter. At the main entrance there is a grand stairway, an escalator and elevators(shown with red arrows). For air, the revolving door located at the main entrance acts as a locking mechanism to prevent a phenomenon known as the stack effect,which occurs when the hot air rises and the cool air falls in a tall building.

 

Location

The hotel is located approximately 300m offshore. This provides the illusion of a dhow boat right above sea level. The hotel experiences strong winds and tide loads that are alleviated by an exoskeleton and a honeycomb concrete barrier.

Figure 2. SITE PLAN


Figure 3. FLOOR PLAN


Figure 4. SOUTH WEST SECTION


Figure 5. ELEVATIONS


Figure 6. EAST ELEVATION (during construction)


Figure 7. PERSPECTIVE VIEW


Fiblades sobre El Cabanyal

D’avui a un mes han de començar els treballs de modificació i adaptació del PEPRI (Projecte Especial de Protecció i Reforma Interior) d’El Cabanyal.

http://www.docv.gva.es/datos/2014/01/07/pdf/2014_20.pdf

En ell seran les mesures de revitalització i preservació les que hi haurien de marcar les línies de força del nou planejament. Consensuades amb les organitzacions veïnals.
Possiblement fóra el moment de replantejar les regles de joc urbanístic. Quan es tinguen tots els documents traslladats a LA MEMÒRIA i les anàlisis d’estructures històriques, evolucions pautades, xarxes viàries, catalogació individual d’edificis, relacions tipològiques. Caldria introduir-hi un apartat on les propostes a portar a terme no foren tancades en si mateixes sinó que pogueren acumular la possibilitat d’incidència ciutadana. 

Amb diversitat i poder d’elecció entre vàries opcions i llur adaptació mitjançant referèndums puntuals a l’estil helvètic.

En una quinzena d’anys han anat apareguent solucions de persones implicades en el mateix microespai. Cal ressaltar les iniciatives fetes pels meus companys i amics  David Estal, Tato Herrero, Carles Dolç, Vicent Gallart, Joan Olmos Llorens (enginyer), Ferran Gaja, etc. així com de tants i tants artistes plàstics assentat al Poble Nou de la Mar i del veïnat arrelat. 
 

Cal recordar també la notícia en Canal 9 explicada a la manera servei del partit únic valencià i el vídeo del dia que repartiren “estopa” els xics de Ricardo Peralta (PSOE), delegat del gobierno español a València. La “tenalla española” contra el poble valencià. Així ens ajuda a entendre com hem arribat al punt dolç on ens trobem. Un punt que ha anat travant la societat cabanyalera. Les lluites socials ajuden a establir nexes d’unió fundacionals d’allò nou.

Sense recança pels temps passats però ben bé paga la pena d’obrir nous camins de participació directa. Amb 15 anys de lluita han guanyat una batalla que dóna esperança per implementar regles no concebudes a l’àrea mediterrània on tot ens ve caigut des del despotisme, il·lustrat i sense il·lustrar.

Per això, creiem que caldria obrir l’oportunitat d’inaugurar una “manera” diferent de practicar l’urbanisme introduint la variable temporal de la “recerca de la felicitat” i del tipus de relació humana que hom desitja el ciutadà-usuari. Tim Jackson amb la seua proposta de PROSPERITAT SENSE CREIXEMENT.

“Qui ens ensenya que la sensació de felicitat ve donada per les relacions familiars, de parella i amistat (un 47%) per les de salurt ( 24 %), per l’hàbitat (un 8%) i les de finances econòmiques ( un 7%) perquè la relació directa entre més quantitat de coses i felicitat no existeixen a partir de cobrir-ne les bàsiques.

Llavors, és quan el BENESTAR REAL s’assoleix per la intensitat de les relacions i la nostra confiança en la comunitat humana dins la què vivim.”
 

Entrevista a Tim Jackson from agenda21bcn on Vimeo.

Humilment, una aportació personal a l’indret en aquest vídeo que he inserit manta vegades és, al meu parer, una actitud consensuada amb un jove promotor que des d’un petit habitatge situat al costat de l’Església dels Àngels d’El Cabanyal suposa una restauració ambiental correcta i una rehabilitació interior que situa la vivenda en uns nivells de confort material ben actuals. Amb una inserció de mesures de consum baix i de generació d’energia que reequilibra la petjada de CO2. I amb un preu total d’inversió bastant assequible amb un retorn i amortització global de quinze anys propi dels habitatges de protecció oficial actuals. Hom pot suposar quwe aquesta intervenció pot ser paradigmàtica i puntual de totes aquelles micro-intervencions que generen un nínxol de treball individual i col·lectiu amb rèditss inimaginables fa uns anys.

 

CABANYAL’S PARADIGM from Josep Blesa on Vimeo.

Biblioteca a la Universitat de Tecnologia de Delft.

The library is designed for the Delft University of Technology (also known as TU Delft). It is the central library for the campus and is located across from an auditorium that was built in 1966 by Van Den Broek & Bakema. The design of the auditorium was considered a brutalist style, because it is an awkward looking building that resembles a giant frog according to Mecanoo.

El parany de les ajudes a rehabilitació. La “FINCA ROJA” com a exemple.

Els propietaris de la FINCA ROJA  rehabilitaren el seu edifici entre 2009 i 2011 i es van acollir al Pla E, i ara han de pagar un global d’impostos UN MILIÓ I MIG en concepte de l’augment d’ingressos.  Això és una constant en les operacions d’ajudes a la rehabilitació. Recorde totes les autoritats el dia de la cloenda de les obres oficialment i lliurament de l’edifici a la comunitat de propietaris. Batlesa, Delegat del govern de Rodríguez Zapatero, i altres autoritats fent-se la foto amb els veïns. Em quede perplex.

Des de l’any 1992 que faig rehabilitacions i m’he barallat amb totes les administracions de proximitat possibles: Generalitat, Conselleria, Direcció general d’habitatge, Comissió de Patrimoni conformada per Conselleria de Cultura y Ajuntament de València i ajuntaments de municipis menuts per a que simplificaren l’accés a subvencions. Com a bona colònia que som ens recapten els nostres impostos i una mínima part va a parar a la GV, i el gros a la Hisenda d’España. L’accés a subvencions està dividit en dos parts: una part del “ministerio” i l’altra de la Conselleria d’habitage o el nom que reba segons l’època. Un edifici “monument” arquitetònic i de decoració intel·ligent. Un edifici emulador de les “hof” socials vieneses que es feien en els països germànics en illes de cases amb pati interior compartit pel veïnat. L’edifici fou dissenyat i construït per Enric Viedma i Vidal. Una tipologia on encabir molt de veïnat i que fóra copartícep d’una vida social comuna que restava d’espai al pati interior.
Per tant no estem parlant d’un cas qualsevol. Això és unedifici senyer com puga ser la casa Batlló, la Milà o similar, amb la peculiaritat de que continua en actiu i amb el destí primigeni. 

FEM NÚMEROS GROSSOS que és com millor s’entén. Les obres costaren 4’09 milions d’€, i supose que manquen els honoraris de direcció facultativa encara. El pressupost oficial cobert és el 80 % que és d’on ixen els 3,27 milions (4,09 x 0.8). El 20 % restant dels 4.09 milions són aportats pels propietaris. És a dir, uns 0’82 milions d’euros. És a dir 136 milions de les antigues pessetes. Cada vivenda aportà 360.063 pts.(2.164,02 €). Ara han de pagar l’impost sobre l’augment del 80 % d’ajudes com a increment patrimonial directe. Dels 3’27 milions dividits pels 378 vivendes ens donen 8.656,08 €. I a més demanen un increment de 600 € aproximadament per penalització perquè l’oficina de projectes urbans qui fou qui gestionà l’operació, sembla, que no advertí aquest detall de la llei vigent. Amb la qual cosa  tenim que cada habitge ha de pagar 3.968,25 més 600 € de penalització anual, han d’abonar un total de 4.568,25 € que afegits als 2.164,02 donen un total de 7.932,27 € d’un total per càpita de 10.635,00 €,  si sumem l’impost al cost el valor de la subvenció veiem que ajuda i cost n’hi queden 2.702,73 €. Si veiem que la majoria dels propietaris són jubilats, donades les característiques socials són persones que han nascut al propi edifici i s’han maridat entre elles. I si afegim tots els maldecaps afegit escomentre una obra d’aquesta envergadura és una gran temeritat, doncs els que no podien pagar va estar amb derrames dels que sí podien. Són curiosos els comentaris vessats que hem sentit a favor de que els propitaris han de pagar la Hisenda española. Que els comentaris es posen del costat de l’enganyifa d’aquesta situació contra els propis ciutadans valencians, que són ells mateixos, no m’estranya gens. Però això passa en una finca gran com una petita. On l’ajuda de la subvenció queda neutralitzda pels impostos i taxes. És una característica típica de la nostra relació de submissió amb España. Amb els nostres impostos en la caixa d’España ells ens controlen i els diners nostres els manegen ells per a sotmetre’ns i a més putejar-nos quan realment la balança final o bé és zero o negativa. Els valencians més que una societat avançada semblem un gran cottolengo.
Gràcies, m’haveu ben indignat i la de vots que arribareu a tindre !
Si visquérem en el segle XVIII o XIX estaríeu a la Plaça del Mercat demanant que la inquisició Española empalara els propietaris de la Finca Roja.

Com reduir la pobresa i/o com augmentar-la? (Paul Pholeros vs Zaha Hadid)

De vegades la senzillesa de les propostes assoleix nivells d’eficiència social màxima, que l’arquitectura de l’espectacle mai aconseguirà. Una arquitectura que no té com finalitat ser útil, sanejant i que faça feliç a un preu raonable suposa un fracàs col·lectiu com a humans. Els deu ítems elaborats per l’arquitecte australià Paul Pholeros, dedicat a l’arquitectura de la salut en els termes més bàsics em semblen un retorn radical a l’origen. En el vídeo focalitza l’atenció sobre els pobles australians originaris i la implementació d’elements mínims i bàsics d’higiene que suposen un gran avanç en la reducció de pandèmies que fuetegen la població del centre i nord-est de l’illa. Així com el Penjab i altres punts asiàtics.

 

He posat un altre vídeo de contrast que al·ludeix a l’ARQUITECTURA ASPERGÈRICA.
Una arquitectura que viu dins del seu món de formes plàstiques allunyat del que s’esdevé al llarg i ample del món. Possiblement passen a la “histèria” dels llibres d’arquitectura però que la creació de noves formes s’ha convertit en el “motto” únic d’aquesta elit. Precisament provinent molts d’ells de l’Architectural Association of London que tenia una trajectòria menys acadèmica i més de progrés social que el R.I.B.A. (Royal Institute British of Architecture). Paradoxes de la vida.

Obra d’arquitectes que viuen d’esquena a la realitat extensa. L’utilitat dels quals consisteix a treballar en pro de l’esdeveniment global i per a una elit econòmica ben reduïda. La proposta de l’estadi olímpic de Tòquio per a la celebració del Jocs Olímpics que acaben d’aconseguir. Semblen més un circ ambulant que una professió social.
L’obra de Zaha Hadid, l’arquitecta iraniana assentada a Londres, que ara ompli tota la torrentera d’escenes mundial. Presències massives d’espectadors que farceixen els contenidors buits per a una petita temporada. On tot és formalisme per acollir grans esdeveniments de masses, que el seu company Bernard Tschumi batejà com a “event” per primera vegada, i ara és d’ús generalitzat sota qualsevol excusa en el seu llibre “The ManhattanTranscripts” alertant-nos sobre “The triumph of the superficial” pres del llibre de Stuart Ewen, All Comsuming Images. 
  

SPEAK OUT AND LOUD:

També existeix la versió provinciana de l’arquitectura aspergèrica:

Un bon exemple d’arquitectura aspergènica. Aquest “senyor” a qui la directora li va fer una exposició a l’IVAM, “El terrible”. La nit de la inauguració C. Ciscar tallaren quasi des de Portes de Quart fins a Na Jordana, hi vaig anar, doncs sempre m’envien invitació…per a “dotorejar”…música, llums, i la crème de la crème de tot el mamoneig balenziano al ple. El medi mediàtic és és l’aigua en la que es mouen aquests llobarros.