Expedient K

El Círcol Maldà és un petit espai adaptat per al teatre del barri gòtic de Barcelona on s’hi poden veure autèntiques joies. Sens dubte, Expedient K n’és una. Una obra de dimensions reduïdíssimes, amb un sol actor a escena, sense escenografia, a partir d’un text brillant va teixint dues històries que al final queden entrellaçades magistralment. Felicito entusiàsticament tot l’equip que l’ha fet possible.

Expedient K és un joc de miralls construït a partir d’una doble trama les escenes de les quals es van alternant. D’una banda, un tècnic de so de l’època actual és en un castell a prop de Creta amb l’encàrrec d’enregistrar-hi el silenci per captar-hi veus i possibles presències fantasmagòriques (psicofonies). De l’altra, un jove de principis del XX que se sent maltractat i humiliat pel seu pare, li escriu una carta exposant-li la crueltat infligida. Què tenen en comú les dues històries? A mesura que van avançant ho anem desxifrant.

Una de les coses més impactants d’aquesta funció és la interpretació increïble que Dafnis Balduz fa de tots dos personatges, amb transicions rapidíssimes i efectives alhora, que, ajudades per un canvi d’il·luminació, ens fan passar de seguida i sense confondre gens d’un personatge a l’altre. En aquesta obra Balduz es posa a prova i demostra que és un gran actor, ja que ell tot sol aconsegueix recrear tots dos ambients, tots dos personatges i totes dues èpoques de manera absolutament natural.

La dramatúrgia d’Expedient K, a partir de Carta al pare de Kafka, em va semblar magistral, ja que a la història de l’escriptor txec s’hi superposa una trama actual que es planteja interrogants molt vius encara, especialment sobre l’època dels nazis. El simbolisme d’Expedient K és més que evident, i en el fons representa la recerca d’alguna cosa perduda que volem trobar desesperadament. La cap del tècnic de so, que es diu Ariadna, pretén que l’esperit que viu al castell és el fill jueu de Hitler. Ariadna estira el fil dins el laberint del castell prop de Creta, però en realitat, l’esperit del castell pertany a algú molt allunyat dels nazis.

Els canvis de personatge que fa Dafnis Balduz, cada vegada més ràpids, menen al desenllaç final, en què es descobreix la identitat de l’esperit i es clouen les dues històries. Expedient K és una obra senzilla i sense pretensions, però preciosa i molt reflexiva perquè ens endinsa a les entranyes de la humanitat i les seves pors.

Títol: Expedient K (a partir de Carta al pare, de Franz Kafka)
Dramatúrgia: Susanna Garcia-Prieto
Director: Alex D. Capo
Intèrpret: Dafnis Balduz
Espai: Círcol Maldà
Dates: del 24 de gener al 15 de febrer

Valoració: 5/5

Quant a Elsa Álvarez Forges

Barcelona, 1976. Sóc llicenciada en Història, en Filosofia i en Documentació, i graduada en Cant i en Arxivística. Arxivera a la Ciutat de la Justícia de Barcelona i l'Hospitalet i aprenent de novel·lista. Melòmana, teatròfila, lectora, serièfila i cinèfila (em penso que per aquest ordre).
Aquesta entrada ha esta publicada en Teatre. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.