De Guatemala a Guatemejor. Dia 13
Deixa un comentari18 d’octubre de 2013, dv
18 d’octubre de 2013, dv
“Per a un gran repte col·lectiu cal que hi hagi un gran lideratge. Si minva la força d’aquest timoner, minva el projecte
”, ha indicat amb to greu. “Jo faré el que digui el president Mas. Estic d’acord amb el que pensa i diu”, ha expressat, tallat pels aplaudiments.[Extracte de la crònica de Pep Lloveras a Elsingulardigital.cat sobre la conferència pronunciada ahir dilluns pel president Jordi Pujol davant 300 persones, al Born Centre Cultural, titulada “De Herder i Renan. I el dret a decidir”]
La reacció que toca a l’advertiment del president Pujol és la dels aplaudiments dels 300 del Born. La resposta correcta, necessària i oportuna, personal i col·lectiva, no pot ser altra que aquesta, la mítica “You’ll never walk alone” dels reds de Liverpool, cantada a cor pel poble:
President Mas: no us deixarem mai sol.
Escup el ministre Gargallo,
barrejats amb capellans,
renecs contra els catalans
que volen tocar pirandó,
i com si fos el bisbe de Roma
practicant l’excomunió
ens envia, aquest bon home,
campió de l’eficàcia
en tocant la diplòmàcia,
a voltar per la galàxia
molt més enllà de Plutó
pels segles dels segles,
Amén!
Vol el ministre García,
amb aquest senzill escarment,
que sàpiga del cert la gent
de la bella regió catalana
(que es veu que no se’n refia)
que del cos místic espanyol
no se’n separa pas quan vol
cap dels seus submisos membres,
i que el vinent 9 de Novembre
serà un festiu qualsevol:
llevar-se tard, missa de nou,
vermut, dinar i migdiada.
I l’endemà serà dilluns
i seguirem per tant tots junts
en bonica comunió
espanyols i espanyoles,
encantats de la garjola
comodíssima d’Espanya
on vivim de fa tres segles
o trenta, aproximadament,
i on viurem amb pau i amor
(pagant el menjar i el beure
i lluint unes bones banyes
catalans i catalanes)
pels segles dels segles.
Amén!
Translation (traducción):
[El ministro Cañete, famoso en su momento por zamparse filetes de vaca loca por un tubo, propone ahora un nuevo desvío del agua del Ebro para apagar la sed de las tierras de secano (una vieja manía insatisfecha del PP, Partido Poruntubista). El Plan Cañete, respetuoso como el que más, dejaría pasar hasta el Delta del río, por supuesto, un caudal eco-ilógico: pequeño, sí, pero suficiente. Total, a día de hoy el agua se desparrama total e inútilmente en el mar, un desperdicio al que por fin se pondrá fin]
[Leyenda del “PLAN ARIAS CAÑETE DE REGADÍO RACIONAL”:
—Río Ebro
—Caño
—Cañete
—Delta
—Caudal eco-ilógico
Guió i dibus: Min
[El ministro Cañete, famoso en su momento por zamparse filetes de vaca loca por un tubo, propone ahora un nuevo desvío del agua del Ebro para apagar la sed de las tierras de secano (una vieja manía insatisfecha del PP, Partido Poruntubista). El Plan Cañete, respetuoso como el que más, dejaría pasar hasta el Delta del río, por supuesto, un caudal eco-ilógico: pequeño, sí, pero suficiente. Total, a día de hoy el agua se desparrama total e inútilmente en el mar, un desperdicio al que por fin se pondrá fin]
[Leyenda del “PLAN ARIAS CAÑETE DE REGADÍO RACIONAL”:
—Río Ebro
—Caño
—Cañete
—Delta
—Caudal eco-ilógico
17 d’octubre de 2013, dj
Sortint del dinar hem passat pel Parque, amb en Diego i en Chavelo, un altre wheelchair driver, com diuen els ianquis, i a l’ombra dels arbres els hi fem descobrir el carakhillo (el cigaló, segons els puretes), i ho fan tant, que ens deixen l’ampolla de rom a la meitat. Els del quiosc de begudes flipen mandarines, però no pel cigaló, sinó pel cafè, perquè aquesta hora per a ells és inusual; prenen cafè, i amb got, no pas amb tasseta com fem nosaltres, al matí i al vespre, però havent dinat no pas. Tanmateix, ens fan la deferència de servir-nos-en, segurament compadits de veure’ns el mono a la cara.
Més tard, ja de nit, acompanyo en Jan a fer un encàrrec, i mentre l’espero tinc ocasió de veure, del carrer estant, perquè les portes són obertes de bat a bat, la celebració d’un ofici de l’Església evangelista. L’oficiant és una dona, relativament jove, i els bancs són força plens, jo diria que més del que ho solen ser les esglésies catòliques (les que jo conec, si més no). Deu ser veritat que aquestes petites ramificacions de l’Església protestant li estan menjant terreny, a la catòlica. D’altra banda, és públic i notori que l’Amèrica hispanòfona s’està convertint en la reserva espiritual d’Occident, d’on surten els capellans i monges que a Europa van cobrint cada dia més les baixes –que sembla que no cessen– de religiosos autòctons.
De tornada a l’hotel, per un carrer secundari, descobrim una botiga on tenen rom (rom de debò, quidicir), i en fem provisió, per a la tertúlia nocturna a la terrassa, que s’allarga de manera insensata, tenint en compte que demà hi ha diana a les 3 de la matinada. Ens espera un llarg (i insensat) viatge fins a Cobán.
16 d’octubre de 2013, dc
Todos Santos Cuchumatán. Una jornada particular, a la terra del mam, el tercer dels idiomes maies que hem sentit parlar aquests dies des que vam arribar a Aguacatán, diumenge.
Des del punt de vista físic, el poble és infernal, per als discapacitats: tot són desnivells, i per arribar a la plaça de la Municipalidad som dos a frenar el meu veh¡cle, jo que faig el cavallet i en Jan que fa que no es desboqui. Per venir al poble hem passat per Huehuetenango (fent circumval·lació, de fet), d’on arrenca una carretera que no para de pujar en ziga-zaga fins a superar els 3.000 metres d’altitud, en una zona plana d’uns pocs quilòmetres, amable i assolellada, per després tornar a baixar seguint el curs d’un riu, serpentejant altre cop fins als 2.500 on es troba Todos Santos. No cal que digui que el paisatge és una pura meravella.
Ens hi hem arribat amb els companys d’Asopedi: don Feliciano i un seu nebot, que tenia al meu costat al bus i hem xerrat amigablement (tot i que és del Real Madrid, haha!), la María i don Cruz, el director de l’escola especial d’Aguacatán, i un nano del poble, en Diego, que té un braç avariat a causa d’un accident. Els tres primers s’adormien contínuament, fent cops de cap molt ben acompassats; hi deu tenir a veure el licor trascolat ahir, comentem entre nosaltres, atès que no hi estan acostumats (beure en públic no està ben vist, aquí, perquè “és cosa de borratxos”).
A Todos Santos (on, per cert, no es troba una gota d’alcohol en tot el municipi), que és d’unes 30.000 ànimes, tothom, homes i dones, de l’ètnia mam, van vestits amb la roba tradicional: les dones de colors, i els homes, tots, joves i vells –un tret insòlit, que no veurem enlloc més–, amb pantalons de ratlles verticals, i una jupa també ratllada i amb un coll teixit (a mà, crec), i la majoria amb barret. L’efecte, a la vista, és desconcertant.
nb: “En Diego és en Carles Bossacoma d’aquí”, ens havien dit els col·legues de Gerd, i és cert que hi fa pensar fortament, en el nostre company Carlangues, que va ser el primer maquetador de L’Atípic i més tard comptable de l’associació. A banda de tenir fotut el mateix braç, tenen una manera de moure’s i caminar molt semblant. En Diego té 26 anys i fa atletisme (sortia en un dels vídeos promocionals d’Asopedi que vam veure ahir), i ens ha explicat que està en camí d’anar a competir al Brasil, si passa la selecció prèvia que han de fer a Ottawa, al Canadà (cosa que fa molt interessant el camí, trobo, i ell m’ho confirma).
+
En aquesta terra hi viu el quetzal, però tampoc hem tingut sort i no se n’ha deixat veure cap.
+
De què deuen viure, aquesta gent?, perquè fan la impressió d’estar bona part del dia desvagats… Es veu que fins fa uns anys es dedicaven a l’agricultura: conreu del blat de moro, bàsicament –que la natura del país permet combinar amb el de frijoles (fesols, mongetes) i carbasses– i papas (patates), però algú els va embolicar a cultivar brócoli (bròquil?), i això els ha fet dependents, perquè n’han de comprar la llavor. També fan una mica de pastura, de xais i vaques, però m’expliquen que moltes famílies viuen de les divises que els arriben de parents seus que han anat a treballar als Estats Units. La frontera de Mèxic és aquí mateix, i la temptació de traspassar-la i anar nord enllà a buscar fortuna (que aquí no abunda, com veiem) deu ser forta…
+
És remarcable l’afició, entre els guatemalencs, de tapar-se la closca (i això que al país costa de trobar-ne algun que calbegi, no sé si per la mateixa curiosa teoria del president Morales de Bolívia o què). A Todos Santos dels Cuchumatanes ho feien amb aquell barret blanc típic de la zona, però arreu de Guatemala els homes gasten gorra, a tothora del dia (i de la nit), i les parades per turistes vessen d’aquest gènere.
Pel que fa al PSOE, li farem igualment un favor, perquè sense la nosa de Catalunya es podrà dedicar al seu target natural: salvar el poble espanyol de la seva perillosa i nefasta dreta.
Tot just ahir un dels meus historiadors de capçalera, en Xavier Díez, deia això, a propòsit de l’opacitat del ministeri d’Afers Estrangers: «Espanya té massa cadàvers als armaris. Per això els tanca amb pany i forrellat. Per això, com altres societats europees perifèriques i de passat autoritari com Turquia, nega el genocidi. Sap que el coneixement de la veritat el fa vulnerable enfront de l’opinió pública internacional. Perquè aquest precisament és un dels principals arguments que avalen la independència catalana. No es tracta d’una nació contra una altra, sinó d’un grup de persones que en virtut de principis democràtics decideixen emancipar-se d’un estat inquisitorial, on la democràcia és segrestada per lleis imposades per dictadors».
L’article és duríssim, però encara és més demolidor, feridor i tot, un d’anterior (“El PSOE: el partit eunuc”, del 9 de gener passat) en què (per si no n’hi havia prou amb els mèrits cultivats del 76 cap aqui) deixa amb el cul a l’aire, amb abundant informació historicista, el partit espanyol suposadament d’esquerres i obrer per qui amb tanta alegria es deixa fagocitar el desconcertant PSC d’aquests darrers temps.
Fent un paral·lelisme amb certs mètodes innobles usats per la dinastia Ming xinesa per expandir-se sobre terres veïnes, Díez tanca les seves reflexions amb aquesta: «En el món socialista, bona part provinent de classes subalternes i alienes a les altes esferes del poder, són les que acaben aplicant els mandats del poder real de castes extractives, amb una retòrica de defensa de la unitat, de l’ordre i l’estat mitjançant retòrica progressista i contradicció entre paraules i fets. Faria bé el PSC, provinent d’una tradició catalanista i popular diferents, de saber que res de bo es pot esperar dels castrats imperials, que cerquen l’esterilitat de la nació catalana».
Mentrestant el Gran Timoner del partit dels socialistes catalans, mirant-se l’estrepitosa actualitat que l’envolta com si veiés ploure des de la finestra del seu despatx, amolla davant dels micros la perspicaç observació que hi ha militants del partit que es donen de baixa… perquè no poden pagar la quota!
Translation (traducción):
[Puesto a comentar, aguzado por la perentoria actualidad, sobre una parte de Europa donde últimamente sus habitantes se pegan como el cocido de un piso de estudiantes, el Jefe de la diplodocumacia española se limita a hacer un copia y pega del articulado del Manual producido por su propio Ministerio para minimizar el lío este que ha organizado Mas en Cataluña, y que de un tiempo a esta parte parece ser que es lo único que tiene en mente nuestro superlegado Margallo]
—Dígame, señor Ministro de lo que serían los Asuntos Exteriores de España: ¿Usted de quién está a favor, de la Ucrania nacionalista o bien de la Crimea separatista?
—Exacto, es como les digo: la consulta de marras no se va a celebrar en Cataluña simplemente porque no es posible, puesto que lo prohíbe la Constitución y por lo tanto sería ilegal, y lo que tiene que haber es Constitución y cumplimiento de la Ley, utilizando si es necesario todas las herramientas que prevé la Carta Magna, y hay cosas sobre las que no hay diálogo posible, y la principal es la unidad de España, y en España no habrá jamás un referendun sólo para Cataluña, y no hay nada que decidir, porque el derecho a decidir no esiste, y si el debate se centra en el dichoso derecho a decidir no hallaremos ninguna solución, ninguna salida, porque la independencia de Cataluña como ojetivo es simplemente imposible, etc, etc… ¿Me entienden Ustedes?… ¿Oigan?… (¿Dónde se habrán metido todos?)
Guió i dibus: Min
[Puesto a comentar, aguzado por la perentoria actualidad, sobre una parte de Europa donde últimamente sus habitantes se pegan como el cocido de un piso de estudiantes, el Jefe de la diplodocumacia española se limita a hacer un copia y pega del articulado del Manual producido por su propio Ministerio para minimizar el lío este que ha organizado Mas en Cataluña, y que de un tiempo a esta parte parece ser que es lo único que tiene en mente nuestro superlegado Margallo]
—Dígame, señor Ministro de lo que serían los Asuntos Exteriores de España: ¿Usted de quién está a favor, de la Ucrania nacionalista o bien de la Crimea separatista?
—Exacto, es como les digo: la consulta de marras no se va a celebrar en Cataluña simplemente porque no es posible, puesto que lo prohíbe la Constitución y por lo tanto sería ilegal, y lo que tiene que haber es Constitución y cumplimiento de la Ley, utilizando si es necesario todas las herramientas que prevé la Carta Magna, y hay cosas sobre las que no hay diálogo posible, y la principal es la unidad de España, y en España no habrá jamás un referendun sólo para Cataluña, y no hay nada que decidir, porque el derecho a decidir no esiste, y si el debate se centra en el dichoso derecho a decidir no hallaremos ninguna solución, ninguna salida, porque la independencia de Cataluña como ojetivo es simplemente imposible, etc, etc… ¿Me entienden Ustedes?… ¿Oigan?… (¿Dónde se habrán metido todos?)
Va l’Aguirre y Gil de Bielma,
esperança blanca de la dreta,
i sosté i afirma, erra que erra,
que és l’Espanya una i trina
la més vella nació de la terra
–“nació, ea!, parida por Ella”–,
del temps –confirma i afina–
poblat pels grans dinosaures.
Deu ser com diu la Lideressa,
que amb els saures del Partit
–segons ella uns pixatoves
que no saben ni què volen–
i el consell de troglodites
que marquen el pas de l’oca
i ens ensenyen el camí,
amb tant i tant d’arrelament,
i amb una tan llarga història
–de totes totes la més llarga,
pintada a les parets de la cova,
cultivada amb fons de tavernes
i a les tertúlies de la Caverna–,
fem com el burro de la nòria:
amorrats sempre al Moviment
que ens torna al punt de partida,
no sortim mai d’aquell Moment.
Translation (traducción):
[El diputado Cañas, con otros fans de las Españas, disfrazado en este caso de autoridad competente por la cosa del Carnaval (aunque sea con un disfraz ilegal), se dedica a repartir DNIs (Documento de Negación de Identidad) a diestro y siniestro, a norte y sur del Principado de Cataluña. En cuanto al reparto de DNIs en el Principado en si, están en ello]
—Ya estamos hartos de que los pancatalanistas de TV3 vayan diciendo que el mindundi este que esquía y que ganó unas medallitas olímpicas en Rusia es “nortecatalán” (menuda palabreja!): el tal Martín [sic] Fourcade és francés, FRAN-CÉS, coño!! [*]
[*] En español en el original (N del T)
Guió i dibus: Min
[El diputado Cañas, con otros fans de las Españas, disfrazado en este caso de autoridad competente por la cosa del Carnaval (aunque sea con un disfraz ilegal), se dedica a repartir DNIs (Documento de Negación de Identidad) a diestro y siniestro, a norte y sur del Principado de Cataluña. En cuanto al reparto de DNIs en el Principado en si, están en ello]
—Ya estamos hartos de que los pancatalanistas de TV3 vayan diciendo que el mindundi este que esquía y que ganó unas medallitas olímpicas en Rusia es “nortecatalán” (menuda palabreja!): el tal Martín [sic] Fourcade és francés, FRAN-CÉS, coño!! [*]
[*] En español en el original (N del T)
Translation (traducción):
[En pleno Carnaval y en plena calle, un terrorífico Lord Vader enano se da de bruces con un par de individuos mayores de edad y a pesar de ello luciendo un disfraz ilegal, con toda la pachorra]
—¡¡…!!!
—¿…??
Guió i dibus: Min
[En pleno Carnaval y en plena calle, un terrorífico Lord Vader enano se da de bruces con un par de individuos mayores de edad y a pesar de ello luciendo un disfraz ilegal, con toda la pachorra]
—¡¡…!!!
—¿…??
15 d’octubre de 2013, dt
Jornada aguacateca. Cap al migdia hem fet amb bus el trajecte que en Jan ha fet a peu de bon matí, fins al naixement del Río San Juan. El brollador que dóna origen al riu és una bestiesa: un raig d’aigua d’un cabal inesperat, enorme, un riu que comença ja fet, podríem dir, i que fresqueja una extensa zona arbrada on els aguacatanencs van a passar-hi el diumenge fent la graellada (per dir).
Dinem a can Feliciano (vull dir a l’oficina d’Asopedi, en un d’aquells patis interiors porxats, a recer del vent i la pluja, on l’home fa més hores que el rellotge), i a les 3 p.m. som a la Municipalidad, parlant amb l’alcalde.
En Tano està tan inspirat com l’altre dia, i li deixa anar una parrafada molt ben dita, i don Feliciano tres quarts del mateix. La primera autoritat, que segons els companys és força més receptiu que els que el van precedir en el càrrec, es deixa convèncer i es compromet a portar energia elèctrica a l’Escola d’educació especial i fer-hi els desguassos, i entre tots encara li treuen alguna altra promesa. És un advocat jove, i sembla molt atent; amb ell hi ha hagut un canvi d’actitud evident dels responsables municipals envers l’Associació, ens comenta en Tano.
[Foto de l’entradeta (by Caroline Ben): L’habilitat de les dones guatemalenques transportant tota mena de coses en equilibri sobre el cap és una autèntica filigrana, tot un art. Als carrers d’Aguacatán, on el moviment de venedors i compradors és constant, en vam veure un munt de mostres d’allò més genuïnes (i cap fiasco, per cert: ni un!)]
14 d’octubre de 2013, dl
A La Escuelita, Escuela de Educación Especial, de l’associació de discapacitats local, Asopedi (Asociación de Personas con Discapacidad), amb els nens amb discapacitat intel·lectual portats per dos àngels en forma de mestres: la Cristina, que està embarassada de cinc mesos, i l’Angelina, que és molt jove i diu, somrient, que ella “por ahora no…”. Quan hi arribem amb en Feliciano, després de passar pel taller a arreglar una roda rebentada, que no ens han volgut cobrar, els nanos són al pati, fent per als visitants uns exercicis que executen amb un aire molt divertit.
En Tano, que té un d’aquells dies fins, de pur polític, fa un parlament brillant en dues parts, una per congratular-se de comprovar que les dificultats burocràtiques no els hagin tirat per terra la feina, “perquè la feina feta queda”, diu; i l’altra per agrair l’esforç i la paciència de les dues noies.
Al seu torn una d’elles, l’Angelina, explica a l’assemblea els “logros” (la paraula no és pas retòrica, aquí) de l’any escolar que ara acaba (a Guatemala els cursos segueixen el calendari anual, de gener a octubre, que és quan comencen les vacances, fins a Nadal); i en acabat ens ensenya l’escola als nous, la Raquel, en Quico i jo mateix, amb aquella suavitat de formes i d’accent que gasten la gent d’aquí dalt, “al cor de la terra maia”.
Aquests verals tan bucòlics també varen ser, tanmateix, encara que costi de creure, un dels escenaris on va esclatar amb més duresa la guerra civil que va tenir lloc al país fins fa ben pocs anys (el 1996 es van firmar els Acuerdos de Paz entre els dos bàndols enfrontats: exèrcit, narcotraficants i paramilitars per un costat, i comunitats camperoles i sindicats per l’altre; però sembla que van deixar moltes costures descosides, i doncs com a resultat una pau molt fràgil).
nb: Aquest matí hem vist un altre colibrí, al pati de l’escola, que es troba en un extrem del poble, al costat mateix de la vegetació que baixa de la muntanya. De fet, ha sigut una desfilada d’ocells de colors, que s’anaven rellevant a les branques dels arbres que creixen entre les aules.
+
A Aguacatán la presència del tema religiós, que s’ha anat fent patent els dies anteriors, arriba al paroxisme: no hi ha negoci, vehicle, establiment… que no porti en un lloc o altre (sovint en el mateix nom de l’empresa) alguna referència a Déu, Crist, els apòstols, o qualsevol altre element de les sagrades escriptures. “Confiamos en Dios”, “Cristo te ama”, “Jesús es tu amigo fiel”…; sense comptar les converses de la gent i, no cal dir-ho, fórmules usuals com ara “a Dios gracias”, “Dios mediante”, “si Dios quiere”, etc, que es fan servir abundosament.
“Hay que tener a Dios como amigo”, em deia un veí. “Un amigo te puede fallar, en cambio Él nunca te falla”, i m’ha explicat una historieta de supervivència viscuda per ell que ho il·lustrava, al seu parer, de forma pedagògica.
+
En aquestes latituds no tenim connexió a internet, i al llit escolto la ràdio pel mòbil, però només pesco un parell d’emissores: en totes dues posen música pop, diguem-ne, però en una d’elles les lletres de les cançons són gairebé exclusivament de tema religiós, també. En l’altre, avui n’he sentit una que deia més o menys això: “…Te puse pechos, / te puse nalgas, / largas pestañas (…), / y ahora resulta / que tú eres / el más bonito monumento. / Hice una mala inversión / y ahora me arrepiento. / Eres una puta! (etc, etc)…”. Déu n’hi do!