Espai de Dissidència

La Bitàcola de Xavier Diez

Educació

Merlí i la ficció educativa

4 de desembre de 2015

Imagino que a molts de qui ens escolten, els deu passar com a mi. El protagonista de la sèrie de TV3 Merlí Bergeron, ens té fascinats. Merlí és un atípic professor de filosofia que ensenya de manera poc convencional a alumnes de batxillerat. Lluny de l’heroisme i l’èpica que abunda a les sèries americanes d’instituts,

Llegir més

Un MIR de dubtes

3 de novembre de 2015

Una filtració mediàtica ha revelat el pla d’instaurar un sistema d’accés a la docència inspirat en el MIR dels metges. Amb una manca d’informació concreta, es parlaria d’instaurar un any de pràctiques en el que el Departament considera “centres de referència”, rebrien un “petit sou”, no substituirien al sistema d’oposicions i s’implantaria a partir de

Llegir més

Tarda de toros

23 d'octubre de 2015

Dissabte al matí, mentre mig em despertava, rebia un whatsapp on s’informava de la intenció del Ministerio de Educación d’establir uns estudis de Formació Professional Bàsica de “Tauromaquia i Activitats Auxiliars Ramaderes”. La meva primera reacció, com no podia ser d’altra manera va ser riure. La broma tenia la seva gràcia, acompanyada de memes i

Llegir més

Decisions transcendents

22 de setembre de 2015

Quan aquest article es publiqui, quedaran molts pocs dies per prendre una decisió transcendent, probablement la més transcendent de la nostra generació. El 27-S votem què volem ser de grans. Com és lògic, això genera dubtes, incerteses, i fins i tot el pànic del vertigen que qualsevol dels nostres alumnes experimenta a l’hora d’entendre que,

Llegir més

Aprendre sense obsessions

23 de maig de 2015

Càpsula de Fem Ràdio. Punxeu la imatge per accedir a l’àudio Ho recordo molt bé. Fèiem vuitè i devia ser pels volts de 1978. A la classe de llengua, acabàvem de fer la lliçó sobre els mitjans de comunicació. La professora ens va començar a preguntar per comprovar si havíem retingut la informació, o com

Llegir més

Un revolució mental

6 de maig de 2015

Al llarg de tota la carrera de magisteri, vaig fer un munt de treballs a màquina. Com que la majoria eren en grup, la meva cotització personal era prou alta, perquè la velocitat i facilitat amb la que escrivia a la meva Olivetti Lettera 35 impressionava. Era capaç de treure fum a les tecles i

Llegir més

Antonia Maymon

2 de gener de 2015

  Maria del Carmen Agulló Díaz i Pilar Molina Beneyto, Antonia Maymón, Anarquista, maestra, naturista, Virus, Barcelona, 2014, 287 pp. Devia ser cap a finals de 2007 quan em vaig trobar amb Pilar Molina. Va ser al domicili barceloní del nostre amic i col·lega comú, l’historiador triestí Claudio Venza. Em va explicar aleshores que estava

Llegir més

Una ILP per a una educació democràtica i equitativa

16 de desembre de 2014

Si bé l’evolució de l’escola pública de vocació democràtica es pot considerar com a la història d’un èxit, la política educativa de les darreres dècades ha estat un fracàs. L’esforç col·lectiu de docents, famílies i alumnes ha dignificat l’educació i cultura del nostre país. En contraposició, els excessos legislatius, tant provinents de Madrid com de

Llegir més

Pedagogia de la llibertat

4 de novembre de 2014

Vaig néixer el 1965, la qual cosa vol dir que vaig patir com a alumne les darreres traces del franquisme a les aules. Eren anys en blanc i negre en què l’escola esdevenia un engranatge més d’un sistema fonamentat en la por i la repressió, en què l’individu era esclafat per una dictadura abominable, en

Llegir més

Ricardo Rodilla

7 d'octubre de 2014

La matinada de diumenge, ens va deixar el mestre i sindicalista Ricardo Rodilla Juarranz. Mestre nascut a Castella, i destinat a Catalunya en els anys de la Transició, fou un dels fundadors del que avui és el sindicat de referència dels docents catalans USTEC·STEs. Amb 57 anys ens ha deixat de manera prematura i en

Llegir més

Del passat, ja n’hem tingut prou

23 de setembre de 2014

En comparació amb anys anteriors, l’inici d’aquest curs sembla relativament tranquil. El pes mediàtic de les imatges tradicionals de nens que entren a l’escola, de professors que comencen les classes o de pares que s’acomiaden a la porta dels fills semblen passar més desapercebudes. No hi manquen motius per a polèmiques o el descontentament entre

Llegir més