Espai de Dissidència

La Bitàcola de Xavier Diez

Educació

Per què serveix la literatura?

9 de juny de 2017

Els bons amics del Col·lectiu Pere Quart fa alguns mesos que s’han organitzat per defensar una cosa tan bàsica com el manteniment dels continguts de literatura en els currículums dels alumnes. Es queixen, amb molta raó, que la presència de la literatura a les aules és en vies d’extinció. D’una banda, els continguts lingüístics, ortogràfics,

Llegir més

Legalitzar la corrupció a l’escola

17 de maig de 2017

Una de les escasses paraules d’arrels catalanes que s’han estès en altres llengües és “nepotisme”.  Expliquen els historiadors que va córrer a la Roma de finals del segle XV a partir de la tendència del Papa Borja de col·locar els nebots (en realitat fills bastards) a la cúria i a les corts europees. Nepotisme seria

Llegir més

Mercantilització educativa

15 de maig de 2017

El paper le L’OCDE y les estratègies internacionals Mercantilització educativa Xavier Díez En primer lloc, voldria agrair la invitació en debats tan imprescindibles com els d’avui organitzats. Penso que unes jornades com aquestes responen a una constatació contradictòria; una de positiva i una de negativa alhora. Positiva, perquè és mostra que la Comunitat Educativa és

Llegir més

Solucions reals per a problemes reals

29 de març de 2017

El suposat procés de participació del projecte “Ara és Demà”, intent del Departament de posar les bases d’un nou sistema educatiu, està esdevenint un fracàs. Ho és, perquè en fa un diagnòstic esbiaixat de la realitat, i perquè tracta d’aportar solucions prefabricades als laboratoris d’idees neoliberals a problemes falsos. Es veu d’una hora lluny que

Llegir més

Inclusió educativa?

14 de febrer de 2017

  Qui porti alguns anys en el món de l’educació coincidirà que una de les constants del sistema educatiu és l’impúdic contrast entre la retòrica de les bones intencions i la real impossibilitat d’atendre adequadament els alumnes amb majors dificultats. Quan vaig començar a fer de mestre, cap a finals de la dècada dels vuitanta,

Llegir més

Ara és Demà: primer acte de la postveritat educativa

21 de desembre de 2016

Per encàrrec del Departament d’Ensenyament, el Consell Escolar de Catalunya ha encetat un debat sobre el futur del sistema educatiu de Catalunya. No cal tenir massa imaginació per pensar que es busca crear una mena de full de ruta sobre el futur sistema educatiu de la República Catalana, o en el seu defecte, anar una

Llegir més

PISA, O la manera de fer-nos ximples

17 de desembre de 2016

M’imagino què passaria si valoréssim la qualitat de la tradició musical de cada país en funció dels resultats anuals del Festival d’Eurovisió: l’Òpera italiana s’enfonsa; el Pop suec es consolida; cal replantejar el folk irlandès; la cançó espanyola s’ha de reformar; el barroc alemany és tendència,… Sona ridícul, no és així? I tanmateix la comparació

Llegir més

Ara és demà?

26 de novembre de 2016

El Consell Escolar de Catalunya enceta aquesta setmana un procés de reflexió sobre l’educació dels pròxims anys. A tal efecte, cinc personalitats procedents del món acadèmic han elaborat una ponència cadascú en què es tracten àmbits diversos (els pilars, l’arquitectura, el centre, el professorat, l’alumnat) en el que hauria de funcionar com a una mena

Llegir més

Sabotatge educatiu

14 d'octubre de 2016

La publicació, aquest mes, de l’Anuari sobre l’estat de l’Educació de la Fundació Jaume Bofill, deixa negre sobre blanc una realitat coneguda i denunciada en més d’una ocasió per un servidor. L’esmentat document situa en un 2,8% del PIB la inversió en educació, tot i que altres càlculs parlarien d’un 2,4%. Es tracta d’una xifra

Llegir més

L’escola dels horrors

16 de setembre de 2016

Dimarts passat vaig tenir la sort de presentar, a Barcelona, un acte públic sobre les polítiques de privatització escolar a Anglaterra. El conferenciant, Richard Hatcher, és un vell conegut a qui ja vaig d’introduir en una altra xerrada, a l’Ateneu Barcelonès, el 2008, i que, en correspondència, em va convidar a parlar sobre el nostre

Llegir més

Seminari Ítaca d’Educació Crítica

3 de setembre de 2016

En els darrers anys, el neoliberalisme s’ha apropiat de conceptes socialment consensuats fins a pervertir-los. En el camp educatiu, és el que ha passat amb el concepte “innovació educativa”, on l’antiga voluntat per superar l’autoritarisme de les institucions escolars i la democratització de les experiències a les aules han passat a ésser colonitzades per tecnòcrates

Llegir més

Innovació educativa per fer-nos ximples

5 de juliol de 2016

Pilar Carrera, Eduardo Luque, Nos quieren más tontos. La escuela según la economia neoliberal. El Viejo Topo, Barcelona, 2016, 158 pp.   Des de fa algunes dècades, la pensadora Susan George ens ve denunciant el creixent segrest del pensament en la societat globalitzada. Bona part dels intel·lectuals i mitjans resten al servei del poder i

Llegir més

Literatura i educació

11 de juny de 2016

Sostenia Kafka que “un llibre ha de ser la destral que trenqui el mar glaçat que hi ha dins nostre”. El premi Nobel John Coetzee ens recordava que la novel·la esdevenia la conquesta occidental de la individualitat. La lectura silenciosa, aquesta tècnica estranya al llarg d’una  història d’oralitat i tradicions àgrafes, ens ha permès la

Llegir més