Espai de Dissidència

La Bitàcola de Xavier Diez

Educació

Entrevista a Nico Hirtt: Aquesta mena d’escola no ensenya a comprendre el món, sinó a adaptar-s’hi sense resistir.

4 de setembre de 2019

Nico Hirtt (Luxemburg, 1954) és professor, autor de diversos assaigs sobre educació i un dels màxims experts en competències bàsiques. És fundador i activista de diversos moviments d’educació crítica com ara l’Appel pour une école démocratique. XAVIER DIEZ: Des de fa alguns anys, la majoria de sistemes educatius adopten un sistema d’aprenentatge per competències. Quin

Llegir més

Demagògia a temps complet

11 de juliol de 2019

La Fundació Bofill ha presentat una proposta de reforma d’horaris escolars, especialment a la secundària, la qual, embolcallada d’un llenguatge progressista, no deixa de representar un projecte involutiu acompanyat d’altres elements de neoliberalisme escolar, sobretot pel que fa a la desregulació de l’activitat docent i la quotidianitat de la comunitat educativa. La proposta de la

Llegir més

Innovació educativa o Revolució Cultural?

21 de maig de 2019

Des de fa alguns anys, la “innovació” s’ha imposat en l’actualitat educativa, fins al punt que podríem parlar d’una “febre innovativa”. En altres termes, s’ha generat un clima en què la novetat, més enllà de les formes i conseqüències, es percep intrínsecament com a factor positiu, sense atendre a una reflexió profunda del que realment

Llegir més

Entrevista a Marina Garcés: “Hem de lluitar perquè l’escola continuï essent un espai de conversa social”

14 de maig de 2019

Tenint en compte l’esdevingut avui al Suprem, comparteixo una entrevista en profunditat que vam fer entre en David Caño i jo mateix a la Marina Garcés, l’any 2016 i que va sortir publicada al número 39 de la revista Docència Conversa amb Marina Garcés, David Caño i Xavier Diez DOCÈNCIA: En algunes entrevistes anteriors t’has

Llegir més

L’escola, cada vegada més lluny

22 de desembre de 2018

Quotidianament, veig molts mestres i parlo amb ells. Des del trist consol que els meus trenta anys d’experiència docent en tots els nivells educatius m’ofereixen certa perspectiva històrica, es pot dir que he assistit a una llarga evolució de les institucions educatives, des de la precària construcció de la democràcia a la seva –en termes

Llegir més

On haurien d’anar a parar els diners per a l’educació?

11 de desembre de 2018

Més enllà de tota retòrica, la política es fa amb els pressupostos. És aquí on les idees esdevenen principis vagament morals que se les enduu el vent, o si acaben tenint una traducció pràctica. Quan van fer el decret d’inclusió sense una memòria econòmica ambiciosa, quedava clar que ni els responsables hi creien. Quan l’execució

Llegir més

De com carregar-se la immersió sense que es noti

30 d'octubre de 2018

La setmana passada el conseller d’educació, Josep Bargalló, va presentar davant la premsa un document sobre el model lingüístic del sistema educatiu que tracta de fer un balanç sobre la situació actual del català a les escoles i planteja línies estratègiques sobre el futur. Es tracta d’un document extens (78 planes), amb un to general

Llegir més

Cal canviar les coses que no podem acceptar

3 d'octubre de 2018

“No estic acceptant les coses que no puc canviar, estic canviant les coses que no puc acceptar”. Aquesta frase, de la pensadora afroamericana Angela Davis, hauria d’estar escrita a les aules dels nostres centres educatius. De fet, cites com aquestes és habitual trobar-les a les classes de molts instituts nord-americans, com a inspiració per als

Llegir més

Ecosistema de l’institut… per massa raons

25 de juny de 2018

Com bona part dels mortals, reconec que he entrat en el món de les sèries. La revolució silenciosa en el món del consum d’audiovisuals m’ha empès vers un format que recorda al de la novel·la per entregues tan pròpia del segle XIX, que, tal com passava en l’era de la creació de la literatura de

Llegir més

Breu història de la renovació pedagògica

12 de juny de 2018

Alerta Joan Soler, a la seva tesi doctoral, sobre les dificultats de consens respecte al concepte “Renovació Pedagògica”[1].  En certa mesura, el propi concepte “renovació” té un punt de reactiu, de protesta respecte a un model educatiu oficial insatisfactori. Ara bé, sovint s’obvia que tot projecte de renovació pedagògica respon sempre a unes finalitats polítiques,

Llegir més

Els adoctrinadors victimitzats

15 de maig de 2018

Com a  historiador en sóc conscient de l’ús i abús que del nazisme es fa servir per desqualificar l’oponent polític.  Ara bé, en el món de la dreta espanyola, on hi ha una clara connexió genealògica amb el feixisme, via la versió autòctona franquista, ara s’ha posat de moda acusar els dissidents al seu projecte

Llegir més

La inquisició espanyola

11 de maig de 2018

Ens ho deia l’Ovidi Montllor: “hi ha gent a qui no agrada que es parle, s’escriga o es pense en català, que és la mateixa a qui no agrada que es parle, s’escriga o es pense”. Podríem afegir a aquests verbs, “ensenyar”. Malauradament, en aquests dies difícils, assistim a aquesta perversa cacera de bruixes, impulsada

Llegir més

Més bajanades sobre presumptes adoctrinaments

29 de novembre de 2017

Si es fessin proves PISA sobre cinisme polític, Espanya encapçalaria la llista, i alguns dels líders i ideòlegs de C’s, passejarien pel món com els gurus influents, com els finlandesos del populisme fent conferències arreu, sobre com atacar a un col·lectiu tan respectat com els docents. Les acusacions contra l’escola catalana i els seus professionals

Llegir més

Escola o barbàrie

17 d'agost de 2017

Carlos Fernández Líria; Olga García Fernández; Enrique Galindo Fernández; Escuela o barbàrie. Entre el neoliberalismo salvaje y el delirio de la izquierda. Akal, Barcelona, 2017, 432 pp. Que els debats educatius solen estar contaminats d’ideologia, no és cap secret. Ara bé, el que resulta desconcertant és el paper d’unes esquerres desconcertades ja fa dècades, que

Llegir més