Espai de Dissidència

La Bitàcola de Xavier Diez

Educació

L’avortat debat sobre la ILP d’Educació

20 de maig de 2016

El passat dimecres, en poc més de dues hores, el Parlament Català va esmenar a la totalitat la una ILP que propugnava una nova llei educativa que tractés de resoldre els principals problemes educatius que té el nostre país. Això avortava de soca-rel un llarg procés de tres , i un menyspreu per les 170

Llegir més

Una modernitat reaccionària

17 de maig de 2016

Corria el 1987. En una entrevista, Margaret Thatcher anunciava que «la societat no existeix. Només existeixen individus i famílies”. Contràriament al que es podia suposar, la primera ministra no feia una descripció, sinó que revelava un projecte polític. Al llarg de la seva carrera política, i amb idees radicals, considerava que calia redreçar el rumb

Llegir més

Xoc educatiu

13 de maig de 2016

Una de les pensadores més influents de l’actualitat, la periodista i escriptora canadenca Naomi Klein, inicia el seu llibre “La Doctrina del Xoc” poc després que l’huracà Katrina destruís Nova Orleans. La inundació de la ciutat va suposar una un drama des d’un punt de vista humanitari. Des d’una perspectiva política i econòmica, i com

Llegir més

Escoles innovadores

6 de maig de 2016

Ara fa uns trenta anys que vaig començar les meves primeres practiques de magisteri. Les recordo com molt agradables, a l’escola Arc Iris, al barceloní barri del Guinardó, al mateix centre que va anar la Mònica Terribas. Llavors era una escola amb vocació de ser molt fresca i innovadora, amb unes estratègies i mètodes molt

Llegir més

Escola-Ficció: viatge per cinc sèries televisives sobre educació

25 d'abril de 2016

En el món de les ficcions televisives, l’educatiu no sembla un dels gèneres més populars. El recent producte de TV3 Merlí, amb un èxit considerable de públic i amb certa divisió d’opinions entre els claustres dels centres públics d’aquest país, ens pot servir per recuperar alguns dels títols –que, com veurem, són heterogenis en interès, perspectiva

Llegir més

Les transformacions en el paper social de l’escola

13 d'abril de 2016

Els sistemes educatius com a eina institucional de disciplina social Els sistemes públics d’ensenyament són una creació dels estats moderns. Per això solen actuar com a un instrument al seu servei i tendeixen a reflectir les contradiccions i tensions internes en el sí de les societats organitzades. Convé recordar a més, que els estats actuals

Llegir més

L’escola atomitzada

5 d'abril de 2016

Si mirem en perspectiva, fent servir més el rigor històric que la nostàlgia, podríem dibuixar una línia imaginària qualitativa en què el sistema educatiu del nostre país va millorar des de l’erm franquista fins a culminar la seva millor condició entre finals de la dècada de 1990 i els primers anys del canvi de mil·leni.

Llegir més

Privatitzacions educatives

18 de març de 2016

A vegades les paraules són tan gastades que perden el seu sentit original, i acostumem a sentir-les com si res, desproveïdes de la dimensió agra de les seves conseqüències. Això passsa amb “privatització”, aquesta pràctica executada pels governs, seguint consignes d’organismes internacionals i directives europees, presentada com a element de modernitat, i que tanmateix és

Llegir més

Factories d’exàmens

22 de febrer de 2016

Fa algunes setmanes vaig estar traduint un article d’un col·lega britànic, en Richard Hatcher, que és professor de pedagogia a la Universitat de Birmingham i activista del National Union Teachers. L’escrit, que tracta d’analitzar els diversos sistemes d’avaluació implantats a Anglaterra i Gal·les pels darrers governs conservadors i laboristes, han fet de l’avaluació una obsessió

Llegir més

“Autonomitis”

16 de febrer de 2016

Va haver un temps, quan estudiava magisteri, a mitjans dels vuitanta, en què el concepte autonomia escolar s’associava a la idea d’adaptar l’acció educativa a cada context singular. Veníem d’un sistema rígid i centralitzat, a còpia de currículums tancats i insensibles a la diversitat, en què l’educació espanyola esdevenia una fotocòpia de baixa qualitat de

Llegir més

Escoles tunejades

13 de febrer de 2016

En els darrers anys, la paraula “autonomia” s’ha anat imposant en el llenguatge escolar. Quan servidor de vostès anava a magisteri a mitjans vuitanta, aquest concepte servia per definir la capacitat que podíem tenir els docents a l’hora d’adaptar la nostra acció quotidiana en funció de les circumstàncies. En una època en què es privatitza

Llegir més

Carnaval, o la rauxa organitzada

5 de febrer de 2016

Fa alguns anys, en acostar-se aquestes dates, una nena de la classe em feia aquest prec: “No, sisplau, aquest any no vull que em poseu una bossa d’escombraries a sobre”. No, no estem parlant d’una tortura il·legal, sinó d’una crítica subtil al mètode de l’escola per celebrar el Carnaval. Ja se sap, des de fa

Llegir més

Carta al nou president Puigdemont

15 de gener de 2016

Benvolgut Carles, Primer de tot, felicitar-te, no per haver estat investit president, sinó perquè la teva inesperada posició, et permet una cosa que envegem els historiadors, que no és altra que poder fer història. Sé perfectament que els temps que ens esperen no ens seran fàcils, especialment per a tu, que ocupes la funció més

Llegir més

Els professors francesos, amenaçats per Estat Islàmic

11 de desembre de 2015

No se n’ha parlat gaire aquests dies, tanmateix el col·lectiu docent, està amenaçat. No parlo d’especulacions filosòfiques, sinó d’amenaces reals i tangibles, a càrrec d’Estat Islàmic, que com ja hem vist, ni estan per bromes, ni tenen massa sentit de l’humor. En un comunicat oficial, l’ISIS amenaçava de mort el professorat francès a causa de

Llegir més