Espai de Dissidència

La Bitàcola de Xavier Diez

neoliberalisme

Esquerres i dretes: una deriva ideològica

31 d'octubre de 2024

Si haguéssim de definir el moment ideològic actual caldria recórrer a l’expressió “La Gran Confusió”, enunciat que va fer servir el professor de ciència política Phillipe Corcuff en un llibre recent (Corcuff, 2021) per comprendre un panorama caracteritzat per la dispersió, fragmentació i inestabilitat de conceptes, causes i cosmovisions, especialment entre el que havíem anomenat

Llegir més

Entrevista a Dolores Juliano: la filosofia neoliberal desmantella l’escola pública (2008)

27 de novembre de 2022

Ahir vaig conèixer la trista notícia de la desaparició de l’antropòloga i professora Dolores Juliano, a qui vaig conèixer a mitjans-finals de la dècada de 1980 quan estudiava magisteri i em dedicava alhora a cert activisme social, la vaig retrobar als 90 en alguna col·laboració acadèmica, i la vaig entrevistar el 2008 per a la

Llegir més

La innovació educativa: com narcotitzar a tota una generació que volen passiva

9 d'abril de 2022

Ani Pérez Rueda, Las falsas alternativas. Pedagogia libertaria y nueva educación, Virus, Barcelona, 2022, 287 pp.  Les vagues docents del mes de març han propiciat un dany col·lateral inesperat: s’ha punxat, potser definitivament, les bombolles de l’anomenada “innovació educativa”. Les crítiques contra la Fundació Bofill, les denúncies a les xarxes socials per les pràctiques sectàries

Llegir més

Happycràcia

30 d'octubre de 2021

Edgar Cabanas, Eva Illouz, Happycracia. ¿Cómo la ciència y la industria de la felicidad controlan nuestras vides. Paidós, Barcelona, 2019, 224 pp. Sens dubte, una de les obres que tot ciutadà hauria d’haver llegit mai és la distòpia “1984”, de Georges Orwell. En aquesta novel·la sobre el totalitarisme, aquest gran escriptor britànic que va veure

Llegir més

Neoliberalisme disfressat de progressisme educatiu

21 d'octubre de 2021

La recent tesi doctoral d’Ani Pérez sobre la relació entre pedagogies aparentment progressistes i neoliberalisme, així com les diverses entrevistes que li han fet, ha sacsejat el món educatiu. Podria semblar un incendi més de twitter, en què, desaparegut tot debat sobre model d’educació en l’àmbit públic, el malestar s’expressa a les xarxes de manera

Llegir més

Innovació educativa? La democràcia no és cap joc

18 d'octubre de 2020

Si l’infern és empedrat de bones intencions, en educació aquestes darreres abunden massa, especialment a partir del que molts denominen “innovació”. Moltes de les seves propostes ja fa anys que estan en marxa i tenen resultats, més que limitats, preocupants. En pocs dies hem assistit a un parell de documentals emesos en prime time a

Llegir més

Decepció Fukuyama

11 de febrer de 2020

Aquesta setmana, en Vicent Partal va entrevistar Francis Fukuyama, considerat un dels pensadors més influents del segle passat. Com he llegit en altres entrevistes seves, el mediàtic politòleg nord-americà tracta de fintar les preguntes incòmodes rere un mur invisible de correcció política. Com a estrella del circuit de les conferències i els cursos en universitats

Llegir més

Entrevista a Nico Hirtt: Aquesta mena d’escola no ensenya a comprendre el món, sinó a adaptar-s’hi sense resistir.

4 de setembre de 2019

Nico Hirtt (Luxemburg, 1954) és professor, autor de diversos assaigs sobre educació i un dels màxims experts en competències bàsiques. És fundador i activista de diversos moviments d’educació crítica com ara l’Appel pour une école démocratique. XAVIER DIEZ: Des de fa alguns anys, la majoria de sistemes educatius adopten un sistema d’aprenentatge per competències. Quin

Llegir més

L’art de la guerra: la burocràcia a l’escola

2 de setembre de 2019

“Cansa als teus enemics mantenint-los ocupats i no deixant-los respirar” Sunzi. L’art de la guerra La frase que encapçala aquest article és un aforisme recollit a L’art de la guerra, una obra literària de la Xina antiga, redactat pels volts de l’any 500 abans de Crist pel pensador Sunzi i que, com el títol exposa,

Llegir més

L’escola, cada vegada més lluny

22 de desembre de 2018

Quotidianament, veig molts mestres i parlo amb ells. Des del trist consol que els meus trenta anys d’experiència docent en tots els nivells educatius m’ofereixen certa perspectiva històrica, es pot dir que he assistit a una llarga evolució de les institucions educatives, des de la precària construcció de la democràcia a la seva –en termes

Llegir més

La dissolució d’Europa

9 de març de 2018

Tots els professors d’història expliquen que Europa va néixer a l’antiga Grècia. Servidor de vostès, historiador contemporaneista amb certa predilecció per allò que en diuen “història immediata”, apostaria a què Europa haurà mort també a Grècia. Els diversos rescats financers, les terribles retallades que han empès milions de grecs a la misèria, l’austeritat imposada des

Llegir més

Vaga del 8 de març

8 de març de 2018

En el shakespearià drama de House of Cards, un Francis Underwood de ficció pronuncia una frase que supera Nietzchse, Freud i Débord plegats: “Tot té a veure amb el sexe; tret del sexe, que té a veure amb el poder”. La reflexió, lúcida, d’algun guionista, reflecteix amb fidelitat de què va el tema. L’evident discriminació de

Llegir més