Espai de Dissidència

La Bitàcola de Xavier Diez

22 de febrer de 2016
0 comentaris

Factories d’exàmens

Fa algunes setmanes vaig estar traduint un article d’un col·lega britànic, en Richard Hatcher, que és professor de pedagogia a la Universitat de Birmingham i activista del National Union Teachers. L’escrit, que tracta d’analitzar els diversos sistemes d’avaluació implantats a Anglaterra i Gal·les pels darrers governs conservadors i laboristes, han fet de l’avaluació una obsessió patològica que ha fet degenerar tot el sistema escolar. L’article comença així:

“D’acord amb una recent enquesta independent, el 53% dels docents a Anglaterra estan considerant seriosament deixar la professió en els propers dos anys. Les raons principals són el “volum de càrrega de treball”, i la “conciliació amb la vida personal”. La causa és la imposició, per part del govern, d’un règim  de rendiment de comptes que domina la vida quotidiana de professors i estudiants a les escoles”.

M’havien arribat notícies de situacions com aquestes. Notícies provinents d’informes elaborats per facultats d’educació d’arreu del món, observatoris professionals, i testimonis directes de professors que han treballat en sistemes com el descrit. A Països com Anglaterra, Austràlia o Estats Units, l’esperança de vida professional difícilment ultrapassa la mitja dotzena d’anys. Solen fugir de la professió precisament els més ben preparats o autoxigents, decebuts per unes càrregues de feina impossibles i uns climes de treball irrespirables en base a una jerarquització estèril i atomització frustrant dels claustres.

Alguns testimonis indiquen el següent:

«Estic esgotat la major part del temps. Treballo entre 60 i 70 hores a la setmana per estar al dia i complir al que se’m demana. La pressió exercida sobre els mestres per complir amb indicadors i objectius en massa àmbits i sense sentit fa insuportable la professió. Molts companys de claustre se senten permanentment estressats i desmoralitzats. Molt més tracten de sortir-se’n com poden amb una càrrega de treball que no té en compte ni als mestres ni als nens»

Tots coincideixen a assenyalar les diverses pràctiques d’avaluació i retiment de comptes (accountability, segons el terme original) com a fonament de tots els mals. Si entenem avaluar com a una pràctica neutra d’anàlisi de la realitat, no té per què ser negatiu. Tanmateix, el que estem vivint arreu dels sistemes educatius, també a Catalunya gràcies a l’entusiasme de l’administració, és una veritable fiscalització de la tasca dels docents, una cursa accelerada de tasques inútils, burocràtiques i absurdes que es carreguen damunt les esquenes del professorat (i creixentment dels estudiants) que cerca, no pas la qualitat, sinó la submissió incondicional a unes direccions cada vegada més reforçades, en escoles que reprodueixen a escala l’organigrama de qualsevol empresa que es dediqui, per exemple, a fabricar endolls.

Així, quan sentim el fals titular que feia La Vanguardia aquest dimarts “Catalunya pagarà als docents que es deixin avaluar”, no puc deixar de sentir l’ofensa pròpia i per representació de la professió docent. A banda de ser literalment mentida (l’avaluació és una via més, i no la més important, de la carrera professional) és com acusar-nos que només ens esforcem si hi ha incentius econòmics, cosa que a mi em faria caure la cara de vergonya. Tanmateix, sí sé què hi ha al darrere d’aquesta notícia: la voluntat d’acabar com els anglesos: una escola colonitzada per la ideologia neoliberal, en què els docents fem exactament allò que ens demanin des de dalt, i que patiran les persones que dia rere dia tenim al davant. Com deia un mestre de primària anglès en l’esmentat informe que traduïa:

«Tot gira al voltant dels resultats de les proves. Si una cosa no és objecte d’avaluació, no és contemplada com a una prioritat. Això posa molta pressió damunt l’alumnat, posa massa èmfasi en les assignatures més acadèmiques i fa avorrit un pla d’estudis amb un currículum repetitiu i sense creativitat. És com una  cadena de producció amb petits i idèntics robots exhausts i sense imaginació, aviat classificats com a defectuosos si no assoleixen el nivell correcte a les proves.»

 

Nota: Càpsula de veu al programa “Girona Ara”, de Fem Ràdio

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!