El camp de l'Erra

CRÒNICA D'UNS TEMPS TRASMUDATS

LA VIDA PER RAIL…a les llibreries

12
No ho he comprovat, pero m’han dit que ja és a la venda LA VIDA PER RAIL, premi Mercè Rodoreda de contes i narracions. Si més no, jo ja el tinc a les mans.  La portada…

…la portada crec que s’adiu amb el contingut. I m’agrada. Suggereix més que no explica: ja és això. Les narracions de LA VIDA PER RAIL passen, sobretot, dalt de trens i en estacions de partida i d’arribada (algunes molt plenes de gent, d’altres potser abandonades). Però hi ha també històries ambientades en una barqueta, un avió, un autocar, un carrer o una terrassa més o menys balneària. També al metro, en passen de coses. I dins un cap sobre un coixí. Drama, comèdia? Hi ha personatges i geografia. Ah, i punt de vista. I punt de mira. Dimecres dia 22 de febrer a les set del vespre, si no m’erro, el presentarem -junt amb els altres premiats de la Nit de Santa Llúcia- a la seu nacional d’Òmnium Cultural, al carrer Diputació, 276 de Barcelona.  No cal dir que estem contents.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

DICKENS A TANT LA PARAULA

3
Diu que Dickens és massa llarg per agradar als nois d’avui dia. Diu una. Respon un altre que com s’explica, doncs, l’èxit de Harry Potter, el Senyor dels anells i totes les sagues que broten i s’escampen. Respon un tercer que el problema de Dickens… 

…que el problema de Dickens és que li pagaven a tant la paraula i per això inflava els textos de palla. Opinava Forster que els personatges de Dickens eren plans. Són plans. No són rodons, vaja. I què vol dir plans? Doncs que són estereotips, caricatures, que no evolucionen, que sempre que surten esperem que es comportin d’una determinada manera. I això, és bo o és dolent? Home, segons com es miri. I tanmateix, diu Forster a Aspectes de la novel.la, tanmateix produeixen “aquella meravellosa sensació de profunditat humana.” Dos-cents anys farà que va néixer i qui més qui menys en recorda un o dos o tres d’aquests seus personatges. Poc rodons. Estereotipats. Caricatures. Palla. Ui, la palla! Descripcions que ara ja no calen, diu no sé qui. Que no calen? Molta gent recorda el començament del Casalot, aquella Londres fumosa i enfangada, aquelles voliaines, aquella, coi sé què. Com que publicava per “entregues”, clar, havia d’embolicar molt la troca. Diu una. Havia de deixar el lector amb ganes de tornar-hi, respon un altre. Dickens seria el guionista de telenovel.les d’ara. Dickens? Aquest tenia una vista, unes orelles, un nas… A més, salta algú que passava, les seves novel.les parlen d’un món injust, extremat, d’unes classes molt i molt altes i unes altres de molt i molt baixes. Tal com anem encaminats. No, com sempre. No, tal com érem. Calleu, calleu, que amb aquest fred, amb aquestes notícies, amb aquesta foscor al carrer, no hi ha res com tancar-se a casa, abrigar-se la manteta i obrir un d’aquests llibres de Dickens. Demà farà dos-cents anys que va néixer. I discutirem i discutirem que si plans, que si rodons, que si palla, que si serials, que si rics, que si pobres. Deixeu-se de romanços. Dickens.
Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

LA LLENGUA M’ÉS L’ÚNIC REFUGI (Hélène Cixous)

0
No vaig perdre Algèria perquè mai no la vaig tenir, ni ser. Temia que s’hagués perdut a ella mateixa, separada d’ella mateixa per la colonització…

El 1941 la meva mare em du a la meva primera escola que era gran com un menjador. (…) L’aula contenia 7 classes. La primera fila era la 7a, els grans. A l’última fila on jo m’asseia amb el meu germà hi havia l’etapa dels I i dels O. Des del fons de l’aula jo sorprenia la màgia que m’esperava quan arribés a la primera fila. Vaig sentir aquestes paraules misterioses: “adjectiu qualificatiu”.

Vaig deixar Algèria el 1955. Ni dol. Ni pensaments de tornar-hi. Vaig treure’m les benes. Prou de callar. Prou d’empassar.

SELMA: Frau Knoll, la farmacèutica. El seu marit era director al camp de Therensienstadt.
ERI: Vam menjar creps davant per davant, ens vam mirar i ella em va fer una mitja rialla. Entre senyores calbes.

Com que ningú no em cridava, el meu nom va acabar caient en desús.

Sortint entro, fora de mi estic dins. Dempeus jec.

Com si la seva divisa fos: “torno a brotar”. Enteneu-ho bé: torno a brotar de la mort. Fins i tot decapitada torno a brotar, com una planta immortal.  (parlant de la ciutat de Barcelona… A Barcelona somiant Barcelona)
 
En general, el general és com un escriptor que es pensa que fa una certa obra i en fa una altra.

Només es pot escriure en la direcció d’allò que no es deixa escriure i que s’ha d’intentar escriure. Allò que puc escriure ja està escrit, ja no té cap interès.

 
Fragments del llibre de l’escriptora algeriana, jueva, de llengua francesa, etc… Hélène Cixous, LA LLENGUA M’ÉS L’ÚNIC REFUGI. Traducció de Joana Masó, amb la col.laboració de Maria Oliver, Arnau Pons i Marta Segarra. Traus. Lleonard Muntaner editor, 2009.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

BUGADATERÀPIA PER A TOTHOM

16
Diu la meva terapeuta que a ella li va molt bé, que li és un relax, estendre la roba…

Es veu que tot el procés de fer bugada aplega un fotimer de teràpies alternatives, que, com els manaments de la llei de Déu, es redueixen a tres: cromoteràpia, aromateràpia i acupuntura (des del punt de vista de qui clava les agulles). Contemplació, doncs, dels colors i les combinacions de colors de les peces de roba, ensumada de la barreja de detergent i suavitzant que fa la roba neta i, també, allò d’anar clavant les agulles a l’estenedor, aquell nyic, nyic, nyic. A tot això s’hi haurien d’afegir les virtuts curatives -per al cos i l’ànima- de l’exposició a l’aire lliure (encara que sigui poca estona i des d’una finestreta d’un celobert), el petit exercici d’estiraments que suposa l’anar penjant les peces cada cop una mica més enllà, i el sentit de purificació que ofereix tot plegat; tenir unes peces de roba brutes, posar-les a rentar i després, un cop netes, estendre-les al vent, no necessita gaires explicacions. La bugadateràpia és molt útil, doncs. Això diu la meva terapeuta. I em recomana que ho faci més sovint, que m’anirà bé, que em relaxarà. També ho recomana a les entitats, els partits, les famílies, els clubs, les colles. Hi ha dues coses, però, que cal tenir en compte. Una és que a cada bugada es pot perdre un llençol i l’altra és que la roba bruta s’hauria de rentar a casa.
(A la foto, titellaires de Roba estesa)
Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

LA MASSACRE DELS INNOCENTS

13
És un tema: això d’uns poderosos esclafant, literalment, gent senzilla (Herodes i els innocents). Per això hi ha qui ha comparat aquest quadre de Brueghel el Vell amb el Gernika. I no seré pas jo el que ho discuteixi. A mi, ja ho he dit altres vegades, la contemplació de les pintures de Breughel, mal sigui en una monografia de taschen, m’ajuda a passar l’hivern….

Ahir hi vaig pensar. Vaig pensar, hauria de tornar-me a mirar aquell quadre de Brueghel, aquell del bonic paisatge nevat i els soldats perpetrant una carnisseria. Com se solia fer, Brueghel va ambientar l’horrible tema bíblic en un paisatge de Flandes. A Flandes estaven molt escamats amb els espanyols, sobretot amb el Duque de Alba, que hi va arribar decidit a acabar amb la revolta flamenca al preu que fos. Per això de seguida es va dir que l’Herodes del seu quadre recordava molt el duc i que també hi havia alguna cosa a dir de l’estendard que portaven. Ésclar que el quadre va ser pintat, sembla, una mica abans d’aquesta guerra (potser un any abans de l’arribada del duc). S’ha dit que el fill de Brueghel, que en va fer altres versions, també va retocar una mica el quadre original del seu pare precisament per fer pensar en la repressió dels espanyols. Després s’ha dit que qui el va retocar, però en sentit contrari, va ser l’emperador Rodolf II d’Habsburg, que tenia aquesta pintura en molta estima però considerava que deixava malament la seva família espanyola (era nebot de Felip II) i per això va dissimular una mica la barba del duc i els símbols de l’estendard. En fi. Que el tema va més enllà de la cosa bíblica, sembla evident: el fet d’anar guarnits amb casc i amb llances de l’època, els soldats d’Herodes, ens fa pensar que les víctimes que vol mostrar Brueghel són la canalla de Betlem i també la gent d’un poblet del seu país i de la seva època i de passada també el poble aixafat de tots els indrets i de totes les batusses i de tots els temps. El Duc d’Alba, com tants d’altres, devia morir de vell i potser al llit. Els aixafats, aixafats estan.
Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

EL POBLE DELS MEUS AVIS

9
Publicat el 4 de gener de 2012
Ja fa bé la Carme Chacón de presentar oficialment la seva candidatura a la secretaria general del PSOE des del poble natal del seu pare, a la província d’Almeria…

Honrar el poble dels pares i dels avis és una cosa bona i necessària. Ara, suposo que és conscient que amb aquest gest fa paleses algunes coses. Demostra que deu saber com són alguns dels militants, i possibles votants, del seu partit (i d’altres d’abast espanyol) i també dóna un missatge molt clar a una altra gran quantitat de persones: no n’hi ha prou amb dir ben fort i ben convençuts “Viva España”, fa falta també passar una espècie de prova d’idoneïtat basada en els orígens… ai, però, que sempre hi ha perepunyetes que no troben mai prou bons ni prou nets els orígens dels altres. Ja m’enteneu. Un servidor vaig estar molt content que un cordovès arribés a president de la Generalitat (una altra cosa és com va governar), però ara sé que si un dia em vull presentar a la secretaria general del PSOE, cosa que de moment veig una mica lluny, no ho podré fer des del poble del meu pare -que dit sigui de passada és el bonic llogarret de Sant Martí d’Albars-, més aviat hauré d’amagar-me d’aquest fet vergonyant. És el missatge que ens dóna la Carme. No que no hi ha catalanofòbia, no. Però els catalans som una gent una mica rara, no trobeu?   
Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

PERDUTS AL BOSC (solstici)

64
Uns nens anaven pel bosc i es van perdre. Van trobar una cabana i hi van entrar. Hi havia encès el foc a terra, un focarràs, i damunt la taula hi havia un porronet; el van tastar i va resultar que era muscat de Rivesaltes… Perdó. Uns vellets anaven pel bosc i es van perdre…

….van trobar una cabana amb tots els llums encesos. Damunt la taula hi havia dos ous de xocolata; eren kinder i se’ls van menjar i després van jugar amb la sorpresa. Perdó. Un caçador anava pel bosc i amb la boira es va despistar. Llavors va veure una llebre i la va seguir i la llebre el va dur fins a les portes del seu cau. El caçador li va fer una foto amb el mòbil i la llebre es va esperar. Perdó. Una llebre va anar a parar a una cuina. De la cuina va passar a la cassola. De la cassola al plat d’un frare. El frare va mirar per la finestra i va veure que es feia fosc, que una boira espessa ho anava amagant tot. Van trucar a la porta. Va anar a obrir i no hi havia ningú. Llavors va afegir un bon feix de llenya al foc, va encendre tots els llums i va seure al balancí a llegir un llibre. Era un conte d’aquells d’abans. Anava d’uns nens que es perdien al bosc… hivern, aquesta mena de coses.
Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

EL DESEMBRE DE LA BOMBETA DE 40

0
Comença un desembre de contrastos. Les misèries i les alegries van per barris. Al nostre poble de mar no hi haurà llums de Nadal, aquest any. Els comerciants han decidit promoure, pel seu compte, una mena de vellots inflats i tristos que s’aguanten els pets a les portes de les botigues… 

Mentrestant, al nostre poble petit del Lluçanès hi haurà els mateixos llums de sempre: senzills, però alegrets.  A Barcelona hi haurà molta llum, diuen, i també una gran pista de patinatge sobre gel, davant d’uns “conocidos grandes almacenes”, que deien abans. La pista de gel marcarà dues zones: cap avall, Portal de l’Àngel, Portaferrissa, Cocurulla, Boters… per allà sembla que els calaixos estaran una mica més eixuts; cap amunt, diuen, cap al Passeig de Gràcia i voltants, aniran molt grassos. Ahir es va fer la Nit del No sé què de les botigues obertes i es veu que hi van passar 20.000 persones, el doble de l’any passat. Grans marques i molts vips (tot i que de la llista que he llegit en un diari, pobre de mi!, només hi he reconegut dos noms). Temps de contrastos, temps trasmudats. Es ven molta loteria i en canvi els lots de torró i espatlla no marxen. Tot canvia. La cosa va per barris. Al Parlament també, ja se sap; ara es veu que no es podrà ni esmentar l’espoli fiscal però es podrà inflar tant com es vulgui el gos de la imposició lingüística. Comença el desembre sota la llum taronja, trista i casolana d’una bombeta de quaranta i som el dia de la sida. Però la sida també va per barris. A tot el món és sida, però a Europa, diuen, és VIH… “la sida és una fase del VIH, però avui dia a Europa gairebé ningú arriba a una fase tan avançada…”. Això o alguna cosa semblant he sentit que explicaven. Aquest desembre, a la llum pobra de la bombeta de quaranta, es veuran més que mai les diferències. De tota mena.
Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

PREGUNTAR I PROU

1
Tot són preguntes, que em vénen al cap. Sobre algunes fa dies que hi barrino, d’altres les acabo de trobar. Les he anat escrivint aquí. Penso que tenir la pregunta ja és alguna cosa…  

Existeix, l’or? Com s’ho fan les mandarines que no tenen grana? Què vol dir “renovar un partit”‘? Eren un muntatge els documentals del Rodríguez de la Fuente? Qui va escriure, realment, el Tirant lo blanc? Qui té por de Virginia Woolf? Quants anys té la Quica? Com està, ara mateix, la Carla Bruni? Per què fa dos dies que els trens de quarts de nou del matí del Maresme baixen buits? Quina legalitat hi ha vigent a Catalunya, la de l’Estatut que van votar el ciutadans o alguna altra? Què és la por? Per què hi ha humitats a les nostres golfes? És possible la novel.la històrica? Se sentia irlandès, Joyce? És prudent ser molt prudent? S’ha de viure molt, el present, o només una mica? Qui mana, aquí? Per què es va ensorrar Austria-Hongria? Es ven, la Vanguardia en català? Què pensa, de veritat, Duran Lleida? Plou prou? Com pot ser que es vengui tanta loteria? Val la pena pintar la façana? Algú s’ho creu, tot això ? N’hi ha prou, de mala llet? Etc.
Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

LA GRISOR D’AVUI I LA POSTGUERRA

7
Els temps són trasmudats, cada dia ho tenim més clar. La Merkel va dir que Europa estava vivint els seus dies més foscos des de la Segona Guerra Mundial. Segur? Mentrestant, la gent va perdent la vergonya…

La grisor d’avui, però, no és la dels temps de guerra. La grisor que ens envolta té més aviat aires de postguerra: aquells aires arnats. Ahir vaig tornar amb un tren de tarda, de la línia del Maresme, i vaig veure com a l’estació del Clot pujava una parella jove. El noi duia un carro d’anar a comprar, brut, vell i carregat de ves a saber què, la noia duia un pollastre o una gallina, viva, sota l’aixella. Una gallina o una pollerica. Primer vaig mirar que no fos un gall de brega, però no. Semblava una ponedora. Guerra no. Si un cas postguerra. Abans ja havia passat pel meu davant una senyora amb pinta d’autòctona que, amb la cantarella dels millors xarlatans de mercat, demanava a tota veu passadís del tren amunt i avall, sense gens de vergonya (perquè la gent ja fa dies que l’ha perduda la vergonya), anava demanat aviam qui no tenia “paraguas”. Ella en venia, és clar. Guerra no, postguerra. Per més inri, els xàfecs continus d’ahir, barrejats amb la nova moda que s’escampa, va omplir els carrers de pobles i ciutats, les aules, les botigues i els caixers i les cafeteries, de persones amb catiuskes. Sí, sí, allò que al meu poble -des de la postguerra i fins ben entrada la dècada dels vuitanta- es posava la pagesia per anar a escurar la cort de les vaques o per anar a caçar cargols. Les botes, les catiuskes, no són cares; plou i no es tracta d’espatllar les sabates bones i la gent, que ja no té vergonya, vinga catiuskes! Ja té raó la Merkel, ja. Feia dècades que no es veien coses d’aquesta mena. I més que en veurem. Si resistim, que espero que sí.
Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

MARTA PESSARRODONA PARLANT DE MONTSERRAT ROIG

8

Era guapassa la Roig i les fotos que li va fer la Pilar Aymerich són una obra paral.lela (de la que encapçala el post d’avui no en sabria dir l’autor; sé que la Roig és la de la dreta, la de la pancarta és la Maruja Torres i penso que la de l’esquerra podria ser la Pessarrodona). Recordo el dia trist de la mort de la Montserrat Roig (avui fa vint anys). Ahir vespre vaig tenir la sort de poder escoltar la seva amiga Marta Pessarrodona, a Canet…

La Marta Pessarrodona està en aquella edat -no sé ben bé quina- que fa que la gent que ha viscut i li ha aprofitat sigui de molt bon escoltar. Per això hi havia tanta atenció a l’auditori de l’Escola de Teixits, ple fins a dalt. Va explicar moltes coses i algunes xafarderies. Em quedo amb dos detalls que no sabia: que el premi Víctor Català el pagava la Caterina Albert de la seva butxaca i que la Roig, que de joveneta el va guanyar, quan ho va saber encara va estar més contenta.  L’altra cosa, que mig sabia però que no recordava, és que la Roig va estar temptada d’entrar al món del teatre. Això em va fer pensar que una xicota barcelonina que vaig tenir m’explicava que la seva tia (que havia voltat molt pel Lliure de Gràcia en els temps del Puigcerver) tenia una llibreta de la seva amiga Montserrat Roig. Sort que no va tirar pel teatre, va dir ahir vespre la Pessarrodona, perquè ens hauríem perdut els seus llibres. També ens va parlar de la Roig militant heterodoxa del PSUC i de les tibantors amb la Teresa Pàmies. I del viatge a Leningrad, convidada per l’Estat Soviètic, perquè escrigués un llibre sobre el setge, en espanyol. La Roig va complir l’encàrrec (amb un llibre que segons l’oradora d’ahir vespre, semblava censurat) i va aprofitar l’experiència viscuda per escriure’un un altre, aquest en català; un dels millors llibres de viatges, assaig, dietari, digueu-li com us vingui de gust, en la nostra llengua. L’AGULLA DAURADA. Una joia. La Pessarrodona anava de la Roig a la Lessing i de la Lessing a la Rodoreda i de la Rodoreda a la Woolf. Va reivindicar Aurora Bertrana. Va parlar dels dinars a la Punyalada amb la Rodoreda i de com algun cop li havia parlat de la Roig (la Rodoreda la veia com un epígon seu). La Pessarrodona anava obrint parèntesis interessantíssims i d’altres parèntesis dins aquells primers i els que l’escoltàvem pensàvem “ara es perdrà!” Però no es perdia, magnífica oradora com és.  

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

EL PARE CARBASSER QUAN VA TORNAR DE LA GUERRA…

2

..va portar… set carbasses. Que no, que van ser vuit. Deu carbasses! Abans d’aquest “bàrbar” costum de buidar-les i ficar-los candeles dins, les carbasses ja ens transportaven. Però, de quina guerra venia el pare carbasser?
No se sap. Com tantes coses, viu al fons de les desenfocades instamàtic de la nostra infantesa. Venia el pare carbasser, normalment una tarda plujosa, al porxo de l’escola, perquè no es podia jugar al pati. No recordo felicitat més gran. En canvi, la carbassa simbolitza el rebuig amoròs: es veu que a pagès, si el fadrí que havia anat a festejar una noia es trobava el segon dia que la mare d’ella li oferia un plat de carbassa,  això volia dir que ja no calia que hi tornés. Tot plegat molt fi. Les carbasses dels exàmens vindrien d’aquesta mateixa simbologia del rebuig. També es parla de la carbassa que duien els pelegrins amb aigua: donar carbassa voldria dir, “fes el teu camí o ves-te’n lluny!” Els que hi entenen més, però, diuen que tot això ja ve de l’antiga Grècia. Es veu que allà la carbassa es considerava antiafrodisíaca. Diuen. Jo no m’ho crec. Perquè, d’on vénen les carbasses? Qui les va portar a Europa? Ja hi eren de sempre? D’on coi venia el pare carbasser? Per sort, torna a ploure. 

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

ELS VOSTRES OUS SERAN REVISATS…

0

Senyors clients, els vostres ous seran revisats a la caixa. Diu un cartell, en dos idiomes. Que no se n’adonen? Vull dir que, òstima, aquesta cua no avança. Casum les velles que parlen i parlen. De què vols que parlin, de malalties. Ésclar. Va, va, que tinc pressa. Són les, què cony sé! I es mira el rellotge, però està parat. Des d’allà es veu el carrer per una vidriera. Cauen gotes…
Van caient unes gotes. El vell se’n fot: els seus ous seran revisats per la caixera. Conxo. Conxo. Tot plegat una odissea, amb les bosses, el paraigua, si tingués paraigua. Va dir una dona que regalaven la Vanguardia en català, al tren, collons de trens, cada dia més impuntuals. Traspassos. Traspassos. Sí, sí, senyor, afanyi’s, que els seus ous seran examinats a la caixa. Doncs una versió nova de l’Odissea, en vers, suposo. J. Francesc Mira. El mateix de la Bíblia i de la Divina Comèdia. Vam competir per un premi. Quins collons, ara fot un xàfec. És més amunt que hauria de ploure! Bolets. Llenegues. Ecs. Va dir la dona del tren que la regalaven, la Vanguardia en català, perquè no es deu vendre. Les ganes! Era la típica dona de Llavaneres que parla un castellà de funcionària d’alt rang. Tota blanca i de cotó. Llavors, a l’hora d’anar a buscar bolets, passa per decathlon. Passa-hi! Hi ha unes malles… Ous de reig a la brasa, fan. Els seus ous de reig seran revisats. Clar, podrien ser amanites. L’Ulisses no, l’Odissea! En vers. Per guanyar lectors. Vam competir. No la deven vender, va dir amb un deix de despreci, la dona de Llavaneres. Va pujar a Llavaneres. Funcionària d’alt rang. Disset amb trenta? No, no cal bossa. Si vol li ensenyo. Perquè ho revisi. Va, va, que tenim pressa. La consciència flueix i hi ha un narrador focalitzat i un altre que desenfoca: els vidres estan enllorats i el carrer es veu borrós, cada cop més borrós, fins que ja només es veu a dins. Collons, s’ha encès un fluorescent. Ara sí que veig el canvi, nena! Va, va, va, que no avancem. Res de Joyce, Homer. Simpson. Ara ho has dit, va dir l’home que anava darrere d’ell.

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

CAP A ON HAN VOLAT ELS OCELLS DE LA RAMBLA?

4

Ara deu fer un any que van treure les darreres parades d’ocells de la Rambla de Barcelona. Sembla que faci més temps. L’altre dia, pujant de la llibreria Documenta xino-xano, em va sorprendre veure per allà una parada anunciant “coques de Perafita”…
No recordava haver-m’hi fixat abans. És igual. La cosa és que aquestes parades noves, com tants altres invents, no acaben de trobar el seu lloc. La Rambla, les Rambles, van a la seva. Ja pots ofertar artesania vagament modernista, torrons d’Agramunt i formatges de Borredà, que la gent demana -sobretot aquesta tardor calenta- sucs de fruita natural, aigües de litre i mig gelades i, tot l’any, allò que no falla mai: toros, manolas i vanos de topos. Sí que també es venen samarretes del Barça, però la qüestió no és aquesta. Les parades del mig de la Rambla cada dia s’assemblen més a les de les vores de la Rambla i les de les vores de la Rambla cada dia s’assemblen més als basars de Calella i Lloret, amb les seves navalles d’Albacete, els seus barrets mexicans i aquests toros amb banderilles que alguns troben tan “potents”…artísticament parlant. Jo pensava: sí, com la crucificció, un altre gran tema de la història de l’art… “el pathos del moment en què el crucificat tomba el coll!” Ja sembla que els sento. Clar que encara no he sentit ningú que demani que es crucifiqui gent per mor de l’estètica i de l’art i de la “gran tradició cultural que representa”. Però no era d’això que parlàvem, era del xaronisme del souvenir en general i de les noves parades de la Rambla en particular. Doncs em va fer gràcia, l’altre dia que pujava tot xino-xano, que després de trobar la parada de coques de Perafita (una certa enveja la vaig tenir, no ho puc amagar: Perafita és el poble veí i costa d’acceptar que ells puguin plantar el seu  nom al cor de Barcelona i el nostre poble no), doncs després de la parada de les coques, en vaig trobar una altra de “dedicada”, vaig llegir fixant-m’hi molt, “a promocionar l’art tradicional del vidre català”. I, ehem, el cartell que ens prometia tan alta dedicació, estava mig tapat de… calla, calla, no m’ho diguis…. de vanos, manolas i toros. I gent amunt i avall. I mapes. I càmeres de fotos. Senyor, senyor, com enyorem aquelles cotorres, aquells canaris, aquells periquitos. 

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari

BALZAC I ELS GRIMPADORS

0

Si no és que teniu un gos que se’n diu o coneixeu la cantant d’un grup de rock simfònic amb aquest nom o sabeu d’un cafè de Tours que així s’anomena (i on vau descobrir la tartelette, per exemple), Balzac us deu sonar a gran, gran, Gran Què… 

No hi ha res pitjor que ser un Gran Què. Tothom n’espera molt dels grans quès. Hi  ha gent, com ara jo, que sovint sospita i es revolta contra els grans quès i llavors es perd coses. A mi  m’havien dit a les classes de literatura de batxillerat que Balzac era el mestre del realisme francès. Ja en vaig tenir prou. D’això se’n diu crear un prejudici. Amb els anys les grans descobertes es van tornant escasses i arriba un dia que penses que per sort encara queda una via per explorar: la de desfer prejudicis. Amb l’ajut de l’autor, si realment s’ho val, la cosa pot donar molt de si. De manera que aquest estiu m’he obert a noves experiències: Balzac. Eh que ho trobeu fort, alguns de vosaltres, que no en fos un seguidor boig? Doncs no sóc l’únic. Engegar amb El pare Goriot és apostar pel llebrer guanyador. El pare Goriot és alguna cosa més que realisme. Són petits sotracs que es van acumulant en una trama efectiva, tensa, emocinant. L’edició de cátedra, que tradueix el títol al castellà com “El tio Goriot” amb uns arguments que a mi no em convencen, té la virtut de voler explicar, al pròleg, el perquè d’aquesta força fosca, depriment i excitant que té el llibre. Jo no sóc crític ni ho pretenc ser, però el Pare Goriot toca: l’ànima humana (si és que n’hi ha una d’animal) surt ben retratada, amb el millor i el pitjor. He de dir que en vida meva he conegut algun pare Goriot… més aviat alguna mare Goriot. Per ella ploro. Rastignac era un grimpaire de bona fe, ehem. Balzac era un grimpaire, ehem. El món és ple de grimpaires (mireu a totes bandes). Una pensió com la de Madame Vaqueur és un petit món de misèries humanes (si és que n’hi ha d’animals) i és una cosa realista, sí, realista. És tan realista la descripció de la pensió, dels menjars, de París, que va més enllà. Són tan realistes els tipus humans i les ambicions que s’hi retraten,a El pare Goriot, que la cosa sobrepassa el realisme. Per això la literatura sempre és millor -i pitjor- que la vida. Balzac? Provem-ho!

Publicat dins de Sense categoria | Deixa un comentari