Espai de Dissidència

La Bitàcola de Xavier Diez

21 d'agost de 2012
12 comentaris

L’endemà de la independència, III (sistema polític)

Dubto que a hores d’ara, tret d’algun addicte a la premsa rosa, no es contempli un altre escenari polític que uns Països Catalans organitzats entorn d’un sistema republicà. La qüestió seria de quina manera repartir un poder que, com en el seu moment ja van preveure els pares de la pàtria americana, hauria d’estar al màxim de repartit per institucions que es vigilen constantment per evitar la temptació de l’autoritarisme. Es tractaria d’acordar allò que en dret constitucional se’n diu república presidencialista, parlamentària o mixta.
Personalment seria partidari d’un poder descentralitzat, amb el màxim de mecanismes de democràcia directa i ple de mecanismes de control respecte a qualsevol excés. De la mateixa manera caldria evitar que les maquinàries dels partits polítics impedissin els debats ideològics, o caldria buscar mecanismes per impedir el seu finançament per part d’interessos privats, de classe o empresarials.
El més just seria buscar una presidència de república, independent dels partits, que fes un paper d’arbitratge i representació, triat per sufragi universal majoritari a doble volta i amb un mandat independent del parlament. Un Parlament conformat per diputats triats en llistes obertes en regions àmplies i sistema proporcional sense llei d’Hont, que pogués proposar diversos candidats a primer ministre, i que hauria d’ésser triat també en eleccions majoritàries a doble volta. Ara bé, a aquest sistema relativament convencional afegiria uns quants “tallafocs” democràtics.

En primer lloc, obligaria a què qualsevol llei orgànica hagués de passar necessàriament per referèndum, i que hagués de comptar, per a la seva aprovació, d’una majoria absoluta del cens. El mateix per als “decrets lleis d’urgència”, tot i que en aquest cas donaria un any de termini per a la votació. Introduïria la possibilitat que, amb un 10% de signatures del cens electoral, es poguessin convocar referèndums revocatoris del president de la república o primer ministre a meitat del mandat, com fan altres països, i el més important, per a les lleis de pressupostos caldria nomenar a un nombre de “diputats” per sorteig, que representessin al voltant del terç o la meitat del Parlament” entre els ciutadans majors de divuit anys i capacitats per seguir el debat parlamentari a fi que poguessin fer les seves aportacions.
I el que considero la principal novetat respecte als sistemes polítics, nomenaria un “senat” nacional, amb senadors nomenats per un temps determinat, mitjançant sorteig entre els ciutadans majors de divuit anys i amb prou capacitat intel·lectual, i assistits per advocats i personal tècnic, que hauria de servir per controlar el Parlament, per refrendar o vetar les lleis i decrets sortides del Parlament. D’aquesta manera es podrien frenar moltes de les iniciatives poc transparent o per evitar aquesta mena de “polítiques valentes” que consisteixen en què el govern actua covardament tot perjudicant els interessos del ciutadà comú enfront de les grans corporacions i interessos empresarials. El senat, dons, hauria d’esdevenir el gran “contrapoder”, com ho serien els ciutadans en consulta política habitual.
Finalment, i pel que fa a la constitucionalitat de les lleis, també nomenaria un trinunal constituciona exprés per a cada cas, amb un nombre petit de membres, triats per sorteig entre els catedràtics de dret constitucional o presidents dels col·legis regionals d’advocats, per assegurar la independència política dels partits.
Pel que fa a nivell municipal, és evident que caldria potenciar els mecanismes de participació directa en els afers municipals dels ciutadans, de la mateixa manera que no fóra una mala idea fer una mena de “servei ciutadà semiobligatori” de cada ciutadà en alguna part de l’administració; des de les regidories, consells escolars o veïnals, a, com ja hem dit, tribunals populars o senat.
  1. 1) Totalment d’acord amb el poder repartit (checks and balances).
    2) L’estat català seria, naturalment, republicà. A qui se li acudiria avui buscar un rei?
    3) Un president elegit per sufragi universal difícilment es limitaria a un paper arbitral. O la república és presidencialista i s’elegeix per sufragi universal (Estats Units) o el president és un moderador, i s’elegeix indirectament (Alemanya). Hi el cas intermedi de França, amb notables disfuncions. Personalment m’inclino pel model alemany.
    4) Pel que fa a l’elecció del Parlament, crec que el millor sistema és l’alemany, que combina els beneficis de la proporcionalitat més estricta amb els de l’elecció de persones concretes.
    5) Ja cansa haver de repetir que el sistema de D’Hondt no és culpable de cap de les disfuncions de manca de proporcionalitat; el problema és que les circumscripcions són massa petites i mal balancejades. Tot amb tot, cal advertir que el sistema espanyol – i català – se situa a la banda alta en l’escala proporcional – majoritari (incomparablement més proporcional que el britànic i americà, que no ho són gens, i molt més que el francès, que ho és una mica més, però no gaire.
    6) Cal evitar el vot contradictori; en un país tan caïmita com el nostre, la cohabitació seria sinònim d’esterilitat.
    7) El recurs al referèndum és, en general, positiu, però molta atenció al risc de conservadurisme – a Suïssa va costar Déu i ajuda aconseguir el sufragi femení – i al populisme. Cal regular-lo amb molta precaució.
    8) Absolutament contrari als ‘diputats ad hoc’ per a debats sobre impostos. L’orientació política d’un país no és divisible, i encara que arreu els diputats treballen en comissions, a l’hora del vot tots voten sobre tot.
    9) Absolutament contrari a cap forma de representació censitària o insaculació.

    En resum, i pel que fa als punts 7, 8 i 9: durant una o dues generacions ens hauríem d’abstenir d’invents massa agosarats; més aviat ens hem de preguntar com fan tal o tal cosa a l’entorn europeu immediat, que és el nostre. Hi ha prou varietat per trobar-hi les nostres pròpies solucions; allò que no es fa enlloc, de moment deixem-ho córrer.

    10) I un punt que he trobat a faltar: el diputat, independentment de com ha estat escollit, representa la totalitat del país – no la seva circumscripció – i no està sotmès a mandat imperatiu, és a dir, vota sempre en consciència durant tot el període del seu mandat. Com diu l’article 27 de la Constitució francesa, “Tout mandat impératif est nul”.

  2. Unes poques observacions principals:
    1) La presidència d’elecció popular comporta (o propicia) sistema presidencial: un sol home amb massa poder (EUA, França), i generalment titular del poder executiu (per damunt del govern). El paper del president ha d’ésser representatiu i, sí, d’arbitratge, però això implica evitar el presidencialisme, precisament.
    2) Considero que el millor model de règim demoburgès és el de predomini parlamentari, perquè el parlament és la representació més directa de la sobirania popular. El problema és que els models parlamentaris, en la pràctica, tendeixen a degenerar en models amb predomini de l’executiu, sigui aquest representat pel president o bé pel primer ministre. Caldria establir mecanismes de control que ho impedeixin.
    3) El sistema majoritari (i no diguem a dues voltes!) s’acosta molt a ésser una falsificació de l’opinió pública real: prima els grans partits i talla el pas a la representació dels altres, sovint a costa dels vots realment emesos (pensem en França o en el Regne Unit); “com amb la llei D’Hondt”, però molt pitjor. El sistema proporcional (com ja indica des del nom) és millor en tot cas, fins i tot amb llei D’Hondt. Jo abonaria el “sistema proporcional de coeficient prefixat i circumscripció única” que algú ja ha proposat; és a dir, per a la totalitat del país es fixa prèviament un nombre X de vots per a obtenir acta de diputat; es recompta el total de vots de cada candidatura; es divideix pel coeficient X; i el resultat és el nombre de diputats que obté la candidatura en qüestió. Això fóra una garantia que la composició del parlament s’acostés al màxim a la realitat social, i, si fa no fa, donaria oportunitats iguals a tota candidatura. El sistema electoral d’Israel s’assembla en aquest model, per exemple.
    4) Compte amb la sobreabundància de referèndums! Ja ho apunta un altre contribuent. Ara: sí que caldria que determinades mesures haguessin de passar necessàriament per referèndum nacional _vinculant_.
    5) Per tota una sèrie de raons, prefereixo l’unicameralisme; el bicameralisme només tindria sentit (i fóra necessari, de fet) en cas d’un model federal d’Estat.

    Voldria remarcar una font d’interès sobre aquestes matèries en què reflexiones: http://webs.racocatala.cat/eltalp/CPRC.pdf

    Gràcies per la teva tasca. 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!