Espai de Dissidència

La Bitàcola de Xavier Diez

25 d'abril de 2011
0 comentaris

La sisena hora, una pèrdua de temps.

Nota: Article publicat al web de La Vanguardia el passat 20 d’abril.

Pocs sabran que la idea d’introduir una sisena hora
dins l’horari escolar prové d’un document preelectoral del PSC “Més i
millor educació”, de 2002 que, un cop guanyades les eleccions entrà dins
el pacte del Tinell. La raó fonamental adduïda era igualar-se a
l’escola concertada, la qual, excepcionalment a Catalunya, podia ampliar
la jornada amb una hora més per tal de finançar beneficis empresarials
(és de pagament) i representava una mena de peatge dissuasori per a les
famílies econòmicament desafavorides. Tanmateix, ja aleshores es podia
certificar la futilitat de l’ampliació de les hores de classe, car les
avaluacions ja  indicaven que l’alumnat de perfil sociològic equivalent,
no sortien amb nivells educatius diferents en funció de fer-ne més o
menys hores. De la mateixa manera, pocs saben que “l’hora de més” pogués
ser curricular i que cap estat europeu sotmet a tan draconiana jornada
els alumnes de primària.

El Pacte Nacional d’Educació resultà ser la cobertura legal per
introduir una mesura sense avals pedagògics. Es tractava d’un ampli
document amb una bateria de mesures ambicioses que, a la pràctica, no es
van arribar a complir. Ni subvencions generoses per a les ampes, ni
contractes programa per a la concertada (que amb prou feines van gaudir
un 4% de centres concertats), ni combat decidit contra el fracàs
escolar. L’única mesura efectivament implementada fou l’increment de la
jornada escolar dels alumnes de primària al nivell de les 1.050 hores
anuals (sense precedents a la Unió Europea) enfront a les 810 d’Espanya,
les 790 de mitjana europea o les 656 de Finlàndia. Tanmateix, es féu de
manera improvisada, sense possibilitat d’experimentació, ni criteris
clars ni fonaments pedagògics. Ans al contrari, la seva aplicació
implicà nombrosos “danys col·laterals” expressats en diversos estudis.

Ccontràriament al que han publicat aquests dies els mitjans, se n’han
fet diverses recerques. En un primer moment la Fundació Jaume Bofill, i
un de realitzat per la Universitat de Girona ja indicaven que havien
creat greus dificultats organitzatives als centres i no milloraven els
resultats acadèmics, de la mateixa manera que havien aconseguit
desacreditar la política educativa del tripartit a ulls del professorat.
Qui això escriu, també va dirigir, el 2007, un estudi quantitatiu, en
base a més de 1.200 qüestionaris a professionals que observava, en un 80
% un alumnat més cansat i amb pèrdua de capacitat de concentració, un
 67% més de conflictes a l’aula, que no resultava útil per al 72% dels
estudiants i consideraven, en un 84%, que calia que fos suprimida.
Curiosament, aquesta darrera xifra coincideix també amb un estudi
posterior del Centre d’Estudis d’Opinió, amagat pel Departament del
Conseller Maragall, qui, encara el 2009 indicava que la mesura suscitava
una reacció aclaparadorament crítica entre el professorat. Diverses
consultes entre la inspecció educativa corroborava aquesta anàlisi tan
desfavorable d’una mesura tan polèmica.

El 2009, un altre estudi fet en base a la comparació interna de
resultats de les proves de competències bàsiques fetes a quart de
primària entre 2006 i 2008 indicaven encara resultats més sorpresius.
Mentre els centres amb sisena hora eren capaços d’incrementar un 1,07%
els resultats, els qui encara no l’havien aplicada els milloraven en un
6,1%. Les sospites que la sisena hora, a banda de no tenir efectes
apreciables, podia implicar un obstacle per a la millora –sobretot en la
capacitat de mantenir l’atenció i l’ordre a la classe- es reforçaven.
És per això que el nostre sindicat demanà al Consell Superior
d’Avaluació del Sistema Educatiu que la presència de la sisena hora als
centres fos una variable a l’hora d’analitzar els resultats de la prova
de final de primària (com ja es fa, per exemple, amb el sexe, la classe
social, els estudis de la mare o la condició d’escola pública o
privada). La negativa a aquesta petició, reiterada diverses vegades,
posa en evidència, com a mínim, la irrellevància pedagògica d’una mesura
que aconseguí dividir la comunitat educativa. I pitjor encara, el
manteniment  contra viento y marea de la mesura, implicà en
plena crisi, la supressió de línies de batxillerat, d’estudis nocturns,
dels serveis educatius, de les aules d’acollida i la precarietat del
professorat interí. Tot plegat, per no-res.

Gregorio Luri adverteix que els mals resultats generals de la prova
de sisè de primària no reflecteixen la realitat. Ningú no es creu que el
30 % dels alumnes no arribi als mínims exigibles, sinó  que es dedueix
que un de cada tres alumnes no pot mantenir l’atenció el temps
imprescindible per fer les proves. La sobrecàrrega escolar té una
responsabilitat òbvia, menys per als qui, des d’una mentalitat
dogmàtica, i pensant en termes polítics, són incapaços de veure les
conseqüències de les seves accions a l’aula, des de la defensa d’un
Pacte que no fou pactat. De fet, un altre dels efectes col·laterals del
que en el seu moment féu l’esquerra que encara defensa sotmetre els
alumnes a un horari excessiu, fou la pèrdua de credibilitat entre bona
part d’un professorat profundament decebut.

La sisena hora ha estat una gran pèrdua de temps. I ho fou perquè si
en aquests cinc anys s’hagués emprat tot aquest gran esforç humà i
econòmic (més de 340 milions d’euros) a reduir les ràtios i a donar una
atenció individualitzada a l’alumnat de primària, ben segur haguéssim
fet una passa endavant –com passà a les escoles sense sisena hora-. I
això ho podrem fer en els propers anys si mantenim els mateixos mestres
de les escoles, personalitzant l’educació amb només cinc hores. Com
arreu del món.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!