Espai de Dissidència

La Bitàcola de Xavier Diez

23 d'abril de 2008
0 comentaris

Sant Jordi -Signatura de Llibres a Abacus de Girona

Benvolguts,

Avui de 6 a 7, la llibreria Abacus de Girona (carretera de Barcelona, 42-44) em convida a fer signatures de llibres del meu “Geníssers”, publicat l’any passat, i que sembla que les vendes del qual s’han revifat. En fi, serà la meva estrena, que espero no sigui catastròfica.
En fi, tot i que sempre he volgut declarar-me objector de consciència en una festa tan comercial com Girona, i que difícilment puc competir amb els qui tenen una càmara al davant i alguns negres al darrere, difícilment cediré a la temptació de l’autopromoció. Bé, us deixo un fragment de la ressenya que Francesc Foguet va publicar a “El Contemporani”, sobre la novel·la i una petita crònica del “Diari de Girona”.
Per suposat, la cosa bona que tenen aquesta mena d’actes on patim els autors que ens quedem sols a la festa, és tenir l’oportunitat de poder intercanviar opinions amb el públic.

“La novel·la és un gènere tan flexible que
degluteix tota mena de materials narratius i els transforma alquímicament en
ficció. Els naturalistes assajaren de dur a la novel·la la part més fosca, més
immoral i tabú de la societat industrialitzada de les acaballes del segle xix, amb una clara voluntat de denunciar
les injustícies d’un capitalisme que començava a generar bosses infrahumanes d’exclusió
i de misèria. Émile Zola, l’artífex de la novel·la naturalista, considerava que
l’objectiu de l’escriptor era buscar les causes del mal social i fer
l’anatomia de les classes socials i dels individus, a fi d’explicar obertament
els desequilibris que es produïen en la societat i en l’home. Aquesta ambició
naturalista, teoritzada per l’autor del cèlebre J’accuse, és la que
batega en Geníssers, la primera novel·la de l’historiador i assagista
Xavier Diez (Barcelona, 1965)”.

(…)

“Amb una voracitat intel·lectual
insadollable, el narrador arriba a observar –amb una punta de nostàlgia– les
mutacions d’un paisatge, devorat per l’especulació urbanística. I també abasta
a disseccionar les brusques transformacions causades per fenòmens ben diversos:
la nova immigració, allau heteròclita produïda per l’exclusió; els
fonamentalismes religiosos, alimentats pels interessos de les capes dirigents;
el desori de les aules, mancades d’una inversió generosa en recursos humans i
materials; la instrumentalització dels mitjans de comunicació pels grans grups
de poder o, entre molts d’altres, la tan esbombada globalització econòmica i
mental de les societats d’arreu del planeta. L’avidesa d’un narrador líric i
meditatiu arriba a multiplicar i diversificar els temes de debat i a oferir-ne
perspectives diferents, complexes, discutibles, contradictòries com la mateixa
realitat social que es proposa d’analitzar”.

(…)

La veu del narrador mostra una
delectança indissimulada per denunciar la hipocresia i les raons ocultes tant
dels discursos integrats com dels apocalíptics, per expressar-ho en termes
d’Eco, tot il·luminant les ombres tèrboles que s’amaguen darrere de les «bones
intencions» i les paraules buides de polítics, activistes de les ONG,
acadèmics, periodistes, líders espirituals, intel·lectuals, etcètera. Com és
d’habitud en Diez, i qualsevol lector assidu dels seus explèndids articles
quinzenals a El Punt pot certificar-ho, la penetració assagística del
narrador mai no és asèptica ni indiferent, sinó que sempre ateny els saludables
llindars de la incorrecció política, la gosadia argumental i l’heterodòxia
sistemàtica, en una invitació permanent a la dissidència crítica i a la
llibertat de pensament”.

(…)

La novel·la va teixint una
intriga en què es veuran implicats diversos personatges representatius
d’estrats socioeconòmics diferents de la societat catalana que, com l’europea,
ha de fer front a múltiples reptes de futur. La versemblança dels personatges deriva
sobretot de la mirada crítica del narrador, ja que el discurs els converteix en
l’anècdota de la categoria, és a dir, l’especulació analítica dels fenòmens
socials i polítics. A desgrat de la força persuasiva del discurs, dels meandres
del pensament de la veu narrativa, a desgrat del predomini de l’assaig sobre la
novel·la, per dir-ho d’alguna manera, la ficció, en la seva linealitat, estira
fils diversos, brinda un retaule de personatges i subtrames, crea una atmosfera
«humida» (un aspecte que, al capdavall de la novel·la, pren també un sentit
inesperat) i ho relliga tot amb força coherència fins a l’esplèndid i
sorprenent final, una autèntica immolació del personatge en tot allò que tenia
d’alter ego de l’autor. Si bé l’obertura i la flexibilitat de la
novel·la admeten les marques del narrador omniscient, a Geníssers aquestes
són tanmateix molt explícites, fins a l’extrem de recrear-se, en alguns
passatges, en una literaturització que, per continuar amb la comparança, els
naturalistes tendien a dissimular.

Geníssers s’inscriu en les vies de
reflexió permanentment obertes per Diez, sigui en el gènere que sigui (assaig,
poesia o novel·la), per intentar de comprendre la contemporaneïtat des de
l’esforç de pensar-la com un tot complex i contradictori. La tria de la
novel·la deixa el camí lliure a l’autor per esplaiar-se, escudant-se en la
ficció, en aquells temes que, en els seus articles a la premsa o a les
publicacions periòdiques especialitzades, són objecte de les seves anàlisis
crítiques, rigoroses i demolidores d’idees donades i tòpics rebregats. Però, al
cap i a la fi, el discurs que destil·la la novel·la per narrar els
múltiples caires del mal social no fa res més que contribuir a fer més
rica i variada, més treballada estilísticament i més contrastada temàticament,
l’especulació intel·lectual al voltant de la societat d’ara i aquí d’un dels
historiadors i assagistes més hetorodoxos, documentats, provocatius i atrevits
que podem tenir el plaer de llegir en l’actualitat”.

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!