Espai de Dissidència

La Bitàcola de Xavier Diez

16 d'octubre de 2012
7 comentaris

Catalunya és Espanya?

Catalunya és Espanya! Aquesta és la rotunda afirmació, disfressada d’argument, per desacreditar el dret a decidir. O, tot defugint els eufemismes als quals havíem esdevingut addictes, la contundència de l’eslògan inicial, serveix com a mantra per desactivar l’independentisme. Ara bé, si canviem aquesta oració simple enunciativa, en una d’interrogativa: Catalunya és Espanya?, i l’adrecessin a un historiador i articulista com jo, amb una biografia massa comuna per aquestes contrades, la resposta del receptor podria resultar desconcertant a l’emissor.

Catalunya és Espanya? Probablement sí, encara que no com la majoria s’imagina. No, no penso emprar arguments jurídics, tècnics, ni provinents de la psicologia col·lectiva. Precisament el fet que l’”espanyolitat” de Catalunya sigui molt diferent a l’esperada per polítics cridaners, tertulians enfurismats o freqüentadors de realities, explica en bona part de l’arrelament i expansió de l’independentisme. I sobretot, la seva pluralitat.

Fa alguns anys em van encarregar un article extens sobre imaginaris nacionals. L’argument emprat preferentment en l’extens escrit identificava un imaginari espanyol i un altre de català enfrontats. No tant des d’un punt de vista identitari, lingüístic o sentimental com, molt essencialment, històric. Al Principat existia (i existeix) un imaginari ferotgement antifranquista, una cultura política inequívocament democràtica, un esperit de tolerància que a molts els pot resultar exasperant. A Espanya, l’autoritarisme provinent del franquisme no ha estat corregit. Recordo el testimoni del corresponsal de The Guardian, colpit per la naturalitat amb què s’exhibeixen els franquistes, especialment a l’ascensor de l’escala on resideix, o com preval l’obsessió per amagar els cadàvers de la guerra civil, o com l’enfrontament polític de partits recorda escenes de “les dues Espanyes”.

El problema, és que de les dues Espanyes, només en sobrevisqué una. Una guerra d’extermini, i quaranta anys d’un totalitarisme aclaparadorament violent, convertí els opositors al règim, o bé en morts enterrats fossars anònimes, o bé en morts vivents. Arreu? No. A Catalunya, a diferència de l’Espanya mesetària, on arribaren centenars de milers de refugiats, molts van poder fugir per la frontera… i tornar! La repressió contra la identitat catalana propicià sinèrgies de gent provinent d’arreu de la península. En certa mesura, la immigració dels anys seixanta també fou, en certa manera, un exili polític. Molts emigrants d’Andalusia, Extremadura, Castella o Galícia anaren a la recerca de prosperitat econòmica. I també, encara que menys declarat, per fugir d’un ambient opressiu, caciquil i de control social. Bona part dels nous catalans eren derrotats o fills de derrotats, que pogueren refer les seves vides en entorns urbans, en espais de debat i actuació des d’una llibertat insospitada, dins de corrents sindicals i polítiques d’una clandestinitat semipública, en xarxes de solidaritat. Per a molts immigrants, el fet que el franquisme reprimís amb similar cruesa els treballadors i la cultura catalana, aconseguí establir una identificació sociològicament transversal, que feu de la llengua i la cultura del nostre país un llenguatge comú antifranquista.

Així, la Catalunya de la Transició també esdevingué, en certa mesura, l’Espanya republicana ressuscitada en un racó de la Península. Això explica les diferents connotacions, per exemple, de la literatura espanyola elaborada des de Catalunya, o el mapa electoral específic, o una certa capacitat de mobilitzar la societat civil de manera diferenciada. És per això com pot explicar-se que el retorn de la dreta poc civilitzada, a partir de mitjans dels noranta a les institucions governamentals, implica automàticament una hostilitat indissimulada contra el conjunt del país. També explica l’extraordinària resistència d’una Catalunya plural als intents de divisió interna. Com, també, tot plegat implica un distanciament –sovint dolorós- entre bona part dels nous catalans, respecte els seus antics veïns, amb qui sovint, en el retorn d’estius, topen amb un mur d’incomprensió.

Catalunya, per tant, és alhora l’Espanya republicana que menyspreen els guanyadors de la guerra civil… i els vencedors de la Transició. Perquè és evident que la Transició mantingué els estrats socials i ideològics franquistes com a hegemònics. La caverna mediàtica no només odia Catalunya per se, sinó perquè la contemplen, també, com un espai de refugi dels seus enemics mortals. I també explica que molts catalans nascuts a fora –i la seva descendència- es trobin a gust amb la perspectiva d’un estat sobirà que certifiqui el seu divorci personal amb un passat poc galdós.

  1. Un lloc on CIU (aliada social del PP) obté probabalement una majoria absoluta, i on part bastant important del nou independentisme és convergent i/o accidentalista ideològicament, quan no identitarista, en cap cas pot ser llegat de l’Espanya Republicana. O no més que altres llocs d’Espanya on hi ha gent que lluita contra l’Espanya que no ha trencat amb el franquisme. D’altra banda, i ho fas amb tota la intenció del món independentista, continues parlant d’una Catalunya ferotgement antifranquista… confons a propòsit la part amb el tot (els que van perdre la guerra varen poder tornar… però també es quedaren tots els franquistes nostrats i als que el règim tot i ser espanyolista el recolzaren fins al final, essent catalanistes). És clar… després hi ha hagut els que els han rentat el passat o confos una bandereta amb antifranquista. Parlar de Catalunya o Espanya són abstraccions nacionalistes en ambdos casos. El recolzament popular al franquisme no fou menor a Catalunya que a Galicia, Asturies o Andalusia… Però, ja que ho dius, i si es tracta, estic d’acord totalment, de trencar amb la part d’Espanya que domina el poder, m’estimula molt fer-ho amb els meus amics de tota Espanya conjuntament, per transformar aquest conjunt de pobles hispànics (o espanyols… o ibèrics). Digue-li Confederació o utopia de Felipe Alaiz si vols. Prou de distorsionar la història social del franquisme a Catalunya, transferint la memòria i els valors dels derrotats a la guerra a tots els catalans ( o veus tu molt llegat antifranquista en la majoritaria CIU i en Vila d’Abadal?). És cert que tot l’independentisme no és de dretes… de aqui a que sigui sinònim de llegat dels derrotats o sinònim d’esquerres!!T’ho dic amb afecte… però fas trampa premeditadament, per motius nacionals o nacionalistes digue-li com vulguis. Salut.
  2. On la generalitat dels valencians
    sembla que només tenen una qüestió clara amb l’estat actual.

    Que no són catalans, ni de cap país català

    i a més a més sembla no voler ser-ho.

    Pel mateix que els argentins … no són espanyols

    ni de cap país espanyol.

    I encara els sembla que hi ha, que s’emprenya tots els dies

    des del Prinicipat per imposar tot el contrari. 
  3. Detindre o engarjolar amb accions penals a Mas

    per a donar-li més chance als de la seva corda?.

    Sabent que engarjolar a Jordi Pujol no els va sortir malament

    i amb Jordi Pujol els espanyols han tingut

    trenta anys d’una gran prosperitat

    encara que a la llarga no els serveix

    més enlla de engreixar per a morir

    a banda de fotre

    que sembla l’esport favorit dels espanyols. 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!