Espai de Dissidència

La Bitàcola de Xavier Diez

31 de maig de 2013
14 comentaris

L’anarquisme català és un corrent tel·lúric i subterrani, una constant en la història del país.

Nota: Aquesta és una entrevista publicada al núm. 316 del Setmanari La Directa, amb el motiu de la publicació del meu darrer llibre, L’anarquisme, fet diferencial català. Influència i llegat de l’anarquisme en la societat catalana contemporània.

Dels càtars al 15-M, existeix un gen llibertari en l’ADN català?

Un corrent tel·lúric, en diria jo. És subterrani i ha patit, des de sempre, una ocultació, però és una constant en la història del país. El llibre és una resposta a Notícia de Catalunyade Vicens Vives: el que ell (des del punt de vista de les elits) considera un defecte, la difícil relació que tenen els catalans amb el poder, jo ho considero una virtut. La passió catalana per la llibertat, la igualtat i la solidaritat són espais que cal combatre, per les elits catalanes i l’Estat espanyol.

Això no amaga un cert determinisme etnicista?

Jo no parlaria en absolut d’etnicisme perquè som una terra de pas i una suma de gent de llocs diversos. Més que determinista, jo en diria circumstancial. Sempre hem estat sotmesos a la pressió de grans estats amb ànsies totalitzadores –com són França i Espanya– i la lluita per la supervivència de la nació treballa per la llibertat i per la igualtat, valors que ens defineixen com a senyes d’identitat. Els Països Catalans han patit situacions històriques molt dures i la resposta del país ha estat (ho diu el mateix Vicens Vives) d’onze revolucions en cinc segles, tot un rècord mundial.

 

Aquesta és una de les aportacions més importants de la cultura catalana al món?

Quan feia la tesi doctoral, em sorprenia la gran quantitat d’estudiants estrangers que rastrejaven la revolució a l’Ateneu Enciclopèdic Popular, l’arxiu més important de l’anarquisme europeu després del d’Amsterdam. Això no coincidia amb el que ens explicaven a l’Autònoma, on els anarquistes no existien, o bé eren uns violents irracionals. La història de l’anarquisme català és una història silenciada conscientment, tant des dels sectors més conservadors com des dels marxistes. Constatar la importància d’aquesta revolució ha significat una gran eclosió en el món acadèmic durant els últims quinze anys.

Normalment, s’associa l’independentisme amb la creació d’un Estat propi. Com es concilia això amb les idees anarquistes?

El catalanisme, vulguis o no, és la defensa de la nació i, la nació, se la disputen molts grups socials. Les elits catalanes han descobert, en les circumstàncies actuals, que Espanya els ve petita i tracten d’apropiar-se de la nació i, per tant, de desposseir-ne altres grups socials. Tot nacionalisme, alhora que defensa la nació, és un projecte polític i la gent no hi ha de renunciar per molt que siguin rics o pobres. Amb el meu llibre, també vull dir que el país és de tots i no és de ningú.

D’altra banda, avui, el terme federalisme està adulterat i convé rescatar la concepció que en tenia Pi i Margall, és a dir, la construcció del cos polític a través del municipi lliure. El poder es distribueix de baix a dalt, des del veïnat i les assemblees. Es va construint un teixit social i polític amb base al municipi, que és lliure de federar-se amb municipis veïns dins d’àmbits nacionals. Un primer republicanisme ja ho feia i és una cosa semblant al que fan actualment les CUP. Així doncs, no es tracta tant d’incidir per un Estat propi sinó de dotar-se d’un entramat institucional per gestionar-se públicament.

També s’ha adulterat bastant la tríada revolucionària llibertat, igualtat, fraternitat, tradicionalment reservada al republicanisme.

Anarquisme i republicanisme es van gestar alhora i, per tant, comparteixen espais i militàncies. Els primers republicans solien ser anarquistes i a l’inrevés. Ara bé, hi ha una diferència sociològica entre els diversos republicans (molts dels quals són petits empresaris) i uns treballadors més proletaritzats, que comencen a tenir conflictes per interessos divergents. Al principi, molts coincideixen, però arriba un punt en què els republicans consideren que la llibertat preval sobre la igualtat i els anarquistes creuen que no és possible la llibertat sense una igualtat econòmica. Això els acaba duent a conflictes com els dels anys 30 o, fins i tot, com en l’actualitat, entre l’esquerra institucional i l’esquerra alternativa.

Quin hauria de ser el paper de l’anarquisme implícit en l’actual procés d’independència de Catalunya?

Les elits catalanes voldrien tenir un Estat mínim. La societat catalana, en canvi, no ha de perdre la seva cultura assembleària, ha de continuar exercint el protagonisme a l’hora de construir el que sigui, el que uns en diuen Estat i uns altres en diem entramat institucional per a la nació. Jo considero que hem d’aplicar aquest corrent tel·lúric català de l’anarquisme implícit, de passió per la llibertat i tendència a la igualtat, per assegurar un país fet des de baix.

 

  1. A tu entre els corrents tel-lurics (nacionalisme català i manipulació de l’anarquisme) i la teva obsessió amb els musulmans… la credibilitat tendeix vertiginosament a zero. Encara ets del lobby d’amistat amb l’estat d’Israel amb la Rahola o el fet d’ajuntar-te amb els pijets de la CUP t’ha fet amagar-ho, nacionalista?
  2. Aquests espanyols (com tu, per exemple) sou essers inferiors. Jo es que sóc nascut a França. Sóc del pais vei del teu.
  3. Per tu blanca, amb cançons de pastorets de fons i exemplars cremats de Solidaridad Obrera a la (llar de foc, vemos como losz batrasios del Baix pal.lamo bien el ovligatori Kcatalá pa ser de la comunitat nacional). Ande smateio el maki? MAKI? sAbrauio con l’aguelo de fulsia. Que no veies tu makinavaja? També portava estelada l’avi i l’arab? Jajaja, a que no Nacionalista’ Fa pena realment la teva involució. La meva bé, gracie.
  4. Voy a abrir un blog aqui en VilaMas. Título? Dudando entre “Sufismo y severinoalbarracinismo en tierra hostil”, o bien: Catalans macos, ejpañole atrasao y mira que estalviarem en psicoanalistes. Bé, la veritat és que jo no, jaha… Es diu Maria José i és de Guadalajara (España)… un encant. Fins aviat.

    Albondiguilla

  5. Las albondigas con ajito y eso muy bien, `pero albondiguilla convergent-sectorial “obrera (jaja, quina panda) de l’ANC, como que no, albondiguilla
  6. I al paio aquest de més amunt que es dedica a enviar missatges tan inintel·ligibles, li paguen per fer-ho o és així de tonto? Es creu que així convencerà algú que continuar dintre d’Espanya és la sortida?
  7. En principi els qui voldrien tenir un estat mínim haurien de ser els anarquistes. Els sector autoritaris de les elits sempre necessiten un estat fort, com ho era el de Franco, Hitler, Mussolini o la URSS. I un estat paternalista amb les classes populars, com ho foren el III Reich, l’Espanya de Franco, l’estat feixista italià i el peronisme argentí, o en versió suavitzada i postmoderna la majoria d’estats europeus de la guerra freda. Engrunes per atontar al personal.

    L’òptim i civilitzat fóra una República democràtica amb intervencionisme estatal mínim i on l’espai l’ocupessin les iniciatives particulars i col·lectives, i on les experiències d’autogestió anessin substituint l’estat.

    I el tipus que s’oposa tan visceralment a una hipotètica independència de Catalunya s’hauria de tranquil·litzar. Els americans es van independitzar de l’Imperi Britànic no perquè consideressin que eren superiors als de la metròpoli sinó per pragmatisme i supervivència, perquè no hi havia manera de que els tractessin en peu d’igualtat i respecte. No tothom qui veu que seguir al regne d’Espanya és una mala cosa defensa a criminals racistes com els Badia.

    Inicialment només demanave la igualtat en ciutadania. És més, va ser un anglès, Tom Payne, qui va introduïr la idea d’Independència amb el seu opuscle Common Sense.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!