Espai de Dissidència

La Bitàcola de Xavier Diez

21 d'abril de 2007
0 comentaris

El llac dels signes

Ahir, a El Periódico, va sortir aquesta intervenció meva al suplement sobre el dia de la dansa.

EL LLAC DELS SIGNES

Juny de 1979. Madrid. Palau Nacional dels Esports, en forma de velòdrom,
especialment cutre i decadent. Viatge de final de curs de vuitè. Els nostres
professors, amb pèssim criteri, per estalviar-se les desagradables
circumstàncies amb què es poden trobar amb un tòpica i desitjada escapada a
Mallorca, opten per organitzar una viatge d?estudis

Un viatge responsable que la
majoria dels meus companys, i jo mateix,  acabem odiant els estudis. Entre l?agenda del dia que més es
llueixen en el programa, s?inclou, al matí, una visita a El Valle de los
Caídos
(la tomba de Franco no s?estalvia una afusellament simbòlic a
escopinades), i a la nit, un esdeveniment cultural. Es tracta de El llac
dels cignes
, en versió clàssica interpretat pel ballet del Teatre de
l?Òpera de París. Com a joves adolescents frustrats per no haver acabat fent
revolcades per les dunes de la platja ni haver tingut sessió de discoteca (com
sí vaig haver de patir com a tutor de vuitè una dècada després), mantenim una
predisposició altament negativa. Les condicions, a més, no ajuden. El ballet és
lluny, la il·luminació, pèssima,  la
sonoritat, horrible, el parquet del velòdrom fa els salts sorollosos, i a més ?
la música és enllaunada. Patèticament, les ballarines tracten d?impressionar
amb les seves estudiades acrobàcies amb un play-back d?una qualitat que
hauria indignat els mateixos Sex Pistols. Els seus moviments
incomprensibles i a una distància exagerada fa que algú els compari als dels
sord-muts, i així, l?obra de Txaikovsquki queda rebatejada com El llac dels
signes.
Un desastre. La tribu mostra la seva desaprovació. Miro al meu
voltant i imagino que tots els pringats de tot l?estat que no han pogut
anar a Mallorca de viatge de fi de curs, es deuen concentrar en aquell horrorós
espai.

No recordo xiulets, sinó una
gran, sorollosa indiferència. Converses a esquerra i dreta, amunt i avall,
riotes, i un cert menyspreu. Una primera experiència traumàtica que vacuna el
subconscient de les nostres hormones adolescents contra l?art de la dansa.

Afortunadament, van passar els anys i vaig esdevenir una
persona amb majors inquietuds culturals. Vaig sovint al teatre. M?agrada veure
concerts al Palau o l?Auditori. Les ballarines de Degas continuen captivant-me.
Tanmateix, mai més he assistit a cap espectacle de dansa. Vaig començar amb mal
peu, i encara busco el moment de redimir-me. La primera experiència, si és feta
de qualsevol manera, contra la pròpia voluntat, i sense l?obtenció de plaer,
pot acabar condicionant la sensibilitat futura.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!