Espai de Dissidència

La Bitàcola de Xavier Diez

19 de setembre de 2012
8 comentaris

Desorientació de l’esquerra en la cruïlla històrica

Els testimonis es repeteixen. Gent d’una gran diversitat ideològica expressa el seu desconcert davant les conseqüències de la Diada. Persones d’una esquerra, per naturalesa plural i fragmentada, constata amb justificada aprensió, que el president Mas i l’entorn convergent s’ha fet amb la centralitat del tauler polític. Hi ha un temor raonable que el procés d’independència es pugui fer en contra dels valors socials que han caracteritzat allò convencionalment denominat “esquerra”.
Des del camp socialista, que com ànimes en pena, semblen incapaços de reaccionar al segrest imposat pel PSOE, fins als espais d’orientació marxista, que encara combreguen a ulls clucs les tesis de Solé Tura que desqualifiquen el catalanisme com a moviment burgès, hi ha una aparent incapacitat de reacció enfront la marea sobiranista. Fins i tot aquells que han passat dècades suant en la construcció d’una nació sobirana i social, semblen passar per un estat de confusió mental.
A què es deu, això? En primer lloc a una tradició de desconfiança. En un país amb tradició d’antagonismes socials, les suspicàcies són lògiques. Alguns sospiten que la independència pot servir per bastir un model d’estat a partir de valors neoliberals, excessos capitalistes i insensibilitat social. En segon lloc…
 

hi ha una animadversió tradicional de determinats sectors socials i ideològics respecte la sociologia Convergent (de fet, en aquests darrers mesos he sentit com alguns sindicalistes recuperaven comportaments dels vuitanta). En tercer lloc, les esquerres fa anys que necessiten passar pel divan. Es troben insegures, presenten comportaments bipolars, semblen deprimides pel seu estat de reculada constant, la qual cosa les fa protagonitzar capteniments infantils, recaure en errades estratègiques ingènues (la qual cosa contrasta amb la jove seguretat insultant del món convergent). Finalment, hi ha una altra, també, d’ordre psicoanalític. És el que podríem dir, l'”efecte veïna”. Bona part de l’esquerra nacional i “revolucionària” s’ha passat dècades travessant el desert en un dur procés de construcció nacional, tot somiant a seduir “la quimera” catalana. I ara se n’adona que, quan les circunstàncies han fet que aquesta surti al carrer, el noi ben plantat, segur de sí mateix, encantat de conèixer-se, és a punt d’emportar-se-la sense tant d’esforç. Potser aquest factor tan emotiu (i per tant tan irracional) és el que explica que determinades forces que es mereixen un monument, dubtin ara mateix sobre si sumar-se o no a la marea sobiranista.
Ja sé que per aquest article, la meitat dels guardians de les essències em criticaran. L’altra meitat exigiran, en canvi, la meva lapidació. Tanmateix crec que seria un error gravíssim si el conjunt de les esquerres no se sumessin a la independència, que deixessin escapar la veïna. Certament Convergència en general i Mas en particular han fet una maniobra estratègica, que tot esperant veure el resultat final, caldria qualificar (provisionalment) d’espectacular. S’han fet amb una superioritat tàctica fins al punt que obliga tota la resta d’elements a actuar (i a equivocar-se, com el trist paper de la casa reial). Si ara les esquerres es retiressin a mitja partida seria una equivocació tan tràgica com la dels socialrevolucionaris en el cop bolxevic de 1917. Deixarien el camp lliure per tal que només un sector de la societat catalana dissenyés la nova república.
I, agradi o no, el nostre país necessita bastir-se amb la totalitat dels cromatismes de la societat i les idees. És absolutament imprescindible una socialdemocràcia catalana. És necessari la participació del marxisme. L’anarquisme és una de les nostres essències, i cal que hi siguin (hauran de triar a quin estat detesten més, i francament, no cal estar molt documentat per valorar quin és el més inhòspit). El conjunt de les esquerres, com el conjunt de classes socials, han de participar en la construcció de la nova república.
No ho dic per lloar qui avui disposa (si més no, provisionalment) de la paella pel mànec. Sinó perquè en els dos primers anys de la possible futura república es redactaran les regles del joc, almenys d’una generació sencera. Quan Mas parla de “Transició Nacional” està clar que és un president culte, coneixedor de la història i la política. Deixar-lo que sigui ell i els seus aliats qui dibuixin el mapa social en exclusiva seria una irresponsabilitat.
Un exemple recent, i ben educatiu. En el procés d’independència dels països bàltics, el descrèdit de l’esquerra (que va col·laborar amb la subjecció a l’Imperi Soviètic) els va deixar estabornits, sense capacitat de reacció. El resultat: unes repúbliques, potser relativament pròsperes, encara que un erm social, ferit per polítiques neoliberals, amb retrocessos pel que feia a distribució de riquesa, institucions de benestar,…
No hauríem d’incórrer en aquests errors. El PSC ha de fer el pas necessari de recuperar les seves sigles inicials (Unió Socialista de Catalunya), recuperar la seva independència i ressucitar l’esperit de Pallach. Iniciativa per Catalunya ha d’abandonar la seva retòrica federalista i anar pensant que el veritable federalisme ha de consistir a reivindicar la federació entre Principat i la Vall d’Aran. Les CUP han de ser conscients que el seu discurs crític amb el capitalisme, i reivindicador d’igualitarisme social i col·lectivisme econòmic és imprescindible en aquest nou joc d’equilibris. Els sindicats han de pensar en clau de futur, i no de passat. I entre tots plegats hem de sumar per bastir una Catalunya socialment justa, igualitària i pròspera. Hem d’invocar l’espectre de Macià. El país l’hem de construir entre tots, des de l’assumpció dels nostres antagonismes i diversitat.
Més enllà dels dubtes, mirem enrere. Quina alternativa hi ha? Espanya és una nau a la deriva, perillosa, involutiva, incapaç de superar el seu passat tràgic, inhàbil per a l’autocrítica o la construcció. Que només sap oposar la por o atiar el fantasma de la divisió per preservar la seva unitat. No podem permetre’ns el luxe de triar entre esquerra i dreta, perquè hem d’assumir que en la república catalana mantindrem esquerres i dretes, català i castellà, problemes i solucions. La tria veritable és entre passat i futur. I com deia D.H.Lawrence, el passat és allò del qual ja n’hem tingut prou.
  1. el pitjor estat per un anarquista és el marxista, després el social-democrata amb el demo-cristià, pel simple fet que per un anarquista el millor estat és el que no existeix.

    ara per tu potser anarquisme és comunisme-llibertari o similars, per tant si per tu l’important és el socialisme el teu similar és un bolxevic.

    L’Anarquista individualista usaenc Benjamin Tucker afirmà que “Els anarquistes són, simplement, demòcrates jeffersonians fins les últimes conseqüències i sense por d’aquestes. Ells creuen que ‘el millor govern és el que menys governa’, i el que governa menys és el que no governa en absolut”, fent referencia a unes cites de Thomas Jefferson (republicà) i Henry David Thoreau (anarquista).

    el que no he entés mai és perquè gent que té idees llibertaries està més aprop d’un marxista que un neo-lliberal com vosaltres ho anomeneu ja que l’anarquisme precisament és la relació entre individus lliures sense cap ‘amo’ per sobre, estat inclós, i a més sense impossar res a ningú, és a dir que no pots convertir en llibertari a qui no vol.

  2. Cal el marxisme després de tot el mal que ha fet aquesta ideologia?Cal ressuscitar les mentides del materialisme històric, les profecies falses de Marx, la idea de l’hmoe sense llibertat sotmès als dictats de l’economia? Cal mantenir la idea repugnant de l’homo economicus? La bohgeria totalitària de la “dictadura del proletariat”? Cal una socialdemocràcia que ja ha demostrat el que dóna de sí?

    No caldria una esquerra nova i alternativa als pressupostos caducs? Que renegui de l’Estat de partits i sindicats subvencionats, qu renegui de les llistes -que porten a la Llei de Ferro de les oligarquies) i el sistema majoritari que consagra el poder de grupuscles autoritatis com la cúpula del PSC; que renegui de discursos caducs i ridículs i contradictoris? 

    Si combatim unes idees que considerem molt negatives per la societat, reclamar una societat on els marxistes i la socialdemocràcia tinguin un paper important seria com dir que cal bastir una societat que inclogui racistes, i xenòfobs, i classistes, i que tots aquests segueixin tenint un paper important a la societat, per què l’hem de contruir entre tots.

  3. Graeber, Chomsky, Carlos Taibo… de llibertari vent i raonament aporten un pensament molt interessant. Perquè cap renacionalista figura? Bé, no siguem injustos, la Tere Forcades i Jota Bé Culla son molt chupi.
  4. Amb el darrer paràgraf ja ho dius tot “No podem permetre’ns el luxe de triar entre esquerra i dreta, perquè hem d’assumir que en la república catalana mantindrem esquerres i dretes, català i castellà, problemes i solucions.”.

    Renúncia explícita a afrontar la veritable naturalesa de l’estafa i retrocès democràtic que estem patint arreu d’europa. A qui mana tant si en dona si l’estat acaba a l’Ebre, a Guardamar o a Gibraltar… començava a nèixer un procès destituient a nivell popular i CIU i els que s’hi han possat darrere ho estant convertint en un procès constituient de la dreta i la burguesia catalana.

    La constitució d’un poble mai pot anar liderada per aquells que mantenen el poder… és esencialment antidemocràtic. 

    Ara resultarà que la meva identitat la marquen els altres, que no sóc catalanista perquè no estic d’acord amb com se m’està imposant una desició sense un contingut real i explícit. El poble català ho passarà realment malament sino es treu la venda dels ulls.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!