Espai de Dissidència

La Bitàcola de Xavier Diez

27 de maig de 2011
12 comentaris

Rastes amb doctorats

Quan, a la primavera
de 1979, s’esdevenia  la revolució
iraniana, els analistes europeus  no van
entendre res. Teheran, una de les capitals més occidentalitzades, ocupades per
senyores amb xador i homes barbuts, que clamaven contra el glamour de la cort
de la xa de Pèrsia!  Mentre que als
intel·lectuals oficials els va enxampar amb el peu canviat, Jaume Miravitlles
un vell figuerenc, amic d’infantesa de Dalí i antic comissari de propaganda de
la Generalitat, va descriure què passava i endevinà, amb clarividència, què
acabaria esdevenint. “És com el 36”, afirmà en una de les seves col·laboracions
periodístiques. Miravitlles creia que tant a la Barcelona com al Teheran
revolucionari, el país oficial havia obviat allò que silenciosament, s’havia
esdevingut a la perifèria social. En el cas iranià, joves islamistes havien generat
una xarxa de complicitats, amarades de religió, capaces de suscitar lleialtats
per alçar-se contra un règim corrupte i excloent. En el cas català, el qui no
existien per a la República, aquells “ qui no tenien nom”, en paraules textuals
de Joan Garcia Oliver, havien estat capaços de generar una contra-societat en
conflicte amb el capitalisme. Amb els seus mitjans de comunicació, la seva
xarxa escolar alternativa, de solidaritat, d’intercanvi d’informació, de
lleialtat, de supervivència. Aquella obra constructiva esclatà sota una fórmula
revolucionària, entre la incomprensió de la Catalunya oficial. Per a
periodistes com a Josep Maria Planes, només eren pollosos gàngsters,
anarquistes violents. Tanmateix, van ser capaços d’enderrocar, per sorpresa, un
ordre que semblava  sòlid.

No tinc ni idea de
com acabarà tot plegat, pel que fa al moviment dels indignats. Com molts
altres, hi he passat encuriosit. He vist alguna assemblea, on he pogut
contemplar aquesta barreja d’intel·ligència i ingenuïtat, de rigor i folklore “perroflauta”,
de valor i intriga, de talent i estupidesa. Com tot, la realitat sempre és polièdrica i el principal
enemic d’un moviment es troba en les pròpies contradiccions. Tanmateix, a sota
la superfície d’una certa estètica revolucionària, m’he trobat coses que no
quadren amb la caricatura que sovint es fa, des dels sectors crítics amb la
seva iniciativa.

En els darrers anys,
he tingut el privilegi d’haver estat convidat a xerrar en alguns centres
socials. A presentar algun llibre, participar en algun debat o mantenir una
conversa en profunditat. A sota l’estètica rasta i l’aparença descurada, carn
de caricatura, hi he trobat gent relativament jove, i extraordinàriament
formada. Persones que, entre piercings i algun tatuatge amagaven les seves
llicenciatures, màsters i doctorats. Persones que, des d’una absoluta
austeritat, poden discutir sobre l’imperatiu moral de Kant. Gent que tira
endavant revistes o col·leccions de llibres. Que saben parlar, raonar,
argumentar i documentar. Individus que, per comparació, deixen en la més
absoluta misèria els seus “crítics”. Nois i noies que els podries trobar a “Saber
y ganar”, mentre que, qui els critiquen, semblen formar part dels convidats de “Sálvame”.
Joves extraordinàriament preparats que no tenen cabuda en un sistema que no els
ofereix espai. De fet, pel que tinc constància, entre la gent que hi apareix, hi ha un bon grapat de professors associats de les universitats públiques, mentre que entre els seus detractors abunden els abonats a la universitat d’Intereconomía.

Seríem molt estúpids
d’ignorar aquesta realitat. No sé si sorgirà quelcom d’aquesta estranya
situació. Tanmateix, em fa l’efecte que la major part d’intel·lectuals (amb
alguns dels quals hi he parlat), i s’equivoquen com tants altres no van saber
interpretar la primavera iraniana, ni la revolució llibertària del 36. Dimarts
passat vaig portar la nena a contemplar l’assemblea. Li vaig dir que, potser d’aquí
trenta anys, ningú no se’n recordarà d’això. Tanmateix, podria passar el
contrari, i el que mirem avui té una gran transcendència. Aleshores podràs dir “ho
vaig veure amb els meus propis ulls”.

  1. doctorats en lletres xavier i no troben feina que no sigui de funcionari, potser aquí està el problema.

    i on esta el para-estat i para empreses que volen crear?? jo no en veig cap, reclamen que l’estat el hi solventi tots els problemes.

    com si tots els doctorats i carreres tinguessin el mateix valor.

  2. jo no sé ben bé que era el sistema al 36
    però ara, malgrat les retallades, el sistema també és sanitat, educació, pensions, asistencia social, atur, seguretat (ara ja fa anys del darrer atracament), bombers, protecció civil, agents rurals, i suposo que més coses en que no caic
    aviam què hem de rebentar

  3. Cert és que aquest sector juvenil que amaga grans secrets sota les rastes són víctimes de prejudicis. El pitjor és que aquestes idees que la gent es crea pel simple fet de no acostar-s’hi i xerrar s’escampen molt ràpid i fàcilment. Una pena, són gent interessant.

    Salut!

  4. Comparar la Revolució llibertària de 1936 amb el que va passar a Pèrsia el 1979 és absurd.

    La Revolució de 1936 parlant amb propietat només es pot comparar a la Revolució de Nèstor Makhno a Ucraïna, o (en menor mesura, doncs aquest fou avortada abans i no va durar 3 anys com les anteriorment citades) a la revolució de febrer de 1917 a Rússia, -quan encara els bolxevics es passejaven per Suïssa i Nova York- i era liderada per soviets (un invent anarquista, de Volin, del 1905) i sindicats anarquistes i socialistes revolucionaris. 

    La de 1936 té moltes més similituds, per exemple, amb el moviment Solidarnosc de Polònia 1980-90 que amb l’Iran.

    Si el tal Planes era un ignorant i un tipus mediocre que considerava que el 60% dels catalans eren “pollosos etc etc” és el seu problema.

    Els fets d’Iran de 1979 es poden comparar amb el carlisme.

  5. Sr Díez, ens agradaria estar equivocats però sembla que vostè passa d’assumir acríticament la propaganda del Grup Godó (1r paràgraf) a assumir la de Mediapro (la resta). L’ús de conceptes com “el país oficial”, “la perifèria social”, etc rebaixen el nivell del raonament.

    També la burgesia urbana suposava un perill per a l’aristocràcia als segles XVIII i XIX i suposo vostè no parlaria del “país oficial” i “la perifèria social”.

    L’aristocràcia, classe fonamentada en el cabdillisme militar de l’alta edat mitjana, era un cos social espiritualment infecte i origen d’alienació que era àmpiament superat per la burgesia i altres estrats socials. En aquest sentit, les revolucions republicanes als Estats Units, França i -en certa mesura- Anglaterra suposaven un avenç (timid, però avenç). També les classes populars (avui ja inexistents) eren a la primera meitat del segle XX -si més no a Catalunya i a Espanya- una força intel·lectual i moral molt superior a la burgesia. Si es contempla la història només mirant el nom del monarca, cacic i cabdill de torn i interpretant-ho a partir d’aquí es corren riscos greus. Sense anar més lluny, en el cas d’Alfons XIII vostè s’hauria d’interessar molt més per la pornografia alemanya i per les curses de cavalls que per la filosofia, ciència, justícia social, sanitat, Cultura… 

    Si hom mira l’etapa republicana “solidaritzant-se” amb el Sr Companys el que li preocuparan són els “assumptes de faldes”. Si ho mira des del punt de vista dels gàngsters Badia i Dencàs, li preocuparan les amistats mussolinianes, fer caixa a la botiga i els “assumptes de faldes”. Si ho mira des del punt de vista de Josep Pla, li preocuparan les cases de barrets i intentarà ésser un individu tan cínic i mesquí com sigui possible. Si ho mira des de Joan March, voldrà vendre armes i tabac a tots els bàndols de la guerra que sigui. Si ho mira des de Cambó voldrà buscar diners per finançar un cop d’estat liderat per militars africanistes i paramilitars filofeixistes i carlistes.

    Pel què fa a les concentracions, després de 40 anys de dictadura i 35 de demagògia, i de 60 ays de societat de consum i Leviatan, ideologia estatista arreu i absència quasi absoluta de pensament lliure, és normal que després de 3 anys i mig de crisi, amb més de 4 milions i mig d’aturats i un estat de profund coma social, espiritual i cultural, el màxim al què s’arribi siguin unes tímides concentracions a plaça Catalunya, on tan aviat se senten crits a favor de l’avortament, l’eutanàsia i les relacions sexuals lliures “entre persones de totes les edats” (!!!) com demandes genèriques d’augment del sou mínim, etc etc. D’altra banda, les accions brutals promogudes per Hereu/Trias i Felip Puig, els delaten, han quedat retratats com a polítics autoritaris i molt elementals, quasi-simiescos (per molt que s’enfadin els del ridícul Proyecto Gran Simio).

    Això no va enlloc. Si ho adverteix ara li estalviarà dilemes estèrils a la seva filla.

  6. És difícil:

    Ser creatiu
    Ser crític
    Ser emprenedor
    Assumir riscos
    Treballar dur
    Sacrificar-se

    És fàcil:
    Demanar un salari mínim de 2000 €
    Demanar subvencions per tot
    Exigir un lloc de treball de 3000 € al mes per un filòleg
    Queixar-se de tot
    No fer res
    Estar de camping okupant plaça Catalunya

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!