Espai de Dissidència

La Bitàcola de Xavier Diez

24 de maig de 2011
13 comentaris

Jornada continuada

Nota: Article publicat al Diari de Girona

Fa uns dies vaig poder parlar amb uns alumnes, nord-americans i escandinaus, que en un programa d’intercanvi internacional estan completant un curs de secundària a Catalunya. Els vaig preguntar com els havia anat i què en pensaven del nostre sistema educatiu. En un perfecte català (la immersió és un dels èxits pedagògics dels quals els docents ens podem vanagloriar) m’explicaren que, en termes generals havien estat bé, amb companys i professors de gran qualitat professional i humana, encara que trobaven que el sistema era “rígid”, “inflexible”, “incòmode” i, en l’aspecte horari, “irracional”.

 “Irracional” o “s’han begut l’enteniment”, també em deia escandalitzada una amiga alemanya, que porta el nen una l’escola de primària de Baviera -el land amb millors resultats- en explicar-li com funcionava l’horari dels alumnes catalans. Massa hores de classe, massa hores fora de casa, massa extraescolars, massa irracionalitat horària. De fet, la discussió sobre la jornada –com la recent experiència sobre la modificació del calendari escolar- susciten vives polèmiques on, paradoxalment els criteris pedagògics n’han restat exclosos, mentre que els interessos particulars (sempre diversos i contradictoris) se n’acaben imposant.

 

En aquestes circumstàncies de crisi i retallades, quan els docents del país han vist erosionar el seu poder adquisitiu i empitjorar les seves condicions laborals (es cobra menys i es treballen més hores, mentre que uns alumnes fatigats expressen sovint el seu malestar a l’aula sota la fórmula de la indisciplina), molts claustres, equips directius, encara que també moltes ampes i famílies, tornen a plantejar el debat sobre si no fóra més racional modificar la jornada en el sentit de concentrar les classes al matí, i organitzar activitats extraescolars a la tarda. De fet, en el moment en què alguna comunitat educativa ho ha plantejat, d’altres s’hi han apuntat perquè veuen els beneficis d’ordre educatiu i organitzatiu que se’n podrien derivar.

 L’estrany no és tant el debat, sinó la seva absència pública al Principat. Més enllà de la idea de la jornada continuada o partida, el cert és que la immensa majoria dels estats europeus finalitzen les classes, a tot estirar, cap a les 15:30, i, en el cas de la primària, són majoria qui només fan sessió de matí. En el cas espanyol, només Catalunya, País Valencià, Euskadi i Navarra tenen jornada partida a primària, mentre que, pel que fa a la secundària, només Catalunya fa sessions de tarda. I el que resulta encara més sorprenent, mentre que a l’estat espanyol les sessions de l’ESO solen ser de 50 minuts, al Principat continuen les d’una hora sencera. Des d’un punt de vista estrictament educatiu, la jornada partida no té justificació. Les sessions de tarda resulten poc útils perquè el nivell d’atenció de l’alumnat ha davallat ostensiblement, i a més, els actes d’indisciplina, especialment a la secundària, es concentren en aquest horari. Els resultats acadèmics dels alumnes, fins i tot, semblen una mica millors en les comunitats i estats que prefereixen racionalitzar (que vol dir concentrar) les hores de classe. En molts casos, fins i tot, ha implicat millores immediates pel que fa als resultats de l’alumnat. I una de les proves de la seva efectivitat, és que cap territori s’està plantejant al model d’acabar classes a les cinc o quarts de sis, propi del franquisme.

 Si en aquestes darreres setmanes, bona part dels centres de secundària de les nostres comarques volen experimentar l’horari concentrat de matins és perquè tenen la certesa que, precisament, hi haurà una millora ostensible de la convivència escolar. No és cap secret que la fatiga és un factor que precipita, a banda de pèrdua d’atenció i concentració, episodis d’indisciplina –la major part de baixa intensitat- que dificulten la tasca educativa. I, pel que fa a la primària, tothom té la constància que els períodes en què aquesta és vigent, es treballa molt millor, els alumnes són més receptius, i es produeixen menys conflictes a l’aula.

 Els debats, per tant, no són tan educatius com socials. La FAPAC habitualment hi ha estat en contra, (malgrat que en els darrers dies es perceben aires d’obertura), tanmateix, no sempre ha facilitat el debat. De fet, no conec a cap família a la qual se’ns hagi demanat opinió, i sovint se silencia el fet que moltes ampes són les que precisament han reclamat la concentració de l’horari (i que, d’esquitllentes, no fos cas que s’ampliés l’exemple, l’han aconseguit). De fet, no sempre es té en consideració que hi ha una gran diversitat de situacions familiars que sortirien beneficiades o perjudicades amb modificacions d’horari. Una jornada intensiva afavoreix les famílies amb possibilitats de conciliació i perdudica aquelles en què ambdós progenitors tenen horaris difícils. La jornada partida perjudica els primers i no sempre beneficia els segons. El més “racional”, com parlaven els estudiants d’intercanvi, és el que funciona a la majoria de països, -entre ells Espanya-; concentració d’horari al matí, i una àmplia i flexible oferta d’activitats extraescolars a la tarda per donar sortida a les necessitats familiars en funció de cada situació personal. Tanmateix sovint hom pot acabar amb la impressió que prima el clientelisme polític de determinats partits, més que no pas la discussió sincera i oberta. Es prioritzen arguments polítics, més que no pas els pedagògics.

 És clar, que hi ha una altra dimensió, la d’Ignacio Buqueras, un dels homes més racionals d’Espanya, i la persona a la qual es deu fer menys cas. Buqueras presideix la Comissió Nacional per a la Racionalització dels Horaris, i no es cansa de repetir l’absurd dels horaris laborals, amb famílies que acaben la seva activitat horària cap a les vuit. Contràriament als països intel•ligents, sembla que hi ha pocs indignats amb l’absurd que significa persones que treballen un munt d’hores en un estat amb més d’una cinquena part de la seva població activa a l’atur. Un canvi d’horari a les escoles, en la direcció de la racionalitat, sí que hauria de donar un impuls a millorar els horaris de tothom.

 

  1. No sempre acabar tard vol dir treballar moltes hores, jo mateix faig 30 hores a la setmana, això sí, de 3 a 9 del vespre.
    Racionalitzar també vol dir no concentrar les mateixes hores per a tothom —que per exemple és un gran problema de cara al transport públic—, i aleshores ens trobem amb els horaris fixos a les escoles, s’ha de pensar alguna solució per aquests casos.
     

  2. No hi ha cap motiu per continuar fent jornada partida a l’ESO. Ara que s’ha obert el debat a primària i tot, ara  que ens retallen els pressupostos i no podrem pagar les factures de calefacció i electricitat, no hi ha motiu perquè des de secundària no anem tots a la una demanat el que ja hauríem de tenir des de fa anys. És absurd que tinguem uns horaris tan irracionals i incompatibles amb la vida dels alumnes fora de l’insitut i també incompatibles amb les hores de deures i estudi a casa. Però el més absurd és que bona part dels professors de secundària s’oposin a aquest canvi, ja sigui amb una actitud de tan passiva activa o amb la desinformació amb comentaris com “No totes les altres comunitats autònomes fan jornada continuada, només algunes!”.
    Els mateixos que no podran pagar les factures s’oposen activament o passivament a la jornada continuada a l’ESO, encara que tinguin amics o familiars en comunitats autònomes on sí que es fa i vegin els avantatges que té. Què està passant? No som capaços els professors de secundària de fer prevaldre el sentit comú? Hem d’esperar que siguin els de primària els qui aconsegueixin la  jornada continuada per anar nosaltres després al darrere?

    Els blogs jornadaintensivacat.blogspot.com i femjornadaintensiva.blogspot.com s’han creat per  unir esforços i aglutinar propostes per aconseguir la jornada continuada. Visiteu-los i divulgueu-los. Qualsevol aportació és vàlida.

  3. Turned into a redwing boots business enterprise Advertising and marketing Powerhouse opl33ke,Simply put red wing boots, not one person is going to buy from the redwing boots small business up until you imply to them that which you have to sell.A number of people declare that redwing boots organization is expended, that’s a great redwing boots overall falsehood. 
  4. ugg business enterprise Marketing and advertising — Enable Expertise Replace Concern opl33ke,Chances are you include ugg sale heard of it, and yes it is just not and so terrifying when some others will probably ugg boots on sale have you ever believe. This is the method that essentially ugg boots clearance everyone detests, and it’s really easy to bother anyone that you are seeking to attract or maybe feel intimidated by ugg boots sale the method plus concern knock back uggs on sale. 
  5. Turned into a uggs for kids enterprise Promoting Giant opl33ke,The straightforward uggs for women simple truth is that no-one will are aware that that you are around or perhaps exactly what uggs on sale is basically that you are offering before you tell them.However, uggs on sale business is one particular vital evils to do uggs on sale small business. 
  6. We formulate other dietary supplements and preparations with the best plants materials, preferably organic or originating from wild habitats distant from contamination, which we work immediately after harvest… Read more aloe vera

    The world’s largest marketplace for small services, starting at $5 SEOminijob.com the world’s largest marketplace for small services Onlineminiwork.com the world’s largest marketplace for small services all starting at $5

  7. try these tips and remedies Fibroids Miracle: A 3-Step Approach To Safe, Natural, And Permanent Uterine Fibroids Treatment. This site is a leading resource for information about the Amanda Leto Fibroids Miracle PDF book that teaches you unique and rare tips on how to eliminate uterine fibroids and gain relief from fibroids symptoms in as little as 12 hours.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!