Espai de Dissidència

La Bitàcola de Xavier Diez

28 d'abril de 2010
13 comentaris

Entrevista al Setmanari La Directa

Dimecres passat, va sortir publicada, a la contraportada del Setmanari La Directa, l’entrevista que l’Oriol Andrés em va fer sobre el meu nou llibre Venjança de Classe. Us la passo a continuació.

“Hi ha una por veritable que se subverteixi el classisme que impera en la societat catalana”

Quina tesis defenses al llibre?

Les transformacions econòmiques i socials de principis del segle xx havien portat a una societat desestructurada i amb unes desigualtats brutals, en què les classes baixes estaven pràcticament sotmeses a un apartheid social. Unes regles del joc no molt diferents de les que es viuen actualment a molts països. Però sí que hi havia una diferència, ja que aquesta gent que se suposava que estava exclosa per la societat benpensant tenia una cohesió a partir d’un discurs igualitari alliberador –l’anarquisme– i una organització prou potent i cohesionadora, els grups d’afinitat anarquistes i la CNT. Als anys 30, el cop d’Estat de Franco genera un vuit de poder, que fa que els anarquistes acabin controlant la ciutat de Barcelona i molts pobles. Llavors, de cop i volta, veuen que han de fer la revolució. I durant aquesta, hi ha morts i la historiografia s’ha centrat a parlar dels morts, però no del perquè la gent mata en aquest moment revolucionari.

Quin és aquest perquè?

El 1936, hi havia gent acomiadada per

la seva militància, gent que havia

estat humiliada, gent que havia patit

abusos sexuals per part de capatassos,

gent que no havia pogut anar a l’escola

o que havia estat empresonada per

reclamar drets. Quan es va assaltar la

caserna de Sant Andreu, de cop, tota

aquesta gent es va trobar 30.000 màusers

i va començar a demanar comptes.

És una venjança de classe que es

remetia a fets molt pròxims. Un exemple,

als pobles on l’any 1934 la repressió

havia estat més dura, hi va haver

més assassinats; en aquells on les

classes benestants van evitar aquesta

repressió, els comitès del propi poble

defensaven aquesta gent quan, des

d’altres comunitats, hi anaven a pelarlos.

La violència va venir propiciada

per una situació de greuges infinits.

La guerra civil també va ser una guerra

entre classes, no entre nacions.

Quin és el context en el qual sorgeix

aquesta revolució?

La República és un capítol de la història

molt idealitzat i idealitzable per tot

el que va venir després. Però la República

va ser una època fonamentada en

la por i la recança mútua. A Catalunya,

a més, la situació encara era més complexa.

A part d’aquesta classe obrera

molt ben organitzada, hi havia una

burgesia atemorida perquè deu anys

enrere hi havia hagut una autèntica

guerra bruta d’extermini dels sindicalistes,

amb més de 500 morts. Aquesta

burgesia, a més, havia desafiat obertament

l’Estat en negar-se a aplicar la

jornada laboral de vuit hores aprovada

el 1919. I s’havia deixat arrossegar en

la promoció d’un cop d’Estat per tal de

deixar fora la CNT i no haver de complir

les lleis laborals progressistes. Als

anys 30, es catalitzen totes aquestes

contradiccions. El dia 14 d’abril, els

treballadors surten a celebrar la proclamació

de la República perquè pensen

que la situació canviarà però, un

dia després, tot segueix igual. El

drama està servit.

Per què en aquell moment, a Catalunya,

s’abraça l’anarquisme i no el

marxisme?

A Catalunya, hi ha una tradició llibertària

molt important que prové del

segon terç del segle XIX. En la meva

opinió, és una qüestió de fiabilitat.

Allà on hi ha grans empreses en les

quals els treballadors poden arribar a

pactes amb la patronal i aquests es

complien, la via institucional era

correcta. En canvi, en una societat

com la catalana, fonamentada en petites

i mitjanes empreses, amb poca productivitat

i un marge de guanys petit,

amb un empresariat molt vulnerable

respecte al poder de l’Estat, els compromisos

no sempre es compleixen.

Per tant, crear un partit o un sindicat

de pacte amb elits perquè et representi

no funciona. Cal acció directa. A

banda d’això, hi ha l’experiència de

l’Estat. Mentre a França o Anglaterra,

l’Estat –tot i que ajudi les classes

altes– exerceix un cert paper d’àrbitre,

a Catalunya, és una segona font d’opressió:

envia els pobres a la guerra;

no hi ha escola; l’administració és

corrupta. I a més, és un Estat en franca

fallida, que no ha parat de perdre guerres

i amb una moral col·lectiva baixa.

En aquest cas, per què crear un Estat?

Posteriorment, el maig de 1937, les

classes mitjanes –que s’havien beneficiat

de les desigualtats– es van fer

comunistes perquè aquests oferien un

retorn a les jerarquies.

Què et porta a escriure aquest llibre?

És un llibre una mica sorgit de l’emprenyament.

Jo no estava satisfet amb

les preguntes i calia buscar respostes.

En història, sovint, es donen moltes

coses per suposades sense que es percebi.

Per exemple, que la violència

revolucionària era irracional, que eren

uns incontrolats. Aquesta va existir,

sí; està perfectament quantificada en

estudis; no passa dels 8.400 casos,

dels quals és difícil extreure’n qualitativament

les circumstàncies. Tot historiador

és fruit d’unes circumstàncies,

d’una classe social, d’unes fílies i

fòbies. I és molt habitual que un es

miri el passat en funció dels prejudicis

ideològics que té sobre el present.

Quan jo vaig cursar la universitat, de

la majoria d’historiadors, la meitat

eren del PSUC i l’altra meitat del Partit

Comunista de Catalunya. Però, en

gran mesura, provenien d’una classe

social mitjana o mitjana alta. Això els

porta a tenir una mirada de superioritat

sobre aquesta gent que va col·lectivitzar,

que va igualar els salaris; no els

consideraven un subjecte històric.

El tema de la revolució anarquista

està suposadament oblidat avui?

És fruit de dos factors. Primer, el

resultat de la pròpia transició, que

–com s’ha vist clarament– és la continuïtat

de les elits franquistes amb

una oposició disposada a participar

a les regles del joc. L’ordre actual

està fonamentat en el 1939, no en el

1975. I en segon lloc, hi ha el prejudici

de classe del qual parlàvem. A

les nostres classes benestants, encara

els aterreix que la gent que no

compta per res, de cop, pugui alçarse

i determinar unes regles del joc

diferents. Hi ha una por veritable

que se subverteixi el classisme que

impera actualment a la societat

catalana.

  1. Haig de dir que m’agraden molt els teus articles, en general, la teva obra en canvi no l’he seguit gaire, el llirbe sembla una aportació prou interessant.

    Però hi ha una cosa de l’entrevista que no entenc

    quan et pregunten perquè s’abraça l’anarquisme i no el marxisme respons explicant perquè creus que s’abraça una línia més revolucionària o de ruptura front a una més de reforma o pacte, però això no respon a la pregunta, podria haver estat un marxisme de tipus reformista, com la socialdemocràcia alemanya de l’època, amb una força brutal tipus CNT i en canvi una estartègia de reformes, o un marxisme revolucionari com el rus o el del luxemburg, liebneckt i companyia, que s’oposaren a la guerra mundial imperialista i apostaren per sortides revolucionàries (ara deixem al marge els resultats).

    Segurament això no era possible perquè aqui aquestes idees no les coneixia gairebé ningú, i en canvi la tradició del republicanisme i federalisme popular portava més cap a l’anarquisme, però en tot cas és una qüestió diferent que el que planteges sobre el tipus d’estructura econòmica i industrial que configura, potser sí, una resposta més radical.

    De tota manera dins la CNT hi havia tant tendències de tipus ‘reformista o pactista’ com estratègies més insurreccionalistes, no?

  2. objectius finals després d’espurgar als rics.

    qui ens alimentarà? els pobres

    sencillament no clarifiqueu el que voleu una urss i aneu de transformistes a veure si pica algú.

    ¿objectius finals?

    una cosa tant clara com aquesta, no com arrivari, això és fàcil, a on?

  3. I had a desire to make my own commerce, nevertheless I didn’t earn enough amount of cash to do it. Thank goodness my mate recommended to take the personal loans. Therefore I used the commercial loan and realized my dream.

  4. Some time ago, I did need to buy a good car for my firm but I did not have enough cash and could not order something. Thank God my comrade suggested to try to take the business loans at trustworthy creditors. Thus, I acted so and was happy with my student loan.

  5. Buy research papers online (essaysservice.com) and obtain the lots of of pleasant things you weren’t able to dream about. Lots of essat services take pains in order you will have the chance to receive practical support with paper writinf nonstop.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!