L'Hereu Riera

El Dret Humà oblidat: el dret d'herència universal

L’últim d’en Toni Beiro: ‘bueno, bueno, bueno’… i en català

Deixa un comentari
«Vaig veure en Toni per primera vegada a les Fires de Sant Narcís de Girona, pels volts de l’any 2000. Estava tocant amb una banda de versions, al mig del carrer. Mentre el grup estrella de les festes actuava dalt de l’escenari principal, uns quants vam quedar-nos hipnotitzats pel guitarrista d’aquella banda d’outsiders, quatre tios fent versions de Deep Purple i Triana, aliens a tot el que passava al seu voltant, gaudint cada segon de la música que feien.
»Aquella autenticitat era més poderosa que l’enganxós single amb mil hores de ràdio que sonava a uns metres de nosaltres. El guitarrista d’aquella banda era un tio esprimatxat que tocava com un dimoni i feia uns solos pirotècnics, plens de passió, que ens van deixar astorats. Vam estar tota la nit veient-los tocar. Ens vam perdre el concert que havíem anat a veure. Però crec que cap de nosaltres se’n va penedir.
»Anys després la vida va fer que ens retrobéssim. Jo treballava a la ràdio i aquell guitarrista presentava una maqueta “Por narices” on hi havia gravats alguns temes propis. Jo desconeixia la seva faceta de cantautor, doncs pensava que era el típic guitarrista heavy que no tenia ni idea de cantar. Però m’equivocava. Resulta que rere aquell tio que tocava la Stratocaster com si no hi hagués demà s’hi amagava un esperit acústic. Els temes que em va deixar escoltar eren cançons íntimes, contaminades del blues que a ell tant li agrada i amb els aires flamencs que ja intuíem quan el sentíem tocar.
»Un cantautor de la Garrotxa que es desviu pel blues i versiona Triana o Survivor no és una cosa que es vegi cada dia. Des d’aquell moment em vaig dedicar a seguir-lo sempre que actuava en directe. Sovint el veia en algun local i, quan anunciava que anava a fer alguna versió, jo sempre cridava “amb feeling!” i ell responia “te vas a cagar” perquè, efectivament, en Toni Beiro sempre toca amb feeling. I molt.

»Em vaig alegrar quan va gravar el seu primer disc i se’n va anar de gira amb l’Antonio Orozco. Les coses pintaven molt bé, i era lògic: aquell talent desmesurat havia de trobar recompensa.

»Amb en Toni sempre que podem xerrem sobre música, sobre el mercat discogràfic i la vida de l’artista. No podem evitar posar-nos nostàlgics, pensar que abans potser tot era diferent i que la cosa està cada cop pitjor. Ens portem les mans al cap pensant en els grups del moment i en la incultura musical que ens rodeja. Però sempre hi ha una mica de fe, en les nostres converses: pensem que si nosaltres fem el que ens agrada sense tenir en compte modes ni gèneres, hi deu haver molta gent que fa el mateix.
»Fa poc el vaig portar a tocar a Figueres, on va presentar alguns dels temes del seu nou disc. I va ser un èxit, com sempre. Perquè hi ha una cosa que està més enllà de la promoció, les modes o el pressupost del videoclip: si tu fas el que vols, si tu ets realment honest amb el teu art, el teu públic t’ho agrairà sempre».

Jair Domínguez

(“Quatre paraules sobre Toni Beiro”)


Aquest apunt d’en Jair Domínguez (guionista i col·laborador ara mateix de “La segona hora” de RAC1, i promotor també del Kulturale de Figueres, un lloc que val una visita) es pot llegir a la plana web d’en Toni (www.tonibeiro.net), que aquests dies va atrafegada amb la sortida recent, recentíssima, del seu nou cd, Els grans herois (amb disseny i il·lustracions de la meva estimada Hanibuni). Entre altres coses, al web hi trobem aquesta ressenya sobre l’últim treball del cantautor olotí:

Els grans herois (Satélite K, 2013) és el nou treball d’aquest artista gironí, enresgistrat als estudis Soundclub i produït pel propi Beiro amb la col·laboració de Nacho Lesko i Lluís Costa. A diferència dels seus anteriors treballs, aquest és tot en català. Els grans herois és un disc eclèctic, fet amb ànima i amb grans dosis d’energia, on pots trobar la contundència de cançons rockeres com Un bon moment, Mentides, Esperança Road, La simfonia perfecta (cançó dedicada al millor Barça de la història) o Si no te’n vas, i alhora cançons més intimistes i personals, com Camí sense tornada o En un racó de l’univers. També inclou una versió soul de La tieta de JM Serrat. És, doncs, un àlbum d’influències múltiples on es barregen diferents estils, com el rock, el funk-reggae, la rumba, el soul, el flamenc i la cançó d’autor, amb lletres que evoquen l’amor i també un sentit crític de la vida, sempre amb un rerefons optimista i positiu, segell d’identitat del propi Beiro als seus directes.
En aquest disc hi han col·laborat músics tan importants com Nacho Lesko (teclista de El último de la fila i Manolo García), Xavi Turull (Ojos de Brujo, Kejaleo) i músics excepcionals com Àngel Abad, Dani Sánchez, Pedrito Martínez, Popi, Manel Rost i Lluís Costa. Toni Beiro, excel·lent cantant, guitarrista i compositor, ocupa un lloc al cor d’un públic exigent, sensible i fidel, i pel qual és, sens dubte, un dels millors artistes d’aquest país.

El nou compacte ja és al carrer, doncs, i toca promocionar-lo una mica, que deu ser una feina tan agraïda com pesada. De moment hi ha programats tres concerts de presentació, dels quals donava compte ahir mateix en Xavier Castillón al diari: l’Ateneu Central d’Olot (dv), El Trasteret de Manresa (ds) i La Impremta de Girona (ds 14 de desembre). Sobre la particularitat que el disc més recent d’en Toni Beiro sigui enterament cantat en català, en Xavier Castillón fa aquesta interessant anotació:
«Toni Beiro remarca que les primeres cançons pròpies que va gravar, quan tenia només 14 anys, ja eren en català. “Era l’època del rock català dels noranta i jo tocava amb un grup anomenat Stops, amb el qual vaig gravar una maqueta titulada Tancat sota fiança”. Més recentment, el 2010, va gravar dues cançons en català, Tirar endavant i El petit més gran, aquesta última dedicada a Messi, tot i que a la lletra no apareix ni el nom del futbolista argentí ni tampoc la paraula pilota. “No és una cançó oportunista: podria parlar d’amor o d’esperança, però en realitat ho fa d’aquest geni del futbol”, explica Beiro, que gràcies a aquesta cançó ha participat en diversos programes de ràdio i televisió –TV3 fins i tot va utilitzar el títol de la cançó per batejar un especial sobre Messi– i ha rebut milers de visites a Youtube».

Jo només hi afegiria la naturalitat amb què Toni Beiro, en Toni, ha concebut, escrit i interpretat les noves deu cançons, totes en català, com és natural en un compositor i cantant d’Olot, oi?

Espero, desitjo que el nou treball d’en Toni Beiro trobi en la gent una bona reacció (d’altra banda previsible) al devessall de creativitat i d’energia que conté. De moment, i per gentilesa del mateix artista, podeu escoltar el nou disc a l’Spotify! Salut!
http://open.spotify.com/album/1Zgksv4Ei7Sgt9lSdjUOGL

Aquesta entrada s'ha publicat en Suck the brook el 24 de novembre de 2013 per mininu

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.