Manresa i les ciutats mitjanes

He passejat aquest matí per Manresa sota la pluja fina (en sentit literal i metereològic). M’agrada passejar pels voltants del la Seu i el nucli antic que va remodelant-se poc a poc. I agafar després la llarga rambla fins a la part en què la ciutat ha anat fent-se gran. Pel país és una sort tenir un bon grapat de ciutats mitjanes plenes de vitalitat.

Dos anys a Saragossa em van fer adonar de com els nostres veïns aragonesos concebien el territori com un gran cap amb un cos petit. Una ciutat gran, dinàmica i acollidora però que ho xuclava tot: persones, recursos, poder polítc… Era realment impressionat passar un cap de setmana recorrent alguns racons bellíssims d’Aragó absolutament despoblats i on només s’hi sent ja el remor del Cierzo.

En canvi aquí disposem de ciutats mitjanes que són pel territori focus de serveis de tot tipus però també de cultura, de mercats, de fires, de lleure.

Sovint apliquem al país la mateixa lògica castellana de la radialitat, quan el nostre és un territori que podria disposar d’una vertebració ben diferent. Les províncies i el tipus d’organització territorial que tenim no respon a la realitat d’aquestes ciutats mitjanes com Manresa, Reus, Tortosa, La Seu, Vic … Ni tampoc les infrastructures massa traçades des de la radialitat barcelonina. Únicament l’Eix transversal ha quedat com a testimoni de fer les coses d’una altra manera.

Urgeix doncs una nova organització territorial que tingui en compte les nostres "manreses"

Publicat dins de Política | Deixa un comentari

Can Ricart com a símptoma

Ahir després d’escriure el post vaig escoltar les declaracions de Miloon
Kothari, el relator de l’ONU pel dret a l’habitatge sobre Can Ricart. Crec que ha definit molt bé la situació
que es viu al Poble Nou i també a molts altres indrets. Les recullo literalment perquè valen la pena. Les podeu trobar en aquest video:

"El que està passant aquí és un
símptoma clar de la desconnexió entre planificació social i
planificació urbanística. La planificació urbanística s’està duent a terme sense
la participació de la gent local com l’Associació de veïns del barri.
Ha d’existir una negociació entre l’Ajuntament i les persones que estan
protestant i també amb l’Associació. Perquè amb el temps el
desenvolupament urbanístic previst canviarà totalment el caràcter del barri. Crec que el que
està passant és molt desafortunat"

No n’hi ha prou amb criminalitzar i posar aquest fet en el sac d’altres actuacions antisistema que no tenen res a veure. Can Ricart posa en evidència moltes coses que estan passant arreu. També en petits pobles de l’interior, m’ho deien l’altre dia, estan plantejant-se doblar o triplicar població, i a vegades els darrers en assabentar-se són els veïns. Convindrà doncs un canvi de mentalitat o d’inèrcia, pot ser tornar a aquesta "connexió" de la que parla Kothari.

Els polítics, de tots els partits, però sobretot aquells que parlen contínuament de polítiques socials hi tenen molt a dir.

Publicat dins de Política | Deixa un comentari

Sobre Can Ricart i “protegir la gent”

He seguit des de dissabte el tema de Can Ricart, que no és pas un tema nou sinó un tema que porta cua i que ja ha estat comentat diverses vegades en blocs i notícies de Vilaweb. Una de les coses que potser més m’ha estranyat han estat les declaracions que avui ha fet l’Artur Mas sobre aquesta qüestió.
Primer, perquè les ha fet aixafant el lògic protagonisme d’en Xavier Trias que ja havia fet unes declaracions que deixaven ben clara la postura de CiU sobre la qüestió de l’ocupació de Can Ricart.

Segon, per haver volgut dirigir les acusacions al govern de la Generalitat per una actuació dirigida a garantir la seguretat de les persones, que al meu entendre és un valor superior a la seguretat de les propietats. Evitar una ocupació d’una propietat privada a costa de reprimir una manifestació pacífica on no hi havia només ocupes sinó més gent i gent del barri la decisió va ser encertada. (Tampoc no devia ser una actuació tan "suau" quan ha  aixecat les crítiques dels veïns de Can Ricart).

Tercer, perquè crec que s’equivoca en voler fer del cas generalització. La gent que té propietats s’ha de sentir certament protegida, i sobretot protegida d’ocupacions arbitràries, violentes i anti-socials. Però sap Artur Mas o sinó hauria de saber-ho, que Can Ricart és un cas especial que compta amb el suport d’una Plataforma veïnal i de l’Associació de Veïns del Poble Nou que ha mostrat la seva solidaritat amb l’acció.

I és que parlant de protegir la gent,

Potser cal protegir també els veïns d’una especulació que els fa fóra de les seves cases i del seu barri d’una manera arbitrària i salvatge (no conec el cas del Poble Nou però conec bé el mobing immobiliari del Raval)

Perquè cal protegir també els veïns d’una especulació que vol construir tot el sòl que sigui construïble sense tenir en compte sòl per a equipaments, per a zones verdes..

Perquè cal protegir el dret i la possibilitat a tenir equipaments públics que permetin la realització d’activitats artístiques, culturals, lúdiques que no estan en els circuits "oficials". I el circ, certament és una d’aquestes activitats.

Crec que una condemna de l’ocupació com a mètode però acompanyada d’un desig de recerca pacífica i dialogada de solucions (en altres ocupacions no hi ha interlocutors però a Can Ricart si que n’hi ha!!) hauria estat una decisió més encertada per part de CiU. No és una qüestió de governs progres tous versus oposicions conservadors d’idees clares "que protegeixen a la gent", sinó d’un barri i d’una gent que té problemes per culpa del descontrol d’una avarícia immobiliària que ho està embrutant tot.

Publicat dins de Política | Deixa un comentari

Francesc Xavier

Ahir a la nit, ens vam trobar una bona colla de persones de diferents edats per tancar amb una vetlla de pregària la celebració dels 500 anys del naixement de Sant Francesc Xavier. El navarrès va ser en ple s. XVI un dels precursors d’allò que avui en diríem la globalització. La seva petjada continua viva en llocs tant diferents com Moçambic, la Índia o el Japó.
Vaig prendre consciència de la importància humana i religiosa de la seva figura quan durant dos estius em va tocar fer de guia durant un mes al castell de Xavier on va néixer. Molt a prop de Sanguesa, a Navarra i gairebé a tocar dels límits del que en temps del sant era la corona catalano-aragonesa.

El castell ara em diuen que ha canviat molt i que ha estat reformat de dalt a baix per fer-lo accessible a persones discapacitades (el govern de Navarra té diners, i en aquestes coses es nota el concert econòmic). En els temps que em va tocar fer de guia (per allà el 2000) el castell era un edifici reformat amb poc gust i menys criteri històric, però que conservava intacta una certa atmosfera que permetia remetre al que fou la infància de Xavier.

Doncs mentre estava allà, una de les coses més interessants era veure com hi passaven persones i grups procedents dels llocs més diversos. A més de la gent del país i d’altres llocs de l’Estat, hi sovintejaven grups de japonesos que emocionats, més que escoltar les explicacions del guia, es dedicaven a tocar i acariciar les pedres. Per ells el lloc era un lloc sagrat. Era el lloc de naixement d’algú que en va tenir prou amb uns pocs anys per deixar una petjada profunda que avui es perpetua, i que té com a testimoni la gran quantitat d’escoles, parròquies, universitats etc… que porten el seu nom

Certament els de Francesc Xavier van ser temps de cristianisme lligat a la colonització portuguesa, d’afany missioner poc dialogant amb les cultures i els costums locals, d’una visió de superioritat eurocèntrica… Però enmig de tot això fou capaç de marcar una personalitat pròpia : va criticar els abusos de la colonització i en els darrers anys de la seva vida, va entendre la necessitat d’una evangelització més inculturada i dialogant.

Sinó seria difícil d’entendre l’afecte i el respecte que aquells japonesos de mil inclinacions, sentien per la figura d’un navarrès de socarrel tan allunyat de la seva manera de fer. Intueixo que van veure en ell alguna cosa que salta fronteres i diferències culturals, una necessitat comuna d’espiritualitat i sentit que Sant Francesc Xavier va saber interpretar i formular però sobretot viure.

Ara ja forma part de la galeria de sants i homenots d’aquells que en surt un molt de tant en tant i que són patrimoni comú d’aquesta gran història de la humanitat.

Encara no tenen aigua

Acabo d’arribar del poble. A bona part de la Segarra Encara no tenen aigua potable i ja van uns quants dies, i el pitjor és que la cosa sembla que va per llarg.

Intento imaginar que passaria si 10.000 persones de qualsevol barri d’aquí Hospitalet, Barcelona o rodalies ens quedéssim sense aigua potable durant només un parell de dies. Seria un escàndol notable i es buscaria una solució urgent. Allà en canvi els polítics s’ho prenen en calma i que jo sàpiga cap conseller s’hi ha atansat per donar almenys la cara i explicacions.

Amb algunes zones del territori es reprodueix en algunes coses allò que ens trobem amb RENFE. Com que les decisions són a Madrid, "ojos que no ven corazón que no siente"…

Avui per avui viure al poble, d’una manera permanent, vol un plus de vocació, voluntat i paciència.

Publicat dins de Calaix | Deixa un comentari

Política a flor de pell

Aquests dies la política catalana, almenys aparentment, viu immersa en el món dels afectes i els desafectes. És una política a flor de pell. No és que no em sembli bé tanta demostració d’afectivitat humana i personal, però m’agradaria saber si tot plegat no bé a significar que som un país petit que és mou més per lògiques de família que no pas d’Estat.

Durant l’Estatut tot va ser un ball d’afectes amunt i avall. Més que el text el realment important era si a Duran l’havien avisat o no sobre la famosa cita de la Moncloa. Cita que els de Polònia ja es van avançara interpretar en clau d’un enamorament.

Vam tenir un 11 de setembre amb Marina Rossell cantant-li al president, en ple acte oficial i solemne, allò de Per tu ploro. Durant la campanya van començar uns dient que eren humans, com tu i com jo, mentre altres d’endinsaven en el costat fosc del tripartit i apel.laven a la por (un sentiment com un altre). N’hi havia fins i tot que tenien la iniciativa d’optar per un amor i una sexualitat viscuda sense complexes i sense barreres ideològiques.

Moltes valoracions dels candidats eren també el tarannà psicoafectiu: aquell és un arrogant, l’altre és fred, l’altre és simpàtic… Algú va dir, menys mal, que no farien coalició per simpaties personals sinó pel bé de Catalunya.

I ja el cimal ha estat després dels resultats. Traïcions, sol.lituds, aïllaments, fidelitats… Un president abraçant, estimant i fent magarrufes a qui se li posés al davant fos amic o enemic. Un Pujol i un Maragall tant llunyans fins ara i en canvi units en la seva condició d’avis expresidents. Una consellera plorant per les cantonades la seva tristesa per haver estat apartada injustament. Uns estenent la mà, els altres parlant de confiances trencades en mil trossos.

Hi ha una part, és clar, que ve de la cultura. En l’expressió de les
discrepàncies som més sicilians que no pas castellans, més mediterranis
que no pas celtes. Això no treu que a vegades puguem ser més violents
que altres pobles i que darrera una abraçada hi hagi amagat un punyal.

Però em sembla que hi ha una part d’aquest sentimentalisme desbordant que és fruit del nostre estatus com a
país. Es a dir, em temo que si hi hagués més Estat hi hauria menys
sentimentalisme. Heu vist mai emocionar-se en públic a la reina
d’Anglaterra? A Putin li heu vist mai tòrcer el gest per res i per ningú? Fins i tot l’Aznar aspirava, en la seva megalomania, a aquesta postura impertèrrita del qui té el poder. Us imagineu a Solbes plorar en una negociació sobre partides pressupostàries. És possible doncs que el nostre sentimentalisme desbordant sigui inversament proporcional al grau de poder polític del qual gaudim.

Ja dic, no sé si això és bo o dolent, sobretot atenent als exemples que he donat. A partir d’ara caldrà veure si això canvia amb el president Montilla. De moment però ha començat però amb emoció contiguda

Publicat dins de Política | Deixa un comentari

Algunes claus del viatge a Turquia

El viatge del Papa ha Turquia és, segurament, el viatge més complicat que hagi hagut de preparar el Vaticà. Molt més que qualsevol dels que feu Joan Pau II. Em sembla però que el viatge s’ha interpretat erròniament en clau sobretot islàmica o de diàleg amb l’Islam, quan de fet és sobretot un viatge centrat en una qüestió ecumènica.
Segurament la islàmica és la que farà més soroll, però no és cap secret que Ratzinger és força escèptic en la qüestió del diàleg intereligiós i en canvi ha estat i és tremendament actiu en el diàleg amb les altres confessions cristianes (protestants, ortodoxos…)

A Istambul, hi viu el patriarca de Contantinopla, cap espiritual de l’Església ortodoxa des que a partir del s. XI es va anar consolidant el cisma entre l’església romana llatina i l’església ortodoxa oriental. Amb la caiguda a mans de l’Islam de la que fou capital de l’imperi bizantí, el patriarca quedà aïllat i l’església ortodoxa estesa per bona part de l’Europa Oriental, Grècia i Rússia, tot i continuar reconeixent-li una certa primacia, va acabar organitzant-se en esglésies nacionals amb patriarques propis. El de Rússia, es clar, el més poderós en abraçar un territori i una població més importants.

La visita de Benet XVI té un significat doncs històric. Amb el viatge reconeix de fet en el patriarca Bartomeu I, una autoritat moral i un pont de diàleg per recomposar relacions. Pont molt més difícil d’establir per exemple amb l’Església de Moscú, més lligada als interessos del Kremlin i més recelosa de les injerències occidentals.

No sabem quins resultats tindrà la visita però si que apunta a una intenció per part de Roma d’estrényer llaços entre esglésies cristianes sobretot amb aquelles que viuen minoritzades en territoris musulmans passant-ho a vegades no massa bé (coptes cristians a Egipte, ortodoxos a Turquia, cristians caldeus a l’Iraq…).

Ratzinger creu fermament en conceptes com civilització o democràcia lligada a valors cristians, i per tant s’afanya a construir llaços amb aquells que comparteixen d’alguna manera un substracte comú que va més enllà d’allò exclusivament religiós i que toquen a termes com organització de la societat, llibertat religiosa etc. Per a uns aquest tipus de lligam consolida allò de del xoc de civilitzacions de Huntigton, per altres en canvi trenca aquesta dinàmica en donar veu i reconeixement a aquells que són cristians des de sempre, en països musulmans, obligant al propi Islam a estar atent amb segons quin tipus de polítiques religioses dins els propis estats.

Caldrà veure en tot cas el fruit que dóna aquest tipus de plantejament que abraça qüestions estrictament teològiques, amb d’altres com la diplomacia, els drets humans… Turquia és com una primera prova.

La senyora Angeleta

Em va sorprendre agradablement escoltar l’altre dia en la tertúlia dels matins de Catalunya Ràdio, la referència que dues persones que hi participaren (una d’elles la periodista Mª Àngels Alcázar) van fer de l’Angeleta Ferrer i Sensat. Al parlar de l’educació i els seus problemes, les dues persones van recordar com els havia marcat en la seva adolescència el mestratge d’aquesta pedagoga filla de Rosa Sensat. Jo no la vaig tenir com a mestra en el sentit formal, però em va tocar la loteria de què estiuegés al meu poble.
Cada estiu arribava puntualment amb un petit seguici de "senyors i senyores" de Barcelona. Hi tenia casa, perquè el que havia estat el seu marit Alexandre Satorres venia d’una família lligada al poble. El seu monyo, el seu vestit negre i senzill, la seva activitat desbordant i una memòria que conservà fins ja prop de la mort.

Nosaltres la temíem, ho he de dir sincerament. La seva presència volia dir d’alguna manera el final de la vida salvatge i lliure que els llargs estius disfrutàvem a Castellnou. Res de trànsit i molt camp a recórrer i a explorar. Ella enlloc de descansar de nens, només arribar ens reunia a casa seva i ens donava feina: un taller de manualitats i una obra de teatre. Teníem un mes de termini per una cosa i una altra. El taller el fèiem a casa nostra però l’obra l’assajàvem en un terrat de casa seva. Així ho havien fet els nostres pares i així ens tocava fer-ho a nosaltres, ningú no ho posava pas en qüestió.

Entre assaig i assaig, que ella dirigia implacablement com si fos la cosa més important del món, ens anava ensenyant cançons i històries que acompanyava amb el seu inseparable acordió. Corregia entonació, gestos, dicció, faltes en el llenguatge… i així fins el dia de la representació que fèiem sempre a primers de setembre a la plaça del poble i en sortir de missa.

No sé fins a quin punt va ser influència seva o fins a quin punt pura casualitat, el fet que de tos els nens de la nostra generació i també de la generació anterior a nosaltres, una majoria ens decidíssim anar a estudiar a Barcelona, i moltes vegades carreres relacionades amb l’ensenyament.

Ara amb el temps, com els tertulians de l’altre dia estic redescobrint el paper que aquella dona baixeta i en aparença poca cosa va tenir a les nostres vides. I penso en les possibilitats i els efectes d’un ensenyament rigorós i vocacional com el que ella ens va saber transmetre. Certament ens va tocar la loteria.

Publicat dins de Calaix | Deixa un comentari

Rerafons de la manifestació de Madrid

A Madrid dissabte es van manifestar més de 100.000 persones a favor de les víctimes del terrorisme i en contra de la política de Zapatero en el procés de pau. Si ens fixem en les pancartes la motivació era més la segona que no pas la primera. Des dels nostres ambients assistim perplexos a aquest moviment que no entenem. He de confessar que tot plegat em produeix com a mínim inquietud.
La lògica política diu que una qüestió com la del procés de pau hauria d’estar marcada per un consens de mínims entre govern i oposició, consens almenys en no fer pública discrepància (així ho hem vist en la qüestió d’Irlanda del Nord). La participació de tota la cúpula del PP en la manifestació del dissabte trenca aquesta lògica.

La lògica diu que una estratègia com la del PP hauria de ser castigada en les enquestes per una opinió pública més aviat moderada i confiada en arribar a algun tipus d’acord que acabi d’una vegada amb el conflicte. Les enquestes del CIS tampoc indiquen pas això sinó més aviat el contrari.

Alguna cosa passa, algun factor estar distorsionant aquests plantejaments. En la meva opinió la influència del binomi COPE-El Mundo és més important de la que ens pensem. La repetició constant i diària d’unes consignes que apunten no al cap sinó al sentiment estan començant a recollir els seus fruits, i no només entre sectors d’extrema-dreta sinó entre sectors que en podríem dir de dreta moderada. S’ha generat una èpica, o millor un imaginari, que dóna sentit a la vida política de moltes persones que per raons diverses havien perdut aquesta motivació.

Dins aquest imaginari que suma conceptes com nació i catolicisme (es a dir nacional catolicisme) els enemics són fonamentals. Ho són els separatistes, ho són els maçons, ho són els immigrants sobretot musulmans. Tot això ben agitat dóna com a resultat un sistema complert i tancat: uns valors pels quals lluitar i uns enemics dels quals defensar-se, i sobretot uns herois-màrtirs que han caigut per aquests valors (les víctimes).

Dic que tot plegat em provoca inquietud perquè quan s’hi barreja l’element pseudo-religiós en política és molt distorsionador. Qui defensa unes idees des d’aquests plantejaments deixa de dialogar amb una realitat amb la qual cal pactar i a vegades fins i tot cedir, i entra en una dimensió nova, la de la "fe" malentesa, que ja només permet "amb mi o contra mi" o el "tot o res". Qui defensa unes idees polítiques com si es tractés d’un credo se sent investit d’ un sentit, d’una missió i la seva motivació és molt més gran que qui parla de qüestions tan ambigües com la cohesió, el diàleg, el consens, etc…

Com recuperar, en aquest context, el sentit de la política, tal com l’ha interpretat sempre les democràcies liberals? No ho sé pas. Tot plegat inquieta. Ens en riem (i fem bé, es clar) en algun gag de Polònia o en algun llibre que fa antologia de disbarats. Però no podem fer res més que esperar com acaba tot. Espera i fer el possible, perquè almenys aquesta mena de "passa" del populisme essencialista no s’estengui a casa nostra.

Publicat dins de Política | Deixa un comentari

Els meus enllaços: web del Servei Jesuïta al Refugiat

Qui són els
refugiats? Segons una definició de les
NNUU (Ginebra, 1951) la condició de
refugiat s?aplicarà a

?tota persona… que, degut a fonamentats
temors d?ésser perseguida per motius de raça, religió, nacionalitat, pertinença
a determinat grup social o opinions polítiques, es troba fora del país de la
seva nacionalitat i no pugui, o no vulgui
acollir-se a la protecció de tal país; o que, no tenint nacionalitat o
trobant-se, fora del país on abans hi tingués residència, no pugui o no vulgui
tornar-hi? (Art. 1,A.2).

Aquesta definició, una mica recargolada, s?ha anat ampliant al
llarg dels anys amb una condició nova: haver abandonat el lloc d?origen però
sense sortir del país. Són els desplaçats interns.


Els refugiats i els desplaçats interns, quan
o són massivament a causa de l?esclat d?un conflicte acostumen a viure ?provisionalment? en camps habilitats on
romanen a l?espera d?una pacificació. Aquesta provisionalitat s?allarga sovint
durant anys i això fa que milers de persones visquin i morin en un lloc que de
fet no existeix legalment, i sense unes garanties mínimes de salut o educació.
Son vides trencades. Altres, van a
països segurs on intenten que se?ls reconegui l?estatus de refugiats que els
permeti refer la seva vida encara que sigui en un lloc estrany.


D?uns i altres fa 25 anys que se n?ocupa el
Servei Jesuïta al Refugiat una organització creada pel p. Pedro Arrupe impressionat per la crisi dels "boat people" del Vietnam i que avui treballa en més de 50 països amb la missió ?d?acompanyar, servir i defensar els drets
dels refugiats i els desplaçats forçosos?

Acord nacional sobre immigració. Una necessitat urgent.

Entre les propostes que s’estan discutint en el debat d’investidura del nou president de la Generalitat hi ha la d’establir un pacte o acord nacional sobre immigració, que ja estava explícitament en el programa del PSC i implícitament en altres. Més que una bona notícia es tracta d’una necessitat urgent. I això per diverses raons.

1- Per actualitzar el nou marc legal que a partir del nou Estatut atribueix a la Generalitat una sèrie de competències sobretot en l’àmbit d’acollida i residència. El pacte ha de ser doncs previ, a la redacció de la Llei d’acollida.

2- Perquè fins ara s’ha anat a remolc de la realitat i convé avançar-se a dibuixar el model de societat de futur pel qual s’opta: assimilació a la francesa, multiculturalitat a l’anglosaxona, integració a la quebequesa… o un model d’integració a la catalana, que ha de comptar però amb el suport de partits, agents socials i associacions d’immigrants.

3- Per evitar la temptació d’utilització partidista de les qüestions de migració. Un acord acceptat per la major part de les formacions blindaria una política sobre migració almenys per una bona temporada, marcaria direcció i evitaria les "anades i tornades" tan negatives sobretot en qüestions socials.

Aquest acord pot ser un dels punts forts d’aquesta legislatura com ho va ser el Pacte nacional per l’educació en la legislatura passada. És en aquest punts on es demostra la capacitat dels partits per aconseguir consensos amplis més enllà dels interessos estratègics a curt termini.

Caldrà anar seguint les concrecions.

Gastar la vida

Avui és d’aquells dies que arribes a la nit tan cansat que ja no et queden forces per gaire més que recollir el viscut i donar-ne gràcies. Em ve a la memòria una cosa que escriví ja fa anys Lluís Espinal a Bolívia sobre com ell interpretava el sentit de la seva vida.

Precisament ara que tant s’utilitza la paraula cremar-se (burn out, crec que en diuen els anglosaxons), ell prefiria parlar de gastar la vida, com l’única manera de viure amb sentit. Ho deia així

"Gastar la
vida es trabajar por los demás, aunque no paguen; hacer un favor al que no va a
devolver; gastar la vida es lanzarse aún al fracaso, si hace falta, sin falsas
prudencias; es quemar las naves en bien del prójimo.

Somos antorchas que solo tenemos sentido cuando nos quemamos; solamente entonces seremos luz.".

Davant la lògica nés natural de l’instint de conservació, la d’una entrega sense mesura ni reserves. Entrega que de fet ell va practicar fins al final quan fou assassinat per mercernaris a sou de la dictadura de Hugo Banzer l’any 1980.

Entrega que practiquen cada dia milions de persones que viuen silenciosament "gastant la seva vida" per la família, per la dignitat, pel reconeixement d’uns drets… "gastant la vida" pels altres.

Penso que així si que val la pena de cremar-se

Desterrar les actituds xenòfobes

Aquests dies he vist pintades, he escoltat expressions, he percebut gestos que m’han fet recordar que cap poble, tampoc el nostre, està vacunat d’aquesta plaga de la xenofòbia que arrela arreu d’Europa.
Hauríem de ser especialment curosos i vigilants en l’utilització de determinades expressions, que es presenten com a opinions polítiques però que amaguen en el fons un deix de xenofòbia que no ens podem permetre. Podrem discutir sobre idees, sobre plantejaments fins i tot sobre qualitats o perfil dels nostres líders … però mai hauríem de fer de qüestions com l’origen un argument desqualificador.

El feixisme i sobretot la xenofòbia, són actituds de les quals alguns en fan bandera i opció política, confiats que algun dia en trauran alguna mena de rèdit polític (vegeu sinó alguns dels partits que han sorgit a Bèlgica, Alemanya, Holanda). És l’apel.lació a la por a la diferència, a perdre un status de poder, a conviure en una societat plural. No és a aquests a qui em refereixo, gràcies a Déu a casa nostra aquests de moment són pocs i dispersos.

Em refereixo als qui tot i defensar postures democràtiques poden sentir-se temptats a apel.lar a aquests sentiments. Es llavors quan es colen les expressions a què em referia més amunt. No ens podem permetre que a la nostra terra la discriminació per raó d’origen tingui cap mena d’espai. No hem de ser en aquest cas ni comprensius ni tolerants ni riure les gràcies, perquè si s’aspira a un país lliure s’hi aspira en tots els sentits: lliures ens hi hem d’arribar a sentir tots els qui en formem part, independentment si som catalans de tota la vida o nouvinguts.

Ja sé que de quatre pintades, i de quatre expressions no se’n pot fer teoria. Però més val reaccionar a temps i no deixar que arreli i esdevingui una forma com una altra de practicar la llibertat d’expressió, una forma normal i fins i tot justificable

Deia el meu avi de tant en tant allò de "fam i guerra lluny de nostra terra". Hi afegiria aquí: lluny de nostra terra tota mena de xenofòbia i discriminació. No fa amb nosaltres els catalans, i més quan moltes vegades l’hem patit i sabem el pa que s’hi dóna.
Publicat dins de Política | Deixa un comentari

25 anys de diàleg fe i justícia

Ahir al vespre a l’Església dels jesuïtes de Casp ens vam reunir una bona colla de persones per celebrar els 25 anys del centre d’estudis Cristianisme i Justícia. Feia bo d’escoltar de boca de Dolores Aleixandre, la ponent convidada, el repàs d’allò que ha significat el treball de centre. Feia bo escoltar les preguntes provocadores que ens va llençar. Feia bo sentir parlar de nou de qüestions com la utopia, el sentit social de la fe, el compromís amb els més pobres …
Tornant cap a casa pensava en què hauria estat el nostre país sense centres com aquest i tants altres que han intentat al llarg de tots aquests darrers anys anar formulant un pensament que obre ponts i camins entre realitats aparentment allunyades. En un món que tendeix més aviat al sectarisme i les idees clares i distintes, es fan més necessàries allò que Dolores Alexandre anomenava "les escales de Jacob", les escales i els ponts que posen en diàleg el cel i la terra, la fe i la justícia, la teoria social i la pràctica compromesa.

Tal com es diu en el manifest dels 25 anys:

" Agraïts volem renovar el nostre compromís per la promoció d’aquesta justícia. Som conscients que els temps que corren no són indulgents, ni culturalment, ni eclesialment, amb els qui pretenen conjugar el binomi crisitanisme i justícia. No obstant això, no podem renunciar a aquest interès sense defraudar la vocació a què vam ser cridats"

Per molts anys!

Església i procés de Pau a Euskadi

Joan Puig i Cordon es feia ressò en el seu bloc d?un
programa d?Antena 3 sobre el País Basc que utilitzava càmeres ocultes per entrevistar a capellans que simpatitzaven amb l’esquerra independentista. L?objectiu no era altre que
deslegitimar l’important paper de mediació que l?església basca està realitzant

Aquest paper de mediador actiu no és nou. El ve realitzant des de fa molts anys, a través
sobretot de la participació en plataformes de diàleg juntament amb altres
organitzacions de la societat civil, i a través d?organitzacions pròpies com
per exemple la comissió Justícia i Pau (Justizia eta Bakea). La mediació permanent li ha costat
molts maldecaps i moltes incomprensions especialment en moments en què la lluita
entre l?Estat espanyol i l’organització terrorista era més dura
( finals de la dècada dels 80).

Actualment, i donades les circumstàncies de la treva, aquesta missió esdevé més delicada i sotmesa a pressions. La principal
oposició la té en el Partit Popular, i en la cada vegada més polititzada cadena de ràdio de la Conferència Episcopal Espanyola. L’estratègia va encaminada sobretot o bé a deslegitimar el paper de l’Església basca com a nacionalista, o bé a atribuir a iniciatives personals aquesta participació en el procés. La realitat és però que el compromís per la pau compta amb el recolzament de la Secretaria d’Estat del Vaticà, i en concret del cardenal Roger Etxegaray, mediador en multitud de conflictes, president emèrit de Justícia i Pau i bon coneixedor de la situació per la seva condició de basc-francès.

De momenent aquest compromís es limita al terreny de facilitar al màxim la feina dels negociadors polítics proporcionant llocs, persones, assessorament i suport internacional. Segurament serà però un cop assolit l?esperat
abandonament de les armes per part d’ETA, on començarà la feina més feixuga. A més del desplegament dels acords polítics, la reconciliació i la cicatrització de ferides requerirà de bones dosis de paciència, temps i bona voluntat.