Els meus enllaços: Revista Relats
Ells i elles són Relats, i els he posat als meus enllaços perquè a més d’originals i innovadors són valents i avui això té un mèrit especial. Us recomano la visita la web i si podeu la subscripció.
Ells i elles són Relats, i els he posat als meus enllaços perquè a més d’originals i innovadors són valents i avui això té un mèrit especial. Us recomano la visita la web i si podeu la subscripció.
TV3 era un cert obstacle, petit però obstacle, per construir l’imaginari valencià deslligat de la resta de territoris de parla catalana. Imaginari, es clar, només transitori cap a una homogeneïtzació cultural que acabi considerant el valencià com a quelcom folklòric dins la cultura castellana. Eliminant TV3 s’eliminava el principal mirall que reflectia allò que és comú, similar i propi a un conjunt de persones que vivim en aquest arc del Mediterrani. Hi perdem tots, hi guanyen els que mai han suportat la diversitat dins l’Estat.
Faig meva la campanya de
e-criteri.cat
No per la proposta. L’autodeterminació ja fa temps que els partits catalans l’haurien d’haver plantejat veient la situació política espanyola, sinó per les formes.
L’anunci després d’un dinar de camp, per part del responsable d’acció electoral, fa que tinguem dret a exercir la sospita sobre les veritables intencions de tot plegat. I això seria greu, perquè amb l’autodeterminació no s’hi juga a fet i amagar sinó que s’exerceix quan es creu que hi ha les condicionas per fer-ho. Sinó les paraules es gasten i al final ja ningú es creu res de res.
Ah! I tant de bo m’hagués de menjar aquestes paraules, ho faria ben a gust això si acompanyat amb bona salsa de calçots.
Si els polítics (els nostres vull dir, dels altres no se’n pot esperar res) se n’adonessin i fessin ni que fos una mica més per liderar tota aquesta energia, les coses realment anirien d’una manera molt diferent.
Gràcies Lluís per recordar-nos el camí cap a Ítaca i per tornar-nos a emocionar!!
Ahir però vaig poder escoltar coses interessants.
– La tarda va anar de comunicacions diverses. Destacar-ne per curiosa una d’un doctorand madrileny que estudia a París, i que s’ha especialtizat en "cues". Es a dir, en les cues que es produeixen davant les delegacions de govern, consulats etc.. per temes de papers. Durant dos anys ha fet observació participant, i com que qualsevol tesi acaba tenint un punt obsessiu, ha fet una tipologia de cues, n’ha fet multitud de fotos, ha anat a conéixer cues d’altres països… En fi, que he conegut segurament al màxim especialista en aquest tema. Fora bromes, les cues son tot un instrument de polítiques d’immigració d’allò mé significatiu. Però ja en parlaré un altre dia.
Deixo per demà també unes conclusions més oficioses i personals a partir de les notes que he pres.
Sap greu deixar València, i sobretot no haver tingut temps per poder passejar-hi amb més calma. Feina obliga.
Al final, però, queden sempre conclusions que valen la pena i algunes idees per continuar pensant i treballant.
– Per la tarda, després d’una bona paella, es clar, m’he passat a la taula sobre imatge social i mediàtica de la immigració. Lorenzo Cachón (Universitat Complutense de Madrid) ha tingut una ponència sobre la qüestió del racisme en relació als fets d’Elx de fa un parell d’anys: la crema de magatzems d’importadors xinesos de calçat. Això del racisme és un tema mal definit i la ponència no hi ha ajudat gaire a esclarir-ho. Enrique Santamaria (UAB) s’ha centrat en les seves investigacions sobre immigrants llatinoamericans del camp de l’investigació social que per raons diverses han deixat els seus països d’origen i avui estan integrats en departaments i centres universitaris. Una manera d’exemplificar com els immigrants a més de força de treball són agents actius en la transmissió de coneixement. Ponència una mica llarga però amb punts interessants.
Sobre les comunicacions, el que deia: mercadillo. M’he apropat a la taula on parlaven de qüestions cohesió social, vivenda i distribució espaial dels immigrants a les ciutats, últimament és el tema aplicat i pràctic que més em preocupa, i més després de veure la situació d’algun dels barris de Badalona. Ha estat interessant una comunicació que ha comparat la situació de València i Barcelona, més dispersa i menys guettitzada en la ciutat del Túria.
Avui sant tornem-hi, cap el campus dels tarongers….
Veurem com va tot plegat. De moment estar de nou aquí a València després d’un parell d’anys d’absència ja és una alegria.
Aquesta barreja sempre es complicada perquè el resultat es confús i l’acceptació d’aquest resultat acaba massa lligat a la persona que el representa. És una qüestió de fe més que no pas de raó. No estic dient que Pujol fos un polític irracional o antiliberal o antidemocràtic, simplement que en el discurs cara endins (no en l’europeu) el seu llenguatge movia a una acceptació que tocava el sentiment, la fibra emotiva, el mite …
Em sembla que per això li és tan difícil a Convergència sortir de l’atzucac. No li serveix de res continuar explotant aquesta fibra (Estimar Catalunya…) perquè aquesta anava lligada sobretot a una persona que estava convençuda des dels 12 anys que tenia una missió ben clara en la seva vida: aixecar el país. Li cal a Convergència convertir en comunicable el seu missatge que no és tant una qüestió de fe, com una qüestió d’interès que afecta a un conjunt ampli de la població: ens convé més sobirania, potser fins i tot ens convé tota la sobirania. Sinó continuarem situant el nacionalisme en termes religiosos amb sants, credos, heretgies o fogueres i amb una part de la població cada vegada més "descreguda" que no entén quan parlem de segons quines coses.
Amb tot continuo admirant Pujol però sobretot l’europeista de tall federalitzant i aquell que parla ara sense la pressió constant de sentir-se el Moisés català.
Perplexitat davant la limitació tan gran a què s’està sotmetent avui la
investigació teològica i que contradiu els criteris mínims en els quals
s’ha de desenvolupar qualsevol activitat investigadora sigui en el camp
que sigui. Hem d’exigir rigor, profunditat en l’estudi, dedicació,
honestedat … i aquestes actituds viscudes fins les últimes
conseqüències ens poden portar a explorar terrenys nous, a trobar
conclusions impensades en un primer moment. Recerca i pensament
esdevenen un exercici que alimenta qualsevol activitat científica, que
la fan avançar i que contribueixen d’una manera decisiva a la seva
vitalitat i actualització.
Tots aquests valors en el cas de la Teologia semblen voler-se substituir per un de sol: l’autoritat, que ja no actua només al final de la recerca (valorant) sinó que ho fa des del principi condicionant-la. Ja sigui marcant els límits del terreny de joc ja sigui simplement seleccionant la validesa del professorat a partir del criteri d’autoritat més que no pas del de validesa o capacitat per a la investigació.
No és el camp on puc parlar amb més propietat però em dóna la sensació de què aquesta limitació al principi d’autoritat està duent a la Teologia a un camí sense sortida. Qui investiga a fons, amb criteris científics pot trobar-se al cap del carrer fora d’un terreny de joc cada vegada més limitat, i per tant amb la frustració d’una notificació o condemna. Qui accepta el principi d’autoritat deixa d’investigar i es limita a repetir sobre terreny segur allò que aquesta autoritat determina com a vàlid.
En un moment en què la Teologia es veu sotmesa al repte de respondre a moltes preguntes, sembla que aquesta renuncia al diàleg per tancar-se en un entotsolament que dóna seguretat pot acaba sent del tot estèril. I això no deixa de provocar com deia una enorme perplexitat.
Crec que val la pena participar en aquests processos, i tant de bo sigui ja una manera habitual de funcionament. Sinó la democràcia acabarà delegada en jutges partidistes i en polítics només obsessionats per les intencions de vot.
És un exemple trivial però per a mi els grans valors, quan ho són, configuren i toquen fets i gestos trivials. I fixant-se en fets i gestos sembla que més aviat el predomini avui és el de la desconfiança
Algunes desconfiances ho són, fruit d’una mala experiència directa, la majoria però són causa d’una atmosfera que es crea a partir de notícies, rumorologia o malentesos que acaba per confirmar-nos i fer-nos forts en aquesta actitud sempre a l’expectativa. Sempre ens hi juguem alguna cosa: "els quartos", la imatge, la feina … La por a què ens fotin, és una de les pors més quotidianes.
Avui deixeu-me reivindicar la confiança com a actitud bàsica, amb necessàries excepcions. Com que sóc creient a mi m’hi ajuda la frase d’un salm, que considero especialment inspirat:
"em mantinc en pau,
tinc l’ànima serena.
Com un nen a la falda de la mare" Sl 131,2
Tanmateix crec que circumscriure avui la problemática de la dona al treball i als salaris no és suficient.
Caldria que en dies com avui es posessin també sobre la taula:
– les possibilitats de més treballs a temps parcial justament remunerats (el 1999 el 67% de les dones holandeses treballadores ho feien a part-time);
– les ajudes per aquells treballs (realitzats majoritàriament per dones) que impliquen la cura de familiars dependents (nens, malalts i ancians);
– els permisos parentals (en alguns països nòrdics son de gairebé un any) ….
De moment la incorporació de la dona al treball en molts sectors ha estat una qüestió lligada a les necessitats de creixement econòmic. Manca però un plantejament de model social que permeti una certa visió molt més atenta a aquelles qüestions no estrictament laborals/productives, i que passa per una revalorització dels aspectes més lligats a la vida familiar.
En aquesta reivindicació dones i homes hi hauríem d’anar junts.
Quan de sobte va tancar, molts vam témer que havia estat una víctima més de la golafrería immobiliària. Ara però torna a obrir i ho fa d’una manera sorpresiva: serà una sala on s’emetran els gran èxits de Bollywood, la versió índia de Hollywood, un dels fenòmens industrials i creatius més importants de l’Àsia emergent.
Què hagin obert un cinema, expressa també el desig de mantenir una cultura pròpia, una identitat, que té en la música i el cinema un dels orgulls principals.
Convé però que aquesta comunitat que manté forts llaços amb el país d’origen, i també amb altres comunitats com l’establerta al Regne Unit, no es quedi al marge de la dinàmica social, econòmica i cultural catalana. El seu dinamisme i creativitat ens pot fer un gran bé, com segurament també els pot fer un gran bé molts dels valors democràtics de la nostra societat i cultura.
Per això, a més d’espais propis on mantenir identitats, cal crear espais comuns on les identitats puguin relacionar-se. D’això segon encara anem per desgràcia una mica fluixos.