Al llarg del segle XIX la majoria de països occidentals van organitzar els seus propis sistemes educatius. Cada estat nació ho va fer d’acord amb les seves pròpies tradicions i estructures, amb criteris cada vegada més complexos, tot i que tres models van destacar per sobre de tot. El model anglosaxó, flexible, adaptable, fonamentat en la iniciativa privada d’escoles d’elit i una autonomia profunda de centre; el model francès, amb una escola de primària reglada, cartesiana i racional, centralista i gestionada de manera eficaç, i el model prussià, amb un model jeràrquic, selectiu i segregació prematura en funció del talent, triat model de referència per a l’ensenyament secundari i superior. Amb diverses variants, al llarg de la contemporaneïtat aquests tres models han anat configurant el que podríem anomenar l’arquitectura del sistema.
En bona mesura, la majoria de sistemes educatius han begut d’aquestes tres fonts, i han acabat assumint una estructura fàcilment reconeixible: escola infantil o preescolar, des dels 2-3 anys fins a una franja entre els 5-7 anys; l’escola primària o bàsica, entre els 5-7 anys fins als 11-15 anys; l’ensenyament secundari entre els 11-15 anys fins als 18-19 que inclouen etapes com l’ensenyament bàsic comú, els batxillerats o les diverses fórmules de Formació Professional. Finalment, la Universitat s’inicia cap als 18-19 anys i poden comportar entre 4 i 6 anys en funció de l’estudi, que inclouen també universitats tècniques de 2-3 cursos.
En el mapa anterior, es reflecteix com estan organitzats els diversos nivells educatius -el CINE (Classificació Internacional dels Nivells d’Educació)- i com s’acomoden en les diverses etapes educatives que coincideixen en edificis escolars concrets. El CINE (ISCED, en anglès) defineix internacionalment les estructures dels sistemes que varien localment, malgrat que puguin ser fàcilment reconeixibles en una tendència que tendeix a convergir.
Nivell | Descripció | Característiques | Equivalència Països Catalans |
0 | Preescolar | Etapa inicial que pot ser primerenca (0A) (fins als 3 anys) o organitzada (0B) | Educació infantil |
1 | Primària o primer cicle d’educació bàsica | A partir dels 5-7 anys, etapa on s’imparteix una formació bàsica en llengua, escriptura, matemàtiques i coneixements elementals d’altres matèries | Educació Primària Obligatòria |
2 | Primer cicle de secundària o segon cicle d’educació bàsica | Complementa i aprofundeix l’ensenyament bàsic | Educació Secundària Obligatòria |
3 | Segon cicle de secundària | Ensenyaments més especialitzats, a partir dels 15-16 anys | 3A Batxillerat
3B Cicle Formatiu Grau Mitjà |
4 | Postsecundària no universitària | Programes dirigits a la pràctica professional. Pot permetre l’accés a l’ensenyament terciari | |
5 | Educació terciària cicle curt | Programes terciaris orientats vers la pràctica professional. Pot donar accés a altres programes terciaris | Cicle Formatiu Grau Superior |
6 | Grau universitari, primer cicle de llicenciatura, Bachelor | Programes d’educació terciària que ofereixen una primera qualificació acadèmica | Grau Universitari |
7 | Segon cicle de llicenciatura, Màster | Programes terciaris de postgrau, que ofereixen una qualificació acadèmica o professional avançada | Graus Medicina / Veterinària, Màster |
8 | Doctorat | Programes terciaris que certifiquen la màxima qualificació acadèmica i maduresa científica | Doctorat |
Com tot, cada sistema té els seus avantatges i inconvenients. En el cas dels Països Catalans tenim l’experiència històrica d’estructura única (l’antiga EGB, on es fusionava la primària i la secundària inferior, model avui vigent als països nòrdics i balcànics) que van canviar amb la LOGSE vers un model anglosaxó de separació entre primària i secundària a partir dels 12 anys, amb un tronc comú fins als 16. El cert és que sense els recursos necessaris ni l’opinió del professorat per implementar reformes qualsevol esforç sembla condemnat al fracàs.
Tanmateix, el cert és que és evident una profunda insatisfacció sobre l’estructura actual del sistema. Les principals queixes que tant professionals com famílies reiteren sobre el disseny actual són les següents:
El Consell Escolar de Catalunya, l’any 2016, va encetar un procés de reflexió sobre els diversos canvis que havia d’afrontar el sistema educatiu del país. Sota el títol de Ara és demà, es van redactar i discutir diverses ponències sobre aspectes essencials de l’educació, una de les quals, coordinada per Joan Mateo, tenia com a temàtica, precisament l’arquitectura del sistema educatiu: reflexions i propostes. En aquella ponència, que responia sobretot a l’orientació neoliberal assumida pel Departament i la seva constel·lació de laboratoris d’idees afins, i que recollia bona part dels problemes exposats en l’apartat anterior, proposava un sistema educatiu on l’educació infantil reglada comencés als 2 anys i finalitzés als 4, una escola de primària que anés dels 5 als 10 anys, una escola secundària de primer grau (de caràcter inclusiu, on tots els alumnes s’escolaritzessin junts) dels 11 als 14, i a partir d’aquí, una escola secundària de segon grau per itineraris, entre aquells alumnes que farien Formació Professional Bàsica, la Formació Professional Mitjana o un Batxillerat que durarien tres cursos, entre els 15 i els 18 anys.
En bona mesura, aquesta seria una rectificació respecte l’error que es va cometre en dissoldre l’antiga EGB (el model d’estructura única dels països nòrdics) i tractar de corregir una ESO amb problemes estructurals des del primer dia. L’instrument novedós d’aquesta proposta, i que es percebrà com a una de les prioritats de l’agenda educativa actual seria el dels Instituts-Escola, que hauria d’aplegar tots els alumnes des dels 2 als 14 anys, i que malgrat que pugui tenir les seves virtuts, és el model de referència de l’escola concertada, que no oblidem, és la xarxa per on ha passat la immena majoria de les elits i dels qui prenen les decisions en matèria educativa.
Hi ha alguns elements interessants i raonables de la ponència de Joan Mateo, actual Secretari de Polítiques Educatives del Departament, president del Consell Superior d’Avaluació i Catedràtic de la UB. L’autor defensa coses evidents, com ara la necessitat d’un batxillerat de 3 anys, o el principi de connectivitat, és a dir, les necessàries passarel·les i cursos ponts que evitin que algunes opcions dels alumnes esdevinguin culs-de-sac educatius. Ara bé, resulta difícil compartir el model dels instituts escola, que és l’opció preferida actualment pel Departament. En primer lloc, perquè l’experiència demostra que en educació, especialment en les etapes inferiors, allò petit és millor. L’escola rural demostra que és més fàcil atorgar una atenció més personalitzada en centres petits, amb pocs alumnes per aula, un claustre de dimensions humanes, una organització el màxim d’horitzontal possible. En segon lloc, aquest és el model de l’escola concertada, amb una gran tradició de tancament, amb dos claustes que l’experiència demostra certa compartimentació alhora que importants tensions quan hi ha diferents condicions laborals i salarials. Finalment, i des de la perspectiva dels alumnes, no és massa positiu que un alumne passi tants anys en un mateix recinte escolar, amb els mateixos companys.
Mateo, com la majoria d’acadèmics i polítics que malden per reformar l’educació, tracten de sotmetre-la a la lògica del mercat o a una filosofia segons la qual els serveis públics han de restar supeditats als valors del neoliberalisme. D’aquí certa obsessió a adequar el sistema per donar resposta a les necessitats de les empreses.
Aquesta és una pregunta complicada que no pot tenir respostes simples. Com ja hem comentat, no hi ha propostes perfectes i tota opció comporta virtuts i defectes. En tot cas, l’autor exposa aquí unes idees generals, amb un punt de subjectivitat, motivades tant per l’experiència personal com pel coneixement d’altres sistemes educatius. I cal explicitar que el model més perfecte serveix de ben poca cosa si no es complementa amb principis de ràtios baixes, elevada immersió, gestió democràtica i horitzontal, famílies implicades, entorn pacient, docents amb elevat grau d’autonomia i una administració que tingui idees clares i practiqui el consens amb la comunitat educativa.
De tota manera, tal com hem suggerit al llarg d’aquest article, hi ha derivades que van més enllà d’uns itineraris, una estructura o un organigrama determinat: cal un sistema molt ben connectat, amb passarel·les, cursos pont i certa flexibilitat per establir un sistema ben interconnectat i inclusiu. I per a això, cal sobretot, el principi, especialment en els estadis inferiors d’ “allò petit és bo”, centres amb pocs alumnes i màxima proximitat dins la comunitat educativa és preferible als macrocentres de difícil gestió. Això faria descartar els “grans instituts-escola” a imatge i semblança dels centres concertats, amb mig miler, o més d’alumnes i claustres paral·lels”, -en tot cas, centres on hi puguin assistir alumnes entre 6 i 14/15 anys- i promoure la separació entre bàsica i infantil, així com una nova formació amb idèntics requisits per tal que hi pugui haver un cos únic i intercanviable entre primària i secundària.
Altres elements que són necessaris és una Formació Professional que no estigui al servei de les empreses, sinó del país. Això implica un mínim de planificació i de creació de noves activitats que precisament hagi de servir per desenvolupar i dinamitzar àrees determinades, amb intervenció pública. Això vol dir crear nous jaciments d’ocupació fonamentats i orientats en serveis a la comunitat i de caràcter públic, una veritable assignatura pendent en un país amb escassa inversió social i amb una administració que tendeix a obeir els capricis de les empreses en comptes d’impedir abusos.
A tot això, també és evident que cal promoure la igualtat d’oportunitats -o les segones oportunitats en un sistema amb unes elevades taxes de fracàs escolar, associat a factors sociològics i unes taxes de pobresa de les més elevades de la Unió Europea- que hauria d’implicada l’obertura de cursos nocturns reglats a la secundària, així com l’expansió dels estudis d’adults, i altres estudis no obligatoris com les escoles oficials d’idiomes, ensenyaments artístics i esportius.
I finalment, una qüestió no menor. La promoció d’autonomia educativa ha estat portada fins a tal extrem que es pot dir que s’està dissolent el sistema escolar i essent substituït per un arxipèlag de projectes educatius escassament coherent entre sí. El nostre país requereix d’un sistema educatiu lògic i coherent, ben dissenyat, estructurat i mantingut, amb la necessitat que duri prou per aixoplugar la societat a la qual serveix.
Nota: Article publicat al número 43 de la revista Docència, aquest febrer de 2021
Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!