L'Hereu Riera

El Dret Humà oblidat: el dret d'herència universal

A cavall del burro català

Deixa un comentari

En un article que ha fet forrolla, publicat a la plana web del Centre d’Estudis Jordi Pujol, el president estat de Catalunya feia una mica de
radiografia del país i aïllava tres defectes que ell creu que caldria
extirpar del cos nacional: la conyeta, la fatxenderia i l’espectacle.
Deixarem aquests dos darrers per a una altra ocasió, tot i la forta
temptació d’imaginar amb cara i noms algun exemple concret en el qual
pogués estar concentrant el President el microscopi de les seves
reflexions. Respondrem aquí, per al·lusions, els seus comentaris sobre
l’exemple, que sí que dóna en el seu article, de l’estil de la conya que no du enlloc: l’adhesiu amb la imatge del ruc català que molts automobilistes de bona fe
del país porten -portem- enganxat al darrera del cotxe (com a deriva
més o menys espontània, per cert, d’una campanya que va néixer per
reivindicar el guarà català, una espècie que es troba en perill
d’extinció, seria bo no oblidar-ho).

Diguem-ho clar: això del burro català és absurd, opina el president Pujol, que de tota manera assegura que entén tota la filosofia sorneguera i en el fons displicent del burro com a símbol. Sorneguera?, displicent? Depèn. Podria ser ironia? Sí, efectivament: Josep Ferrater Mora la va incloure (a Les formes de la vida catalana,
un llibre -escrit el 1944!- que tots els catalans faríem bé de tenir a
la tauleta de nit) entre els distintius del caràcter català, i en un to més aviat positiu, i potser tenia part de raó,
admet Pujol, però ve a dir que hi ha països -els britànics, per
exemple- que s’ho poden permetre, mentre que en el nostre cas, un país
sempre a mig camí entre la (auto)construcció i la (auto)destrucció,
podria ser un fre per a l’ambició com a col·lectiu nacional. La ironia ajuda a suportar situacions difícils, però també pot esterilitzar,
conclou el president enretirat. Bé, sí, d’acord, és una interpretació.
Però hi ha alguns altres aspectes, no necessàriament contradictoris,
que hi podríem afegir.

Per exemple

a. El burro no és un animal solament risible, o ho és
sobretot pels que troben menyspreable la laboriositat (cada vegada que
algú des de la Meseta parla de la laboriosa tierra catalana,
¿no teniu la sensació com si aquest algú us estigués passant la mà pel
llom, com comprovant quina ganga d’animals de mena tan manyaga la
poblen, aquesta terra?). L’ase no té l’elegància, l’elasticitat, la
rapidesa ni la força del cavall, però té les seves pròpies virtuts
nobles, també. Això comptant que la tossudesa, que és el seu tret més
blasmat, no ho sigui, de noble… Canviem-li el nom, diguem-n’hi
fermesa, resistència: què tal?, sona millor, així? Perquè, traspassada
a qualitat política, ¿podem dir que la Resistència francesa, per
exemple, tan mitificada, era també cosa de burros?, o bé, contràriament, d’un poble de
naturalesa noble i indomable? I Cuba?: aquell seu Resistiremos!
prové d?una gent tossuda, ferma?, o potser són una colla de burros
sense futur, defensors d’una causa perduda? Eren burros els cubans que
van aconseguir al final del segle XIX treure’s de sobre els espanyols
que els hi pujaven a cavall? I els catalans: fem el burro també, com
diuen alguns, celebrant una derrota cada 11 de Setembre?

b. Ni el símbol de Catalunya pot ser un burro ni la
conyeta pot ser una arma de conscienciació de la gent. El burro no
aspira a la victòria, ni tan sols al respecte
, diu el president en
el mateix article. Correcte, però aquesta moda del ruc adherit al cotxe
no podria ser, pregunto, resultat de tot un seguit d’anys de veure els
nostres representants polítics anar a Madrid, amb una gran seriositat,
certament, per tornar-ne repetidament esquilats, com en el conte d’en
Joaquim Ruyra? La ironia de l’escriptor gironí -o blanenc- quedaria curta encara
comparada amb escenes recents de presa de pèl a la cort del Regne (ara
amb governs, a Madrid i a Barcelona, diferents dels del temps del molt
honorable Pujol). El qui riu últim riu millor, diu la dita, i a vegades les dites l’encerten. Però de moment els que s’han fet un tip de riure, amb les maneres tan serioses
de la comitiva de polítics catalans a Madrid -amb arrencades de cavall
i frenades de burro com la del cèlebre nou Estatut- són en ZP i el seu
enrotllat gabinet de companys socialistes. És a dir, que l’humil burro
dels cotxes seria un símptoma no pas de conformisme o resignació, sinó
d’emprenyamenta, que és molt diferent.

c. En el moment de posar-se en marxa aquest invent
polític que anomenen la transició, el carceller franquista estava
grogui, i avergonyit, tot i la seva gruixuda pell de goril·la, de
veure’s descobert pel món sencer encara bavejant de ràbia i esquitxat
de sang dels demòcrates que havia estat torturant durant 40 anys de
totalitarisme. Aleshores hi havia l’opció real d’acabar de deixar-lo KO
i tombar-lo –segur que tomba, tomba, tomba, i ens podrem alliberar,
cantava el país-, però en comptes d’això els que portaven el timó
polític de la societat van estimar-se més apostar per fer-lo passar per
la dutxa, treure-li les crostes, tallar-li les grenyes, afaitar-lo,
empolainar-lo, vestir-lo d’Armani i treure’l a passejar per Europa, on,
amb gran goig per part dels que havien tombat Hitler trenta anys abans
i que es van desentendre dels pobles d’Espanya i dels seus carcellers,
de seguida va ser homologat com a un més de la colla i se li va donar
entrada solemne a les institucions de pau -Mercat Comú, com se’n deia
llavors- i de guerra -OTAN, actualment reconvertida en ONG de pacificació-.
Amb aquestes credencials, el carceller, disfressat ara d’europeu
modern, ja es podia dedicar novament al seu vell ofici de guardià, però
no pas de les llòbregues presons del passat, sinó d’asèptics mòduls de
vidre domotitzats. Per dins es devia petar de riure, veient com els
seus mateixos presos li havien pagat i avalat el canvi de look

d. I finalment, això del burro no deu ser tant de
per riure, veient les reaccions irades d’alguns castellans, com aquell
suposat periodista salmantí que l’estiu de fa dos anys va descobrir el
famós adhesiu a Platja d’Aro, i que ho va explicar després als seus
lectors en un article ofensiu i fastigós, que acabava dient: ¿Y qué
oponen al toro los gerundenses? Nada más y nada menos que un burro. No
nos lo podíamos creer, pero es verdad. Desde que Pujol no los controla
y tienen ese gobierno anarquista y frentepopulista, Cataluña ya no es
lo que era
. Naturalment, llegint la resta del text, quedava clar
que l’home, tan irònic que es pensava que era, no havia entès res de
res. I ves per on, ¿no és precisament aquest, la seva incapacitat per
entendre i aprendre, l’atribut més negatiu del burro?

[Article publicat al núm. 239 de La Farga de Salt, març del 2007]

Il·lustració: Planta’t el burro o Planta’t com el burro? La plantada massiva de l’adhesiu del guarà català admet diferents interpretacions, i algunes no tan estúpides com semblen…

Aquesta entrada s'ha publicat en Política el 1 de setembre de 2007 per mininu

  1. Tota la raó.
    També podem dir que portem adhesiu del burro per  recordar les dècades de fer el burro  creien que el Jordi Pujol ens alliberaria el País.

    De l´Honorable Jordi Pujol, ´historia el que dir+a es que va ser un regionalista, com en Cambó però menys letal pel País.

    l´honorable ha estat un esclau més i pel que sembla dels més porucs.

    Sols recordar la seva frase ¨català es tot aquell que viu i treballa a Catalunya¨sense afegir la part important.- iIi vol ser-ho amb tots els drets i deures ja ho diu tot.
           El Jordi Pujol te  el sindrome del colonitzat, molt estes entre els catalans, per aixo veu al Guara com el veu.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.