Secundària Memòria

(Efectes restringits: bloc de l'Antoni Casals i Pascual) antonicasals@mesvilaweb.cat

Vint de novembre (20-N): per poc que no ho encertem!

Més enllà de la política, més enllà del record del franquisme i més enllà fins i tot de la gravetat i seriositat amb què cal prendre’s aquestes coses, sempre que s’acosta o arriba  el 20-N, a mi em torna al cap un divertit càlcul que es feia pels volts de l’octubre del 75.

Quan tots estàvem pendents del "`parte médico oficial" de cada dia, o de saber quin nou tros de budell li havien extirpat al dictador, o fins i tot de l’evolució de l’anomenada Marcha Verde, un bon dia un company es presentà i ens digué una cosa així com "no sé perquè us amoïneu a saber quan es morirà Franco, si està escrit quan serà això".
I va fer el càlcul: la suma de la data de l’inici de la guerra (18-07-36) més la del final (1-4-39) donaven com a resultat la data previsible, 19-11-75.
Si la càbala va fallar per un dia, o la data oficial va ser modificada per fer-la coincidir amb la de la mort de José Antonio Primo de Rivera, ja és cosa que cal deixar per als investigadors de la història. Però us ben  puc assegurar que vam ser uns quants que el dia 20, un cop comunicada la notícia vam somriure i vam pensar: per poques hores no ho encertem!

Presentació a Osona d’EROTISME SOM TU I JO

Devia ser el mes de febrer o març que el web Relats en Català va convocar un concurs entre els seus usuaris per publicar un llibre de poesia eròtica. El llibre, que recull textos d’una vuitantena d’autors, entre els que tinc el plaer (mai millor dit) de trobar-m’hi, va sortir el dia de Sant Jordi, editat per Emboscall.
Des de llavors se n’ha fet vàries presentacions, la primera i potser
més multitudinària a la seu del Col·legi de Periodistes, amb
participació de’n Miquel Desclot.
Ara toca fer la presentació a Osona, a càrec dels autors d’aquesta
comarca que van participar-hi. I si puc, jo també hi seré ja que tot i
que no sóc osonenc, ens els darrers quatre anys m’hi he passat entre un
terç i la meitat de les meves hores, donat que hi treballo.
O sigui que diumenge dia 25 a les 17 h (les 5 de la tarda) a l’Ateneu
de Sant Hipòlit de Voltregà
, (Batlle Serrallonga 1) passarem una bona estona llegint els
nostres poemes (i els dels que no vinguin, també). Serà una presentació
molt… calenta.
En l’arxiu adjunt hi va el cartell.

Lleons per anyells (Lions for lambs)

De vegades un va al cine amb expectatives més aviat escasses sobre tot per la presència al repartiment de persones d’escassa fiabilitat interpretativa com en Tom Cruise. 

I llavors passa que et trobes amb una pel.lícula que un pot dir que s’ajusta més a una determinada  manera de pensar a Europa i segurament no tant als Estats Units.
Lions for lambs no deixa de ser una pel.lícula americana i que reflecteix una manera d’entendre el món que passa forçosament pel paper que els EE.UU. hi tenen. Però si més no és una pel.lícula en la que es defensa una manera ètica d’entendre aquesta relació.
El posicionament polític de Robert Redford i Meryl Streep ha estat clar els darrers anys, i s’han estat movent a l’entorn dels que podria ser l’a`mbit del Partit Demòcrata. No ho tinc tan clar en el cas de Tom Cruise (potser per desconeixement). El paper d’aquest últim, que fa de senador republicà que ha de convèncer a una periodista (Meryl Streep) de que faci pública la nova estratègia dels americans a l’Afganistan és pefectament creïble. I la discussió entre el professor universitari (Redford) i el seu alumne dona pas a un tour de force interessantíssim entre els dos.
Crec que per al que és el context ideològic en que es mouen els Estats Units, es pot considerar una pel.lícula d’esquerres. A nivell europeu, potser no ho seria tant. En tot cas, una pel.licula recomanable, amb un metratge prou curt com perquè no es converteixi en un al.legat (que no ho és), però que no evita una certa sensació de mal rotllo, al final.

Un assassí a Vallromanes

Llegeixo al bloc de’n Jordi Gomara que un individu, probablement un veí ha mort el seu gos (el de’n Jordi) d’un tret. Tot i que ja ho he fet en un comentari a l’esmentat bloc, vull reiterar des d’aquí la meva solidaritat amb ell i compartir, encara que a l’hora de la veritat no serveixi de gaire, la seva pena. I aprofitar per explicar, a qui ho vulgui llegir que, en un petit poble del Vallès Oriental, Vallromanes, que per força ha de ser un indret tranquil i acollidor, hi viu un personatge (que en aquest cas segurament de persona en té poc) que és un perill públic.

La veritat és que la qüestió donaria per parlar-ne força. Però segurament no paga la pena i seríem reiteratius amb els comentaris que en Jordi fa al seu espai.
Sabem, però, que un individu que és capaç de ser cruel amb els animals té molts números per a acabar-ho sent amb una altra persona. Si no és que ja ho era abans.
Només ens queda desitjar, com a mínim que s’identifiqui qui ha estat, i que, donat que ha disparat en lloc públic se’l pugui sancionar per això. Dissortadament, per la mort del gos probablement no el condemanaran a res (hi ha antecedents en situacions sembalnts que així ho assenyalen). Però només que es pugui saber qui ha estat, i que li poguessin arribar a retirar el permís d’armes (si el te), m’imagino que això seria ja una petita compensació al mal irreparable que li han fet al company Jordi i la seva família. I una satisfacció que compartiríem.

Aniversaris

S’escauen avui diversos aniversaris que no haurien de passar desapecebuts encara que jo en voldria destacar únicament dos, de dos grandíssims exponents de la cultura catalana, un en espanyol i l’altra en català: en un 13 de novembre de 1929 nasquè Jaime Gil de Biedma; i el mateix dia, però de 1952 ho feu Maria Mercè Marçal.

De cada un d’ells, un poema:

Que la vida iba en serio
uno lo empieza a comprender más tarde
-como todos los jóvenes, yo vine
a llevarme la vida por delante.

Dejar huella quería
y marcharme entre aplausos
-envejecer, morir, eran tan sólo
las dimensiones del teatro.

Pero ha pasado el tiempo
y la verdad desagradable asoma:
envejecer, morir,
es el único argumento de la obra.

Jaime Gil de Biedma: "Poemas póstumos" 1968

M’he mirat al mirall i et veig a tu
-i no hi fa res que el trenqui en mil bocins-.
Ja no sé pas on són els meus confins:
cada esvorall de vidre ens és comú.

I miro ara el pany de paret -nu
de signes, de paraules, de camins-
que resta al meu davant, feu de ningú:
No hi ha reflex que em xucli, nit endins.

La lluna absent signa aquest cel opac:
Sols brilla a trenc de pedra, cicatriu
en forma de corbella, un rastre viu
de sang que arrisca un suïcida escac

i mat a la teva ombra que sorgeix
fit a fit dels teus ulls i em repeteix.

Maria-Mercè Marçal

Què caracteritza la nostra civilització?

Ahir, en un acte a Badalona per commemorar el 75è aniversari de l’Hospital Municipal de Badalona, vaig tenir l’ocasió d’assistir a una interessantíssima taula rodona sobre el paper dels hospitals comarcals en l’evolució de la sanitat a Catalunya al llarg dels darrers trenta anys.

No us avorriré amb una crònica de l’acte que, insisteixo, va ser molt interessant. Però si que vull fer referència a un comentari de l’historiador badaloní Joan Vilarroya, sobre el que ens distingeix com a civilització d’altres que no ho són menys però que són diferents. Més enllà, va dir, d’unes arrels romanes (l’acte es feia al Museu de Badalona, envoltats dels carrers de l’antiga Betulo), o d’una llengua, o del que sigui, si una cosa ens distingeix és l’universalització de determinats drets, i per tant l’universalització de serveis, com ara el dret a la Salut o a la Justícia.
Certament, que funcionin millor o pitjor és una qüestió que entre tots haurem de treballar per arreglar-ho, però el sol concepte de que tenim aquests drets, o el dret a l’atenció social en els casos de dependència, i el fet que estiguin legislats, confereix a la societat en que vivim unes característiques que no totes les societats tenen.
I si mai, per la circumstància que sigui, els arribem a perdre, batuts per alguna malsana onada ultraliberal, siguem conscients que amb tota probabilitat, estarem iniciant el camí de tornada a la caverna. Per això, cada vegada que alguns economistes famosos i mediàtics de llampant americana proclamen la seva fe incorrupta en el model americà (que no tinc cap mena de dubte que correspòn a una civilització diferent que la meva) a mi m’entra pànic i em venen basques. No hi puc fer més.

Sobredosi de teiatru (per al que és habitual per a mi)

En els darrers quinze dies he tingut l’oportunitat (amb el conseqüent risc de descapitalització, si reviso els preus) d’anar en tres ocasions a teatre a Barcelona. La veritat és que amb els preus que corren per a aquestes activitats, no deixa de ser una situació excepcional.
I he tingut l’oportunitat de veure tres obres ben diferents: El llibertí, Cabaret, i El salt de Nijinski.

Com no sóc crític i no en se prou d’aquestes coses, el meu barem de valoració es limita al típic "m’agrada/no m’agrada".
Vaig disfrutar molt amb El llibertí. Si treiem, com altres vegades ja he comentat, els accessos de tos de gent que em penso que esperen que tanquin els llums per començar amb la seva molesta activitat tusígena, i els mòbils que sempre acaben per sonar, vam gaudir d’una magistral interpretació de’n Madaula, que no se perquè coi perd el temps fent "engendros" com l’inacabable ventdelplà (bé, sí, suposo que és una qüestió de supervivència).
Cabaret em va decebre. He revisat les crítiques dels diaris i he arribat a la conclusió que entre que es van escriure i jo l’he vista han canviat els cantants, els ballarins i fins i tot el guió. Perquè el que jo vaig veure no tenia ritme, dels cantants se salvava només un, i, per sort o per desgràcia, que això no ho se, no feia oblidar la pel·lícula.
Finalment, El salt de Nijinski. Un petit espectacle de dansa, a la Sala Muntaner que ens va enamorar des del primer moment. Potser a qui no agradi la dansa, o encara més la dansa moderna, pot semblar-li únicament un exercici de coreografia com un altre. Jo, que sóc més aviat escèptic en aquesta qüestió, m’ho vaig passar molt bé. La música, excepcional. I la plasticitat dels ballarins, el joc estètic, el moviment, em van semblar gairebé perfectes. Personalment, us el recomano.
En fi, m’agrada 2, no m’agrada 1. Per sort.

Muntant videos pel youtube

Com qui no vol la cosa, un dia m’hi vaig posar i vaig fer un muntatge musical amb reproduccions de quadres. Després vaig obrir-me un compte al youtube i ho vaig penjar. Aquí hi ha el resultat. Queda com queda, però jo, que sóc força negat per a aquestes coses, n’estic satisfet!

Retrospectiva cinematogràfica

La júlia, a la panxa del bou, ha publicat
recentment un post que feia referència bàsicament a les excursions dels anys 70 a Perpinyà per veure un
tipus de cine que a casa nostra no teniem a disposició. Bàsicament la gent
anava a veure allò que en l?argot de l?època se?n deia ?pel.lícules verdes?,
però també hi havia lloc per a alguna cosa una mica més compromesa. En l?intercanvi
de comentaris s?esmenten moltes pel.lícules, des del famós Tango a París, a les
Emmanuelles, passant per la filmografia de Visconti.

El cas és que jo, que per edat ja no sóc dels
que va anar a Perpinyà, vaig despertar al món del cinema a l?època de les sales
d?Art i Assaig i els meus records ja que no són transfronterers es limiten a
ser els d?una transgressió de normes paternes.

Per això he intentat fer recompte d?algunes de
les pel·lícules que vaig veure en aquella època, o de fet entre l?any 1975 i
pels volts de 1985 (o sigui entre els meus 16 i 26 anys), una època en que pel
meu cap hi va passar més d?una turbulència de tots tipus però que ara recordo
amb innegable nostàlgia. Algunes de les pel·lícules devien durar una setmana o
menys en cartell i en tinc un record confús, segurament perquè no les devia
entendre gaire. I d?algunes, el record és amable. No són totes les que vaig
veure, evidentment, però són les que m?han vingut al cap sense esforç:

Sleeping beauty, una història
estranya d?uns firaires que li donaven un elixir que feia dormir a una noia per
exhibir-la al seu circ; recordo que la música era molt bona (o em va agradar
molt, que no és el mateix), però no he pogut fer venir al cap com acabava.
Le chaud lapin, un film
francés en que un home de bona família empaitava noietes joves, força avorrida, però veient el títol ja m’imagino què hi buscava;
La
Cina é vicina
, història italiana de lluites obreres, molt irònica i
polititzada; el Romeo i Julieta de Zefirelli, del que em va impressionar (passeu-m?ho,
tenia 15 o 16 anys i era una mica innocent!) l?aparició del primer pit nu que
veia al cine en la meva vida; La cadutta degli dei, de Visconti,
monumental, l?he vista 5 ó 6 vegades i encara m?impressiona; Saló,
de Passolini, l?escatologia feta art; Vicios privados públicas virtudes, una aproximació
pseudopornogràfica al misteri de Mayerling (en tot cas més entretinguda que la
novel.la de Porcel, amb perdó); More, amb música de Pink Floyd, que
m?imagino que només recordo perquè en tinc el disc, i crec que anava d?una mena
de viatge iniciàtic a l?Eivissa d?aquells temps hippies; Wet Dreams, un munt d?historietes
crec que holandeses, amb el sexe per bandera; i per fer-ne deu i deixar-ho aquí
una pel.lícula que en aquells moments em va semblar gloriosa: Themroc,
la història d?un home que l?acomiaden de la feina i es tanca a casa seva on hi
viu com un veritable cavernícola.

Fer aquesta llista, tan variada, tan eclèctica, m?ha resultat un
divertit exercici de memòria. Pot ser que alguna de les que esmento l?hagués
vist més tard, encara que no ho crec, perquè el meu record és d?haver-les vist
sol o (aquelles imatges que et venen) amb amics de l?escola. Us l?aconsello, l?esforç.
Si més no fa somriure.

Tornar a la pàtria…

Per la transgressió
dels mots comuns,
il·luminar espais
poc coneguts del ser,
i aprendre el que hem viscut,
esforç d’una memòria.
Tornar a la pàtria
per uns camins perduts,
endins del bosc.
Entrar en el misteri,
divers, de tot origen
per la paraula.

Josep Maria Fulquet: ART POÈTICA (dins de : De plata pur, ANGLE EDITORIAL, Barcelona, 2007))

Gent pública i declaració de malaltia: reflexionant a partir de Maragall

Cada vegada més els
polítics, els artistes i altra gent que es mouen en l?esfera de la cosa pública,
tendeixen a donar explicacions quan se?ls diagnostica una malaltia, que pot
comprometre la seva presència davant el propi públic.

Ho hem vist fa 48 hores en Maragall, com ho haviem vist temps enrere en
Pere Esteve, o en els mateixos François Miterrand o Adolfo Suarez; i en el món
de la faràndula tenim els exemples de?n Serrat, de l?australiana Kiliye
Minogue, i a nivell esportiu, casos com el del porter de futbol Molina.

En el darrer cas
que hem tingut l?ocasió de viure, el de Maragall i la seva declaració de patir
la malaltia d?Alzheimer, segurament hi conflueixen moltes causes en el fet i
necessitat de posar de manifest la pròpia malaltia. En primer lloc, i ho va explicitar el propi Pasqual Maragall,
sortir al pas de determinats rumors. No és la primera vegada que circulen
rumors sobre l?estat de salut de Maragall. Quan jo feia la meva formació d?especialista
a l?Hospital de Can Ruti, un company, la dona del qual treballava a l?Hospital
del Mar assegurava sense cap mena de dubtes (ni pudor de transgredir el secret
professional) que Maragall, llavors encara alcalde de Barcelona, era cirròtic
(d?origen alcohòlic) i s?anava a posar injeccions de vitamina B al servei d?urgències
del dit hospital. Aquesta etiqueta ha penjat sempre de Maragall, fins el punt
que algun mitjà de la Villa y Corte (tot i que alguns elements més nostrats
tampoc no s?hi ha quedat curts) ho ha utilitzat per a fer-ne mofa..

En segon lloc, i
això és vàlid per a l?expresident però també per a qualsevol altra persona, un
només pot encarar un procés d?aquestes característiques des de la informació i
el coneixement. Sovint les famílies, en un afany de proteccionisme, demanen al
personal sanitari que no informin al pacient ?del que te?. En aquests casos, s?acaba
teixint una teranyina a mig camí entre el silenci i la mentida que aboca molts
pacients al desconcert i la desorientació degut a que veuen que ?no milloren? o
perquè consideren que ?els metges no saben què tinc?. En la meva modesta experiència,
en la major part dels casos en que el pacient sap el que te és més fàcil
afrontar la presa de decisions tant pel que fa a allò que la gent en diu ?deixar
les coses arreglades?, com pel que te a veure amb actituds terapèutiques i de
cures per part del personal sanitari. Perquè si difícil és estar al davant d?una
persona que saps que te una malaltia incurable (sigui un càncer, una demència o
qualsevol altre procés que pugui estar en fase terminal), molt més difícil i
desagradable encara és mentir-li. I, per altra banda, és molt gratificant veure
malalt i família enfrontant-se en comú a la situació.

De vegades un sent
dir ?si tinc alguna cosa dolenta prefereixo no saber-ho?, o el mateix però
expressat en dubte: ?no sé si ho voldria saber?. Després d?unes quantes experiències
personals en aquest sentit, i encara que és cert que hi ha gent que ?no vol
saber? o que per la seva estructura de personalitat, és millor, possiblement ?que
no sàpiguen?, penso que és molt convenient que els malalts estiguin informats
el millor possible del que tenen i, fins i tot, sobre tot en el cas de les
persones relativament joves, del pronòstic i previsions de desenllaç. O
almenys, jo així ho desitjo per a mi mateix.

Per últim, la
declaració d?un personatge públic en relació a l?estar afecte d?algun tipus de
malaltia, com les que he comentat, te un altre valor, que és el de
sensibilitzar la gent sobre determinats processos. Maragall, com abans Serrat,
Carreras, o Esteve, han posat cara a malalties que per a molts o no existien o
eren una línia amb un nom estrany, i sovint difícil de llegir, en un full de
diari o de revista.

Més enllà de les declaracions de solidaritat,
compassió o sentiments que aquests temes puguin generar, i deixant de banda
comentaris desafortunats i de mal gust, que n?hi ha de tots tipus, el valor que cal donar a aquestes notícies és
el de la seva capacitat de remoure consciències i modificar actituds en relació
a moltes malalties. I en aquest sentit, penso que possiblement Pasqual Maragall ha fet un nou servei al país.

*fotografia: "uma solidao…", Alicina (1000imagens)