L'Hereu Riera

El Dret Humà oblidat: el dret d'herència universal

Quina corruptela!

Deixa un comentari

Translation (traducción):

[Antaño, en tiempos ya superados y en un lugar del lejano Oeste, dos servidores de la Ley cambian impresiones sobre su duro cometido profesional]

—Nos han dado el cante sobre unos presuntos casos de corrupción que te cagas…

—Es que no hay ni un palmo de limpio, colega!

—Si pillo a estos putrefactos, los meto a todos en la trena ipso facto!

Guió i dibus: Min

Translation into Mexican (traducción al mejicano):

[Antaño, en tiempos ya superados y en un lugar del lejano Oeste, dos
servidores de la Ley cambian impresiones sobre su duro cometido profesional]

—Nos han dado el cante sobre unos presuntos casos de corrupción que te cagas, güei…

—Es que no hay ni un palmo de limpio, colega!

—Si pillo a estos putrefactos, los meto a todos en la trena ipso facto!

Aquesta entrada s'ha publicat en Sant Diumenge de Sils el 8 de novembre de 2009 per mininu

Demà, tothom a Perpinyà!

Deixa un comentari

Demà, 7 de novembre, tothom (tots i totes) a Perpinyà, a la mani pels 350 anys de resistència contra l’annexió de les comarques nord-catalanes tramada a esquenes del poble català i perpetrada el 7 de novembre de 1659 pels reis de França, Lluís XIV, i de Castella, Felip IV (*):

Demà dissabte els catalans tenim una cita important a Perpinyà. Com
cada any, la capital nordcatalana acull la cloenda del Correllengua,
amb una manifestació a favor de la unitat nacional i lingüística dels
Països Catalans. A l’edició d’enguany, a més, s’hi suma una efemèride
de gran transcendència històrica, el 350è aniversari del Tractat dels
Pirineus, moment en el qual es va dividir administrativament la nació,
entregant-ne una part a l’Estat francès. Cinquanta-set anys més tard,
Felip V signava el Decret de Nova Planta. Sortosament, malgrat aquests
fatídics episodis, la nació catalana ha sabut i ha pogut sobreviure a
aquests i altres intents d’aniquilació de la nostra identitat,
promoguts pel centralisme i jacobinisme dels estats espanyol i francès.

El
Rosselló, el Vallespir, el Conflent, el Capcir, l’Alta Cerdanya i la
Fenolleda són comarques catalanes, com també ho són la Garrotxa, la
Noguera, l’Anoia, la Ribera Alta o la Safor. I és que massa sovint
oblidem aquesta realitat, la dels Països Catalans, i es tendeix a
identificar els actuals estats amb les nacions. Greu error, que Carles
Cardó, eclesiàstic, escriptor i ideòleg d’Unió Democràtica de
Catalunya, ja advertia fa més de cinquanta anys quan apel·lava a la
diferenciació entre l’estat i la nació, entenent i defensant aquesta
darrera com l’autèntica comunitat natural de les persones i, per tant,
insubornable.

Amb motiu d’un homenatge a Francesc Macià
organitzat per l’IPECC fa unes setmanes a Prats de Molló, la gent
d’aquesta vila vallespirenca demanava –exigia!– que no els oblidéssim,
i recordava que sovint se senten marginats pels catalans del sud, que
no som prou conscients que som part de la mateixa nació. I és ben cert
que moltes vegades no tenim prou en compte que un cop passada la
Jonquera continua essent Catalunya, i que allà hi viuen moltes persones
que, malgrat totes les vicissituds viscudes, continuen al peu del canó,
sense complexos ni pors de les pressions unificadores de l’Estat
francès.

Ara, doncs, tenim una bona oportunitat per demostrar als
nostres compatriotes del nord que creiem en la unitat de la nació;
tenim l’oportunitat d’acompanyar-los fraternalment. Us animo, per tant,
a participar en aquesta festa reivindicativa que tindrà lloc demà. Hi
ha previstes activitats, amb el colofó de la manifestació, que
començarà a les quatre de la tarda a la plaça Catalunya de Perpinyà.
Anem tots junts a defensar la unitat nacional i lingüística del nostre
país. Ningú més ho farà per nosaltres!

[Xavi Roca i Bas, president d’Unió de Joves Comarques Gironines, a www.elpunt.cat]

Sigui dit de passada, i a propòsit del cartell indicador reproduït a l’entradeta, que es troba en una de les sortides de Girona, pregunto des d’aquí a qui correspongui com és que la capital gironina està envoltada de cartells com aquest amb el topònim Perpinyà escrit a la francesa, “Perpignan”. ¿És perquè aquesta grafia és més “internacional”?, ¿és perquè els turistes francesos, que com se sap són cons perduts, tornant de vacances en terres catalanes o de més enllà es perdrien i anirien a petar vés a saber on, si es trobessin PERPINYÀ escrit als indicadors de carretera?… ¿O és perquè els burros de campionat som nosaltres, els catalans -i concretament els gironins-, i ens agrada tirar-nos pedres a la pròpia teulada? ¿Trobaríem potser normal i perfectament plausible que baixant de França trobéssim a les carreteres nord-catalanes cartells que ens indiquessin el camí per anar a “Gerona” o a “Lérida”, posem per cas?
¿Algú de l’administració catalana que tingui mitjans per fer-ho podria fer el fotut favor de fer canviar aquests cartells que dic, i que no calgui recórrer a la solució de l’esprai clandestí, com ha passat en el cartell que reprodueixo, on el topònim “Perpignan” ha estat corregit (amb força mala traça, per cert, val a dir-ho) per algun maulet volenterós?
Quin fart de badar que ens cardem, tots plegats!…
________________________________________

(*) Després d’aquest Felip IV vindria un tal Felip V, també d’infausta memòria. A veure què ens depararà, quines alegries ens té preparades sa altesa Felip VI…, si és que li donem temps, és clar. N’hi donarem?

Aquesta entrada s'ha publicat en Política el 6 de novembre de 2009 per mininu

‘Abolir el problema’ o amagar-lo?: més raons per al debat

Deixa un comentari

En un parell de posts anteriors d’aquest blog parlàvem de la discussió permanent que hi ha entaulada a la nostra societat entre els partidaris d’abolir la prostitució (entenent com a tal el tracte carnal o contracte entre dues persones adultes, majoritàriament entre dones que ofereixen els seus serveis sexuals i homes que els reben a canvi de diners) i els que creuen que s’hauria de regularitzar, i vaig escriure alguns arguments a favor d’aquesta última postura, que considero que és la més racional. Però les raons, a favor i en contra, que el tema suscita no paren de rajar en cada fòrum on és el centre de debat, i l’única cosa clara que en resulta és que costarà molt arribar a un acord. De fet, venim de tan enrere, que el sol fet que es discuteixi, civilitzadament, ja l’hauríem de considerar un èxit.
Aquesta mateixa nit, la prostitució era objecte de debat al programa Banda ampla, de TV3, i en destaco d’entrada, al marge d’aquesta impressió general que aquí hi ha dos punts de vista difícilment reconciliables ni tan sols en un mínim comú denominador, dues anotacions que crec prou significatives: la primera és el missatge sms d’un espectador molt irritat que trobava “una vergonya” que es discutís un tema com aquest; oi més: que el fet de discutir-lo en una TV pública vol dir, segons ell, que “s’ha perdut la vergonya”…
L’altre destacat és el de la intervenció d’Antoni Vaquer, catedràtic de dret civil que va estar en l’equip redactor del projecte de regularització que pretenia portar a votació la consellera Tura en el primer govern tripartit, quan ocupava la cartera d’Interior, i que va acabar en projecte fracassat, ha explicat Vaquer, perquè ni tan sols dins el grup parlamentari de la consellera no va prosperar la iniciativa…

El programa ha arrencat donant aquesta dada: segons una enquesta de la
casa, el 87 per cent de la població estaria a favor d’alguna mena de
regularització. Sorprèn que a l’altre costat hi hagi l’ONU, que ha
declarat la prostitució com “una nova forma d’esclavitud”. Ho ha
recordat l’advocada abolicionista M Josep Varela, que també ha
assegurat que en l’ordenament jurídic espanyol ara mateix no hi ha cap
possibilitat de legalització; i ha defensat, és clar, l’exemple de
Suècia, on la prostitució ha baixat, segons ella, encara que no ha
aportat dades que ho corroboressin.
Per als convençuts que la
regulació ha de ser la panacea, però, ha vingut a tirar una mica
d’aigua al vi el periodista holandès afincat a Catalunya Edwin Winkels,
que ha dit que al seu país la legalització tampoc ha tingut els bons
resultats que se n’esperaven, perquè ha aparegut el bolet de la
picaresca, amb què no es comptava. A vegades sembla ben bé que no tenim
remei…
Ara bé, entre uns i altres, sembla que molta gent té clar
que una cosa és l’explotació de les persones i una altra la
prostitució; i que està en contra de la prostitució si hi ha explotació
pel mig, però només en aquest cas. És una apreciació molt important,
bàsica, i potser per aquí trobarem algun dia una via d’entesa; sense
aquesta distinció, no crec que hi hagi entesa possible.

Mentrestant, la batalla argumental té totes les traces de ser llarga i dilatada, i bastant esgotadora. Avui mateix he anat a parar al blog d’en Josep Braut, intel.lectual punk nord-català, Descans: el blog d’un home que descansa, on l’home defensa, de manera extensa i raonada, i també contundent, les raons per regularitzar l’intercanvi de diners per sexe. De fet, al llarg del post es dedica a rebatre un per un tot un seguit de tòpics -fins a una vintena llarga- que els abolicionistes manegen per defensar la seva postura. Els abolicionistes i les abolicionistes, entre elles determinades -ho he de dir així- feministes, que ja aviso que ell en diu feminazis… Amb la majoria de les seves puntualitzacions hi estic d’acord, igual que amb la seva declaració de principis:

«Crec que els acords lliurement presos entre dues persones adultes són sempre legítims, mentre no perjudiquin a tercers. Sóc partidari de legalitzar la prostitució,
qualsevol persona major d’edat és lliure de fer amb el seu cos el que
vulgui. I si fruit d’aquesta activitat se’n deriven beneficis
econòmics, llavors ha de pagar impostos (directament proporcionals als
beneficis obtinguts i a les externalitats negatives provocades, i
inversament proporcional a les externalitats positives generades)»
.

En la llista de raons del nostre intel·lectual nord-català encara hi podríem afegir (no pas com a rèplica a les feministes, és clar, que no ho deuen ni haver considerat) la que un servidor plantejava al final de l’última entrada dedicada a aquest tema, i que em sembla tanmateix de pes: l’accés -a vegades l’únic possible- d’alguns discapacitats al sexe, com una “necessitat especial” més de les que tenen per ser satisfetes, i no pas de les menys importants…

(Fi del 3r capítol)
__________________________

[Imatge de l’entradeta: Filmax]

Aquesta entrada s'ha publicat en Societat el 5 de novembre de 2009 per mininu

U, dos… Bono!

Deixa un comentari

José Bono dixit: «Abans que socialista sóc espanyol. El món estaria incomplet sense Espanya, malgrat que alguns se sentin incòmodes per això. Són pocs, però tenen potència de veu».
Aquesta era la frase del dia destacada a les planes de punt de vista d’El Punt de dilluns. El fill de falangista que és -i com li agrada recordar sovint- l’actual president del Congrés de Diputats espanyol va de cara, s’ha de reconèixer. Però tampoc té tant de mèrit: els fills de l’Espanya castellana que va sortir titubejant, com despertant-se d’una migdiada, de la interminable dictadura del canari flauta del Ferrol i que va fer, un bon punt desubicada, la travessia del desert de la transició ja fa temps que es van treure les puces de sobre -és a dir, tot possible sentiment semblant ni per aproximació al de culpa per complicitat, per activa o per passiva, amb aquell terror institucionalitzat- i que circulen pel món (llegiu Espanya) més eixerits que un pèsol.
Les esquerres espanyoles, momentàniament solidàries amb Catalunya i els catalans de finals dels 70 encara amb el cos ple de morats de les pallisses rebudes, ja fa temps que quan es tracta de defensar o fer costat a les raons dels nacionalistes no castellans, per molt justes i necessàries que siguin, xiulen i miren cap a un altre costat. I, com veiem en aquest fenomen que presideix el Parlament espanyol, no tenen cap problema a proclamar abans que res el seu identitari nacionalisme, que és el més no-nacionalista dels nacionalismes no-nacionalistes que es fan i es desfan.
Si algú -algú d’aquesta perifèria política i geogràfica llur- encara se’n sorprèn, el convido a fer un cop d’ull a l’adn polític d’aquest personal, a través de l’excel·lent article (“La crosta espanyola”) que publicava al mateix diari Pius Pujades divendres passat:

«Des de Catalunya es fa difícil d’entendre que un partit com el PP
arrossegui a Espanya deu milions de vots, o més. Fins i tot ens costa
de comprendre les enormes reticències del PSOE quan es plantegen a les
altes institucions de l’Estat temes tan evidents com la injustícia
fiscal o la imposició lingüística que patim en bona part del territori.

És clar que existeix ben viu en el que anomenem poble espanyol un
arrelat sentiment patriòtic que és hereu de molts anys de didàctica
política persistent que fonamenta l’essència de la nació espanyola en
la supremacia de Castella –que consideren el motor de l’espanyolisme,
la creadora del país–, la necessària uniformitat lingüística –assumint
a desgrat les vel·leïtats residuals d’algunes províncies– i el referent
ideològic religiós que marca l’Església catòlica. Aquest sentiment, que
no s’explicita gaire sovint, forma un substrat ideològic natural que
marca les tendències polítiques d’una gran part de la societat
espanyola i dels seus polítics. Aquells pobles que no comparteixen
majoritàriament aquest fons doctrinal són societats malaltes, que es
toleren, però que cal mantenir vigilades, controlades, sotmeses a
tractament.

La ideologia descrita té unes arrels fondes, que
caldria buscar molt lluny en la història. Però ha perviscut fins a la
nostra democràcia gràcies a la labor decidida i traumàtica de la llarga
dictadura franquista. Gairebé quaranta anys en què tots els mitjans
moderns i tradicionals –escola, propaganda, premsa, cinema, ràdio,
televisió, Església, exèrcit– van estar al servei de la idea
d’imposar-la com a única veritat. Llegint Bartolomé Barba, que va ser
governador civil de Barcelona, sabem que Espanya té una situació
geogràfica que la fa predestinada a una actuació especial i
protagonista al món pel fet d’estar al centre moral i històric del
planeta. Per això ha fet un paper d’àrbitre en l’esdevenir de la
història universal: va decidir si guanyaria Roma o Cartago, el
catolicisme o l’arrianisme, va aturar l’islam durant vuit segles, va
decidir la guerra dels Cent Anys, va vèncer Napoleó… i el 1936 avança
la victòria aliada a la Guerra Mundial. Tot això per allò de la unidad de destino en lo universal. Un designi diví, ineludible. Queda clar, doncs, que «la
historia de España es fruto de un detallado plan divino, que ha elegido
a España para salvar a la Humanidad, a la fe cristiana i a Occidente,
como un nuevo mártir de Cristo»
, explica Juan Carlos Losada a Ideología del ejército franquista.

És
evident que alguns dels puntals del règim començaren a defallir a
partir dels anys seixanta: premsa, escola, ràdio i Església perden
virulència doctrinal. Però queda per molts anys més l’exèrcit, que
considerava el servei militar obligatori com una gran escola de
patriotisme radical. L’oficialitat espanyola –mal pagada, mal armada,
aïllada de la societat civil– manté, com a mínim fins als desastres
militars d’Ifni i el Sàhara, que no acaba d’entendre, l’orgull de
sentir-se garantia final i definitiva dels grans valors essencials de
la pàtria: la unitat, la fe, l’honor, el destí comú, l’orgull racial,
en què ha estat educada. Les forces armades veien compensada la seva
fidelitat al model polític carrincló al que servien perquè se’ls feia
sentir com una nova noblesa de la qual Franco extreia sovint dirigents
a tots nivells, des de ministres fins a governadors civils o directors
generals. Com propugnava José Antonio, havien de ser meitat monjos,
meitat soldats.

Per això durant la transició les sales de
banderes de les casernes esmolaven sabres, pendents de l’ordre de
sortir a salvar la pàtria que ells predicaven o feien predicar als
campaments de reclutes per fer homes de profit els pobres civils que
l’Estat els posava a les mans.

Aquella feina, la dels primers
vint anys i la dels següents, va fer forat al país. Va crear una enorme
crosta de patriotisme messiànic als cervells de molts milions de
ciutadans que temen qualsevol canvi que remogui i enterboleixi la
nítida concepció que s’ha fet del món i de l’Estat a les velles
escoles, a la vella televisió, a la vella Església, a la vella premsa,
a les velles casernes. Són milions de vots que cap dels dos grans
partits vol perdre del tot. Les grans idees de l’Espanya gran –potser
ara ja no per designi diví– tenyeixen les banderes dels mítings i les
pancartes electorals. No fos cas que el contrari mostrés una crosta més
dura o més ufanosa».

I en això estan, el Toro carpetovetònic i l’Elefant ibèric: a veure quin dels dos és més espanyolista nonacionalista… I la fauna perifèrica, la feina que tenim que aquests dos no ens trepitgin, sigui tot barallant-se entre ells o anant tots dos a l’una i perfectament al pas!
Ara bé, tornant al magnífic president Bono, li diria que fa molt de goig traient pit, sí senyor, però que hauria de ser una mica, una miqueta més humil i reconèixer que Espanya també seria incompleta sense el món, estem d’acord? Ni que sigui com a reconeixement pels anys i anys que els seus compatriotes s’han divertit anant amunt i avall conquerint països, civilitzant-los, convertint-los a la fe vertadera i després deixant-los secs com una llimona espremuda.

____________________________________

Annex: el diari informava el mateix dia que França ha plantejat als seus ciutadans un debat, que clourà a final de gener, sobre la
«identitat nacional» i la manera d’integrar
millor la immigració. Deixant de banda que els objectius plantejats (“buscar accions que permetin afirmar
la nostra identitat nacional i reafirmar els valors republicans i
l’orgull de ser francès»), les expressions utilitzades i la resposta patriòtica de l’entorn (un 60% dels francesos s’han manifestat favorables al debat, i un 77% són partidaris que s’ensenyi La Marsellesa
als col·legis) serien perfectament homologables en el cas d’una iniciativa semblant a la monàrquica Espanya, fóra altament interessant veure en aquesta banda de Pirineu la resposta a la pregunta central d’aquesta consulta: «Què significa ser
espanyol per a vostè?»
.
Jo crec que l’enquesta (perfectament ajustada a llei) produiria un cafarnaüm monumental, del qual seria impossible treure cap conclusió clara i concreta, i ens quedaríem (ells, sobretot) amb les ganes de saber què recollons significa ser espanyol. La curiositat va matar el gat, diu el refrany, i per tant, com que un dia o altre no podran resistir més la temptació de transplantar l’experiment a Espanyolàndia i ens plantejaran la pregunteta, ja poden anar fent les seves apostes, senyores i senyors.
_________________________

[Foto de l’entradeta: Magazine de El Mundo]

Aquesta entrada s'ha publicat en Articles salats el 4 de novembre de 2009 per mininu

Mossèn Francisco, tranquil: “No mos mouran!”

Deixa un comentari

Translation (traducción):

[El elegante President de la Comunidad Valenciana (antes País Valenciano), conocido por sus íntimos (allegados y rivales) como el Curita, se manifiesta sereno ante el acoso de que es objeto por determinado entorno hostil]

El juicio por el ‘caso Gürtel’ tendrá un jurado “popular”

Estoy tranquilo, no lo duden: no tengo nada que ocultar… Por cierto, ¿qué les parece mi nuevo traje?

Guió i dibus: Min

Translation into Popular Valencian (traducción al valenciano popular):

[El elegante President de la Comunidad Valenciana (antes País Valenciano), conocido por sus íntimos (allegados y rivales) como el Curita, se manifiesta sereno ante el acoso de que es objeto por determinado entorno hostil]

El juicio por el ‘caso Gürtel’ tendrá un jurado “popular”

Estoy tranquilo, no lo duden: no tengo nada que ocultar… Por cierto, ¿qué les parece mi nuevo traje?

Aquesta entrada s'ha publicat en Sant Diumenge de Sils el 1 de novembre de 2009 per mininu