Espai de Dissidència

La Bitàcola de Xavier Diez

22 de febrer de 2010
10 comentaris

Empreneduritis (II)

Sóc plenament conscient que publicar les reflexions comporta el risc d’interpretacions subjectives i contràries a la intenció de l’autor (i fins a cert punt, sorprenents).Tenint en compte el gran ressò del meu post “Empreneduritis”, publicat el passat 18 de febrer i a bastament comentat per diversos companys bloggers em veig obligar a fer unes quantes precisions.

Primera. L’objectiu primer i últim del meu post no consistia a criticar les diverses persones que, per circumstàncies diverses i vocacions desiguals, comanden una empresa, ja sigui com a autònomes, ja sigui com a directius que tenen al seu càrrec un equip de treballadors. L’objectiu primer i últim consistia a criticar la glorificació, santificació i sacralització de la figura de l’empresari (sota el re-styling d’emprenedor).

 

Segona (i derivada de l’anterior). Ser empresari és una feina (i/o activitat) com qualsevol altra, tan legítima com qualsevol altra, i tan útil, inútil o nociva per a la societat com qualsevol altra. Ser empresari o treballador no comporta ser millor o pitjor persona. Com diu als evangelis, pels seus actes els coneixereu (Mateu 7-16).

Tercera. Ara bé, precisament perquè ser empresari és una feina com qualsevol altra, això no justifica de cap manera que les persones que controlen les seves empreses tenen el dret a beneficiar-se desproporcionadament de la seva situació. És legítim que l’assumpció de major risc pugui comportar beneficis asimètrics, tanmateix, també ha de comportar prejudicis també asimètrics.

Quarta. Qüestió d’igualtat. No tothom té el mateix talent, ni sort, ni capacitat, ni dedica el mateix esforç. Per tant, és lícit que a desigual aportació hauria de correspondre desigual recompensa (això ho sostenia Proudhon). Ara bé, on són els límits? Si una igualtat cubana pot ser castradora, una desigualtat excessiva és un càncer que inocula el virus de la corrupció. Un bé irrenunciable consisteix en la igualtat d’oportunitats, i per tal de fer-la efectiva, cal limitar el grau de desigualtat. Al meu entendre, ningú no hauria de diferenciar-se materialment més enllà de cinc o deu vegades respecte el membre més pobre de la comunitat. Ja sé que molts m’atacareu amb arguments estranys. Jo només us puc oferir la meva moral d’arrel kantiana.

Cinquena. Empresaris rics, riquíssims i inútils. Les principals fortunes de Catalunya i el món segueixen un patró similar. No fabriquen res, no fan res, es dediquen a parasitar l’economia. Els bancs especule per tal que els propietaris de capital puguin beneficiar-se d’un casino financer amb les cartes marcades. Determinats propietaris de franquícies tèxtils ni tan sols fabriquen la seva roba, sinó que munten cadenes de subcontractació fins a trobar algú, en un taller semi-clandestí, en condicions de semi-esclavitud, que treballa semi-gratis. Els grans distribuïdors alimentaris fonamenten el seu negoci en escanyar pagesos.

Sisena. Treballadors públics. A mi em fa molta pena aquells que consideren que qui té feina fixa a l’administració és un escaquejador professional. Si jo atribuís als negres, jueus o musulmans deterministes prejudicis, quedaria, amb raó, desautoritzat. No us estranya, en canvi, com colen tots els tòpics i prejudics contra gent que treballa, i que ho fa majoritàriament amb esforç, dedicació i professionalitat? He treballat en l’àmbit privat i públic. I el percentatge d’incompetència és el mateix.

Setena. El mite de la productivitat. Incrementar la productivitat és condemnar altres treballadors a la desocupació. Això no és meu, sinó d’algú escassament sospitós de bolxevic com Ulrich Beck. La gent no ha de treballar més, sinó menys, a costa, és clar, d’un benefici empresarial excessiu.

Vuitena. Capitalisme. Aquest no és l’únic sistema possible o viable. Té els seus punts forts i febles, els seus guanyadors i perdedors. Una opció mixta, amb seguretat per a tothom, i possibilitat d’iniciativa no ens farà més rics, tanmateix ens farà menys pobres a la majoria.

Novena. Treballadors. A mi aquests que em parlen que cal eliminar la seguretat, ser més flexibles i creure en la cultura de l’esforç em recorda els mateixos arguments que el segle XIX justificaven l’esclavitud, o van crear els asils de pobres a Anglaterra per enviar pagesos a l’esclavitud de les fàbriques. Primer, les persones han de viure en la seguretat econòmica total. Després,els empresaris hàbils i honestos ja utilitzaran els estímuls adients per fer que la gent treballi de gust.

Desena. La meva referència a l’Opus no és cap boutade. Aquest discurs glorificador de l’”emprenedor” és IESE. I aquesta entitat acadèmica és Universitat de Navarra. I aquí hi ha un clar “camino”. De la mateixa manera que l’ideari ranci defensat per aquesta secta consisteix en una família patriarcal on l’empresari ha de fer de pare autoritari, el Déu terrenal que ordena i controla qualsevol aspecte de la vida material i espiritual, així l’empresari ha d’actuar per intervenir en la configuració social i econòmica d’una societat. Com diria el nostre il•lustre teòleg sabadellenc Sardà i Salvany, “A Dios rogando y con el mazo dando!”.

I sisplau, si algú no està d’acord, que utilitzi arguments, no creences; idees, no aforismes.

 

  1. No es mes injust i desigual que per fer un examen, o dos, es tingui feina de per vida?.

    No seria més just la desaparició de la figura del funcionari, i que els que treballen a l’administració tinguin els mateixós drets i deures que els treballadors en Régim General?.

    Dius que utilitzem arguments, no creences; idees no aforismes. En canvi tú ets el primer en dir o insinuar que l’emprenedor neix ric o té contactes, o son d’IESE o ESADE. Que m’en dius de tots els emprenedors que surten de, posem per cas, Barcelona Activa?.

    Tenir una idea, arrisca els teus diners i els de la teva família, en definitiva lluitar per el que creus. Es dolent? es veu que si si fas diners. I si el món occidental s’ha venut al capitalisme, i el capitalisme salvatge es dolent, tant dolent com l’estalinisme o el castrisme. Que hi farem.

    Critiques en els que exploten als pagesos, peró no vols paga la pera llimonera més cara, ni l’enciam, ni res de res. No parles peró, dels milions que el camp – sobre tot el sud- s’encruspit les ajudes europees que tenien que servir per modernitzar el camp i la pagesia.

    I perdona’m si he insultat la teva intel·ligència.

  2. Primera. Si el que volies no era
    criticar els empresaris i/o els emprendedors és ben clar que no te
    n’has sortit… el que passa és que penso que efectivament aquesta
    era la teva intenció. Nascuda d’un prejudici.

    Segona. Naturalment. Precisament és el
    que tu no deies, carregant les tintes contra els empresaris. Però
    una puntualització: sense empresaris poca feina tindrien els
    treballadors. Encara que només fos per això hi ha moltes més llums
    que ombres en la figura de l’emprenedor; és un valor afegit molt, molt significatiu. Però és que hi ha molt més
    que això. Per cert que el problema que tenim ara no és de manca de treballadors, és de manca d’empreses i empresaris. Aquest és l’autèntic origen de la crisi. Obviament a nivell personal ser empresari o treballador no implica abolutament res sobre el caràcter. No caiguem en el maniqueïsme (que em sembla olorar massa) de que els empresaris són dolents i els treballadors bons. Tampoc els rics, pel fet de ser-ho, són dolents, ni els pobres, pel fet de ser-ho, són collonuts.

    Tercera. La gent que controla la seva
    empresa té el mateix dret a beneficiar-se d’ella que el que tens tu a beneficiar-te de la teva
    feina. No veig per què caldria posar límits en els guanys. Tampoc hi ha límits
    en les pèrdues.

    Quarta. El terme “excessiu” aporta
    molta vaguetat. Sembla que tu limites la cosa a “cinc o deu
    vegades més”. Per què aquestes xifres? Com són subjectives
    doncs… no són objecte de debat. Jo prefereixo, per
    exemple, que tothom arribi on pugui. Si l’Amancio Ortega, de Zara,
    pot fer una multinacional doncs felicitats. No veig per què s’hauria
    de limitar a vendre roba a Ourense, o arribar com a molt a
    Ponferrada.

    Cinquena. El que dius són opinions
    sense més fonament que les teves creences. Això de la
    semiesclavitud… es deia el mateix quan aquí s’instal·laven
    multinacionals, però la gent que hi treballava era ben lliure
    d’anar-hi, i n’estava ben contenta. Ara que marxen a
    països més pobres,  la gent d’allí se’n beneficia tant com
    nosaltres en el seu moment. Molt més, segurament, perquè la seva
    alternativa és zero. No siguem hipòcrites.

    Sisena. Treballadors públics.
    Evidentment el sector públic és un pou d’ineficiència per manca
    d’incentius positius i negatis per als qui hi treballen. Les
    oposicions són un greuge per a moltes persones. El percentatge
    d’incompetència en el sector públic i privat no és el mateix; en el
    sector privat els incompetents acaben sent acomiadats… o l’empresa
    ha de tancar. Sembla que no és el cas de l’Administració pública.

    Setena. Gràcies als
    guanys de productivitat tothom viu millor, sino estariem amb les
    mateixes condicions que el segle XIX. Aquest debat és inexistent,

    Vuitena. El capitalisme és el pitjor
    sistema d’organització econòmica existent, amb algunes excepcions:
    tota la resta de sistemes que hem conegut. I a distància. I la
    socialdemocràcia és una versió més del capitalisme. A mí també m’agrada.

    Novena. Crec que parlar d’esclavitud i
    asils de pobres és molt excessiu, més encara quan ningú parla
    d’eliminar la seguretat que, tanmateix, no ha de ser del 100%. Jo per
    exemple sóc socialdemòcrata i alhora estic totalment en contra de la renda
    mínima. Les persones HAN de fer un esforç per aportar alguna cosa a
    la societat (és a dir, han de treballar). Si algú no ho vol fer,
    naturalment no ha d’esperar que la societat faci gran cosa per ell.
    En d’altres paraules: suposem un de tants joves de 18 anys que no els
    dóna la gana treure’s el batxillerat o fer un cicle formatiu.
    Obviament si no es poden guanyar la vida és un problema privat seu estrictament.
    Un no pot demanar res a la societat quan no aprofita el que se li
    ofereix. La igualtat d’oportunitats és un dret: però un dret s’ha de
    saber aprofitar.

    I parlant de treball, que la gent
    treballi de gust no té per què ser un problema dels empresaris.
    Aquests prou feina tenen a guanyar-se la vida i a generar llocs de
    treball si poden. Em penso que per no agradar-te els empresaris a la
    fi els acabes carregant amb totes les responsabilitats.

    Desena. La referència a l’OPUS és
    demagògica. Perque molta gent que pensa molt, molt diferent de tu
    està almenys tant com tu contra l’OPUS i sectes variades, com pot
    ser el meu cas.

  3. els hi parles de s’acaba l’estat i comencen els anarko-sindicats i es
    caguen les calces i es mengen tots el principis de no-estat i ateisme que
    puguin tenir per molt de carnet ‘roig-i-negre’ tinguin que en realitat és
    marxista-leninista. I love state totalitari si pot ser.

  4. On deixes els directius de les grans empreses? Els grans executius tipus l’inefable Francisco Gonzalez del BBVA no són empresaris. No arrisquen el seu propi capital en un projecte sinó que són executius contractats per a maximitzar beneficis. Contractats per un consell d’administració formats molts cops per gent que tampoc és empresaria donat que moltes grans empreses de per aquí han passat de ser monopolis estatals a ser oligopolis repartits per amistat o per interessos polítics o economics (banca inclosa).  Jo no diria que en el mercat de telecomunicacions, electricitat o altres sectors estrategics hi ha un veritable mercat lliure, però tampoc un mercat dirigit per l’estat. Essent estrictes és més emprenedor el llauner que hi ha als concerts que no un gran executiu. Sembla que tenim un sistema que pren el pitjor de cada cosa.
    Sobre les desigualtats: És evident que no tothom som iguals, però tots tenim els mateixos drets. L’ascensor social ha de funcionar no només per justicia social (un concepte que no em convenç) sinó perque és l’única manera que la societat aprofiti el talent dels ciutadans. Educació i sanitat de qualitat a l’abast de tothom i després que cadascú aprofiti l’oportunitat o no. I si ets un gandul i vius a la miseria el teu fill intel·ligent ha de tenir l’oportunitat de sortir-se’n. Com, més o menys, diria Spinoza la llibertat és aquell estat de coses on cadascú pot desenvolupar les seves capacitats.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!