VIA A VIA

El món del transport sobre vies i per cable. Bloc de Jordi Casadevall

6 de maig de 2024
0 comentaris

Què ens prometen per als propers quatre anys? (2: els altres)

Partit dels Socialistes de Catalunya-PSOE

Un model d’infraestructures de mobilitat al servei del país

  1. Defensem un model de mobilitat sostenible per enfortir la competitivitat i elreequilibri territorial, fent les interconnexions, les inversions i l’augment de capacitats de les xarxes per garantir la base material d’una moderna prosperitat.
  2. Avançarem en un ampli Pacte per les infraestructures que defineixi el que cal fer en els pròxims anys per enfortir la competitivitat econòmica i el reequilibri territorial.
  3. Elaborarem un Pla de millora de les infraestructures de transport públic i de la mobilitat sostenible, amb una previsió pel desplegament del finançament de la Llei de transport de Catalunya, acordant un model homogeni de gestió de les vies d’altes prestacions de la xarxa viària, l’extensió dels carrils BUS-VAO a les vies d’alta capacitat i impulsar en els àmbits urbans i periurbans dels serveis de transport a demanda. Augmentarem les freqüències de les actuals línies de bus exprés i redefinirem nous serveis, avançant en la descarbonització.
  1. Farem realitat un nou acord per als pròxims 10 anys que determini el percentatge d’inversió de l’Estat en infraestructures a Catalunya (per PIB, per població, per dotació d’infraestructures).

Transport públic: xarxes ferroviàries, d’autobusos, aeroportuàries i portuàries

  1. Aprovar i implantar un sistema tarifari del transport públic que substitueixi l’actual sistema de corones tarifàries per un de nou basat en distància recorreguda, recurrències en l’ús i drets socials, un dels objectius de la T-mobilitat.
  2. Desplegar i fer arribar la T-mobilitat a tot el territori de Catalunya.
  3. Continuar mantenint el ritme de redacció de projectes, licitacions i adjudicacions de millora de les infraestructures ferroviàries des de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), com la prolongació de l’L8 Plaça Espanya – Gràcia, el perllongament de Sant Boi de Llobregat a Castelldefels, la integració a Sant Vicenç dels Horts, i els perllongaments fins a Castellar del Vallès i Súria, Sallent i Berga.
  4. Invertir 1.700milions d’euros en els pròxims anys en el ferrocarril metropolità-Metro de Barcelona- i la seva ampliació metropolitana, com la gran infraestructura de transport col·lectiu de Catalunya.
  5. Revisar el Pla d’infraestructures ferroviàries de Catalunya per integrar totes les modalitats ferroviàries (Metro, FGC, Renfe i Tramvia), elaborant un pla d’inversions creïble 2024-2035, incorporant-hi estudis-treballs que contemplin escenaris i alternatives davant dels reptes de les infraestructures davant les conseqüències del canvi climàtic, com per exemple a línia de ferrocarril i trams de l’antiga N-II; així com accions per millorar la integració urbana d’aquestes infraestructures.
  6. Impulsar el desenvolupament de nous corredors ferroviaris entre el Vallès i Barcelona, amb el nou Túnel d’Horta per obrir noves mobilitats de la regió i el nou Túnel a Vallvidrera per augmentar la capacitat del corredor actual.
  7. Farem el perllongament de la línia T4 del Trambesòs des de l’actual estació final de Sant Adrià fins al port de Badalona i dues noves parades i posteriorment fins a l’actual estació de Rodalies, per tal que esdevingui un intercanviador important al Barcelonès Nord.
  8. Treballarem per fer realitat el Tramvia del Camp de Tarragona entre Cambrils i Vila- seca, amb l’objectiu de posar en servei la primera fase a finals de l’any 2026. A més, aprovarem l’estudi informatiu de la resta de la línia fins a Reus, i que inclou la connexió Tarragona-Reus, l’accés a l’Aeroport de Reus i les seves connexions urbanes.
  9. Acabar els estudis de factibilitat de la proposta de Tren Tram de la Costa Brava, que estimi els costos d’execució i les xifres de demanda.
  1. Culminar el traspàs integral de Rodalies i Regionals a la Generalitat de Catalunya. En aquest sentit, “la comissió del traspàs”, integrada pel Govern d’Espanya i el de Catalunya, serà l’instrument que fixarà les propostes, directrius i objectius a assolir assegurant sempre la mobilitat laboral i el manteniment dels drets adquirits dels treballadors.
  2. Executarem el Pla de Rodalies, fixant prioritats i assignant quanties pressupostàries anuals a través de la comissió del traspàs. Garantir el traspàs dels recursos econòmics associats al dèficit en què incorri Renfe cada any com a operador de servei actual i completar l’abonament del pla d’acció, entès com el pagament a Renfe dels serveis prestats a Catalunya més enllà dels serveis acordats en el traspàs.
  3. Impulsarem amb col·laboració amb el Ministeri de Transport de les rodalies Lleida- Montsó. [sic]
  4. Vetllar perquè l’execució del Corredor Mediterrani sigui una realitat i no es demorin les inversions compromeses i les seves connexions amb els ports de Barcelona i Tarragona.
  5. Incorporarem en la planificació els estudis i treballs per programar en un futur la connexió mitjançant ferrocarril entre el Maresme i el Vallès Oriental.
  6. Ampliarem el polígon industrial Catalunya Sud, dotant-lo de connexió ferroviària amb una estació intermodal de mercaderies i passatgers.

 

Comuns Sumar

Alt Pirineu-Aran

  • Cal avançar en mobilitat ferroviària, accelerant el des- doblament de l’R3 fins a Vic, i més intercanviadors fins a Puigcerdà que possibilitin més trens i reduir el temps del trajecte. Millorar el tren de la Pobla de Segur, per facilitat l’increment d’usuaris i usuàries.
  • Concretar el desenvolupament del tren-tram Alp-La Seu que fa anys està en estudi.

Terres de Lleida

  • Dotar les Terres de Lleida d’una xarxa de transport pú- blic, el desenvolupament de la xarxa de Rodalies i d’in- termodalitat al voltant de l’Estació de Lleida-Pirineus, establint també un conjunt de nodes per una xarxa re- gional d’autobusos fomentant els desplaçaments a peu i en bicicleta als entorns urbans, i promovent el desplegament del vehicle elèctric compartit i impulsant la xarxa de vies verdes.
  • Corregir el dèficit de despesa pública en transport in- terurbà que pateixen les Terres de Lleida i Pirineu.
  • Accelerar el pla de reforç de les línies R1 i R3. Restablir el servei de Rodalies R4 a Monsó, amb parades a Almacelles i Raimat. Implementació del pla de CCOO Terres de Lleida per al reforç del servei d’Avant Lleida-Barcelona- Lleida i la revisió de tarifes. Reforçar els serveis d’auto- bús interurbà, corregint el dèficit de despesa pública en transport interurbà que pateixen les Terres de Lleida i Pirineu.

Comarques gironines 

  • Impulsar un pla d’inversió en mobilitat ferroviària de proximitat: Connexió poblacions amb trens-tram: tren- tram de la Costa Brava (anella ferroviària al voltant de les Gavarres); el tramvia Lloret-Blanes; i el tren-tram Girona-Banyoles-Olot.
  • Augmentar la freqüència de Rodalies Barcelona fins a l’estació de Portbou
  • Millorar el servei ferroviari entre Vic-Ripoll-Puigcerdà

Catalunya Central

  • Nou tren tramvia a les comarques centrals: dur a terme l’estudi informatiu i iniciar l’execució del nou tren tram del Bages. Situar com a prioritat de FGC al territori la construcció del nou ramal entre Manresa i Sant Joan de Vilatorrada, i la connexió a Súria i Sallent, aprofitant les actuals vies de mercaderies, tal com es va acordar en els pressupostos de la Generalitat de 2023. Dur a terme un estudi de viabilitat d’un nou tren tramvia que connecti el Bages amb el Berguedà.
  • Línia R4 de Rodalies: prioritzar el seu traspàs a la Generalitat de Catalunya conjuntament amb les altres línies de Rodalies. Recuperar els trens semidirectes entre Manresa i Barcelona per tal de fer més competi- tiu el servei reduint el temps de trajecte en 10 minuts.
  • Garantir la connexió de la línia R4 amb el futur corredor del Mediterrani.
  • Línia R3 de Rodalies: accelerar i culminar les obres del desdoblament complet de tota la línia R3 entre Osona i Barcelona, i reclamar que aquesta arribi fins a Torelló. Cal reconèixer l’Estació de Torelló com a estació de refe- rència per enllaçar la Garrotxa amb Barcelona.
  • Línia R5 de Ferrocarrils de la Generalitat: garantir la connexió directa entre Manresa i Barcelona. Estudiar i programar l’execució del desdoblament de la línia. Descartar el projecte de soterrament de la línia al seu pas per Manresa per l’elevat cost i perquè no suposa cap millora per a la mobilitat.
  • Línia R12 Regional: incrementar les freqüències de tren entre Manresa i Cervera tal com s’ha dut a terme per al tram entre Cervera i Lleida.
  • Zones tarifàries: reduir la zona tarifària de Vic, Manresa i entorn de la 6 a la 5 amb l’objectiu d’abaratir l’ús integrat del transport públic amb Barcelona i revertir els greuges territorials actualment existents dins la mateixa comarca.

Penedès

  • Millorar les infraestructures de mobilitat sostenible amb la Regió Metropolitana de Barcelona i amb l’àrea Reus- Tarragona, potenciant el transport públic ferroviari i de bus i la seva interconnexió mitjançant estacions inter- modals a escala municipal.
  • Implantar un sistema de tarifació de Rodalies, social, just i equitatiu per acabar amb unes zonificacions que ge- neren greuges i diferències importants penalitzant mu- nicipis i comarques del Penedès (especialment al Baix Penedès).
  • Promoure la millora de la xarxa i els serveis ferroviaris de Rodalies (R2S, R4, R8, R13, R14, R15, R16, R17, RT2), de regionals, i de serveis AVANT. Connexió de les Rodalies de Barcelona i Tarragona per l’interior (R4 i RT2).
  • Creació d’un centre intermodal d’intercanvi i una esta- ció de trens regionals a Vilafranca del Penedès i millora de les estacions ferroviàries i accessos viaris a la xarxa territorial.
  • Realitzar un estudi de viabilitat del desplegament d’una línia ferroviària que connecti Vilanova-Vilafranca-Igualada,
  • Desenvolupar l’Eix Transversal Ferroviari en el tram, Lleida-Igualada (amb pas per fora de la ciutat dels trens de mercaderies)-Martorell, com a corredor mediterrani de mercaderies.
  • Implementar un metrobús que connecti regularment el Vendrell, Vilanova i la Geltrú, Vilafranca del Penedès i Igualada.

Baix Llobregat

  • Impulsar l’extensió del tramvia des de Sant Feliu de Llobregat al polígon El Pla fins a Molins de Rei i l’inter- canviador dels ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) a Sant Vicenç dels Horts i Pallejà. Aquesta connexió ha de transcórrer per la carretera reial entre Esplugues de Llobregat i Sant Just Desvern.
  • Incrementar la freqüència de trens de FC entre Martorell i Igualada.

Barcelonès

  • Completar la connexió del Trambaix i el Trambesòs per la Diagonal i estudiar l’extensió de la xarxa de tramvies pel litoral, entre el Maresme i el Garraf, i pel Llobregat, fins a l’intercanviador de Quatre Camins.
  • Prolongar el Tramvia de Sant Adrià del Besòs al Port de Badalona, fins a connectar amb la RENFE a l’estació de Badalona.
  • Impulsar les obres del metro de l’L9 i L10 i ampliar diver- ses línies del metro: allargar l’L1 a Badalona (Montigalà, Sant Crist, Bufalà, i la seva connexió amb l’L2 Badalona) fer arribar l’L3 a Esplugues de Llobregat; fer créixer l’L2 per Montjuïc i completar l’L4 de la Pau a la Sagrera.
  • Assegurar l’oferta més eficient en transport públic per arribar a l’Hospital Germans Trias i Pujol (Can Ruti), estudiant la viabilitat de fer-hi arribar el metro, entre altres alternatives de transport públic intermodal.
  • Desenvolupar un Pla de modernització i millora del metro, que permetria rehabilitar, millorar i ampliar les infraestructures, actuar en sistemes i instal·lacions, en tallers i cotxeres (que permetria ampliar la capacitat), i comprar i renovar material mòbil.
  • Acordar que al nou Pla de Rodalies s’inclogui el soter- rament del tren al seu pas per Sant Adrià del Besòs i Badalona, augmentant la freqüència i reduint signi- ficativament la duració dels trajectes que connecten Barcelona amb Vic, Blanes, Igualada, Vilanova i en ge- neral les poblacions situades a 60 km de l’AMB.

Maresme

  • Acordar amb les diferents institucions i plataformes ciu- tadanes l’estudi per a la protecció o la reubicació de la via de la línia R1 de Rodalies (amb perspectiva ecològica) que actualment fa de frontera entre els municipis i les seves platges, tenint en compte el context de canvi climà- tic i que provoca una dificultat d’accés i perillositat amb passos a nivell a molts municipis (sobretot del Maresme Nord).
  • Incrementar la capacitat i la freqüència de la línia de tren de Rodalies R1, ampliant també l’oferta horària, amb l’objectiu de posar fi a la situació de saturació en què es troba la línia i impulsant l’ús del tren com a alternativa al cotxe en els desplaçaments intercomarcals i cap a Barcelona. Ampliació de l’oferta horària: més trens a les nits i al cap de setmana. Ampliació de la freqüència, sobretot a l’Alt Maresme, on aquesta baixa dràsticament (d’Arenys a Malgrat).
  • Recuperar el projecte de línia de tren orbital entre el Maresme i el Vallès Oriental pel túnel Mataró Granollers, una proposta imprescindible per descarbonitzar els mi- lers de desplaçaments diaris que passen per aquest eix, vertebrar el territori i descentralitzar les activitats i comunicacions.

Vallès Occidental

  • Acordar amb el govern de l’Estat un pla de rodalies co- marcal que prioritzi del nou intercanviador al sud de Barberà del Vallès que connecti l’R4 i l’R8 de Rodalies que permetria la connexió Catalunya central-Terrassa-Sabadell-Granollers amb un sol intercanvi.
  • Manteniment del traçat actual de l’R3 i el seu lligam amb l’estació de Sta. Perpètua, aconseguint el By-Pass i l’augment de la freqüència de l’R8 al municipi.
  • Impulsar definitivament els intercanviadors de Renfe i FGC a Volpelleres i Hospital General, alhora que es prioritza el perllongament de la línia S2 de FGC fins a Castellar del Vallès.
  • Planejar el tramvia UAB-Montcada que permetria també, amb una longitud de 10 km, la connexió entre Rodalies i FGC.

Vallès Oriental

  • Activar la línia Orbital Ferroviària que ha d’enllaçar el Garraf, els dos vallesos i el Maresme superant l’hegemo- nia de model radial i reforçant la connexió entre aques- tes comarques i promoure una mobilitat sostenible.
  • Continuar desenvolupant, amb el govern de l’Estat, el desdoblament de la línia ferroviària R3 (Barcelona- Ripoll).

Camp de Tarragona

  • El Camp de Tarragona necessita un calendari amb terminis clars de posada en marxa del TRAMCAMP i aprofitar la finalització de les concessions de línies de busos per enllaçar radialment les poblacions de les comarques tarragonines amb epicentres a Reus, Tarragona i Valls, de preferència amb un operador públic, que empri vehicles respectuosos amb el medi ambient.

Terres de l’Ebre

  • Construir dues estacions intermodals de passatgers, una a l’Aldea i l’altra a Móra la Nova perquè el ferrocarril es- tigui ben connectat amb el territori mitjançant una bona xarxa capil·lar de transport per carretera.
  • Impulsar la creació d’una estació intermodal de merca- deries a l’Aldea.
  • Ampliar la xarxa d’autobusos a les terres de l’Ebre, xarxa que ha de representar la capil·laritat en el transport amb els pobles més allunyats.
  • Potenciar el desenvolupament del tren-tram de les TTEE.

Partit Popular 

[Programa electoral pendent de publicar]

Ciudadanos

  • Impulsarem el tren-tram de Tarragona
  • Apostarem decididament pel Corredor Mediterrani com a infraestructura imprescindible, tant productiva com de connexió amb la resta d’Espanya i Europa. Desdoblarem les vies fèrries perquè hi hagi un carril exclusiu per al trànsit de mercaderies, i construirem connexions ferroviàries als principals ports i centres de distribució de mercaderies.
  • Destinarem els recursos necessaris per concloure, d’una vegada per totes, les obres de la línia 9 del metro de Barcelona i l’extensió de la línia 1 de Santa Coloma de Gramenet a Badalona. Els gairebé vint anys de retard a les obres de la línia 9 són la prova més palpable de la inoperància i manca de determinació dels successius governs de la Generalitat.

Vox

[No contempla cap mesura sobre transport]

 

[continuarà]

[Imatge: antena3.com, foto Europa Press]

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!