Espai de Dissidència

La Bitàcola de Xavier Diez

14 de desembre de 2011
3 comentaris

Anatomia d’un instant

A fi de preparar un curs a la Universitat,els darrers dies he rellegit Anatomía de un instante, de Javier Cercas. La primera lectura, fa uns anys, ràpida i suscinta va permetre fer-me una idea del contingut i l’estructura. Aquesta, més pausada i exhaustiva, m’ha permès gaudir d’un llibre ben escrit.
Si m’haguessin de preguntar sobre quin escriptor en llengua espanyola hauria de guanyar el Nobel, escombraria cap a casa i triaria el gironí Javier Cercas. És un artesà del llenguatge, amb un allunyament dels convencionalismes literaris que el fa ser molt interessant. I fa servir un castellà elegant, desprovist de l’artificiositat retòrica mesetària d’aquesta que es fa notar a l’ABC o pamflets equivalents.
I si bé ja havia llegit algunes de les seves novel·les, i acostumant-me, per tant, al seu punt de vista literari, a cavall entre la ficció i la no ficció, a Anatomía de un Instante demostra les seves millors qualitats literàries amb les virtuts d’un acadèmic, periodista i historiador competent.
De fet, el llibre representa un interessant maridatge entre literatura i assaigisme, fet que em recorda al millor Truman Capote o Norman Mailer. Perquè, certament, es pot considerar en un llibre literari a partir d’uns fets reals, o una història literaturitzada. El resultat: unes formes excel·lents, encara que amb unes conclusions discutibles.

En altres termes. He gaudit amb la lectura (requisit número 1 per a qualsevol llibre), encara que discrepo de bona part de les seves anàlisis. El llibre tracta de dibuixar un panorama i elaborar el retrat psicològic dels protagonistes del 23-F. De la mateixa manera reprodueix fidelment l’enrarit ambient de la Transició, especialment en l’etapa fosca dels primers vuitanta. Un cas especial, és el retrat d’Adolfo Suárez i la seva meteòrica carrera, la resplendor als cels grisos de l’Espanya fracturada, i la seva caiguda final. També excel·leix en reproduir la mentalitat col·lectiva dels colpistes de diferent pelatge. I la gran indiferència de la població espanyola davant una Transició que Cercas s’esforça, malgrat ell, a presentar com un èxit. Cosa curiosa, perquè les conclusions de Cercas es contradiuen amb la impressió general que hom té quan es llegeix el llibre, el d’un fracàs sense pal·liatius d’una Espanya incapaç d’assumir el seu passat, i per tant, d’afrontar el futur.
Perquè, de fet, i en una mena de tomb copernicà, després de (justificadament) deprimir-nos amb la reproducció del desolat paisatge de la Transició, Cercas ens fa una mena d’enaltiment de la depressió, tracta d’encomanar-nos l’amargant ambient d’aquella època, i a continuació ens ve a dir que no hi havia alternatives a aquella situació, que és com dir-nos que, el resultat final fou el millor possible. Suposo que Cercas ho feia per desautoritzar l’exèrcit de crítics al procés, al resultat present, i als protagonistes.
Certament, i qui escriu sempre ho ha defensat, les circumstàncies del moment, amb un exèrcit colpista i uns poders fàctics totalitaris, qualsevol alternativa rupturista tenia poques possibilitats d’èxit. Tanmateix, això no significa que la ruptura amb la monarquia i amb l’estat no hagués estat la millor opció. I que aquesta encara continuï essent la millor alternativa. Al cap i a la fi, el gran problema espanyol és la seva incapacitat és la d’assumir un passat fonamentat en el crim, en centenars de milers de cadàvers, i en l’ostentació de poder per part de persones i grups poc, o gens qualificats per exercir-lo. I d’aquí ve el fracàs d’Espanya com a nació, que Cercas dibuixa, i que tanmateix es nega a reconèixer en les conclusions.
  1. Tot és molt més senzill: fer de gosset del poders fàctics té recompenses: llibres publicat a Tusquets i Mondadori (especialista en best-sellers pogres amb molt de hype i escassa qualitat), articles mediocres i previsibles molt ben pagats a “El País” i a “El País Semanal”, pel·lícula -amb els corresponents suculents beneficis- produïda per “Lolafilms” i Fernando Trueba, pogresía capitalista a tope.

    Entrevistes-massatge a la tele, a la Ser, a RNE, Grupo Prisa (Cuatro, Canal+, Alfaguara, Cinemanía), propaganda infumable, entronització d’un senyor sotmès i capcot davant d’un poder que l’aixafa i alhora li dóna de menjar.

    Obviar que hi havia l’alternativa rupturista a la continuista, que l’exèrcit franquista estava de capa caiguda,  i amb escassíssima predisposició a donar cap cop, papanatisme en enaltir estalinistes com Carrillo o oportunistes falangistes com Suárez, tanta consideració al Borbó més limitadet i que més ha robat, etc, són signes de submissió, de vendre la dignitat humana per uns pocs euros.

    Alguns diran que el Bobó ha robat tant per què era el més pobre de la família, i és cert: Isabel II va consumir bona part del patrimoni borbònic made in Spain comprant funcionaris i mercenaris per imposar la Restauració de 1876. I Alfons XIII va acabar de perdre el poc que els quedava. I Joan III va ser marginat i vivia de la caritat d’alguns aristòcrates (que alhora recolzaven ferventment el règim franquista) i del propi règim franquista, que li passava una minuta notable a Estoril. Però ser pobre no és cap indignitat i la fi no justifica els mitjans, així que JC I, enlloc de renyir a Urdangarín per haver robat menys i pitjor, hauria de marxar també lluny, molt lluny, i fer negocis a Dubai o a Andorra, Israel o Qatar, amb gent de la seva calanya.

    És normal que algú que cobra dels neofalangistes de Prisa (amb Juan Luis Cebrián, Estefanía, Haro Tegclen, Pradera i Polanco com a popes)  defensi com a modèlic el procés de Transacció entre els franquistes totalitaris coherents (AP, UCD), i els disfressats (PSOE, CiU, etc).

    Que un peó de PRISA defensi el règim que van instaurar les corts franquistes el 1947 (quan Haro Teqclen i Pradera i Polanco i Cebrián i el seu pare (Vicente Cebrián) i el seu tiet (Javier Echarri) defensaven la Cruzada) és totalment coherent, així que no sé Sr Díez de què se sorprèn.

    Sobre les finances de Joan III:
    http://www.youtube.com/watch?v=qkJ74dA6OVQ&feature=related

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!