L'Hereu Riera

El Dret Humà oblidat: el dret d'herència universal

Help!

Deixa un comentari

Va venir un savi amb una llibreta
—ding, dong!
a classificar el desordre del meu queli.
Deia que ho tenia tot controlat,
anava amb fum de sabatots
i es va convidar a un gran xeflis.
Va escriure un llibre d’autoajuda
i m’hi va ficar a dins
(a la plana trenta-sis:
la tinc marcada amb un clip).
Després es va esborrar,
ell i la seva kheta,
i em vaig quedar sol com la lluna,
però de debò que me la bufa:
he après a fer-m’ho sol.
              …
Salveu-me, oh Senyor,
dels fotuts sants,
dels fotuts genis
i dels refotuts savis.
Però salveu-me també,
sobretot,
dels fotuts líders,
que solen esser
uns fotuts ignorants,
uns fotuts i bufats gripaus.
Amén.

Aquesta entrada s'ha publicat en Espai sideral el 4 de setembre de 2010 per mininu

Els ciutadans Toutain & Pericay

Deixa un comentari

En el llibre d’Enric Vila sobre El nostre heroi Josep Pla, a més de totes les reflexions i dades que forneix en el seu plausible esforç per posar al seu lloc –per restituir-l’hi– l’enorme figura de l’escriptor de Palafrugell, hi trobo unes ratlles sobre dues altres figures ben diferents, però també filles del seu temps, com són la parella durant temps inseparable de Ferran Toutain i Xavier Pericay, dos noms que van associats per antonomàsia a allò que se’n va dir el català del barco, per oposició a el català del vaixell, durant els bulliciosos anys que van precedir i seguir l’olímpic any de 1992, un debat que es va desencadenar sobretot des de les planes del Diari de Barcelona, el vell Brusi rejovenit, que es regia pel llibre d’estil redactat per aquests dos filòlegs.
Jo llavors treballava al departament de Correcció del Punt Diari, com se’n deia encara, si no recordo malament, i des de Girona ens miràvem aquell debat entre el Brusi i l’Avui, bàsicament, que encarnaven les dues posicions enfrontades, amb un cert desconcert, i no vam prendre partit ni pels uns ni pels altres. En la mesura hi ha la virtut, i vam ser conseqüents amb aquest principi; i vist ara amb la perspectiva del temps, crec que vam prendre la decisió correcta –i mai més ben dit, oi?
El cas és que de llavors ençà els hi havia perdut la pista, a aquells dos, fins que vaig veure el seu nom entre els dels beneits que es dediquen a torpedinar, amb la mateixa dosi de bona educació i d’agressivitat, el progrés de la llengua catalana i que es fan dir, amb sense vergonya, Ciutadans/Ciudadanos. La descoberta em va posar de mala llet, no cal dir-ho, i no podia entendre quins passos podien haver fet entre el temps de la discrepància de “el català que es parla al carrer” que defensaven ells (amb la bona intenció declarada, que quedi clar, de donar a la llengua del país la normalitat i la vitalitat necessàries per fer-lo accessible i impedir que es morís asfixiat de massa cotilles) i el català diguem-ne acadèmic (però amb aberracions com “el proppassat dilluns” o “el propvinent dissabte”, entre moltes altres perles del mateix caire enfarfegós) que utilitzava l’entorn de l’Avui i el moment en què van prendre aquella estranya decisió.
I ara he ensopegat amb aquest fragment del llibre d’en Vila, que ho aclareix tot. Us convido a llegir-lo, tant si vàreu patir aquella discussió –que tenia molt de bizantina, tot sigui dit– com si vau arribar tard i us la vau estalviar:

«Pericay va ser professor meu. És amic del meu estimat Ferran Toutain. Junts van escriure Verinosa llengua i El malentès del noucentisme, dos llibres clarividents, que defensaven un model de català basat en la tradició però actualitzat, ideal per treure la literatura catalana del pou de caspa i autoodi en què l’havia deixat el franquisme.
»Això els va fer topar amb la cova integrista, que també existeix a Catalunya i que, sortint de la dictadura, estava susceptible. Les disputes lingüístiques i la cultura de campanar, purament sentimental, que Pujol va promocionar per tenir entretinguda la clientela mentre ell feia la seva, els va amargar tant la vida que van perdre la paciència.

»Es van atipar d’aquest nacionalisme que vol duros a quatre pessetes i que munta sidrals per foteses i després s’empassa totes les humiliacions. La fartanera de patriotisme va ser tan grossa que van agafar fàstic a les efusions del cor relacionades amb l’amor a la llengua i a la terra; no per manca de sensibilitat, sinó justament per un excés d’escrúpols i de delicadesa d’estómac.
»Com que són intel·lectuals, i es van educar en temps dogmàtics, es van acabar creient, buscant una veritat a què aferrar-se, l’últim sopar de duro que Madrid s’ha inventat per assimilar-nos després del lerrouxisme, el franquisme i el centrisme; és això del no-nacionalisme.
»D’aquí a impulsar el partit Ciudadanos amb una colla de pallassos que s’autoqualificaven “intel·lectuals del segle XXI”, hi va haver un pas. Del disgust, vaig escriure un article dient que els havia passat com a l’Anakin de la guerra de les galàxies, que es converteix en Darth Vader per una barreja d’indignació ingènua, de talent mal paït i de vanitat insatisfeta.
»Ara he llegit un llibre de l’Unamuno, Abel Sánchez, que ho explica bé. El llibre descriu com un entorn baix de sostre pot arribar a tòrcer persones intel·ligents i nobles dotades d’un excés d’orgull. Unamuno també hi explica una idea molt seva: que l’enveja es troba en la base de l’odi, cosa que m’ha ajudat a entendre per què, històricament, els castellans ens han odiat tant i per què correm ara nosaltres el perill d’acabar-los odiant a ells si no sabem agafar a temps el toro per les banyes i fotre el camp.
»Cal tenir valor d’allunyar-se d’allò que no et permet treure el millor de tu mateix: aquesta norma tant val per a la vida dels pobles com per a la vida personal.
»El fet és que Pericay i Toutain van acabar identificant Catalunya amb el problema de Catalunya i, dolguts de no sentir-se nascuts entre els seus, es van passar a l’altre bàndol. Toutain aviat va sortir de Ciutadans, decebut de descobrir que es tractava d’un partit nacionalista espanyol. Posats a triar, Pericay va tirar cap al PP. Em sembla que ara escriu a l’ABC i ha trobat, en la interpretació esterilitzada de Pla, un refugi que té el doble valor de consolar-lo i d’agradar a Madrid.
»Com que Pla mai va renunciar a escriure des del rovell de l’ou i, a més, ho va fer sota censura, agafant-lo al peu de la lletra és fàcil identificar-lo amb aquest escèptic sense pàtria, no nacionalista, que els castellans voldrien per a tot el que no sigui l’Espanya nacional.
»En tot cas, Pericay i Toutain seran sempre, per mi, víctimes de la llarga i pesada guerra entre Catalunya i Castella. En els seus treballs i decisions hi trobo, a més, un afany de fer bé les coses, una exigència angèlica, que no veig en molts intel·lectuals nacionalistes, prestos a embolicar-se amb la bandera però incapaços de cap sacrifici o esforç».
____________________________

[Imatge de l’entradeta: ciudadanosenlared.com]

Aquesta entrada s'ha publicat en Societat el 3 de setembre de 2010 per mininu

Tripartits per la Unidad Indisoluble

Deixa un comentari

Translation (traducción):

[Ante la inminencia de la elecciones al Parlament de Catalunya, los tres bustos parlantes…, digo los tres líderes de sendos partidos no-nacionalistas del arco parlamentario autonómico, constituidos de facto en Tripartito Cosmopolitavetónico por la Unidad, expresan en público sus coincidencias en cuanto a ideario y programa electoral]

Nosotros estamos por la Unidad obligatoria de España desde la libertad!!

Guió i dibus: Min

Translation into Costa-riconian (traducción al costarriqueño):

[Ante la inminencia de la elecciones al Parlament de Catalunya, los tres
bustos parlantes…, digo los tres líderes de sendos partidos
no-nacionalistas del arco parlamentario autonómico, constituidos de facto
en Tripartito Cosmopolitavetónico por la Unidad, expresan en público
sus coincidencias en cuanto a ideario y programa electoral]

Nosotros estamos por la Unidad obligatoria de España desde la libertad!!


Aquesta entrada s'ha publicat en Ninots el 2 de setembre de 2010 per mininu

El seu heroi Joan Carles

Deixa un comentari
Dilluns el Canal 33 emetia –i l’han repetit aquest dimarts a la tarda– un documental sobre la vida i miracles del rei Joan Carles I, titular del Regne d’Espanya, una entrega més d’una sèrie de títol pompós, La forja d’un líder, dedicada a ensenyar-nos els ets i uts d’uns quants megacracs de la política mundial; per dir-ho com es pot llegir a la plana web de la mateixa TVC, és una sèrie que “repassa la trajectòria professional i personal de diversos líders carismàtics”: Jordi Pujol, Felipe González i Joan Carles I, en el capítol de líders de l’estat, i Fidel Castro, Boris Ieltsin, Margaret Thatcher i Deng Xiaoping en l’apartat internacional, són els set personatges a qui aquesta sèrie dedica els seus capítols.
No he vist els crèdits de la cinta, però jo diria –i no voldria pas equivocar-me– que aquesta és de factura genuïnament castellana: totalment apologètica –en alguns moments fins a fer sentir vergonya aliena–, sembla pensada descaradament per magnificar el personatge, i de passada per contribuir a solidificar el mite de l’exemplar i gairebé miraculosa –i quasi heroica, si fem cas de l’encens del documental, que no l’estalvia gens– Transició Espanyola de la dictadura a la democràcia… Una transició pacífica, incruenta, fruit en gran manera d’un geni ocult, es veu, que va sorprendre tothom mentre reviscolava una monarquia que els anys 30 del segle passat les urnes havien apartat de la vida política d’Espanya.
La narració no amaga pas que el candidat Borbó i Borbó va ser triat a dit pel dictador (que tenia altres atots a la màniga), però, de la manera que ho pinten, el mateix interessat va moure’s hàbilment perquè fos ell el triat, i ho va fer amb la lloabilíssima intenció d’implantar la monarquia parlamentària, que és una idea que ell ja duia entre cella i cella, segons dóna entenent el guió de la pel·lícula.
Els espanyols, avesats a la violència i a la sang, podran estar tan contents i orgullosos com vulguin, del seu invent –tothom farda d’allò que pot fardar–, i de la manera meravellosa i sorprenent –per a ells mateixos abans que ningú– com va ser parit. Però el cotó no enganya, i la prova del cotó és el moment actual, en què aquell moderníssim Estat de dret que sortia de les cendres franquistes –on tots els drets estaven conculcats–, ha vingut a ensenyar-nos, i espero que sigui de manera concloent i definitiva, el seu veritable rostre: el de la mateixa mona d’abans, però ara vestida de seda.
Fins aquí la meva desfogada. Però vull aportar a la desintoxicació un parell de documents escrits, un d’ells publicat justament dilluns passat al diari (Fonamentalisme hispànic, de Jaume Rocabert i Cabruja), que sembla escrit precisament per replicar el documental esmentat, i que us animo a llegir, si teniu un moment.
I l’altre és un breu fragment d’un llibre que ja he citat aquí abans (El nostre heroi Josep Pla, d’Enric Vila), i que resulta imperdible en el moment present:

17 de desembre
«Trobada amb el Quim Torra. (…) Sap moltes coses de la Catalunya d’entreguerres i no para de repetir que ens extingim. Ho diu amb una angoixa salpebrada d’humorisme. Procuro fer-li veure que s’equivoca, que feia segles que no teníem tants mitjans per sortir-nos-en. Em mira escèptic, donant a entendre que escolti les taules que tenim al voltant –estem en un bar:
»”Sí, parlen castellà –li dic–, i què? Sense nosaltres, ni Barcelona ni Catalunya no són res. Sense nosaltres no hi ha Gaudí, ni Dalí, ni Pla, ni Cambó, ni Pujol, ni Pau Casals, ni modernisme, ni descentralització, ni Barça, ni res del millor que ha donat el país”.
»”Sense la cultura catalana, això és Valladolid amb autopistes de peatge. Ells podrien ser de molts llocs; tu i jo només podem ser d’aquí, som l’estructura: potser una merda d’estructura, però tres dècades no arreglen tres-cents anys de bufetades. A nosaltres ens correspon integrar-los a poc a poc, i ells són els primers interessats que no ens enfonsem”.
»”Pensa que aquí tothom viu i treballa i fa vacances i envia els nens a la universitat, com si Catalunya fos una nació lliure i Barcelona fos la capital d’un estat, per això patim aquests col·lapses. A mesura que les dinàmiques econòmiques tinguin més força que les militars, això es traduirà en el camp polític i cultural. Tot és continuar treballant, sabent que el pitjor ja ha passat. La cultura castellana no ha donat ni donarà mai res important a Catalunya: primer perquè mirarà sempre cap a Madrid i, segon, perquè ha fet massa mal i hi ha greuges que no es poden compensar. L’única posició noble que un castellà pot tenir a Catalunya és catalanitzar-se o viure-hi com un anglès o un francès”.
»Em mira amb compassió. Li recordo que és un alt executiu, amb tres fills, que s’ha deixat acomiadar per no haver d’anar a Madrid i que ara es dedica a investigar a les hemeroteques la història del país.
»Quants d’aquests homes del bar ho farien? ¿No són aquests gestos els que aguanten els països? A nosaltres ens mou un amor que ens transcendeix; tenim més força que no ens pensem. Posats a tenir raó, li he citat una frase de Xammar: “Un home amb l’espinada dreta val per cent que es vinclen a la primera dificultat”».
Aquesta entrada s'ha publicat en Política el 1 de setembre de 2010 per mininu