Chào ông Viêt Nam

Impressions de viatges i més coses

Melangia – Poema i recordances de Hà Nôi

El  meu petit habitacle ja no hi pot encabir més coses.

Avui cerco els llibres de poesia que tinc en algun racó.  Ja l’he trobat. En silenci, vaig passant les pàgines i llegint.

Un poema de na Montserrat Abelló :

Talment com si visquéssim

en el centre de l’esperança,
en el centre de la paüra,

mares !

Maldant perquè no ens manqui l’aire

i el do d’un somriure

que llegarem a fills i filles

amb la sang nostra.

Rius de sang que tenen memòria

encadenats a les flors dels marges.

Absortes, lluitem sense camí,

dins el gran buit.

Del llibre escrit amb belles paraules i poemes, m’endinso en el meu Mac per anar mirant, recordant, fotografíes, llocs, persones, edificis, rius, mars, flors, arbres, cel, aire, sol, llum, olors, somriures,  i em quedo amb una de les moltes que vaig fer mentre caminava a la vora del llac Hô’ Hoàn Kiem, centre neuràlgic de Hà Nôi.

Una noia i un noi, com molts, sentats vora del llac. Un moment precís on el brogit de les motocicletes tot just al darrera,  es converteix en un silenci absolut per a ells.

Mares ….
…. per què jo no et puc aclarir aquest enigma, si duus la meva sang.

Novament la denúncia: Dues dones mortes

Avui la dona ha estat assassinada per el seu company i ell s’ha suicidat.
Fa tres díes, el presumpte company sentimental va llençar la dona pel balcó. Posteriorment va presentar-se a la policia.
Les estadístiques publicaran el nombre de dones mortes durant aquest any 2009; moltes, masses, una violència absurda i cruel.
No podem fer res més que continuar denunciant sense esma.

Una flor preciosa amb dues floretes petites de color groc. El meu sincer condol i tristor, molta tristor.

Els H’mong: De Tailàndia a Laos

Ja fa uns díes, uns mesos, que el Govern de Tailàndia tenia previst organitzar un viatge de retorn a Laos, per els 4.000 H’mong fugitius del seu país Laos l’any 1975 acabada la guerra de Viêt Nam. Els H’mong són una ètnia que viu a les muntanyes al nord dels països com Laos, o Viêt Nam o Birmània. En el meu apunt – ací  –  ja vaig escriure sobre aquest fet, sobretot dels H’mong que van poder marxar als EE.UU.

El Primer ministre de Tailàndia, feble, i seguint les indicacions dels militars, ha dut a terme aquesta amenaça i ja ha començat aquest viatge temut per els H’mong. Es van establir en un camp de refugiats a Phetchabun, a uns 500 kms al nord de Bangkok. No ha servit de res totes les apelacions de les Nacions Unides o de Governs occidentals perque aquesta gent es quedi a Tailàndia. Tenen por de les represàlies que poden viure en el seu propi país, Laos.

Un Govern, el dels EE.UU., que va enganyar aquest poble d’una manera hipòcrita i cruel, per utilitzar-los en la guerra contra el comunisme, després de perdre la guerra i fugir de manera humiliant, els va deixar a l’estacada.
No va ser fins l’any 1995, crec, que va acceptar atorgar el status de ‘refugiat polític’ a tots els que van poder arribar als EE.UU., però els més de 4.000 que es van quedar a Tailàndia, han viscut en un camp de refugiats, fins avui, en que un acord entre els governs de Tailàndia i Laos, han repatriat a tota aquesta gent, els retorna al seu país, després de més de trenta anys, i malgrat la promesa del govern de Laos de dictar una amnistía per a tots ells, el seu futur és molt incert.
M’he assebentat, durant el meu viatge, que Laos exporta el 85% d’electricitat a Tailàndia i ténen projectes en comú per augmentar la construcció de pantans. El riu Mekong és la ‘gallina dels ous d’or’ i Tailàndia no patiria restriccions elèctriques; necessita gas, petroli i electricitat, i els seus veïns, Birmània i Laos, en tenen.

Jo m’imagino una família H’mong del camp de Phetchabun; fugitius de Laos, on la represió contra ells va ser brutal per haver ajudat a l’exèrcit nordamericà; no poden viatjar als EE.UU. i es queden a Tailàndia; no els diuen res; s’instal.len i formen famílies; viuen i treballen per un altre país, Tailàndia; segurament donades les seves peculiaritats ètniques, poden treure’n profit amb el turisme; després de més de trenta anys, ara es veuen obligats a tornar a Laos; molts d’ells ni tan sols coneixen el seu propi país; un futur incert; promeses de políticis; encara odi entre molta gent fanàtica.

Però després d’haver viatjat per aquell país, el menys poblat d’Àsia (6.000.000 d’habitants i 280.000 km2) penso que al sud on vaig passar una setmana, o a les muntanyes frontereres amb Viêt Nam o Xina, podríen establir-se i segurament de feina no els mancarà. Però, una cosa és creure-ho, i una altra és viure la situació.

Ha estat un any, aquest 2009, ple de notícies i fets cruels, on els drets humans ni han existit i els que se suposa han de fer prevaler aquests drets, miren a una altra banda.

Les fotografíes trobades a la xarxa son ben significatives.

Fer camí a Birmània III: Descansar al Monestir de Thi Thein

El traginar de la gent del poblet de Pack To Pouk era intens. Aviat seria negra nit, però avui era una nit especial … lluna plena. Havíen d’arribar aviat a casa per preparar les menges que demà matí portaríen al monestir per ser beneides per el monjo dirigent, resar davant Buda i els novicis retornar-los els bols i tornar a casa. Del poble al Monestir hi ha ben bé mitja hora de camí llarga. Quan vaig arribar, ja era fosc i entre els núvols brillava una lluna esplèndida. El silenci era absolut.  Sabates fora i pugem les escales que ens porten a la sala de pregària. Hi havíen moltes dones, de l’ètnia Pa O i el monjo dirigent fent les pregàries. Al costat mateix, dins la mateixa sala, unes pareds de bambú, i al darrera el jaç preparat per passar la nit. Terra de fusta, uns matalassos primets, mantes i finestres tancades. Ens diuen que a les nou en punt del vespre apaguen els llums. Hi ha un generador. Ja tenía el lot preparat.  Vam tornar a sortir del monestir i amb el lot caminem envers el lloc on hi han els wàters; al.lunyats i en mig del bosc. El primer, exclusiu per els dos monjos dirigents; un altre per els visitants; i el tercer per els novicis i la gent del poble. Una mica més avall un safareig ben gran, amagat entre pareds, on podíes rentar-te les mans, la cara, les dents i fins i tot amb un poal agafar l’aigua i dutxar-te.

Mentre, els xicots anàven preparant el sopar. La taula era fora en una sortida del Monestir i una vista panoràmica esplèndida. La lluna era allà dalt i els núvols havíen marxat. El te ja era apunt i tot conversant amb en Ohn Lwin, va passar l’estona. Ohn Lwin ens va començar a explicar acudits referits als generals del govern. Erem sols en aquell indret perdut de les muntanyes de les ‘Shan Hills’. Ningú ens escoltava. Ohn Lwin és de l’Arakan, una ètnia molt intel.ligent i culte, a la costa de l’Oceà Índic i el golf de Bengala. Quan les dones del poble van marxar, va venir el monjo a prendre te amb nosaltres. Molt obert, molt tranquil, més de vint anys vivint en aquest Monestir, amb conexions a l’exterior mitjançant una petita ràdio. Viu amb un altre monjo, cinc novicis i … un representant del poble, és a dir, un ‘vigilant’ del govern, i que pertany a una organització governamental semblant a una CIA nordamericana. Quan aquesta persona no era prop, evidentment, les converses canviàven de to …… Els xicots ens porten el sopar; arròs, tofú, i fideus amb verduretes i trocets de carn de búfal. També ens porten patates fregides, calentones, al punt. Uns plàtans petitets.
Encara tenía una mica de temps abans de l’apagada de llums, unes bombetes amb poquíssima força. Aquest Monestir i també pagoda podría ben bé ser un d’aquells llocs de meditació. No hi estic avesada, encara que durant una mitja hora sí vaig meditar i després somiar, i contemplar la natura, el cel, les estrelles, la lluna i escoltar el silenci.
Tan lluny de casa però tan propera també. No vaig fer fotografíes. De vegades fer-ne, estorba els moments de placidesa i felicitat.

Vam decidir de no aixecar-nos per anar al wàter durant tota la nit, tenint en compte que eren lluny, foscor i no sabíem que ens podríem trobar ….. El jaç era molt còmode i les mantes donàven l’escalfor que tan plaer dona quan apareix el cansament de tot un dia de marxa. A les nou en punt, apagada de llums.

Bona nit ……..

Avui fa 14 anys i 64 díes que Daw Aung San Suu Kyi està empresonada.

Fer Camí a Birmània II : Baw nin Khone-Tun Khone-Khone Hla

Vam començar la caminada per el ‘Shan Plateau’ sortint de Kalaw pel matí, no gaire aviat. Vaig tenir temps fins i tot de passejar i veure el mercat setmanal, molt animat i una barreja de colors i productes de la terra per fer les delícies de qualsevol persona. També vaig poder veure els monjos fora del monestir per anar a recollir el menjar que els veïns tot sortint de casa seva els hi oferíen.
Tornem a pujar al microbús i per una carretera infame vam arribar al poblet de Baw nin Khone. En arribar a la carretera ens vam trobar, com sempre, una barrera; obligatori parar i pagar el peatge. En l’arxiu us deixo una fotografia de ”l’autopista de peatge”; són els impostos indirectes d’aquest règim militar i tots paguen, excepte les motocicletes i bicicletes o carros.
Ens trobem amb quatre nois amb motxilles. En un primer moment les motxilles em van recordar les èpoques de l’excursionisme del nostre país de fa més de cent anys. Eren els camàlics, els que portàven el menjar i que ells cuinaríen durant les parades per dinar, sopar, esmorzar i novament dinar.
Sincerament, em vaig sentir com una d’aquelles ‘ladies’ britàniques viatjant per els països colonitzats i amb un munt de camàlics per donar el màxim de comfortabilitat als colonitzadors.
He de dir que en aquesta caminada no hi ha cap hostal, ni pensió, ni hotelet, ni restaurant. Aleshores, aquests xicots troben una feina, caminant i portant les motxilles i cuinant, i en certa manera és un ajut més que tenen per tirar endavant.

El camí és molt bonic, d’una terra vermella molt viva i l’esclat del paisatge no deixava cap dubte de la seva bellesa. Birmània és un d’aquests països que sembla haver estat afavorit per la natura. El seu sòl és fèrtil i produeix fruit i vegetació en abundància; era el país productor i exportador d’arròs més important del món abans que els dictadors militars arribéssin al poder l’any 1962. Es poden trobar una varietat d’arbres molt valuosos en els seus boscs d’on treuen una fusta valoradíssima arreu del món. El ‘Padauk’ és un d’aquests arbres i la seva fusta quasi tan valuosa com la teca. Però és alguna cosa més que un senzill arbre; quan floreix, apareixen unes flors d’un groc intens, i és el senyal de que aviat arribaran les pluges salvadores ! I del seu sòl es pot extraure gas natural i petroli, suficient per el consum intern i encara els queda per exportar; pedres precioses com rubís, zàfirs i jade. Els rius tenen un cabal molt i molt generós i la majoria son navegables. Són també valoradíssimes les perles de la seva costa. Per aquests motius, no és rar que en la literatura i relats de Birmània se la conegui com ‘ la terra de l’or’,  ‘ el paradís del sudest asiàtic’. Però, avui, és un dels països més pobres del món …. amb tanta riquesa ! Un exemple clar de com la economía d’un país només va a les mans dels seus governants i partidaris i se’ls en fot el  patiment i malviure del seu poble.

He de dir que el meu genoll esquerra va patir un atac de dolor considerable ( els anys no perdonen …). Un dels xicots no es va separar del meu costat en cap moment. Però jo vaig continuar caminant; una paradeta per respirar l’aire net i fresc, una altra per mirar el blavíssim cel, els núvols que viatjàven a una velocitat extraordinària, les flors, els camps cultivats, els pujols, els arbres …. Molt de tant en tant apareixia un carro tirat per bous, o podíes veure alguna persona treballant la terra.

Arribem a un poblet, Tun Khone, on viuen poca gent de l’ètnia Danu. Uns infants surten corrent de casa seva per veure aquests ‘estrangers’ caminant per les valls. Els rètols estàn tots escrits en birmà, és a dir, no saps mai on ets ni on vas. No entens res de res. Malgrat l’altitud, 1.300 metres, la calor començava a fer una mica d’estralls i en veure un d’aquests arbres preciosos, enormes, feiem un petit descans. El camí pujava i baixava, un rierol que podíes travessar per un petit pont fet de bambú; allà la flor del gengibre, més amunt un camp de carabasses, unes atzavares (!¡), un paisatge planer, lluminós.

Faltava encara caminar unes dues hores per arribart a Khone Hla on els xicots ens prepararíen el dinar. Ells es van avançar i van caminar més ràpidament.

Els poblets són petits i les cases escampades, però no gaire allunyades una de l’altra; els carrers evidentment sense cap mena d’asfalt, electricitat en un estat molt precari; generadors per ajudar aquesta electricitat que no arriba amb prou força; majoritàriament les cases estan fetes de bambú. Una noia fregava plats fora de la casa, en una palangana; un home feia de barber davant mateix. Els xicots eren a la cuina d’una casa on erem benvingudes per dinar.

Vaig pujar escales amunt de la casa on teníen preparada la taula, petita, al terra. Sabates fora, i mentre preparàven el dinar, un te amb bona companyia.
Verdures, pollastre, arròs, el clàssic ‘curry’ birmà, que no té res a veure amb el curry indi. No és picant, i barreges la carn, les verdures amb l’arròs, tot molt ben condimentat i molt gustós.

Una mica de descans, petita migdiada, i a fer camí. Encara unes tres hores i la direcció enfilava directament a una carena de muntanyes per arribar a Pack To Pouk i al Monestir de Thi Thein, on havíem de passar la nit.

En un descans ens vàrem creuar amb un grup de gent de l’ètnia Danu. Tornàven al seu poble. Majoritàriament la gent utilitza el transport propi, les seves cames. Pocs van en carro, a no ser que viatgin infants o gent molt gran. Però els ancians normalment es queden a casa, quan ja no tenen les forces suficients per caminar.
Quan dic ancians en aquest país, no tenen més de 64 o 68 anys !! Per aquest motiu, era una ‘estrangera’ ben poc habitual; dolor al genoll, i més de 60 anys, caminant ….
Tenía la impresió que em miràven amb respecte o ben encuriosits.

Les més de 130 ètnies existents a Birmània tenen la seva llengua pròpia, el que fa encara més difícil poder entendre’s ni tan sols en birmà. Això sí, l’escriptura està unificada, i a les escoles aprenen a llegir i escriure en birmà, que a la vegada prové de la llengua dels Mon.

Un rierol, un pontet una mica complicat, una vall d’una bellesa extraordinària i el camí on es poden veure carros, búfals, cabres i uns novicis corrent per tornar al monestir.

Això vol dir que som ja ben a prop del destí d’aquest primer dia de caminada. Són quasi 2/4 de sis de la tarda, i en mitja hora la foscor ens envoltarà. Ens hem d’afanyar si volem arribar-hi encara amb la llum de dia ( ai! el meu genoll ….. )

Continuarà …..

Avui fa 14 anys i 62 díes que Daw Aung San Suu Kyi està empresonada.

Retrats d’infants XVI – Somrís de Nadal

Amb un somrís que li aclota graciosament les galtones – J. Ruyra . La Parada.

Aquest és el desig per a totes les amigues i amics blocaires d’aquesta casa per aquests díes i per el proper any i tots els que vinguin; somriures, bon humor, fermesa, salut.

Aquesta nena em va regalar aquest somrís mentres navegava per el llac Inle a Birmània; un somriure innocent, espontani i feliç. Absent de tot el que li envolta, però segura de viure a l’aixopluc de la seva familia que l’estimen.

Bon Nadal a tothom !

Avui fa 14 anys i 60 dies que Daw Aung San Suu Kyi està empresonada.

Fer camí : Kalaw – Birmània

Quan vaig organitzar-me el viatge a Birmània, el meu propòsit era aprofitar el temps i poder conèixer aquest país tot sabent les limitacions que existeixen, i les dificultats per poder viatjar sense una agència de viatges al darrera o guíes professionals autoritzats per el govern. També és el camí per obtenir el visat sense problemes. Però tampoc volia fer un itinerari ‘controlat’ i utilitzar els hotels propietat del govern. El resultat finalment va ser una mica de tot, organitzat i lliure.
Llegint comentaris i relats de viatges, em vaig assabentar d’unes caminades (trekking) al ‘plateau de Shan Hills’ prop del llac Inle o Inlay. Era una manera diferent d’arribar-hi i també de caminar per aquest país. Caminar és el mitjà de transport més adient, el millor, per poder gaudir de la bellesa del nostre mon, del nostre país, de la Terra.
L’agència de Rangoon em va informar que aquesta caminada seria de dos díes, una nit d’al.lotjament en un monestir budista fins arribar al llac Inle o Inlay ( ja sabeu que els noms en aquest país canvíen segons qui els utilitzi). No tenía cap informació ni recomanacions d’aquesta caminada. Vaig arribar a Heho, un petit aeoroport, abans militar, provinent de Bagan. Els aeroports a Birmània son petits, i les maletes apareixen quan no te les esperes. El guía, en Ohn Lwin ens esperava, un microbús, prou comfortable i vam començar el viatge fins arribar a Kalaw. Una petita població a 1.320 metres d’altitud; 30.000 habitants; on els britànics colonitzadors hi anàven per passar uns dies d’esbarjo fugint de la calor de Rangoon o Mandalay. També els generals d’aquest exèrcit tan nombrós han construït ‘segones’ residències per no passar calor, i un gran hospital per tenir serveis mèdics a l’abast. La carretera, malgrat estar en millors condicions que la resta, és molt, molt deficient. Kalaw està envoltada per muntanyes amb un cel clar i net. De vegades se la coneix com la ‘ciutat dels pins’, perque és sorprenent la quantitat de pinedes que són arreu.. Perque saps i ho veus que ets en un país llunyà, ja que el paisatge recorda moltíssim la Garrotxa o el Montseny, per exemple. La seva població és també molt peculiar. Podem veure descendents de nepalís i indis (gurkhas de l’antic exèrcit britànic) que s’hi van quedar després de les guerres; també van venir a aquesta població missioners americans i italians. Per cert, encara es pot visitar una esglèsia catòlica, sota la supervisió del Pare Angelo di Meo. Viu a Birmània des de l’any 1931 i desconec si encara és viu. El que sí em van explicar és que el Crist de l’altar major el va portar d’Itàlia i ell mateix va pintar les pareds de l’esglèsia. No vaig poder anar-hi.  Les ètnies Pa-Oh i Palaung també viuen en aquesta població.

Una de les activitats més importants és el cultiu de ‘tanapet’, unes fulles de gran tamany, amb les que emboliquen el cigars birmans anomenats ‘cheerots’. També el mercat setmanal és el més important de la zona. L’endemà es va celebrar aquest mercat. Tots els carrers del centre van ser ocupats per venedors que van arribar a Kalaw el mateix día o el dia abans.
L’Hotel on ens vam al.lotjar va resultar ser una antiga casa colonial. Prou comfortable, sense cap luxe, i  dirigit només per dones. Va ser tot un problema descobrir el sistema elèctric de l’habitació i el mini bar. Per la finestra les vistes son magnífiques i davant mateix podíem veure la pagoda de la població. Vaig anar a xafardejar una mica per el poble fins arribar a l’estació de tren. Uns trens que van construïr els britànics. Son lents, molt lents i antics, molt antics. Parlen i entenen una mica l’anglès, i pots endegar alguna conversa de tant en tant. Em saluda una senyora i molt contenta va començar a preguntar-me d’on venia, si m’agradava Kalaw; era la mestra de l’escola i parlava un molt bon anglès. Els birmans són gent molt, molt hospitalària, però no ho poden ser tal i com voldríen. És difícil d’entendre i no els veus, però hi son, prop teu, sense adonar-te’n; homes i dones que segueixen les ordres del govern i vigilen o controlen els moviments de qualsevol estranger que visita aquest país i encara més si et mous sola. Quan veus grups ‘compactes’ de turistes amb el seu guia, aleshores tot és més clar i de fet els viatgers o turistes ni ho saben.

Kalaw és una població molt bonica, tranquil.la, i va ser tot un encert anar-hi. Vam arribar pels voltants de migdia. Dinar en un restaurant nepalí propietat d’una família molt divertida. Matrimoni i set filles que són qui porten el restaurant. Els plats de cuina del Nepal. Passejades per el poble, agraïdes. Després de la calor de Bagan i Mandalay, gaudir d’una temperatura fresqueta i uns paisatges verds, i en plena muntanya, va resultar comfortant.

L’endemà havíem de començar la caminada. El primer día entre 4 a 6 hores. Dinar en un poblet i dormir en un monestir. El segon dia novament a fer camí, quatre a cinc hores, fins arribar al llac Inle. Un itinerari absolutament desconegut …..

Kalaw – Tun Khone – Khone Hla – Pack To Pouk – Monestir de Thi Thein – Kyauk Su – Nan Yoke – Taung Ka mout – Indein, final de la caminada.

Unes fotografíes de Kalaw i del començament de la caminada o trekking com ara es coneix aquest tipus de viatge.

Avui fa 14 anys i 58 díes que Daw Aung San Suu Kyi està empresonada

Continuarà ….

Un Joan Petit com balla ‘diferent’ …

La meva estada a Mae Sot va ser un motiu per poder ajudar i sobretot veure el què passa a Birmània a l’altra banda de la frontera. Després de disset díes viatjant per aquest país, l’avió em porta de Yangon a Bangkok i un autobús de línia regular a Mae Sot.

Dues setmanes d’estada. Exercint de mestra parvulista en una escola per a nens i nenes de 3 a 5 anys, birmans, majoritàriament de l’ètnia Karen. La meva tasca: ensenyar anglès. Cantant la cançó ‘En Joan Petit com balla’ en traducció lliure a l’anglès els ‘alumnes’ van aprendre noves paraules, van ballar, i van riure molt i ens ho vam passar molt i molt bé.

El video està enregistrat amb la meva càmera petita; la meva companya Maria Josep és la que va fer l’enregistrament; i la producció a càrrec de Valls-Giner. Demano disculpes per la poca qualitat de les imatges … no som professionals i la petita càmera va fer el que va poder……..

Miles Davis – 50 anys ‘The Kind of Blue’

A la Cambra de Representants del poderós país EE.UU. han aprovat una ressolució per commemorar els 50 anys de l’aparició del disc de Miles Davis ” Kind of Blue”. El text és molt contundent : ‘ Considerem el jazz un TRESOR NACIONAL i anima al Govern a adoptar les mesures necessàries per preservar-lo i donar-li tot el suport. No el podem perdre’. Está bé, molt bé. Una música important, necessària i que mai es pot deixar en l’oblit.

A més aquest disc va ser tota una revolució. Miles Davis, juntament amb John Coltrane i Julian ‘Cannonball’, Adderley (saxo), Bill Evans i Wynton Kelly (pianistes), Paul Chambers (contrabaix) i Jimmy Cobb (bateria).

Continúo llegint el text de la ressolució : ” Aprovada per majoria absoluta dels 490 representants presents a la Cambra. Promoguda per el congressista demòcrata John Conyers que va destacar ‘ aquest disc va fer història i va canviar el paisatge i el món artístic d’aquest país i en certa manera del món’.

The Kind of Blue – Columbia records – agost 1959.

Es poden treure conclusions d’aquest fet …….

Novament la denúncia: Una dona morta

La informació del fet d’un nou assassinat d’una dona ja sembla no ser rellevant, però el goteig continúa i la denúncia també. Un home de 86 anys ha matat la seva dona de 80 a cops, en un poblet del País Valencià.

Condol, dolor, tristor, ràbia. Són fets ja ‘habituals’ i els amants de les estadístiques opinaran ; ”menys assassinats que anys anteriors, això no es pot aturar, les mesures no són les adients, etc. etc.
 ”

Aquesta petita flor molt comuna en unes terres llunyanes per expressar aquesta la meva tristor a les acaballes d’un any complicat.

Retrats d’infants XV – Frontera Tailàndia/Birmània

Darrera la mirada de les persones sempre hi ha una història, unes vivències. He fet diverses fotografíes d’infants durant el meu llarg viatge. Però sempre coneixent una mica que amagava la seva mirada. Sempre he demanat autorització per fer una fotografía a una persona; algunes fins i tot t’ho demanàven, d’altres no ho volíen i d’altres mostràven indiferència.

A Mae Sot, poble fronterer amb Birmània, al nordest de Bangkok, hi vaig ser dues setmanes. La Clínica Mae Tao també té una xarxa d’escoles dins i fora de Birmània. Em van proposar de fer de mestra d’anglès als infants del parvulari, i la meva companya de viatge i jo, ens vàrem convertir en mestres parvulistes durant uns díes.

El seu nom és Cherry HPoo. No riu mai, la seva expresió és molt seriosa, igual que una persona adulta. Té 4 anys i viu a Mae Sot. És de l’ètnia Karen com la majoria dels alumnes. Té sort, perque no viu en un dels tres, quatre, cinc camps de refugiats que són a la frontera. Aproximadament entre 150.000 a 200.000 persones fugides de la dictadura militar de Birmània viuen en aquests camps.

Aquests refugiats viuen en aquests camps sense cap mena de futur. Molts van arribar-hi fa més de vint anys; s’han casat, han tingut fills, nets i han mort dins el mateix camp. No han conegut res més. Només algunes ONG poden entrar-hi. Dins aquests camps hi ha escoles, llocs d’esbarjo (¿?), serveis mèdics i potser alguns tenen la sort que algún país occidental els acull com a refugiats polítics i poden marxar a Suècia,Noruega, Regne Unit o Canada, per exemple. És el seu somni i la seva esperança.

A Mae Sot viuen il.legalment. De fet crec que també és un ‘camp de refugiats’, però les autoritats tailandeses miren a una altra banda perque els interessa, ja que tenen treballadors a baix preu. Quan arribes a Mae Sot, per cert per una carretera preciosa i un paisatge muntanyenc plàcid i meravellós, hi ha un control de policia i pugen a l’autobus a veure la documentació dels passatgers. Pocs s’atreveixen a sortir de Mae Sot. Són famílies, majoritàriament, estructurades;  tenen serveis mèdics gratuïts a la Clínica Mae Tao, escoles, feines esporàdiques o fixes. Tenen llibertat de moviments. Una petita Birmània dins un altre país.

El futur ? Aquest és el problema.
Les condicions de vida no són les més meravelloses del món, però si les comparem amb els camps de refugiats o dins el seu propi país, podríem dir que estem davant uns ‘privilegiats’.
A l’escola no sempre poden venir. Alguns infants viuen lluny i el transport és també un problema a Tailàndia, en aquest poble.
A l’escola es veu enseguida quan un infant ha acabat d’arribar amb la seva família, travessant clandestinament la frontera, sense res. A l’hora de dinar, ni tan sols pot portar la carmanyola, i aleshores es comparteix el menjar.

Però a l’hora de la classe són infants i els infants són tots iguals arreu del món … alegres, somrients, canten, ballen, juguen, esperen que els acaronis amorosament ..

Cherry HPoo té aquest posat seriós i només li vaig poder extreure aquest mig somriure. Abans de marxar, em va regalar més somriures i vaig aconseguir jugar a pilota amb ella.

Les dones, homes i infants a Birmània abans de sortir de casa es posen la crema de bellesa anomenada ‘thanaka’ a la cara, que també és un protector solar. Aquest costum és tan antic com que fa més de dos mil anys els aleshores habitants d’aquest país se’l posàven a la cara i per el seu cos. Fan una pasta de la fusta d’un arbre que anomenen ‘thanaka’ …. però aquesta crema de bellesa mereix un altre apunt.

13DSí contundent – Un hidroavió va apagar focs

Avui set mesos ja que l’hidroavió segueix volant i no ha aterrat, però l’he vist fent cabrioles. D’alegria, segur. Després del dia d’ahir i tots els anteriors,  els paperets llençats han estat per encoratjar-nos a tothom a continuar, a ser tossuts i també a recordar molt i molt que no som sis mil.lions, més aviat catorze mil.lions.

Un grupet de blocaires d’aquesta casa vam voler ser prop d’un veí d’Osona per donar el nostre suport, i poder veure i copsar el que podría i va passar; més d’un 40% de participació en aquesta comarca. Els visitants vam poder veure la logística i la organització d’una gent sense mitjans, però amb una força increïble i per damunt de tot amb una fermesa i amb una exigència contundent per anar a votar amb una papereta i un  aclaparador.

Només voldria subratllar l’expresió de la cara i les mirades de la gent, joves, molt joves, adults, gent gran, gent molt gran, no catalans, que anava entrant als llocs on es van instal.lar les urnes … il.lusió, emoció, fermesa, lliures, convençuts, contents, responsables.

Avui escoltarem opinions per a tots els gustos ….. però només hem de reflexionar una miqueta  …. la societat civil organitza un referèndum, voluntàriament, perque ho creu i vol posar un  contundent en una urna, no escrivint cartes al director, ni participant en tertúlies, ni intentar capitalitzar aquest referèndum ni aprofitatar-se, no, no … és un toc d’atenció molt important, on tothom hi té cabuda. Han estat dues-centes mil persones i el nombre continuarà augmentant, i no en tinc cap dubte.

Gràcies a tots per el dia d’ahir. L’hidroavió continúa volant, però amb més alegria i amb el so de la jota marinera i de la muixaranga.

13DSÍ – Exercir el dret a decidir : Independència

La societat civil està escalfant l’olla !
Diumenge tots a votar, i els que encara no podem, fer pinya i ajudar …..

STANDING ON A HILL IN MY MOUNTAIN OF DREAMS .. TELLING MYSELF IT’S NOT AS HARD, HARD, HARD AS IT SEEMS …….

Dalt del cim dels meus somnis, em dic a mí mateixa, no és tan, tan, tan difícil, com sembla …