Chào ông Viêt Nam

Impressions de viatges i més coses

Una de conills i reciclatge

Publicat el 12 d'abril de 2008 per rginer

Viatjar per Austràlia és trobar-te amb les coses més inversemblants que un es pugui imaginar. Per començar el paisatge és insólitament pla, la terra de color vermell o marrón clar, buit, si no ets prop de la costa, monòton, però a la vegada engrescador.

No és fàcil descriure’l. És amb molta diferència el país menys poblat del món. Llegint dades trobo : Al Regne Unit hi ha una densitat de població de 253 persones per km2;
als Estats Units 31 persones per km2; en tot el món en general unes 47 persones per km2. Macao té el record de densitat de població del món: 27.600 persones per km2.
Bé, la mitjana de població a Austràlia és de 2,5 persones per km2. El 86% de la seva població viu a la costa i deixen la resta absolutament deshabitat.
Però aquestes terres tant inhòspites no han estat sempre així. Teníen una frondositat adequada que guanyava a qualsevol període de sequera o els focs, però l’any 1859, novament un britànic, Thomas Austin, propietari de grans extensions
a l’estat de Victoria, va tenir la genial idea d’importar 24 conills salvatges d’Anglaterra i els va deixar lliures al sotabosc ….. per practicar la caça ! Tradició britànica, però com tots sabem els conills es reprodueixen a milers i en un parell d’anys les seves terres havíen estat invadides.

Els animals autòctons, els depredadors, mai havíen vist conills i ni tan sols els paràsits s’hi apropaven; conclusió l’any 1880 s’havíen menjat 800.000 hectàrees de flors, plantes, fulles, tot el que trobàven. L’any 1890 el país va patir una època de sequera que va durar deu anys i van morir més de 35 milions d’ovelles, però els conills vivíen i corríen i saltàven, sense que ningú pogués fer-hi res.

FInalment van importar un virus anomenat mixomarosis de Sudamèrica; inofensiu per els humans i els altres animals, però mortal per els conills i van morir milions i milions de conills. Avui, però, tornen a tenir una població d’uns 300 milions.

I tot per la pocasoltada d’un britànic que volia disparar a alguna cosa en moviment desde casa seva ….
Una de les peculiaritats dels australians és el reciclatge. Tot ho aprofiten. Si no  viuen a les Ciutats, les seves cases estàn construïdes en llocs molt solitaris. Tots hem vist a les pel.lícules les bústies de les cases, al costat de la porta d’entrada del jardí. Però aquests habitacles lluny de la civilització han de tenir un lloc precís on deixar les seves bústies i rebre la correspondència.
Mireu la fotografía; no és un abocador; són bústies de cases solitàries, en un encreuament de camins. Aprofiten la rentadora que ja no funciona; la caseta del WC vell on han deixat el rètol ‘out of order’ i qualsevol cosa que han de llençar i és utilitzat com a bústia. 
Vaig parar immediatament per fer la fotografía; també hi ha una nevera-bústia que és al costat d’aquesta ranglera d’estris per reciclar.
El viatge va continuar i el xofer em va regalar l’interpretació de la cançó-himne del país ‘ Waltzing Matilda’, però aquesta cançó mereix un altre post.

JUNY : Drets Humans i Llibertat d’expressió

Publicat el 12 d'abril de 2008 per rginer

Shi Tao – JUNY

Mai de la vida aconseguiré esquivar el “juny”.

Juny: se m’hi va morir el cor i se m’hi va morir el poema, també l’estimada hi va morir en un romàntic bassal de sang.

Juny: un sol abrusador m’esqueixa la pell i revela l’abast veritable de la ferida.

Juny: el peix se’n va del mar de sang, neda cap a una altre lloc on hivernar.

Juny: la terra es deforma i els rius baixen en silenci, munts de cartes ja no troben per manera d’arribar a mans dels morts.

 


Seguint la crida feta per en David Figueres, llegim  el poema de Shi Tao, poeta empresonat a Xina pels fets de Ti An Men i traduït per en Manuel Ollé al català.

Per la llibertat d’expressió i els drets humans arreu del món.
Aquest poema està donant la volta al món i avui dia 12 d’abril ha arribat al nostre país.
Permeteu-me recordar també les situacions a Somàlia – Darfur i Birmània, on el govern xinès, exerceix continuament el seu dret a veto a les Nacions Unides per no denunciar els genocidis comesos en aquests països on ténen interessos econòmics, com pot ser el petroli a Somàlia o altres recursos naturals i sortida al mar per Birmània.
Però també altres països del món no fan una intervenció forta i decisiva en favor dels drets humans o la llibertat d’expressió, com per exemple España, (i la venda de ‘bombas racimo’ a països com Cambodja o Somàlia mateix); o França, o Índia, o Estats Units, o Sudàfrica, o Japó i tants d’altres. 
Sempre acabo amb la faula de La Fontaine, amb la que no hi estic gens d’acord, però és una realitat :
‘ La raison du plus fort est toujours la meilleure ‘. Un axioma brutal que el practiquen moltes nacions, petites i grans. Uns perque segueixen amb una ceguesa absoluta aquells que volen imposar la seva veritat amb violència. Altres, més astuts o civilitzats, es dediquen a ‘organitzar’ i ‘administrar’ tot el que han guanyat amb la força  i en fan una obra duradora; colonitzar, en diuen; soldats-ocupants-ciutadans i defensors de la nova colònia i no cal dir res més.
La fotografia correspòn a Birmània, setembre de 2007; el fotògraf japonés és assasinat per els soldats de l’exèrcit de la junta, però no van poder impedir que la fotografia es pogués veure al món i amagar la veritat. Li ha estat concedit el Premi Pulitzer.
Només heu de clicar en aquesta web per reproduïr el poema.
I escoltar-lo en la veu de’n David Figueres.

Retrats d’infants XI

Publicat el 10 d'abril de 2008 per rginer

Quan el remitent del correu és – ogcdc1-  ja sé que vé de Viêt Nam, de l’Hospital de Hue, del Dr Nhan. Ha estat la millor notícia del día. Us presento a Nguyen Thi Ngoc Thanh. Va nèixer amb paràlisi cerebral i després de tres mesos d’estada a l’hospital i una bona rehabilitació, la nena ha millorat moltíssim.

El Dr Nhan m’ha enviat quatre arxius: el full on s’explica la situació de la família; un altre document on s’especifica els diners que precisen; una fotografia de la nena el dia que va entrar a l’hospital; un document amb un text de la família agraint l’ajut; les despeses del tractament, aproximadament 63 US Dòlars = VDN (Dongs ) 1.000.000,-  ( 900.000 VDN estada familiars i desplaçaments, 100.000 VDN despeses administratives) i una foto de la nena el dia de l’alta.
M’he quedat com avergonyida, al llegir a la capçalera dels documents : Roser Giner Fund – Child no. RG1.
Amb només 150 Euros han pogut rehabilitar a dos infants. En un proper post us presentaré a Le Chi Ngoc, un  nen preciós, també amb el mateix problema.
La fotografia correspòn el dia que va arribar a l’hospital. Després del tractament i la rehabilitació na Thanh no sembla la mateixa. Els escrits tant del Dr Nhan com de la familia són colpidors, i sempre acaben amb un desig de molta salut i felicitat per la meva família.
Són els efectes ‘colaterals’ de la guerra i el desastre de l’aspersió dels herbicides.

Ja en són 27.

Publicat el 10 d'abril de 2008 per rginer

Torna la violència cruel i sense sentit. Avui han matat una dona a trets. El seu ex marit ja havia estat jutjat i van aplicar el reglament, d’una manera mecànica, per vigilar que la dona no patís cap atac i com sempre no ha servit per a res. Els fets han passat a Guadalajara.

El meu dol més sincer, i novament i reiteradament, la meva denúncia per aquesta violència que no s’atura, amb aquests boixacs i lliris d’un racó del Montseny.

Philip Jones Griffiths i Viêt Nam

Publicat el 9 d'abril de 2008 per rginer
Encara estic conmocionada per la mort de Philip Jones Griffiths, i sobretot enfadada amb mí mateixa, perque no vaig estar al cas el dia que va morir, el 19 de març.
Ara llegeixo els centenars d’articles apareguts en tots els diaris més importants del món; blogs de fotògrafs que li retren homenatges; i tots estem d’acord; hi ha un abans i un després dels relats i fotografíes de guerra, arran l’aparició del llibre ‘Vietnam Inc.’ de Philip Jones.
En la recerca dels fets d’aquella crueltat, els llibres de Jones Griffiths han estat importants, imprescindibles, diria jo.
L’any 1971 es va publicar el llibre; el van censurar i no es va tornar a publicar fins l’any 2001. L’any passat el vaig comprar juntament amb ‘Agent Orange – Collateral damage in Viêt Nam’.
Llegir i mirar les fotografíes de Jones Griffiths em va permetre conèixer els fets amb tota la seva crueltat, i també trobar humanitat i sentiments.
En un dels escrits o explicació de dues fotografíes de la detenció de dos vietnamites del vietcong, un home i una dona, vaig saber immediatament que Philip Jones Griffiths coneixia perfectament la cultura i la personalitat dels vietnamites.
Permeteu-me traduïr aquesta explicació de les fotografíes.
– El desconeixement dels americans del Viêt Nam era absolut. Volíen separar els vietnamites dolents dels bons. No sabien, ni els interesava, que el Poema Kim Van Kiê’u significava el llibre de la tauleta de nit dels vietnamites, el seu sentiment com a poble per aconseguir la llibertat. Els vietnamites s’identifiquen absolutament amb la vida i la història de la noia protagonista ; Thuy Kiê’u.
Els americans volíen dividir el país i tots els vietnamites llegíen el Kiê’u. En les dues fotografíes podem veure molt bé com la dona i l’home, presoners, expressen amb les seves mirades la honorable tradició de sacrificar la seva vida per el país. La dona, encadenada durant tot el dia, supervivient d’un atac a una població, mira a l’infinit. Han de pujar a un helicòpter; l’oficial americà parla: ‘ Per què tanta pressa?
Quan els nois hagin fet l’interrogatori, després la violaràn i la mataràn. Tant si val si li doneu aigua per beure.
Com es pot llegir en el poema Thuy Kiê’u :
” És millor que faci el sacrifici jo sola.
  No té cap importància si només cau una flor però l’arbre continúa esplendorós amb totes les seves fulles verdes ”.
Jones Griffiths feia nosa; va ser un dels millors fotògrafs de guerra de les últimes dècades. Els seus llibres són extraordinaris i les seves fotogràfies són d’una altra galàxia. No li cal escriure; tot s’entén en les mirades, el gest, el blanc i negre, les ombres, el paisatge.
Gràcies senyor Philip Jones Griffiths. Descansi en pau.
……. segueix

Philip Jones Griffiths – Fotògraf de guerra

Publicat el 9 d'abril de 2008 per rginer

Avui aquest matí m’han informat del decés de Philip Jones Griffiths, 72 anys, patía un càncer. Va morir el 18 de març, i no he tingut coneixement de la seva mort fins avui. Mentres  anava reconeixent els llocs i les persones, els arbres, les flors, les cases, el bar,  en una illa,  perque abans havia llegit poemes i narracions i quan vaig ser davant no calia que em diguéssin res, Philip Jones Griffiths necessitava de la seva càmera per fotografiar una guerra que va fer canviar a la societat civil, especialment als Estats Units. Les seves paraules eren les seves imatges.

El seu llibre Vietnam Inc. del que ja he mencionat en diversos posts va ser essencial, i en Noam Chomsky, en un comentari recent, va dir : ‘ Si algú a Washington hagués llegit aquest llibre, les guerres a Irak o Afghanistan no existiríen avui’.
Va nèixer al País de Gal.les i parlava la seva llengua. Després de diverses feines com a càmera de televisió, va decidir que ja havia fotografiat prou la seva terra i necessitava eixamplar el seu coneixement.
L’any 1961 va conèixer a Ian Berry i va començar a fotografiar en països en conflicte – Irlanda del Nord, Rhodesia, Argèlia, Israel, Zambia fins a Cambodja.
Va ser en aquest moment, a Phnom Penh que va patir el sotrac més gran en coincidir amb Jackie Kennedy que era de vacances amb un amic i la va fotografiar.
Els problemes per a ell van arribar. Va decidir implicar-se en cos i ànima a la guerra de Viêt Nam.

Per Jones Griffiths, Viêt Nam era un nou país on un monstre mecanitzat va expoliar, arrasar un paisatge, unes terres innocents.’ Els desastres de la guerra’ de Goya li van venir immediatament a la memòria. Henri Cartier-Bresson va escriure: ‘ Desde les pintures de Goya, mai ningú ha donat una visió tant real i cruel de la guerra com Jones Griffiths’.  El seu llibre Vietnam Inc., va ser censurat i prohibit als EE.UU. durant molts anys.

Els seus retrats dels soldats en acció de guerra o, més sovint, en estat d’ansietat o descans, reflecteixen l’estat interior de la persona.
El resultat del seu treball en moments extrems d’horror i violència els va alternar amb escenes d’una humanitat increïble; els soldats a punt de cometre una violació a una noia vietnamita o un civil a qui li curen les ferides i la seva identificació és redueix només en un paper on es pot llegir : ‘VNC female’.
Paraxodalment, Jones Griffiths va escollir Estats Units com a residència habitual. Va ser una base excel.lent per la seva professió i va arribar a ser president de Magnum durant cinc anys, 1980-1985.
Una anècdota que he llegit del periodista Martin Woollacott de The Guardian:
‘Philip tenia una especial predilecció en deixar en evidència a les autoritats, un signe del seu anarquisme. Un dia, acompanyats per el nostre intèrpret i un oficial comunista, estàvem mirant com unes noies joves vietnamites treballàven en una carretera. ‘ No mireu d’aquesta manera tant irreverent als estrangers ‘ els va dir l’oficial a les noies. Una d’elles immediatament va agafar fang i ciment,  i els va depositar sobre les sabates de l’oficial i li va dir : Per què no ? Tenim ulls, no creus ?
Jones Griffiths estava encantat amb aquest incident. A quest esperit es pot copsar en tots els seus treballs i llibres.
Mai es va casar – creia que el matrimoni era ‘una opció burgesa’. Té dues filles, Fanny Ferrato i Katherine Holden, fruit de dues relacions llargues.
Philip Jones Griffiths, fotògraf. 18 de febrer 1936 – 18 de març 2008.

Birmania – Tibet

Publicat el 8 d'abril de 2008 per rginer

Totes les protestes del món a favor de la llibertat del Tibet, són també favorables a la llibertat per Birmània. Tibet té molt de ressó arreu; el Dalai Lama és un personatge mediàtic important i la seva veu s’escolta a tot el món. Aung San Suu Kyi, també Premi Nobel de la Pau com el Dalai Lama, està tancada ja fa més de 15 anys a casa seva a Rangoon; no té aquest suport mediàtic, però sí té un suport de la societat civil mundial enorme;  però no oblidem les manifestacions dels monjos budistes a Birmania el passat setembre 2007 i un premi Pulitzer ha anat a parar al fotògraf que va poder ensenyar al món l’assasinat d’un fotògraf japonès en mans de l’exèrcit de la Junta Militar. Arrel de la publicació de la fotografia, el món es va assabentar de l’assasinat de més de cent persones, molts monjos budistes.

Són molts els empresonats polítics a Birmania, més de 800,  i ara el perill és el referendum previst el mes de maig per una constitució feta a mida per la Junta Militar i negar la llibertat del poble.
Els partits de la oposició ja s’han manifestat en contra de no anar a votar, i de ben segur que la participació serà baixa. Per descomptat les ètnies que lluiten per la seva llibertat ja fa dècades no la votaràn, ni els seguidors del partit que lidera Aung
San Suu Kyi.
Molts països amb interessos a Birmania ja han manifestat el seu rebuig per aquest referèndum, però tres països han exercit el seu dret de veto a aquesta ressolució :
Xina, Rússia i Africa del Sud.
El dia 12 d’abril, tots hem de penjar el poema ‘Juny’ del poeta xinès Shi Tao, empresonat, i ho podeu fer entrant en a la web http://www.penpoemrelay.org/ o a Vilaweb ho tenim més fàcil: El blocaire David Figueres – Els dies i les dones – en dóna tota mena de detalls.
La fotografia correspòn el passat dia 27 de març 2008, Dia de la Revolució del Poble de Birmania a Rangoon, on es podet llegir un NO al referendum.

Ja en són 26.

Publicat el 7 d'abril de 2008 per rginer

Encara amb les vivències del cap de sertmana que em bullen dins el cap, sobtadament torno a la realitat, i una altra dona ha estat assasinada en mans del seu company a Torrevella. Ell ha confessat avui, pel matí, que l’ha mort.

És ja un fet diari, però que hem de continuar denunciant. El meu sincer dol per aquesta nova mort i molta tristor.
Unes flors vermelles entre branquillons d’ espines tot vorejant la mar. 

Retorn

Publicat el 6 d'abril de 2008 per rginer

Abans de pujar a  l’hidroavió per volar i tornar a casa,  hem passejat vora la mar. El tamarell florit meravellós ens ha desitjat un molt bon viatge de retorn i fins aviat !

Ja ho crec que tornarem ! Ha estat una trobada intensa, curta, d’emocions i sorpreses que ens ha permès eixamplar nous horitzons. La miniblocosfera s’ha convertit en una veritable gastrosfera.cat; d’un convit virtual a un convit real i unes amistats per cuidar-les i estimar-les. 
Ja el sol no ens enlluerna i el cansament ens pot. Bona nit !

Rumb a Mallorca

Publicat el 4 d'abril de 2008 per rginer

L’hidroavió, cosinet de L’APAGAFOCS, ja ha començat a enlairar-se. Volant per damunt de la Mediterrània amararà puntualment i els tres passatgers d’aquest vol

cercaràn a les persones que els esperen.
Un viatge curt, però intens. Les bosses plenes i expectants. Un convit virtual es convertirà en el dia d’avui en real.
Així és la blocosfera.

Ja en són 25.

Publicat el 2 d'abril de 2008 per rginer

Aquest matí, en un carrer cèntric de San Sebastian de los Reyes, una dona ha rebut fins a nou ganivetades. Ha mort. Tenía dos fills. El seu company i pare de les criatures s’ha confessat autor del crim. És a la presó.

Un nou assasinat, cruel, violent. Sóc pesimista, però cal continuar amb la denúncia i esperar que un dia aquests crims s’aturin.
Una flor que vol sortir, i ho aconsegueix, d’entre les reixes d’una cadira. El meu sincer dol i tristor per aquest nou assasinat.

Sydney : L’oblit

Publicat el 2 d'abril de 2008 per rginer

És difícil de creure que una Ciutat com Sydney havía estat una colònia anglesa atípica, amb una presó per a convictes, cases mal fetes, botigues decadents. Avui és una ciutat gran, acollidora; sí, és difícil poder parlar d’una ciutat molt gran que és acollidora; Sydney ho és. No veus, però, cap rastre del que va ser ara fa ja més de 200 anys.

Quan entres al Museu Marítim t’expliquen com van arribar els onze vaixells a les ordres del capità Phillip, però res dels primers occidentals, els 700 convictes,  que van trepitjar el continent.
El llibre ‘La Costa Fatídica’ de Robert Hughes, descriu molt bé aquells anys.
Quan parles dels convictes, els australians sembla que no vulguin saber-ne res.
Però això ara ha canviat. En un vol de Sydney a Cairns, vaig seure al costat d’una senyora que va demanar un menjar especial, i tot parlant, em va dir que els seus avantpassats van ser convictes, de Gal.les i la conversa va continuar per aquesta línia. De fet vaig notar un cert orgull en la seva mirada …. i no vam continuar perque les turbulències, fortes per cert, van obligar-la a aixecar-se i anar al lavabo.

Quan els primers mariners i convictes van arribar, els aborígens se’ls miràven amb curiositat i veient el que i com feien les coses, reien amb crits molt sonors. Ja he parlat abastament del genocidi comès amb els veritables habitants del continent, però sempre pots llegir històries com la del convicte McEntier, mort per un aborígen, i el Capità Phillip es va enfurismar i va ordenar de capturar-ne sis i portar el cap de cadascún d’ells. Els mariners van estar caminant durant uns díes, i només van poder capturar a un aborígen, un home, però se’n van adonar que era amic d’ells. El van deixar en llibertat immediatament i assumpte tancat.

Vaig agafar un autobús a Circular Quay fins a Bondi, una platja magnífica i desde Bondi hi ha un camí a la vora del mar que et porta fins a Tamarama i Bronte,  altres platges i barris de la Ciutat. Uns 8 a 10 kms de passejada vora del mar.  Fer passejades a la vora del mar, per les diferents platges, badies, d’aquest gran fiord, és imprescindible, per conèixer la ciutat en tot el seu entorn.
No hi ha dubtes que el port ha fet de Sydney el que és avui, més que un port, diría un fiord de 25 kms de llargada i de proporcions perfectes. És molt gran, magnífic i a la vegada petit i d’ambient rural. Siguis on siguis, sempre trobes els barris situats a l’altra banda de la costa, o davant o al costat teu. Et trobes amb petites cales, badíes meravelloses d’una costa que té un total de 244 kms. Pots estar en un racó petit, en silenci, camines uns metres i et trobes amb l’edifici de l’Opera o el Harbour Bridge.
La fotografía correspòn a una de les moltes passejades que vaig fer per una badia amb un nom, novament llarg, difícil i ningú sap per què,  ‘Woolloomooloo Bay’ per arribar fins a ‘The Domain’ i la petita badia de ‘Farm Cove’, i entre els matolls i els arbres, ja podeu  veure l’edifici de l’Opera i una part del Harbour Bridge.

Sydney: Una història des de l’aire

Publicat el 1 d'abril de 2008 per rginer

Poder volar vol dir tenir sensacions, emocions, sentir-se lliure. En el meu viatge per terres llunyanes, vaig tenir la oportunitat de pujar en un hidroavió, petit, dels temps de la guerra i fer dues volades per damunt de la Ciutat de Sydney. Vam aterrar a l’aigua, en un racó que estava ple de meduses enormes, o les temudes ‘jellyfish’. Quan torno a casa, m’agrada conèixer a fons la Ciutat, el poble, el lloc on he estat caminant, mirant, fotografiant i sempre em trobo amb sorpreses.

El que va captivar al Capità Cook quan va arribar a aquestes terres va ser la costa, l’entorn, el bosc, els racons amagats, tot envoltat per el mar.
Va navegar durant quatre mesos per les costes d’Austràlia i en un lloc on va fer un descans i  que va batejar com ‘Botany Bay’ ( on es troba avui l’Aeroport )va poder veure l’entorn on avui es troba Sydney : ‘ Té un aspecte molt prometedor i agradable, amb pujols, muntanyes, valls i planes, molt de bosc’.
No coincidíen els altres exploradors amb aquestes descripcions, però el Capità Cook la nit del 21 d’agost de 1770, després d’haver embarrancat a la barrera del corall, en el punt més al nord, al Cape York, va baixar a terra i va ‘plantar’ la bandera denominant el lloc ‘ Possession Bay’. La nova colònia britànica ja era un fet.
Exploradors francesos, holandesos, portuguesos van navegar molt més abans que Cook per aquest continent, però  ningú va clavar la seva bandera en cap indret.
En els seus informes el Capità Cook va cometre un error essencial; va creure que el període humit d’Austràlia era el sec i va concloure que el país era més hospitalari i sense cap perill,  del que era en realitat.

Aquest error va ser fonamental en l’arribada dels onze vaixells del capità Arthur Phillip que van salpar de Portsmouth el mes de maig de 1787, amb unes 1500 persones a bord, la majoria presoners i convictes, i els van enviar a fundar de la manera més absurda una colonia en un continent llunyà i desconegut, perque els anglesos havíen perdut les colònies americanes i no sabíen on tancar els seus convictes. Un continent que només havíen visitat una vegada en disset anys.

Fins aleshores, mai s’havíen traslladat tantes persones d’un continent a un altre, per haver de ser tancats en presons !!!! Increïble ! I tot llegint en la històría, aquests convictes havien comés el gran crim d’haver robat deu cogombres, o un llonguet, o haver expressat les seves idees en contra del govern o haver robat un llibre: ‘ Resum de l’estat prósper de la illa de Tobago’.
Aquest viatge per tota aquella gent significava una cadena perpètua.
El viatge de Portsmouth fins a Austràlia va durar 252 díes ( 8 mesos ) – 15.000 milles per mar obert.
Quan van arribar a Botany Bay, el capità Phillip va adonar-se que ni de bon tros era el paradís que el capità Cook havia descrit. Havia descrit un paratge verd, fermós, agradable, com a Anglaterra; era evident que el va veure durant el període humit, i el capità Phillip i les 1500 persones van arribar en el periode sec.
El Capità Phillip va decidir continuar i cercar un lloc millor que Botany Bay i va navegar costa amunt i va descobrir una bocana on va entrar amb les naus. És el lloc que coneixem avui com ‘Circular Quay’ el centre neuràlgic de Sydney. Va arribar el dia 26 de gener de 1788. Dia Nacional d’Austràlia. El Capità Cook va anomenar la costa oriental ‘ Nova Gal.les del Sud’ i ningú sap per què.
Sydney, aquest nom per una Ciutat, per què ? El capità Phillip volia anomenar-la ‘Albion’. No va reexir. Thomas Townshend, primer Baró de Sydney, i secretari colonial i nacional, va escollir ser anomenat  ‘Baró de Sydney’ i com a segon superior i responsable de la colònia,van escollir aquest nom per la nova Ciutat. Ningú sap per què d’aquesta decisió, ja que la baronía de Sydney va desaparèixer a la mort del senyor Townshend.
De les 1.000 persones que van desembarcar, 700 eren convictes, i la resta mariners i oficials, familiars dels oficials i el governador i el seu sèquit.
El grup era, perque no dir-ho, molt i molt curiós: Desde un nen de 2 anys fins a una àvia de 82 anys. El grup no era precisament unes persones que volíen colonitzar un continent, una nova terra, cercar un futur millor. No hi havía cap expert en ciències naturals, cap pagès o ramader; ningú tenia ni la més mínima idea de com treballar la terra en condicions climàtiques extremes.
Hi havia només un pescador entre les 700 persones. Cinc persones teníen una mínima idea de com construir cases.
El Capità Phillip, una bona persona, agradable, honest estava davant una situació absolutament lamentable. Enfrontat a un continent on hi havien plantes desconegudes, animals salvatges, va escriure amb total desesperació:
‘No tinc ni un botànic, i ni tan sols un jardiner intel.ligent’.
Vaig llegint més històries d’aquest viatge inusual, mal planejat, polític, sense cap coneixement previ i que aniré intentant descriure en propers posts.
La fotografia correspòn a aquest vol que vaig fer per damunt de Sydney i podeu veure un bocí d’aquest port natural que es va trobar el Capità Phillip, avui barris de la ciutat on la gent viu en cases senzilles, pràctiques, grans i amb molt d’espai. Els barcos davant mateix dels seus barris i en unes condicions privilegiades. La city és a l’altra banda de la badia.