KRISHNA. DES DE SEMPRE, A TOTES LES CRUÏLLES

Deixa un comentari
Nascut, com Jesucrist, sense intervenció masculina (personatge amb qui comparteix, per cert, molts altres paral·lelismes biogràfics) i mort a causa d’una sageta clavada al peu, com Aquil·les, el llegendari heroi grec, Krishna és considerat una de les reencarnacions de Vishnu, el déu preservador de la tríada hindú.

El seu nom – que, en sànscrit, significa negre i també blau fosc – figura amb profusió al Mahabharata, on la seva presència resulta essencial per al desenvolupament de la gegantina història i és l’interlocutor d’Arjuna en el famós diàleg que recull el Bhagavad Gita. Però apareix ja abans, al propi Rigveda, el primer text poètic conservat en una llengua indoeuropea, i continua després en alguns tractats doctrinals, esdevé popular en la literatura i en la cultura de l’Índia i és l’eix de nombroses pràctiques espirituals de tots els temps, inclosos els actuals.

La seva vida, que té com a un dels seus primers episodis la pastura de vaques, és plena d’actes de bondat, de valentia i de saviesa: heroic destructor de monstres demoníacs, príncep que recupera el seu reialme, rei amic de reis, marit de 16.100 donzelles que allibera del diable que les havia segrestat, espòs també de vuit avatars de Lakshmi, la dona de Vishnu, i pare d’una nombrosa nissaga. La seva mort té diferents versions segons les tradicions i marca, d’acord amb altres doctrines, l’inici de la Kali Yuga, l’era en la qual estem vivint.

En qualsevol cas, la seva vigència literària i espiritual es manté ben viva arreu. Proclamat per alguns presència permanent de la bondat a la Terra o bé que apareix, una i altra vegada, quan la seva vinguda esdevé indispensable per a restablir la pau i la justícia, Krishna roman a través de les èpoques i acumula nous matisos i atributs segons els successius punts de vista des dels que és recuperat, observat, interpretat i descrit.

Com altres personatges històrics, literaris, llegendaris i espirituals de la cultura sànscrita (i també de la grecollatina, de l’eslava, de la semítica i d’altres) la seva biografia i els seus ensenyaments són fites que anem trobant al llarg dels camins de la nostra geografia personal. 

Aquesta entrada s'ha publicat en Hinduisme el 6 d'agost de 2012 per toni-f

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.