Potser l’ombra d’un vol

Deixa un comentari
Tal vegada, una ombra rabent
avança arran de terra
i s’allunya fins a escolar-se
en unes Pàgines Futures.

Allà dalt, un tènue quest
sembla ocultar, fugaç,
el Sol a la mirada.

Ningú mai no sabrà
si cap ocell – i quin –
ha fet alçar el vol a les Paraules.

Aquesta entrada s'ha publicat en Ocells el 17 de maig de 2014 per toni-f

ELS 108 NOMS DEL SOL

Deixa un comentari
Quan, preocupat per alimentar el gran nombre de súbdits que l’acompanyaven a l’exili, el rei Yudhisthira va demanar consell al savi Dhaumya i, aquest, havent meditat llargament, va explicar-li com el Sol aspirava l’aigua de la Terra en forma de vapor i que el convertia primer en núvols i després en pluja i que la era la pluja qui, al seu torn, fecundava els vegetals amb els que es nodreixen homes i animals (1).

Va concloure la seva resposta, afirmant:

Així doncs, en darrera instància, l’aliment que sosté la vida és el propi Sol. Ell és el pare de tots els éssers. És en ell en qui t’has d’aixoplugar.

I, una mica més endavant, Viashampayana, el narrador del Mahabharata, exhorta directament el lector: 

O, ànima devota, escolta els cent-vuit (2) noms del Sol, tal i com van ser dits per Dhaumya a l’il·lustre Yudhisthira:

Surya, Aryaman, Bhaga, Tasta, Pusha, Arka, Savita, Ravi, Gabhastiman, Aja, Kala, Mrityu, Dhata, Probhakara, Prithivi, Apa, Teja, Kha, Vayu, Parayana, Soma, Vrihaspati, Sukra, Budha, Angaraka, Indra, Vivaswana, Diptangsu, Suchi, Souri, Sanaichara, Brahma, Vishnu, Rudra, Skanda, Vaisvarana, Yama, Vaidyutagni, Jatharagni, Aindhana, Tejaspati, Dharmadhwaja, Vedakarta, Vedanga, Vedavahana, Krita, Treta, Dwapara, Kali, Kala, Kastha, Muhurta, Khsapa, Kshana, Samvatsarakara, Aswatha, Kalachakra, Bibhabasu, Purusha, Saswata, Yogin, Vyakta, Avyakta, Sanatana, Kaladhyaksha, Projadhokshya, Vishwakarman, Tamanooda, Varuna, Sagara, Ansa, Jimuta, Jivana, Ariha, Bhutasraya, Bhutapati, Srasta, Samvakarta, Vanhi, Sarvyadi, Alolupa, Ananta, Kapila, Bhanu, Kamaprada, Sarvatamukha, Jaya, Visata, Varada, Manas, Suparna, Bhutadi, Sighraga, Pranadharna, Dhanwantari, Dhumaketu, Adideva, Aditisuta, Dwadasatma, Arabindaksha, Pitri, Mastri, Pitamaha, Swargadara, Projadwara, Mokshadara, Prasanatma, Viswatma, Vishwatamukha, Characharatman, Sukshatma i el misericordiós Mitra (3).   

El propi Dhaumya va complementar aquesta relació explicant els beneficis de tot tipus que comporta incocar el Sol:

Qui recita amb tota l’atenció aquest himne quan el Sol es lleva obté esposa o marit, descendència, riquesa i el record de la seva existència anterior. També aconsegueix paciència i memòria, protecció contra l’aflicció, el foc dels boscos i l’aigua de l’Oceà i obté tot allò que desitja de la forma que desitja.

La traducció dels noms del Sol mostra els atributs que n’expliquen, segons la mitologia sànscrita, els efectes benèfics entre els seus adeptes:

Així, per exemple, “surya” vol dir impulsor, “bhaga” benefactor, “pusha” nodridor, “arka” òrbita, “savita” estimulador, “ananta” infinit, “mitra” amic, “ravi” crit, “priti” pare, “matri” mare, “aditia” primerenc…

L’exuberància d’aquesta simbologia és extensiva a la totalitat de l’omnímode sistema de creences que estructura la cultura sànscrita.

Un cultura, per cert, que sembla ben bé il·luminada tant pel sol com pel seus noms.

(Ja que hi som: esperem que la carrossa amb la que Surya és sovint representat ens porti també a nosaltres tota mena de profits!)

(1) Aquest episodi constitueix el tercer capítol de l’Aranyaka Parva, que forma part, al seu torn, del tercer llibre (Vana Parva) del Mahabharata.

(2) A més de fer-ho al Mahabharata, el número 108 és present en els contextos més diversos, des de l’Odissea al budisme, passant per la cultura jueva, Stonehenge, el manga i molts altres.

(3) Aquesta relació inclou – si no m’he descomptat! – 112 noms i no pas 108; altres llistes presenten altres totals i alguns altres noms. Es tracta, amb tota probabilitat, de diferències entre les diverses tradicions que presenten el Sol i a criteris divergents sobre els atributs que li són atorgats. Res però que modifiqui el sentit general de la narració.         

Aquesta entrada s'ha publicat en Hinduisme el 5 de maig de 2014 per toni-f