LA SAVIESA ÉS BENESTAR – PANDÈMIA 2 (*)

Deixa un comentari

RIG VEDA: VIURE EN EL PLANETA

Que la teva mirada vagi cap al sol, que la teva vida viatgi amb el vent. Fes camí cap al cel o cap a la terra, segons sigui la teva natura; o entra dins les aigües, si aquest és el teu destí. Arrela’t a les plantes amb totes les teves forces.
RV.X. 16. 3.

Vola lluny, malura, com el gaig blau. Desapareix amb la cançó del vent, amb la pluja.
RV. X. 97. 13.

(El Rig Veda (“El saber de les estrofes”) és una col·lecció d’himnes, la majoria sagrats, escrits llengua sànscrita. És la col·lecció de  texts més llarga i més antiga mai escrits en cap llengua indoeuropea. Van ser recopilada cap al 1500 aC.)

RAMAYANA: EL MÓN ÉS LA TOTALITAT

Després d’arrencar la brillant Muntanya de les Herbes Remeieres dels cims de l’Himàlaia, Hanuman, el simi, devot amic de Rama, il·luminat per la lluïssor de les plantes, volà cap on era l’heroi ferit.

Allà, després d’haver inhalat aquelles meravelloses flors i fulles, Rama es va curar de totes les seves ferides i els que havien estat morts en el combat  van tornar també a la vida, com qui es desperta quan la nit s’acaba. Text extret del RAM. VI. LXXIV.

(El Ramayana és el text sagrat de l’hinduisme, una màgica epopeia i una de les fites de la literatura universal. Narra en 24.000 versos les aventures de Rama per vèncer Ravana, el seu demoníac rival, i estar amb la seva esposa Sita. Es creu que l’origen del text se situa al segle VII aC.)

MAHABHARATA: EL PREU DE LES VICTÒRIES

Fill de Kunti, la felicitat i l’angoixa van i venen constantment, com les estacions d’hivern i estiu. Sorgeixen només de la percepció dels sentits i s’han d’acceptar sense ser molestades. Una persona capaç d’aquesta tolerància és cridada a l’alliberament de tota misèria.

Els grans vidents, coneixedors de la veritat, han conclòs que l’ànima i la realitat espiritual són inalterables i que el cos material temporal no té cap fonament de certesa. L’ànima s’impregna del cos i és indestructible. Ningú no pot destruir l’ànima incommensurable i eterna, però segur que el cos acabarà.

(El Mahābhārata és una de les dues grans narracions èpiques sànscrites. Explica la lluita entre dos grups de cosins i conté nombrosos materials filosòfics i devocionals. El seu tema central va ser probablement compilat cap al segle III aC. i fa referència a fets ocorreguts cap la segle VIII. Es tracta del poema més llarg del món ja que compta amb uns 200.000 versos i se’l considera equivalent a la Bíblia, els treballs de William Shakespeare, les obres d’Homer, els drames grecs o l’Alcorà.)

BHAGAVAD GITA: MIRAR ENDINS

Qui veu inacció en l’acció i acció en la inacció, és savi entre els homes i pot realitzar tot el que es proposi. BG. 4. 18.

Qui no té saviesa ni fe i, alhora, té dubtes, va perdut. Per a l’ànima que dubta, no hi ha felicitat. BG. 4. 40.

Hi ha harmonia en qui no menja en excés ni observa un dejuni complet, no n’hi ha tampoc en qui dorm massa ni en aquell que està sempre despert. BG. 6. 16.

(El Bhagavad Gita (La Cançó de Déu) és un breu fragment de 700 versos incorporat tardanament al  Mahabharata.  Presenta una síntesi dels principis hinduistes i és el més conegut dels seus textos. Va ser probablement compost al segle II aC.)

CHARAKA SAMHITA: LA SALUT, PRIMER         

La vida és de quatre tipus: Sukha (feliç), Duhkha (infeliç), Hita (bona) i Ahita (dolenta).

Sukham-Ayuh és una vida lliure de malalties corporals o psíquiques, dotada de vigor, capacitat, energia, vitalitat, activitat, coneixement, èxits i gaudiments. El contrari és l’Asukham-Ayuh.

Hitam-Ayuh és la vida d’una persona que sempre està disposada a fer el bé a tots els éssers vius, veraç, honesta, tranquil·la, autocontrolada, que fa passos després d’examinar cada situació, virtuosa, sense conflictes amb els altres, respectant el que sigui digne, dedicat a la comprensió, al coneixement i a la serenitat de la ment, la caritat i la pau. El contrari és l’Ahitam-Ayuh.

L’objectiu de l’Ayurveda és ensenyar allò que condueix al Sukham-Ayuh i al Hitam-Ayuh.
Extret de CS. I. 1. 1-30.

(El Charaka Saṃhitā és un text sànscrit sobre l’Ayurveda (medecina tradicional índia). Anterior al segle II aC., descriu les antigues teories sobre el cos humà, etiologia, simptomatologia i teràpies per a un ampli catàleg de malalties. També inclou  seccions sobre la importància de la dieta, higiene, prevenció i altres disciplines dirigides a conservar i recuperar la salut.)

HATHA YOGA PRADIPIKA: INSTRUCCIONS PER AL CAMÍ

La realització arriba als que practiquen amb constància. Com pot aconseguir-la la persona inactiva? No és llegint tractats que es pot atènyer l’equilibri.
HYP I.65

Mentre la respiració sigui irregular, la ment serà inestable; quan la respiració es calmi, s’aconseguirà harmonia i llarga vida.

Mentre al cos hi ha l’aire de la respiració, hi ha vida. La mort és la desaparició de  l’aire de la respiració. Per tant, és necessari conservar l’aire de la respiració.
HYP II. 2-3.

(El Haṭha Yoga Pradīpikā (Llum sobre el Hatha Yoga) és un manual de ioga del segle XV, escrit per Svātmārāma i basat en els ensenyaments de la nissaga de Matsyendranath. És un dels textos sobre Hatha Yoga més influents.)

 

(*) Es va publicar un primer article sobre la pandèmia del covid-19 el 09.04.2020. El trobareu una mica més avall, en aquesta mateixa pàgina.

 

 

Aquesta entrada s'ha publicat en General el 20 d'octubre de 2020 per toni-f