CORPUS CHRISTI

Jesucrist, conclosa la seua missió a la terra, va pujar al cel, però es va quedar en l’Eucaristia, amb la seua presència viva i vivificant. L’Eucaristia quedava com a memorial de la Pasqua del Senyor, el pas de la mort a la vida, destruint la mort de l’home i obrint a tots la possibilitat de viure eternament. La doctrina sobre l’Eucaristia, la base de la qual són els Evangelis i les Cartes de Sant Pau estigueren sempre presents en les ensenyaments dels Pares de l’Església i dels teòlegs fidels a la tradició.

Al segle XII sorgeix un moviment d’exaltació de l’Eucaristia, que tingué a Lieja (Bèlgica) el seu origen, mercé a la iniciativa de Santa Juliana de Mont Cornillon, que va ser la seua promotora. El papa Urbà IV, va veure que si bé, la festa per excel.lència de l’Eucaristia era el Dijous Sant, no esgotava les manifestacions amb què es puguera celebrar, d’ahí que sorgira la idea de celebrar una festa de l’Eucaristia, a més del Dijous Sant, i el 1264 l’esmentat papa l’estengué a tota la cristiandat i va encarregar la selecció dels textos bíblics i la composició d’himnes nous, textos en vers i en prosa, a sant Tomàs d’Aquino ‘el Doctor Angèlic’. Tan encertat va estar el sant i savi dominicà en les seues composicions eucarítiques que, després de set segles i mig, l’Església segueix aclamant el misteri eucarític amb els himnes que va compondre el mateix sant Tomàs.

La irrupció en el calendari cristià de la festa del “Corpus” que després del Concili Vaticà II ha passat a anomenar-se “festa del Santíssim Cos i Sang del Senyor” ha representat un enfortiment de la fe i la devoció a l’Eucaristia i va obrir la porta a tantes altres manifestacions. Pensem en les processons del Corpus pels carrers i places, el foment de la comunió freqüent, els congressos eucarístics, la visita al Santíssim Sacrament, l’Adoració Nocturna. Els darrers últims segles, han estat testimonis d’una gran devoció que ha tingut com a eix l’Eucaristia. Però el més important ha estat la renovació litúrgica, que ha tingut com a objectiu la recuperació de la celebració eucarítica.

La festa del “Corpus” és una clara invitació a aprofundir en les riqueses d’aquest sacrament.

PD: Text traduït del full ALELUYA

Afegeix un comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *