VIA A VIA

El món del transport sobre vies i per cable. Bloc de Jordi Casadevall

1 d'octubre de 2022
0 comentaris

Els CDP que Barcelona no té

La setmana passada parlàvem de l’Asociación Amigos del Tranvía de Buenos Aires. No deixem encara el país argentí perquè la pròpia associació ens informa que demà diumenge el Ferroclub Argentino celebra els seus cinquanta anys. Es tracta d’una modèlica associació que es dedica amb entusiasme a la preservació de material ferroviari històric, tota una lliçó i exemple a seguir en paràmetres més propers al nostre.

Efectivament, el 30 d’agost del 1972 es reuniren un grup d’aficionats als ferrocarrils que tenien la intenció de promoure aquest noble mitjà de transport i preservar material històric. En aquells temps es feien reunions els divendres a la nit, mentre que els caps de setmana es dedicaven a visitar llocs d’interès ferroviari, per fer fotografies, gaudir del hobby i recollir informació per a una revista, el primer número de la qual va veure la llum el 20 de juliol del 1973 (esquerra, un exemplar). Després d’àrdues gestions, a mitjan 1982 el Ferroclub Argentino rebé en custòdia la locomotora Nº 11 “Yatay” d’ample mitjà i amb ella un sector de vies del dipòsit de locomotores Coronel Lynch del Ferrocarril Nacional General Urquiza, on els socis es reunien cada dissabte per restaurar-la. A l’assemblea de socis del 4 de novembre de 1982 se’n resolgué la constitució legal, es reformularen i ampliaren els seus objectius, reconeixent-se com a socis fundadors els qui l’integraven fins aquella data, que ascendia a 78. A l’agost de 1985 la institució va ser autoritzada per la Inspecció General de Justícia per funcionar amb caràcter de persona jurídica. A mesura que avançaven amb èxit les tasques de restauració de la “Yatay”, i com a reconeixement de la important tasca realitzada i pel compromís assumit, l’estat, com a titular dels béns, va anar cedint unitats que quedaven desafectades del servei en diferents platges del país perquè fossin rescatades del vandalisme i després procedir a la seva restauració, tasca que es va anar duent a terme a través dels anys amb un enorme esforç humà i econòmic per part de l’associació. El material rodant rescatat i restaurat va anar augmentant de mica en mica juntament amb la quantitat de socis i l’espai vital a Lynch fins que l’any 1987 es rebé en donació per part de l’Armada Argentina la locomotora 3826 (ex 3815) de via ampla i amb ella un lloc on protegir-la als tallers Remedios d’Escalada de l’antic ferrocarril General Roca, espai on avui funciona el centre de preservació (CDP) Escalada, començant així les tasques de preservació i restauració a la via ampla. A l’agost de 1996 una desena de socis residents de la ciutat de La Plata i rodalies, aconseguí un lloc als tallers Tolosa on es trobava la locomotora 3178 de via ampla convertint-se en el punt d’inici per a la creació d’aquest CDP. El juny del 2002 es creà el CDP Haedo per a albergar material històric que es trobava assignat als predis dels antics tallers Alianza (on s’havia establert una seu) i Liniers. Actualment el Ferroclub ha aconseguit salvar i restaurar una important varietat d’unitats i ha rebut la subscripció que supera els 1500 socis, 300 dels quals especialment actius: l’associació fa una crida a aficionats i simpatitzants per col·laborar en múltiples tasques en pro de la restauració (mecànica de dièsel i vapor, electricitat, fusteria, pintura, soldadura, paleta, jardineria, neteja general, via i obres), administració, museologia, biblioteca, atenció al públic, manteniment i moltes altres.

Com ha quedat dit, demà el Ferroclub organitza una festa al CDP Lynch, on es podrà gaudir de viatges en trens d’època, visites a cotxes històrics, ferromodelisme, presentació de cotxes restaurats i, com a bons argentins, parrillada. Tot pel mòdic (suposo) preu de 600 pesos. 

[Informació extreta de ferroclub.org.ar; imatges: Twitter @ATranvia, ferroclub.org.ar, rickyglew.blogspot.com]

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Aquest lloc està protegit per reCAPTCHA i s’apliquen la política de privadesa i les condicions del servei de Google.

Us ha agradat aquest article? Compartiu-lo!