VIA A VIA

El món del transport sobre vies i per cable. Bloc de Jordi Casadevall

metro

‘Olha que coisa mais linda’

7 de febrer de 2016

Aquest és el cap de setmana dels carnavals. Falten sis mesos perquè comencin els Jocs Olímpics de Rio de Janeiro. Avui és molt oportú parlar del transport de la ciutat carioca, doncs. Hi ha molta teca en aquella ciutat (el tramvia o bonde, el telefèric del Pâo d’Açucar, el Tren do Corcovado…), però avui ens fixarem

Llegir més

El metro estressat

31 de gener de 2016

Ja falta poc perquè s’inauguri el tram de la línia 9 del metro fins a l’aeroport de Barcelona. Abans de posar en marxa un servei d’aquestes característiques cal fer un munt de proves per comprovar que tot estigui en ordre, trens, instal·lacions, equipament informàtic, pantalles, escales mecàniques… què sé jo. Proves de caire tècnic sobretot,

Llegir més

La via més fàcil

22 de novembre de 2015

Brussel·les ha activat aquests dies un impressionant operatiu per tal d’evitar possibles atemptats terroristes. Fa tot just una setmana dels fets de París i la probabilitat de noves accions, la necessitat dels governs de ser més contundents i una certa paranoia (comprensible) entre la ciutadania ha portat a prendre espectaculars mesures, des de desplegar de

Llegir més

De la biblioteca (12: metros del món)

15 de novembre de 2015

Metros der Welt. Geschichte, technik, betrieb.– Transpress.- Berlín, 1992. 386 pàgines. Totes les xarxes de metro del món (127 en el moment d’editar el llibre) ordenades alfabèticament, especificant el context geogràfic, el desenvolupament de la xarxa, les estacions, els vehicles, els operadors i els projectes d’expansió. Cada ciutat té un plànol esquemàtic amb les línies

Llegir més

Pel morro

8 de novembre de 2015

Són xifres de Transports Metropolitans de Barcelona. Cada dia de l’any es colen al metro 41.000 persones de mitjana. La dada relativa és més il·lustrativa i punyent: el 4,1 % dels viatgers. Un de cada 24! Tots els que usem alguna vegada aquest mitjà de transport hem hagut de contemplar, entre la indignació i la

Llegir més

Via Tintín (6: vigileu les carteres)

25 de gener de 2015

És una llàstima que a El ceptre d’Ottokar no aparegui cap referència ni ferroviària ni tramviaire, perquè l’escenari en què es desenvolupa l’acció (el fictici regne de Sildàvia), paradigma de l’Europa balcànica, demana almenys un mitjà de transport comme il faut: potser un antiquat tramvia amb pantògraf, tan típic d’aquelles contrades, o, per què no?

Llegir més

Via Tintín (4: l’altre tren groc, i no precisament petit)

5 d'octubre de 2014

Un atemptat al punt quilomètric 123 del ferrocarril entre Shangai i Nanking és un dels episodis destacats d’El lotus blau. L’incident, en el context de la guerra sino-japonesa, de fet n’és el pretext, procés relatat a la pàgina 22 amb una lliçó de com es manipula informativament l’opinió pública. Aquell ferrocarril tintinaire era lent i a vapor, però

Llegir més